DIGIarena.e15.cz

10 témat, na kterých můžete ve fotobance vydělat i pohořet

I čeští fotografové, pokud jsou šikovní, mohou vydělávat díky fotobankám tisíce dolarů ročně. Vedle samozřejmé technické kvality však musejí nabídnout i žádanou tematiku.
10 témat, na kterých můžete ve fotobance vydělat i pohořet

Máte fotografii jako koníčka a rádi byste zkusili zpeněžit své obrázky pomocí některé z fotobank? Technické záležitosti jsme probrali v článku „10 tipů, jak uspět při prodeji snímků do fotobanky“, který pro nás připravili odborníci z fotobanky Pixmac. Nyní si pojďme prozradit, jaká témata jsou ve fotobankách dobře prodávána a nejvíce žádána zákazníky.

1. Krajinky a domácí zvířátka nefrčí

Příroda, památky a domácí zvířátka patří mezi nejčastěji fotografovaná témata vůbec. Fotografie na tato témata totiž nikoho nic nestojí – na dovolenou jezdí všichni a domácí mazlíčci jsou kolem nás pořád. Tato témata však nejsou designéry nebo reklamními agenturami příliš žádána – raději na plakát použijí usměvavou slečnu, než vašeho kocoura na okně. Nečekejte tedy, že s těmito obrázky jakkoliv významněji uspějete. Mimochodem, také proto mají agentury mnohem vyšší kvalitativní nároky na obrázky přírody, než na jiná témata – aby omezily příval méně prodejných snímků.

Klepněte pro větší obrázek 
S fotkami krajinek to ve fotobankách raději ani nezkoušejte, pokud nedokážete nabídnout
výjimečný a zcela profesionální snímek (foto: Pixmac)

2. Nejprodávanější jsou obrázky lidí

Lidské tváře upoutávají na fotografiích mnohem více, než jakékoliv předměty. Toho mnozí využívají, a proto obrázky lidí patří k nejprodávanějším. Nebojte se problémů s model release – stačí podepsat smlouvu na prodej obrázků vyfocených v rámci dané doby. Vyplatí se to – obrázky osob ve všech možných situacích (práce, zábava, lékař, rekonstrukce domu...), s různými emocemi (radost, vztek, zamyšlení, strach...) a za jakýchkoliv okolností, patří k nejoblíbenějším snímkům.

3. Předměty běžného života a zátiší

Stejně tak se hodně používají naprosto běžné předměty, často na jednobarevném pozadí. Nebo i zátiší evokující nějakou situaci. Ranní hrneček s kávou, komínek ručníků se svíčkou, kladívko a hřebík. Všechny tyto předměty se používají do reklamy nebo na obalový materiál – zajistí vám tedy častá stažení. Stačí se jen umět dívat kolem sebe.

4. Co jsou to koncepty?

Koncepty se označují obrázky představujícími určitou situaci nebo stav. Jedná se o fotky evokující určitou souvislost. Například ruka podávající klíče od auta může připomínat nákup automobilu nebo předání prvního auta mladému řidiči. Značka zákazu vjezdu informuje, že tudy to nejde, například na webových stránkách. No a teploměr s vysokým číslem připomíná nemoc a nepříjemné pocity při jejím prožívání. Tyto obrázky dokážou často říct víc, než slova a proto jsou velmi oblíbená při tvorbě reklam nebo webových stránek.

5. Zájem o sezónní záležitosti vynahradí krátkou dobu prodeje

Ač se může zdát, že sezónní témata jako Vánoce nebo Velikonoce se fotit nevyplatí, opak je pravdou. Tato témata jsou natolik prodejně silná, že i za ten jediný měsíc, kdy jsou hlavním předmětem zájmu, jich můžete prodat více než jiných obrázků za celý rok. Až tedy přijde zase nějaké sváteční období, foťte vše, co máte po ruce: typická jídla, výzdobu, zvyky. I když další prodejní období přijde až za rok, tyto obrázky příliš nestárnou.

6. Lokální témata

Mezinárodní fotobanky jsou plné obrázků z USA nebo Ruska, lokální motivy ale obvykle chybí. Foťte typicky české věci a nemůžete se splést. Typicky česká jídla, architektura, oblečení nebo prostě česky vypadající lidé jsou na místním trhu žádaným artiklem a zatím jich je velký nedostatek. Zkusili jste někdy na fotobance hledat třeba obyčejné obrázky vánočky nebo mazance?

