9
Fotogalerie

12 dobrých rad pro focení panoramat

Chcete fotit panorama, ale nevíte, jak na to? Přinášíme vám dvanáct prověřených rad, díky kterým zvládnete tvořit panoramatické snímky jako profesionálové!

TIP: Pošlete panorama a soutěžte o kvalitní stativy Manfrotto!

1. Použijte stativ 

Jestliže čtete článek o tom, jak fotit panorama, předpokládáme, že vám nestačí automatický režim ve vašem kompaktu nebo fotomobilu a že chcete tuto disciplínu zvládnout poctivě. Použití stativu je v tomto případě prvním krokem k profesionálnímu zvládnutí panoramatické fotky. 

fotok_04.jpg
Stabilní stativ je pro focení panoramat jedinou správnou volbou

2. Rovina otáčení musí být vodorovná

Ujistěte se, že rovina, po níž se v průběhu focení váš fotoaparát pootočí, je maximálně vodorovná. Pomůže vám k tomu například integrovaná vodováha na stativu, zásuvná vodováha pro sáňky fotoaparátu, případně alespoň olovnice pověšená pod středovou tyčí. Pokud toto pravidlo nedodržíte, nebude výsledné panorama tvořit rovný pás, ale oblouk prohnutý přímo úměrně k vychýlení osy objektivu proti vodorovné rovině při focení.

fotok_05.jpg
Vodorovnost roviny otáčení fotoaparátu pohlídejte vodováhou 

3. Projděte si celou scénu ještě před focením

Ještě než vyfotíte první snímek z vašeho panoramatu, projeďte si celou scénu nanečisto a zkontrolujte v hledáčku, zda bude ve vašem záběru obsaženo vše, co chcete. Současně si obhlédněte, jaké budou v panoramatu panovat světelné podmínky – to se vám bude hodit vzápětí při nastavení expozičních hodnot.

fotok_01.jpg
Zkontrolujte si ještě před focením, zda máte v celém záběru vše, co v něm mít chcete

4. Foťte výhradně na manuál

Při focení panoramatu je důležité zachovat ve všech navazujících snímcích stejné podmínky expozice. Nefoťte proto na režim priority clony ani času a už vůbec ne na automatiku, nýbrž na úplný manuál. Nejprve nastavte clonu (obecně mezi hodnotou 8 až 11). Odpovídající čas zjistíte například vyfocením zkušebního snímku v režimu priority clony. Také nastavení vyvážení bílé barvy se nedoporučuje nechat na automatice, ačkoliv lze snadno opravit při následném softwarovém zpracování.

5. Exponujte podle světlejší části snímku

Pokud se světelné podmínky ve snímku významně proměňují, nastavte expozici podle světlejší části snímku. Foťte do RAWu s minimální hodnotou ISO (100) – podexponované části snímku pak můžete snadno zesvětlit, aniž by se v nich objevil nežádoucí šum.

fotok_07.jpg
 Foťte v plně manuálním režimu (M)

6. Přepněte na manuální ostření a dál na objektiv nesahejte

Také objektiv nesmí v průběhu focení panoramatu změnit svá nastavení. Zaostřete si proto automaticky na nejdůležitější část snímku (namáčknutím spouště do poloviny, nebo vyfocením testovacího snímku) a poté, jakmile má objektiv správně zaostřeno, přepněte jej do manuálního režimu. Zamknete jej tak ve vhodném nastavení a můžete bez starostí fotit. Během focení už na objektiv nemusíte vůbec sahat – v žádném případě s ním nijak nezoomujte, ohnisko musí být na všech snímcích stejné! 

fotok_06.jpg
Jakmile zaostříte hlavní záběr, přepněte objektiv na manuální ostření

7. Foťte na delší ohnisko

Při focení se širokým ohniskem vzniká směrem ke stranám fotografií vlivem zkreslení objektivu deformace, kvůli které na sebe nebudou snímky přesně navazovat. Jestliže vám nic jiného nezbývá a musíte fotit širokoúhle (např. s ohniskem 18 mm), volte mezi snímky širší překryv (klidně o polovinu snímku). Mírně pracnější, ale bezpečnější metoda, jak dostat do záběru více prostoru při delším ohnisku, je focení na výšku. 

