5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

Prakticky v každém odvětví lidské činnosti se objeví nápady a vynálezy, které zazáří a poté pomalu a bez většího zájmu veřejnosti utichnou. Nejinak tomu je i v oboru digitální fotografie.

Asi největší množství slepých uliček ve vývoji bychom našli v období vzniku digitální fotografie, kdy řad výrobců experimentovala s nejrůznějšími systémy a způsoby zachycení a následného přenosu digitálních obrazových dat.

Ostatně, vzpomeňme například na jednu z prvních digitálních zrcadlovek, ke které jste museli nosit obrovský kufr se zařízením pro ukládání a následné zobrazení snímku. V tomto případě to však spíše evoluční krok. Nicméně vyměnitelná zadní stěna u klasické analogové zrcadlovky, kterou jste takto jednoduše měli digitalizovat, se vůbec neuchytila. My se však zaměříme spíše na technologie, které se objevily už v pokročilejší době digitální fotografie.

Dva objektivy v jednom těle – Kodak V570

Dvě čočky na telefonu dnes už nikoho neohromí a stále více vlajkových lodí v nabídce smartphonů dvě fotojednotky má. Ale v roce 2006 byl Kodak V570 se dvěma čočkami hitem, minimálně mediálním a částečně i designovým, protože nic podobného se do té doby na trhu neobjevilo. Jedna čočka byly zoomová s efektivním rozsahem 39–117 mm (F3,9–4,4). Druhá čočka byla pevná s efektivním ohniskem 23 mm (F2,2). V další generaci už měl Kodak V610 obě čočky zoomové a pokrýval větší rozsah, ale ani to nestačilo. 

Lámací fotoaparát – Nikon S10

Kapesní fotoaparát s 6Mpx snímačem a 10× zoomem spatřil světlo světa na konci roku 2006. Technické parametry však nebyly tím nejzajímavějším, i když desetinásobný zoom se stálou světelností F3,3 se v té době jen tak neviděl. Tím nejzajímavějším se stal otočný objektiv, který mohl sloužit i pro autoportrét (v té době se termín selfie ještě nepoužíval), ale také simuloval výklopný displej. Dobové recenze byly velmi kladné a celkově se zdálo, že tento koncept by se mohl uchytit, nicméně další generace rozpůleného foťáku už nevznikla.

Vyměnitelná přední standarta – Ricoh GXR

Na sklonku roku 2009 se o pořádný poprask postarala firma Ricoh se svým modelem GXR. Poměrně konvenčně působící fotoaparát však byl celkem neobyčejný: nevyměňovaly se objektivy, ale v podstatě celá přední část, tedy objektiv, snímač, ostřicí motory atd. Firma si od tohoto nápadu slibovala, že si majitel ponechá šasi a bude moci upgradovat na různé objektivy a s různými snímači. Na trhu se dokonce objevilo několik sad pro výměnu s různými objektivy. Nápad to byl v zásadě dobrý, jelikož byste mohli neustále aktualizovat své vybavení a přitom zůstat u stál stejného a ergonomicky známého těla. Nějakou dobu se Ricoh GXR prodával, ale kýženého úspěchu bohužel nedosáhl.

Dodatečné zaostření – Lytro

Fotoaparát ve tvaru kvádru, který uměl přeostřovat (resp. upravovat rovinu zaostření) i po exponování, byl představen v roce 2011. Způsobil poprask a čekalo se na něj velmi dlouho, čekání se bohužel nevyplatilo – finální snímky s rozlišením 1 080 × 1 080 px a nevalná obrazová kvalita znamenaly rychlé opadnutí zájmu. V roce 2014 přišel model Illum, ten už tvarem připomínal zrcadlovku, snímky měly 4 Mpx, ale vysoká cena a pomalé pořizování fotek (kvůli obrovskému množství dat) znamenaly druhý, byť menší, prodejní neúspěch. Technologie light-field, která umožňuje následnou úpravu ostrosti, ale neumírá. Lytro se jen přestěhovalo do segmentu profesionálního videa a VR a na trhu se objevily nové technologie pro dodatečné zaostření.

Android v digitálu – Nikon Coolpix S800c

V roce 2012 dostali v Nikonu nápad umístit do kompaktního foťáku Android a vznikl model Coolpix S800c. V té době totiž smartphony pomalu začaly ukrajovat podíl kompaktům – v telefonu se snímek vyfotil, upravil a nasdílel. Tohle foťáky neuměly a Android představoval cestu. Jenže verze 2.3.3 byla už v době uvedení zastaralá a tehdejší výkon androidových aplikací také neuchvátil. Dnes se spíš výrobci snaží, aby si foťák rozuměl s telefonem přes aplikaci, což dává větší smysl, i když se jedná stále o zdlouhavější proces, než by bylo vhodné.

Témata článku: Technika, Nikon, Ricoh

Určitě si přečtěte

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon EF 70–200 mm F2,8L IS III USM – smysluplná evoluce (test)

Canon představil v loňském roce novou verzi teleobjektivu EF 70–200 mm. Sám Canon jej nazývá „moderní klasikou“. Jde o třetí generaci dobře známého a dlouho úřadujícího děla se světelností F2.,8 po celém rozsahu.

Jakub Jíra

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

EOS RP – nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka od Canonu láká nízkou cenou

Prognózy hovořící o představení nové bezzrcadlovky Canon EOS se potvrdily a společnost v minulém týdnu oficiálně uvedla nový model EOS RP. V nabídce Canonu je to nejmenší plnoformátová bezzrcadlovka s velmi nízko nastavenou cenou.

14 Petr Březina

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Sony A6400 přichází s nejrychlejším autofokusem a příznivou cenou

Společnost Sony představila lowendový model svého APS-C systému. Těšit se můžeme na inovovaný autofokus, výkonnější procesor a dotykový displej s možností vyklopení o 180 °.

11 Helena Vyplelová

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Nový snímač, procesor, inovovaný autofokus, vylepšené možnosti natáčení videa, detailnější hledáček a dotykový displej… Seznamte se s poslední generací top modelů systému Fujifilm X.

45 Helena Vyplelová

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Sony A7 II – druhá generace v podrobném testu

Model Sony A7 byl prvním kompaktním fotoaparátem s výměnou optikou osazeným plnoformátovým snímačem. My jsme pro vás otestovali jeho následovníka – bezzrcadlovku Sony A7 II.

60 Helena Vyplelová

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Aby byl sníh bílý: Tipy pro zimní fotografování

Každé roční období je pro fotografa výzvou. Nejinak je tomu v zimě, kdy máte možnost zaznamenat originální scény.

3 Karel Horký

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Ohnisková vzdálenost v 8 otázkách

Různé objektivy nám ukazují svět v různé podobě, některé z něj zachytí větší část, některé zase menší část. Fotografové většinou pracují s konkrétním ohniskem, protože zobrazuje svět trošku jinak.

54 Petr Březina