DIGIarena.e15.cz

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Kombinace reportážní pouliční fotografie a nedostatku světla může být pro mnoho fotografů velmi obtížným úkolem. Vedle pohotového fotografování totiž musíte počítat s tím, že nízká hladina osvětlení bude pouze komplikovat vaše záměry – nedostatek světla je zkrátka značnou překážkou.

I s nedostatkem světla se ale dá pracovat a mohou vzniknout velmi povedené snímky se zajímavou atmosférou a dobrou expozicí.

1) Zvyšte ISO a nebojte se šumu

Mnoho ze současných fotoaparátů již má natolik dobrou práci s digitálním šumem, že se není třeba bát navyšování citlivosti (pokud se nebude jednat o extrémní hodnoty). Díky zvýšení citlivosti dosáhnete kratšího expozičního času, takže snížíte riziko rozmazání snímku.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Dragan, CC BY 2.0 – ...

U fotoaparátů s větším snímačem (micro 4/3, APS-C nebo plný formát) můžete obvykle nastavit hodnotu až 3200 ISO, aniž by došlo k zásadní degradaci obrazové kvality fotografie. Navíc je zde stále možnost snímek v rámci postprodukce odšumit. Vřele však doporučujeme vyzkoušet fotit bez redukce šumu – ono totiž trochu toho zrna ke streetfotografii patří a vypadá to dobře.

2) Hledejte a analyzujte zdroje světla

V průběhu dne je hlavním zdrojem světla a hlavním pomocníkem fotografa sluneční záření, kterého při fotografování využíváme. A ačkoliv je v noci přirozeného světla minimum (snad jen to od měsíce), tak zase taková velká tma, aby se nedalo fotografovat není.

Klepněte pro větší obrázek

Jen je třeba hledat vhodné zdroje světla s jejichž pomocí můžete například nasvítit portrét – ať už je to pouliční lampa, kde můžete navíc světlo směřovat odraznou deskou nebo například osvětlení výlohy, kde zase krásně využijete skla pro vytvoření zrcadlového obrazu.

3) Zaměřte se na kontrast

Podobně, jako u černobílé fotografie, zaslouží si i noční reportáž práci s kontrastem, právě ten je totiž tím, co udělá vaši fotografii zvláštní a zajímavou. Klasickým námětem jsou v takovém případě siluety. Ty je ale třeba umístit před velmi světlé pozadí, aby vynikly.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Dragan, CC BY 2.0 – @TheOtherEnd)

Kontrastní zachycení světel a stínů je v zásadě to jediné s čím se dá v noci pracovat, aby snímky byly zajímavé a originální. A kontrast nemusí být nutně na škále světlo–stín, ale také na různě zbarvené škále, takže dostanete do snímku další rozměr.

4) Veďte oko diváka pomocí světel

Práce s liniemi je jedna z velmi jednoduchých a účelných cest, jak vést oko diváka skrze snímek a ukončit jeho pohled na konkrétní část scény. Výhodou nočních snímků je v tomto případě jejich jednodušší pořízení, než by tomu bylo na stejném místě ve dne.

Ideální příležitostí pro takové záběry jsou dlouhé ulice ve městě, ale i krátké a křivolaké cestičky na venkově, kde navíc vynikne osvětlení oproti tmavému nebi. Vzpomeňte si také na to, že každý bodový zdroj světla vám vytvoří na scéně hvězdicovitý tvar, v závislosti na počtu lamel clony v objektivu.

5) Vyzdvihněte barvy noci

Známý malíř Vincent Van Gogh prý kdysi řekl, že noc je „více živá a více barevná než den.“ A v zásadě je to pravda, zvláště když je po dešti a můžete pracovat například s odleskem světel na ulici.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Schum!, CC BY-NC-ND 2.0 – granville night

Kombinace nažloutlého pouličního osvětlení, barevných světel semaforů a výloh a červených brzdových světel od vozidel dokáže vytvořit velmi zajímavou atmosféru.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Co dělá fotografii skvělou fotografií?

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

Na fotografovu oblečení při focení portrétů záleží více než si myslíte!

I když to tak na první pohled vypadat nemusí, do jisté míry opravdu záleží na tom, jakou barvu má fotografovo tričko při focení portrétu. Tušíte proč by tomu tak mělo být a neměli byste se soustředit pouze oblečení toho, kdo je před objektivem?