7. Převeďte obrázky do české podoby

Chybí i obrázky s českými nápisy, českou měnou či českými dopravními značkami. Prolistujte nejprodávanějšími obrázky fotobank a určitě mezi nimi naleznete snímky s nápisy v cizích jazycích nebo s eury místo korun. Českým designérům takové obrázky ale nevyhovují – pokud tedy nafotíte podobná témata s českou lokalizací, určitě po vašich obrázcích sáhnou raději, než po cizokrajné konkurenci.

Klepněte pro větší obrázek 
Zdaleka nejlépe se prodávají stylizované fotografie lidí (foto: Pixmac)

8. Foťte to, co nikdo jiný

Máte přístup do prostředí, které pro ostatní není příliš běžné? Například laboratoř, speciální dílna, lékařské zařízení? Zkuste tam pořídit nějaké fotografie, ideálně i s lidmi v daných situacích. Ač tyto snímky pravděpodobně nebudou patřit k nejžádanějším, uspokojí poptávku těch, kteří dříve na daná témata nebyli schopni najít nic. A těch speciálně třeba v lékařských oborech může být poměrně velké množství.

9. Vyprávějte příběh i malým obrázkem

Ať už se rozhodnete fotit jakékoliv téma, mějte na paměti ještě jedno pravidlo – a to, že nejlépe se prodávají obrázky, které vyprávějí příběh obrazem. Vyvolávejte emoce, nálady, pocity. Pokud fotíte jen „obyčejné“ předměty, snažte se o netradiční pohled na věc. A podívejte se na obrázek v náhledové velikosti – snažte se vždy o to, ať i v malém rozlišení je jasné, co na obrázku je. Designéři si ve fotobankách na první pohled vybírají jen podle malých náhledů.

10. Barvy, saturace

Poslední tip nesouvisí s fotografováním jako takovým, ale spíše s následnými úpravami. Ty u nejprodávanějších fotografů často zabírají až 50 % času stráveného přípravou obrázku! Není to potřeba přehánět, určitě ale neuškodí například přidat sytosti barev. Ač to může působit nepřirozeně, většina obrázků bude použita v nějakých reklamních materiálech a musí působit výrazně. A speciálně do tisku může být barevnost i lehce přehnaná, protože zde hrozí vyblednutí (třeba na plakátech). Takže se nebojte své snímky trošku více zvýraznit.

Další článek




celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Vypadá to, že by asi nemohl, škoda... vlk 23. 6. 2011, 17:28
Dobrý den, pane Jiří a můžete nám ukázat pro… fotonka 11. 6. 2011, 13:32
Zdravím, jak jsem psal výše, více než fotky… Jiří 31. 5. 2011, 09:04
Dobrý den, já se zabývám focením do fotoban… Daniel 30. 5. 2011, 19:13
Dobrý den, přispívám již cca necelé 2 rok… Jiří 30. 5. 2011, 13:46

Další podobné články

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Desktopová aplikace pro počítače Mac, Pixelmator Pro, je po více jak dvou měsících od svého představení k dispozici ke stažení. Slibovaná sleva se ale nekoná a základní cenovka je docela vysoká.

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Po čtvrt roce přichází Zoner Photo Studio X s další dávkou aktualizací, mezi nimiž najdeme nové nedestruktivní nástroje pro retuše portrétů, polarizační filtr, vylepšenou práci s vrstvami a v neposlední řadě experimentální podporu úsporného formátu HEIF.

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Mobilní operační systém iOS si se soubory RAW již nějakou dobu poradí. S jeho jedenáctou verzí však přibyla podpora i pro snímky pořízené jinými fotoaparáty a možnost upravovat je v aplikacích třetích stran. Například v titulu RAW Power.

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

Fotografovat za špatných povětrnostních podmínek chce hlavně pevného ducha. S tím vám těchto 7 tipů příliš nepomůže. Pomohou a poradí vám ale v tom, jak si udržet svou techniku „v suchu“.

Pixelmator Pro přijde na počítače Mac již 29. listopadu a to hned se slevou

Pixelmator Pro přijde na počítače Mac již 29. listopadu a to hned se slevou

Nová aktualizace firmwaru bezzrcadlovky YI M1 přichází se zásadními inovacemi

Nová aktualizace firmwaru bezzrcadlovky YI M1 přichází se zásadními inovacemi