fotok_02.jpg fotok_03.jpg
Před prvním a za posledním snímkem panoramatu vytvořte
snadno identifikovatelný oddělující záběr 

8. Označte si první a poslední snímek

Je pravděpodobné, že budete panorama fotit na více pokusů, případně se vám na paměťové kartě sejde více panoramat. Výsledkem jsou dlouhé série souborů s velmi podobným obsahem, kvůli čemu budete mít při zpracování fotek na počítači problém zjistit, kde to které panorama začíná a kde končí. Tuto obtíž vyřešíte velmi snadno – vytvořte před prvním a za posledním snímkem panoramatu záběr, který panorama vůči ostatnímu obsahu na paměťové kartě přesně vymezí. Ideální je vyfotit před prvním snímkem panoramatu jedničku a za posledním snímkem dvojku, jako gesto na ruce (a je úplně jedno, že ruka bude rozostřená, když už máte objektiv manuálně nastaven na focení vzdálenějších objektů). 

9. Otáčejte kolem neměnného středu

To, nakolik přesná bude návaznost jednotlivých snímků, určuje zejména tzv. nodal point, optický střed fotoaparátu, jehož pozice by se během otáčení neměla měnit. Puntíčkář by tohoto požadavku dosáhl použitím speciálního držáku, díky němuž je možné nastavit optický střed přesně do osy otáčení. Pro běžné použití však zcela postačí, budete-li se řídit již řečeným a použijete alespoň klasický stativ. I když v takovém případě toto pravidlo zcela nedodržíte, stále je použití stativu nepoměrně přesnější, než focení z ruky, kdy fotoaparát v tom lepším případě orotuje kolem hlavy fotografa a dojde k mnohem zřetelnějšímu vychýlení.

obsah-panorama.jpg
Kompletní série fotografií s oddělujícími záběry,
kde jeden prst značí počátek a dva prsty konec snímání

10. Snímky překrývejte alespoň o 25 %

Jednotlivé záběry vzájemně překrývejte nejméně o jednu čtvrtinu – zde platí, že čím větší je překrytí, tím lépe. Na druhou stranu je zbytečné fotit příliš mnoho snímků a překryv v rozmezí jedné čtvrtiny až jedné třetiny obvykle bohatě postačí. Větší překryv volte při použití širšího ohniska, kde dochází k optickým deformacím a někdy také k vinětaci (ztmavení) v okrajích snímků.

panorama-01.jpg
Surové panorama sestavené automaticky v programu Adobe Photoshop

11. Kratší je někdy lepší, než delší

I při focení panoramatu je vhodné promyslet si již dopředu představu o kompozici a vyvarovat se tvorby dlouhých a úzkých „nudliček“, není-li to tedy vyloženě záměr autora. Pokud si budete panorama prohlížet pouze na počítači, nebo jej budete vyvolávat v běžném rozměru (do 30 cm na šířku), je lepší tvořit panoramata spíše s menším poměrem stran. 

Panorama-hotovo.jpg
Výsledné panorama po několika jednoduchých softwarových úpravách

12. Foťte rychle

Ať už fotíte za bílého dne, kdy po obloze plují mračna, anebo jste zvolili dramatický západ slunce, snažte se nasnímat celou sérii jednoho panoramatu co nejrychleji, aby se v jednotlivých fotografiích nestihly výrazněji proměnit světelné podmínky a posunout pohybující se objekty.

A o čem příště?

Máte tip na téma, o kterém bychom mohli ve fotoškole pojednat příště? Trápí vás zvládnutí nějakého fotografického úkolu? Pište nám na email digikristyna@gmail.com. Nejzajímavějším podnětům se budeme podobně názornou formou věnovat v dalších článcích tady na DIGIareně.

Určitě si přečtěte

Články odjinud