DIGIarena.e15.cz

11+1 dobrých důvodů, proč byste měli používat stativ

Některé jsou jasné, ale jiné by vás možná ani nenapadly. Stativ oceníte tehdy, když chcete zachytit čas, fotit opravdu brilantně ostře, anebo odstranit ze snímku pohyblivé objekty.

Stativ je základním příslušenstvím fotografa a neměl by chybět ve výbavě nikoho, kdo to s focením myslí byť jen trochu vážně. Je to nezastupitelný pomocník v mnoha situacích, který vaše fotografické výsledky posune na novou kvalitativní úroveň. Současná nabídka je cenově, kvalitativně i funkcemi strukturována natolik pestře, že vybrat si musí doopravdy každý.

1. Když fotíte v místě s nedostatkem světla

Pravděpodobně už víte, že snímek vzniká zachycením světla na filmovém materiálu nebo fotografickém čipu. A čím je světla ve scéně méně, tím víc času potřebuje aparát k tomu, aby ho posbíral dost na správně exponovanou fotografii. V místech s nízkou úrovní osvětlení – například při focení v kostele, za úsvitu nebo za soumraku, anebo všude tam, kde je prostě šero, máte několik možností, jak vytvořit dostatečně osvětlený obraz, ale jen jedna jediná dokáže poskytnout výsledek blížící se tomu, co opravdu vidí vaše oči – nastavení adekvátně dlouhého času a exponování po celou vyžadovanou dobu. K tomu potřebujete fotoaparát stabilizovat, protože každý pohyb by fotografii rozmazal. A samozřejmě počítejte s tím, že nestačí jen stabilizovaný fotoaparát (právě na stativu), rozmazané totiž budou všechny objekty, které se pohybují nezávisle na vás ve snímané scéně.

Klepněte pro větší obrázek 
Stativ přijde vhod při focení východů a západů slunce,
nemluvě o fotografiích noční oblohy, kde je holou nezbytností

2. Když chcete zachytit čas

Rozmazání pohybujících se objektů před objektivem vinou delšího času expozice nemusí být vždy na závadu. Ba naopak – je zdrojem všech těch kýčovitých obrázků řek a vodopádů, na kterých je hladina sametově hebká, stejně tak stojí u focení ohňostrojů atd. Tady všude oceníte stativ.

3. Když pořizujete statické záběry

Pokud fotíte portréty, pravděpodobně nepoužíváte delší časy, takže důvod použití stativu je zde jiný – uvolníte si tak ruce a můžete se naplno věnovat kompozici a práci s modelkou či modelem.

Klepněte pro větší obrázek 
Díky použití stativu bylo možné fotit s delším časem
a rozmazat tak pohyblivou vodu

4. Když používáte teleobjektiv

Je to jako do omrzení stejný refrén jedné písničky – ten dlouhý čas, který nemůžete udržet z ruky. Toto riziko hrozí také při použití teleobjektivu. Zcela nekompromisně totiž při focení platí poučka, že spolehlivě „udržíte“ pouze čas, který je roven zlomku použitého ohniska. Například, fotíte-li na fotoaparát formátu 35 mm (nebo jeho digitální ekvivalent), s ohniskem 50 mm udržíte bezpečně čas do 1/50 sekundy. Použijte 300mm teleobjektiv a rázem se mnohem častěji dostáváte do situací, kdy se rozumný čas z ruky opravdu udržet nedá, ale na stativu ano.

5. Když fotíte panoráma

Panoramatické záběry vyžadují stativ pro to, aby byl fotoaparát stabilizován horizontálně, což následně zajistí snadné a přesné překrytí navazujících snímků. Pokud jste naprostí perfekcionisté, použijete takový stativ (nebo doplňkový držák), který při otáčení aparátu ve vodorovné rovině zajistí rotaci přesně kolem tzv. nodal pointu, což je bod, v němž se scházejí světelné paprsky na cestě ke snímači a právě kolem něj by měl být fotoaparát otáčen.

6. Když připravujete zdroje pro HDR snímek

V případě, kdy pořizujete zdrojové snímky pro následné sestavení obrazu s vysokým dynamickým rozsahem (HDRI), potřebujete, aby záznam scény na nich vzájemně naprosto korespondoval. Stativ vám pomůže s nastavením kompozice a s jejím dodržením v průběhu fotografování. Jeho výhodou je dále možnost použití delších časů nezbytných k prokreslení stinných partií.

Klepněte pro větší obrázek 
Stativ pořídíte za pár stovek i za desítky tisíc; záleží jen na vašich potřebách

7. Když potřebujete mít OPRAVDU OSTRÉ fotky

Dbáte-li na to, aby vaše snímky byly brilantně ostré, půjdete proti většinovému proudu: připevníte fotoaparát na stativ, připnete k němu bezdrátovou spoušť, vypnete stabilizátor obrazu, zapnete předsklopení zrcátka a teď konečně můžete fotit. Vaše snímky by na dostatečně stabilním a utaženém stativu neměly být poškozeny žádnou nežádoucí vibrací.

