DIGIarena.e15.cz

5 tipů pro lepší portréty

Portrétní fotografie je jedním z nejrozšířenějších žánrů mezi amatérskými fotografy. Aniž by si to třebas uvědomovali, pořídí portrét téměř všichni, kdo někdy zmáčknou spoušť. A opakovaně se dopouští stejných chyb. Jakých?

Rodinná fotografie, podobenky domácích mazlíčků, snímky z cest typu „Já na pláži“ patří svým způsobem do kategorie klasické portrétní fotografie, která se řídí určitými zákonitostmi.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka dobře zvládnutého portréru (foto Miroslav Kuběna: Vojta)

Většina fotografů se s oblibou spoléhá na automatiku fotoaparátu a popravdě většina je také s výsledkem spokojena, aniž by si uvědomila, že jejich dílo až tak skvělé není. Pokud se chcete v této disciplíně zdokonalit, je dobré řídit se několika dobrými pravidly a vzít v úvahu hlavní zákonitosti, které ovlivňují (technickou) kvalitu snímku. A které to jsou?

Expoziční trojúhelník

Předem a především: Chceme-li mít portrétování pod kontrolou, je nutné pochopit vztahy mezi základními expozičními parametry – citlivostí (ISO), velikostí clony (F) a doby expozice (s), které bývají označovány jako expoziční trojúhelník. Tato problematika není tématem tohoto článku, proto, pokud jste o těchto pojmech nikdy neslyšeli, mrkněte na tento ODKAZ.

 

1. Světlo 

Zásadním předpokladem pro ostrý a technicky precizní snímek je dostatek světla proudícího správným směrem, přičemž platí jednoduchá rovnice: Čím více světla, tím více obrazových informací a ve výsledku čistší obraz s dobře prokreslenými detaily. Pokud máte dostatek světla, můžeme nastavit nižší citlivost bez obav z rizika pohybové neostrosti, která je důsledkem nastavení příliš dlouhé doby expozice.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
foto JanysF: Princezny... a Terča a Týnka

2. Optika

Respektive výběr správného ohniska. Existují speciální portrétní objektivy – pevná světelná skla (50 mm, 85 mm, 105 mm, 135 mm ad.), ale portréty lze pořizovat také objektivy s proměnlivým ohniskem (zoomy, nejlépe cca 70–200 mm). Zjednodušeně platí, že s kratším ohniskem hůře dosáhnete plynule rozostřeného pozadí, zejména pokud budete chtít zachovat ostrý celý hlavní objekt (myšleno do hloubky), zatímco s delším ohniskem snáze odpíchnete model od pozadí.

Samozřejmě záleží na tom, jakou část postavy chcete zachytit – obličej, celá postava atp., neboť každé ohnisko vyžaduje určitý odstup pro korektní („slušivé“) podání portrétované osoby (viz perspektivní zkreslení níže).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Rozdíl v podání pozadí při cloně F4, vpravo 50 mm, vlevo 200 mm, podle dofsimulator.net (autor kresby: Denis Cristo, pozadí autor: Jeff Hitchcock)

na perspektivní zkreslení! To nesouvisí s výběrem ohniska, ale se vzdáleností, z níž model fotíte. Zkreslení je patrné zejména při fotografování s nastavenou kratší ohniskovou vzdáleností: čím blíže k objektu stojíte, tím je hloubka ostrosti menší a více rozostřené pozadí, ale může dojít k deformaci reálných proporcí fotografovaného. Totéž platí při nedostatečném odstupu při focení s dlouhým ohniskem – tvář a tělo modelu se zploští a ztratí hloubku, plastičnost, což většinou nebývá příliš lichotivé.

Perspektiva – tvůrčí nástroj ve fotografii

Perspektiva – tvůrčí nástroj ve fotografii

Každá fotografie je výsledkem snahy autora o zobrazení trojrozměrné reality nebo představy na dvourozměrnou fotografii.

3. Clona

Každý objektiv má hodnotu clony, při níž nejlépe kreslí, tzv. sweet spot – detaily jsou nejostřejší, obrazové vady minimální. Špičkové pevné objektivy jsou ostré i na tzv. plnou díru, nejlepší výkon však podávají až po mírném přiclonění – obvykle o 2 clony; u složitějších optických konstrukcí (především levnějších, setových zoomů) je však nutno počítat s podstatnějším navýšením hodnoty clony (např. až F11).

