6 ostrých způsobů doostření

14. června 2012
TWEET SDÍLET
Proč je z principu digitální fotografie nutné doostření snímků? Vyberte si sami způsob doostření a jeho správné nastavení pro vaše snímky. V Adobe Photoshopu.

Doostření je matematický proces, který snímek degraduje proto, aby vypadal subjektivně lépe. Všechny digitální fotoaparáty používají techniky, které z principu rozostřují.

Je na vás, zda aktivně zasáhnete do procesu doostření podle specifik jednotlivých snímků nebo vše necháte na universálním nastavení fotoaparátu či konvertoru.

Levné kompakty doostřují silně v naději, že vynahradí horší kresbu objektivu, menší snímač a jiná levnější konstrukční řešení. Profesionální zrcadlovky doostřují minimálně nebo méně podle nastavení, respektive volby fotografa před expozicí v případě, když snímá také do JPEG. Je to nutné proto, že i ony používají techniky, které z principu rozostřují (systém filtrů nad senzorem, průměrný jas části reálné scény reprezentuje jeden obrazový bod fotografie).

Doostření a RAW

Odlišná situace je při záznamu RAW dat. Ta jsou připravena i po dlouhé době na různé způsoby převodů na fotografie, možná s využitím ostřících algoritmů, které dnes nejsou známé.

Ostření má být poslední operací před uložením fotografie pro konkrétní použití. Pokud budete fotografii ještě po konverzi upravovat, doostřete až v editoru. Při RAW konverzi definitivně zaostřete pouze tehdy, když s výslednou fotografií dále nebudete pracovat. Camera RAW má záložku Detaily, kde jsou funkční prvky Zaostření (viz Jízda v Camera RAW). Zaostření v Camera Raw je variantou filtru Doostřit ve Photoshopu.

V některých konvertorech (např. Digital Photo Professional od Canonu) je jako výchozí uplatněno ostření nastavené na fotoaparátu i na náhled v dialogu programu a posléze i na převod do JPEG nebo TIFF. V Adobe Camera RAW jsou stanovené výchozí parametry převodu, včetně doostření nezávisle na nastavení fotoaparátu a tyto budou uplatněny, pokud je nezměníte. V předvolbách Camera Raw určíte, zda se má zaostření aplikovat na převedené fotografie a na náhledy nebo pouze na náhledy, což má vzhledem k výše uvedenému opodstatnění.

Camera RAW tedy obsahuje původní implicitní nastavení parametrů převodu pro každý podporovaný model fotoaparátu. To ovšem neznamená, že to jsou „správné“ hodnoty, ale pouze jedny z možných pro interpretaci RAW dat. Můžete, skoro musíte, stanovit svoje výchozí nastavení a tím korigovat konzervativní nabídku programu v různých parametrech převodu, tedy i ostření. Žádná sada implicitních nastavení nebude mít stejný efekt pro různé typy snímků. Práci zefektivní výchozí nastavení převodů a jejich uložení pro různé typy scén i množství obrazových bodů snímku.

1. Filtr Doostřit

Jedná se o účinný a snadno zvládnutelný nástroj Photoshopu, který naleznete v menu Filtr | Zaostření | Doostřit, v anglické verzi Unsharp Mask, doslova neostrá maska, což je zdánlivě poněkud nesrozumitelné.

Tento nástroj pracuje na principu zvýšení kontrastu existujících hran. Hrany jsou definovaná místa v obrazu, kde dochází k nespojitosti v jasu a barvě. Tmavší část se v okolí hrany více ztmaví a světlejší část se v okolí hrany více zesvětlí. U barevné hrany totéž platí také o sytosti hraničních barev. Tak dochází k vizuální ostrosti fotografie.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Hrana dvou rozdílných jasů nedoostřená a pro názornost extrémně doostřená.
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Hrana dvou barev nedoostřená a hodně doostřená, kde se zvýšil jas a sytost
Klepněte pro větší obrázek
Stejný obrázek pro dostření jako v předešlých případech i nedoostřený originál.
U těchto barvev již nelze zvýšit kontrast.