8. Když děláte časosběrný záznam

Hrátky s časem nemusejí vyplývat pouze z potřeby snímat v prostředí s nízkou úrovní světla nechtíc používat blesk a vyšší ISO. Třeba chcete pořídit sérii fotografií, které mapují vývoj nějaké situace – a možná si vybavíte nějaký takový „videoart“ na téma „klíčící fazole“, „ovoce v rozkladu“ nebo „čtyři roční období v jednom záběru“. Vše se odvíjí pouze od toho, na jak dlouho chcete svému záměru obětovat stativ, který bude muset zůstat v nezměněné pozici do nafocení posledního snímku.

Klepněte pro větší obrázek
Časosběrné záběry New Yorku vytvořené na Canon EOS 7D

9. Když chcete vyčistit záběr od pohyblivých objektů

Tento nápad inspirovalo využívání prehistorických fotografických metod dříve i v současnosti. Viděl jsem snímky velkoměsta, jehož ulice byly zcela liduprázdné – a nebyly to záběry z filmu 28 dní poté, nýbrž produkt prostinké dírkové komory z krabice od bot, namířené z balkonů a oken do městských ulic. Nízká světelnost a citlivost použitého fotografického materiálu a tím pádem (opět a zas) velmi dlouhý čas potřebný k dobré expozici, způsobily, že vše, co se pohybovalo, z obrazu zcela zmizelo – anebo přesněji – nestihlo se na něm uchytit v rozlišitelných obrysech. Zbyla jen prázdná ulice bez hemžení lidí. Pokud budete takto extrémně dlouhých mnohahodinových časů využívat na digitální zrcadlovce, hrozí však, že ta vaše počínání nepřežije bez úhony.

10. Když chcete odlehčit svým rukám

Je spousta fotografických příležitostí, které nevyžadují naprostou flexibilitu a vystačíte si při nich se stativem. Příkladem může být focení divadla, řady sportů, anebo práce v ateliéru. Všude tam oceníte, že se můžete věnovat přemýšlení o focené scéně a mačkat pouze spoušť, aniž by fotoaparát s objektivem zatěžovaly vaše paže.

11. Když chcete fotit sami sebe

Při focení autoportrétů přichází vhod osvědčená kombinace tří nástrojů: fotoaparát s výklopným displejem, který lze v režimu živého náhledu otočit o 180° směrem před objektiv, dálková bezdrátová spoušť a stativ. Pak už jste doslova svým pánem a můžete zvěčnit sami sebe bez starostí, že se něco nepovede.

Klepněte pro větší obrázek 

(+1) Když chcete platit za focení na Karlově mostě 250 000 Kč

Poslední tip je míněn samozřejmě ironicky a jeho smyslem je upozornit na zákaz používání stativu při focení architektury, se kterým se můžete setkat nejen v zahraničí (například při focení noční Eiffelovky), ale také u nás. V České republice je takto omezeno fotografování na Karlově mostě v Praze, kde za povolení k použití stativu zaplatíte rovného čtvrt milionu korun.

Další článek




celkem 38 komentářů

Nejnovější komentáře

Jak je to doopravdy s tím používáním stativu… Martin 15. 1. 2012, 13:40
Bod 11 :-D mouze 1. 11. 2011, 15:47
Na spoustě míst u nás je zakázáno fotit se s… radek72 21. 10. 2011, 12:24
no já jsem chtěl vědět jestli to přímo neni … Poltr 19. 10. 2011, 22:11
Nemůže to být třeba tím, že je nahoře málo m… Martin Kozak 19. 10. 2011, 20:09

Další podobné články

Nový firmware pro objektivy Sony

Nový firmware pro objektivy Sony

Oberwerth 1-Second Camera Holster – novinka mezi obaly na fotoaparáty

Oberwerth 1-Second Camera Holster – novinka mezi obaly na fotoaparáty

Obalů, pouzder, brašen a batohů na přenášení fotografické techniky je na trhu větší než malé množství a většina fotografů má své oblíbené modely, na které nedá dopustit. Obvykle se řeší rozdíl mezi brašnou a batohem, kdy je brašna pohotovější a batoh pohodlnější.

Sony A6500: Rychlá a výkonná se skvělým obrazem [test]

Sony A6500: Rychlá a výkonná se skvělým obrazem [test]

Fotoaparát Sony A6500 je představován jako univerzální přístroj pro fotografování vysoce kvalitních statických snímků a pokročilé natáčení videa. Jeho parametry slibují výbornou obrazovou kvalitu a vysoký výkon. Je tomu tak doopravdy?

Gizmon Utulens – nový pancake objektiv nejen mo micro 4/3

Gizmon Utulens – nový pancake objektiv nejen mo micro 4/3

Meike připravilo přídavné gripy pro Fujifilm a Olympus

Meike připravilo přídavné gripy pro Fujifilm a Olympus

Brzy bude představen nový Voigtlander Nokton

Brzy bude představen nový Voigtlander Nokton

Zeiss představuje nový manuální objektiv Milvus 25 mm F1,4

Zeiss představuje nový manuální objektiv Milvus 25 mm F1,4

Yashica Y35 digiFilm: digitál s vůní analogu

Yashica Y35 digiFilm: digitál s vůní analogu

Oznámení nového fotoaparátu značky Yashica, a ještě ke všemu digitálního, bylo avizováno několik měsíců dopředu. Inu, dočkali jsme se. Yashica představila velmi netradiční produkt, který sice je digitální, ale tak trochu i není…