DIGIarena.e15.cz

6 jednoduchých a základních pravidel pro perfektní kompozici

Ve fotografii existuje řada kompozičních pravidel, jejichž poznání, či ovládnutí je prvním krokem k tvorbě působivých snímků. Z naší galerie jsme vybrali několik fotek, které s těmito principy pracují a mohou ostatním posloužit jako vodítko či inspirace.

Dobře komponovat záběr, uspořádat jednotlivé prvky obrazu – tvarů, linií, barev, světel, stínů – do působivého celku, patří mezi nejtěžší úkoly fotografa. Někdo má cit pro kompozici takříkajíc v sobě, jiný si tento cit musí vybrousit – studiem a poctivým tréninkem.

V naší galerii se za léta nashromáždila spousta povedených fotografií, na kterých můžeme ilustrovat pár osvědčených kompozičních postupů…

Když méně je více – minimalistická kompozice

Když méně je více – minimalistická kompozice

Čím víc prvků kompozice snímku obsahuje, tím menší váhu každý z nich má. Odstraňte obrazové prvky fotografované scény, které nesouvisí s vaším tématem.

Pravidlo třetin

Zjednodušená verze principu zlatého řezu je jedním z nejčastějších pomůcek při komponování obrazu – dnes už si ji můžeme zobrazit dokonce na displeji fotoaparátu a stejně tak v editačních programech při ořezu fotografie. Pravidlo třetin lze využít k rozdělení obrazu prostřednictvím linií a/nebo ke zdůraznění hlavních objektů na snímku – tak, že je umístíme do průsečíků přímek.​

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: adamec1 – Na rybách, martin.breza: Sedlčánek – MoML 
Zlatý řez – konstrukce a využití ve fotografii

Zlatý řez – konstrukce a využití ve fotografii

Dobrá kompozice je předpokladem dobré fotografie. A zlatý řez patří mezi ty nejpoužívanější kompoziční nástroje, proto jsme „vytáhli“ z archivu něco základních informací o tom jak jej použít.

Vodicí linie / Perspektiva

Přirozené linie v záběru – koleje, ale i zdi, zábradlí, cesty, světelné paprsky – slouží nejen ke zdůraznění perspektivy, čili hloubky obrazu, ale též jako vodítka táhnoucí divákovo oko k ústřednímu objektu snímku. Vodicí linie mohou dle autorova záměru fungovat jako jakýsi návod ke „čtení“ snímku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: MarcelKolacekWC, shimmelldlouhé stráně

Diagonální linie ve snímku obvykle vyvolávají dojem dynamiky obrazu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: seniorkatz pláže, tenario
Fotoškola: Kompozice na diagonálu

Fotoškola: Kompozice na diagonálu

Při fotografování se využívá různých postupů k upoutání divákovy pozornosti a k vedení jeho pohledu po fotografii. Velký vliv na procházení očima scénou mají tzv. vodící linie, jejich nalezení ve scéně je často úkol nelehký.

Zarámování

Průhledy do krajiny skrze skály, stromy apod., objekt umístěný v otevřených dveřích, oknech, autoportrét či odraz v zrcadle… existuje sto a jeden způsob, jak přirozeně zarámovat objekt našeho zájmu a přitáhnout k němu kýženou pozornost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: MarcelKolacekOld man, vitaberanekdraj zinen

Symetrie

Umístění hlavního objektu do středu snímku je leckdy považováno za chybu – pokud už se tedy k takovému kroku rozhodnete, měli byste splnit několik podmínek. Tou hlavní je symetrie, tedy rovnoměrné rozmístění obrazových prvků po stranách objektu, popřípadě jejich maximální eliminace. Pro středovou kompozici jsou Ideální přirozeně souměrné předměty, jako třebas tvář či tělo živočicha, včetně člověka, architektura, květy…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: adamec1Na jablku, pavel kozdasInception

Vzory a opakování / Rytmus

Rytmus je přirozenou součástí lidského života. Vše kolem nás se odehrává v určitém rytmu, od dýchání po střídání ročních období, opakování je tedy něčím obecně srozumitelným. V obrazové podobě může mít rytmus velké množství podob, opakovat se mohou nejen tvary, ale i barvy, světla a stíny nebo děje. Opakování může mít účinek čistě estetický, pokud jej ovšem dokáže autor tvořivě uchopit a okořenit kontrastními prvky, nejen formálními (barva, tvar atd.), ale i významovými, vzniknou opravdu působivá díla – to koneckonců dokládají obě fotografie níže. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: shimmellkrádež, nejmilMilkiller