Filtr Doostřit je účinným a snadno ovladatelným nástrojem. Dialogové okno má tři posuvníky.

Míra (Amount)
Určuje kontrast hran v %. Tažením jezdce doprava zvyšujete kontrast kolem hran a tím sílu doostřovacího efektu. Doostření 100 % znamená, že zvýšíte kontrast 2× atd.

Poloměr (Radius)
Stanoví vzdálenost od hrany v obrazových bodech, kde bude zvýšen kontrast. Tažením posuvníku definujete oblast, jak daleko kolem hrany zvýšíte doostření. Velikost poloměru má odpovídat nejmenším detailům na snímku. Větší nastavení způsobí jejich ztrátu.

Práh (Threshold)
Definuje v úrovních jasu, jaký absolutní rozdíl mezi sousedními tóny bude považován za hranu, tedy bude doostřen. Na rozdíl od předchozích dvou, přesouváním jezdce doprava klesá efekt filtru. Určením hodnoty prahu chráníte před doosřováním místa s velmi málo rozdílnými tóny. Toho lze využít i k eliminaci nechtěného doostření šumu.

Tonálních úrovní je 256. Hodnotou 0 určíte, že jakýkoli tonální rozdíl bude doostřen. Hodnota 3: nebudou doostřeny sousední obrazové body s absolutním rozdílem 3 jasových úrovní a méně, ostatní ano atd.

V dialogovém okně naleznete mimo jezdců také zatržítko volby Náhled, jímž kontrolujete stav aktuálního ostření otevřeného obrázku proti výchozí situaci. Myší s přidrženým levým tlačítkem a mezerníkem posunujete zvětšenou fotografii, bez mezerníku se označená část obrázku dostane do malého náhledu v dialogovém okně. Pod malým náhledem nastavíte velikost zobrazované části. Pokud kurzorem najedete na tento náhled, objeví se ručička. Stisknutím levého tlačítka myši ukážete stav před nastavením parametrů zaostření a tažením posunujete obrázek. Přidržením Alt nebo Ctrl můžete i zde změnit velikost obrázku v malém náhledu.

Připomínám, že přidržením klávesy Alt se v dialogovém okně změní tlačítko Zavřít na Obnovit a jeho použitím se vrátíte do výchozího stavu nástroje, což je nastavení při poslední aplikaci.

Kdy a jak používat doostřovací filtr

Používání filtrů doostření je velmi závislé na velikosti fotografie, ve které se bude reprodukovat, způsobu reprodukce a také obsahu snímku.

Čím větší DPI má fotografie, tím méně se projeví doostřovací filtr při daném nastavení. DPI je množství obrazových bodů na jednotku délky fotografie. Při větším DPI je nutné silněji doostřit při subjektivně stejném efektu.

Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázek
Implicitní hodnoty ostření v Adobe Camera RAW pro převod na JPEG fotografii jsem vynuloval.
Klepněte pro větší obrázek   Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První snímek jsem při konverzi nastavil na maximální počet obrazových bodů (4752 × 1687). Na něj jsem uplatnil zobrazené agresivnější doostření Photoshopu. Stejně jsem doostřil druhý snímek (1536 × 1024). Rozdíl je patrný. Druhý snímek je nepoužitelný.

Míře rozpití inkoustu na papíru se říká dot gain. U výstupních zařízení s vyšší hodnotou dot gain (inkoustové tiskárny, plottery, chemické minilaby) dochází k rozostření (rozpití) z podstaty jejich technologického procesu. Proto je nutné větší doostření fotografií takto zpracovávaných. Naopak u snímků určených k prohlížení na obrazovce stačí menší míra doostření.

Podle záměru autora a námětu jsou fotografie, kde ostrost je zcela nezbytná (např. krajina, architektura, dokument) a u některých fotografií je tomu naopak (např. portrét, akt, zátiší). Podle toho pak použijete dooostření.