Klepněte pro větší obrázek
Ne vždy musí být malá hloubka ostrosti žádoucí, zde je čitelné pozadí zásadní součástí kompozice snímku (foto Lilu1: Jan)

Nastavení clony je tak vždy otázkou volby a tvůrčího záměru: na tzv. plnou díru dosáhnete menší hloubky ostrosti a více eliminujete rušivé prvky v pozadí. Ale pozor: díky menší hloubce ostrosti může být složité udržet objekt v oblasti zaostření, ať už v důsledku pohybů vlastních nebo pohybu modelu. Při zaclonění objektivu zase získáte lepší kresbu a ostrost, nedosáhnete však rozostřeného pozadí.

Existuje řada programů a aplikací na výpočet a simulaci hloubky ostrosti, např. zde.

4. Rychlost závěrky

Nastavení správného času expozice zabrání rozmazání obrazu v důsledku pohybu a otřesu fotoaparátu. V tomto případě opět není záhodno spoléhat na automatiku, která leckdy tíhne k nastavení delších časů místo toho, aby adekvátně navýšila citlivost. Pro nastavení správného času při fotografování víceméně nehybných objektů platí jednoduchá pomůcka: Pokud je ohnisko (efektivní!) 50 mm, potom by rychlost závěrky měla být nastavena na minimálně 1/50 s, pokud 200 mm, potom 1/200 s.

Jestliže fotografujete z ruky, vyplatí se zapnutí stabilizace, čímž získáte k dobru, podle účinnosti stabilizace, 3–4 EV, zjednodušeně řečeno budete moci pracovat s delšími expozičními časy. Ovšem pozor: účinnost stabilizace a obecné doporučení týkající se poměru ohnisko–doba expozice se vztahuje pouze k vaší schopnosti udržet fotoaparát v klidu! Druhou zásadní proměnnou je pohyb fotografovaného objektu…

Klepněte pro větší obrázek
Pro zmrazení pohybu vám čas odpovídající jedné setině ohniskové vzdálenosti stačit nebude (foto jája1976 - Petra)

…Klidný model aneb nedýchat: S povelem „Nedýchat!“ se většina z nás setkala při návštěvě radiodiagnostického oddělení. Pro pořízení dobrého rentgenového snímku je nezbytná nehybnost ozařované osoby. S nadsázkou to platí i při fotografování portrétů. Dýchání samozřejmě zakázáno není, nicméně hyperaktivní objekt též není žádoucí, pokud se tedy nejedná o záměr… v tom případě už se dostáváme k jiné fotografické disciplíně, než je klasický portrét, pro niž platí poněkud jiná pravidla…

5. Režim ostření

Automatické, nebo ruční ostření? Jeden by si myslel, že se může při pořizování portrétů plně spolehnout na automatické ostření – objekt se přece nehýbe. Ovšem autofokus není neomylný a už vůbec nedokáže předvídat vaše tvůrčí záměry. Obzvláště při práci s malou hloubkou ostrosti se vyplatí buď zcela ruční ostření, nebo kombinace autofokusu a jemného manuálního doostření, které je dostupné i u nejlevnějších modelů zrcadlovek. Pokud nemáte k dispozici velký, jasný hledáček, vyplatí se využít moderních pomůcek, jako je zvětšení zaostřované oblasti nebo zvýraznění hran objektu.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka perfektního zaostření při velmi malé hloubce ostrosti (foto Bullss - Pšššššt !!!)

Při práci s malou hloubkou ostrosti není záhodno používat metodu zablokování ostření namáčknutím spouště a následným překomponováním. Už jen malé vychýlení fotoaparátu, může vést k nenapravitelným škodám.​

[perex: autor Karmiana]

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Jeden príklad setového objektívu, ktorý má n… berkovec 1. 12. 2015, 13:24
Nejdůležitější prý tenhle článěk :-D xx 30. 11. 2015, 16:46
Svetlo svetlo svetlo .. a pak ten zbytek Vita Vecera 30. 11. 2015, 15:06

Další podobné články

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?