Kontrast

Využití kontrastu je jedním z nejúčinnějších přístupů, jak vytknout, zvýraznit hlavní motiv, popř. utlumit rušivé pozadí. Toho lze docílit hned několika způsoby: tonální (typický postup u černobílé fotografie) či barevnou skladbou obrazu a/nebo hloubkou ostrosti – zaostřením ústředního objektu a rozostřením pozadí. ​Vyšším stupněm „umění kontrastu“ je hledání a nacházení kontrastu významového.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: Gabriel Megomestské inšpirácie, adamec1Trénink

Na závěr se sluší přidat něco z lidové moudrosti: Pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Záměrné narušení zavedených skladebních principů může vést k velmi originálním výsledkům, neboť nutí diváka k jinému, jemu nepřirozenému vnímání. S touto skutečností je však třeba pracovat velmi opatrně a pamatovat přitom na další chytré rčení: Všeho s mírou.

Dominance v kompozici  

Dominance v kompozici  

Jednou z podmínek dobrého fotografování je znalost pravidel kompozice. Jakých pouček bychom se měli držet při uspořádávání scény v hledáčku?

Tomáš Bican: Všude hledám kompozice (rozhovor)

Tomáš Bican: Všude hledám kompozice (rozhovor)

Dvakrát uspěl v soutěži Czech Press Photo. Od městské krajiny nyní pomalu přechází k portrétní a inscenované fotografii.

Clona jako prvek kompozice

Clona jako prvek kompozice

Stanovení clony jako součásti expozice je mnohokrát popsané téma. Méně reflektovaný je fakt, že clona je významným prvkem kompozice.

Tajemství perfektní kompozice

Tajemství perfektní kompozice

Kompozičních pravidel se nemusíte striktně držet, je však třeba o nich něco vědět. Bez znalosti těžko vytvoříte obraz založený na jejich vědomém popření.

Další článek




celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Já vždy říkám, že aby člověk mohl pravidla f… emban 27. 11. 2016, 13:39
je to jako se vším. Ti kdo jsou schopni tvoř… Doggg 13. 11. 2016, 09:39
Petr Čajánek rekl: ,, hokej nema logiku" a j… 12. 11. 2016, 21:14

Další podobné články

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

Fotografovat za špatných povětrnostních podmínek chce hlavně pevného ducha. S tím vám těchto 7 tipů příliš nepomůže. Pomohou a poradí vám ale v tom, jak si udržet svou techniku „v suchu“.

8 fotografických hrátek s lepenkou

8 fotografických hrátek s lepenkou

Profoto spustilo online výuku práce se světlem

Profoto spustilo online výuku práce se světlem

Jak vytvořit dokonale proostřenou fotografii?

Jak vytvořit dokonale proostřenou fotografii?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Jak vytvořit unikátní bokeh?

Pojem bokeh už jste pravděpodobně někdy slyšeli a pokud ne, tak vězte, že se jedná o „estetickou kvalitu té části snímku, která leží mimo rovinu ostrosti“ – v praxi se tedy jedná o části fotografie, které jsou mimo hloubku ostrosti a o to, jak „elegantně“ jsou rozostřené.

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

10 tipů pro natáčení videa chytrým telefonem

Mobilním telefonem zaznamenáváme okolní svět nejen ve formě statických fotografií, ale i v podobě pohyblivých obrázků. Přinášíme několik jednoduchých triků, jak si natáčení videa telefonem usnadnit a dosáhnout při tom zajímavých výsledků.

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Jak portrétovat muže tak, aby vypadal jako James Bond? Zde jsou 3 jednoduché kroky

Také často slýcháte, že fotografie je hlavně o světle? No jo, ale co póza portrétované osoby? U té až tak nezáleží, jaká kvalita světla bude, když se bude tvářit jednoduše blbě.

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Jak vybrat objektiv: Optická kvalita a čtení grafů

Vybrat správné tělo fotoaparátu je jen prvním krokem ke kvalitní fotografii, pomyslným štětcem, kterým vykreslíte obraz, je objektiv. Podobně jako v malířství i zde je poměrně široká nabídka nástrojů. Jak se v nich vyznat?