Bílé orámování hran (tzv. halo), posterizace a zvýraznění šumu jsou vedlejšími produkty použití filtru Doostřit, ale při správném nastavení jsou neviditelné a za cenu subjektivně lépe vypadajících fotografií pro různá použití přijatelné. Naopak špatně zvolený způsob doostření snímek nenávratně zničí.

Při nastavování parametrů doostřovacího filtru pracujte na monitoru s obrázkem o velikosti alespoň 100 %. Nejrychleji to provedete dvojím kliknutím na nástroj Lupa v panelu nástrojů. Já kontroluji doostření v okně otevřeného dokumentu, přičemž doostřovací dialogové okno s malým náhledem „uklidím bokem“.

  • Práh na nule je vhodné nastavení, pokud není ve fotografii mnoho šumu. Je-li přítomen šum nebo je po zaostření obrázek zrnitý, použijte hodnotu 1–5, stejně jako při potlačení textur pleti.
  • Na snímek s velice jemnými detaily používejte malý poloměr (okolo 0,5) a vysokou míru (300–500 %).
  • Pro fotografii bez malých detailů použijte nastavení poloměru v rozmezí 1 až 3 pixely, míru 70–200 %.
  • U fotografie s jemnými i většími detaily bude vhodné nastavení Photoshopu 1 pixel, 100 %.

Photoshop už je takový. Navzdory pravidlům se mi osvědčilo i nastavení poloměru 200–250, míry 20–30%, práh 0. Spíš než k zaostření dojde k zvýšení místního kontrastu bez potlačení detailů. Je s podivem, jak mnoho takto upravených snímků vypadá lépe. Pokud by došlo k neúnosnému barevnému posunu, zaostřete pouze světlost.

Všechna doporučení pro nastavení jsou pouze orientační a vždy záleží na konkrétním snímku.

Jedna z možností při hledání parametrů hodnot: umístěte posuvník pro míru zcela vpravo. Pak nastavte poněkud větší poloměr a ten snižujte pod úroveň, kdy vymazává malé detaily. poté snižujte nastavení míry do požadovaného zostření.

Dojde-li po doostření k přílišnému nasycení barev, zvolte: Úpravy | Zeslabit | Doostřit (Shift + Ctrl + F) režim Světlost. Zde můžete ještě jezdcem Krytí zmírnit doostření.

Témata článku: Fotoškola, Software, Adobe Photoshop

Určitě si přečtěte

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic Lumix G90 – odolné tělo, 4K video a V-log pro filmaře

Panasonic dnes představil novou bezzrcadlovku Lumix G90, která je nástupcem více než dva roky starého modelu G80. Vedle nového snímače s vyšším rozlišením nabídne i další inovace.

98 Petr Březina

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm přestavil bezzrcadlovku X-T30 a odolný pevný objektiv XF 16 mm F2,8

Fujifilm oficiálně představil levný model APS-C bezzrcadlovky X-T30. Těšit se můžeme na výbornou obrazovou kvalitu díky novému snímači, jakož i na pokročilé video. To vše v kompaktním a finančně dostupném balení. Zajímavou novinkou je také širokoúhlý objektiv XF 16 mm F2,8 R WR.

11 Helena Vyplelová

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Canon EOS 250D – nejlehčí zrcadlovka s otočným displejem

Dva roky stará zrcadlovka EOS 200D se dnes dočkala nástupce s označením EOS 250D – podle výrobce se jedná o nejlehčí zrcadlovku na trhu, která nabídne výklopný a otočný displej.

12 Petr Březina

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomogon 32 mm F2,5: kovové retro s dokonale kruhovým bokehem

Lomography představuje prostřednictvím kampaně na Kickstarteru objektiv Lomogon s pevným ohniskem 32 mm a světelností F2,5. Od široké nabídky podobných objektivů se novinka odlišuje především netradičním systémem clonění pomocí disku.

5 Helena Vyplelová

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Ceny TIPA 2019 potvrdily nadvládu plnoformátových bezzrcadlovek

Redakce odborných fotografických titulů vyhodnotily nejlepší produkty, které během minulého roku obohatily fotografický trh. Vítězné kategorie potvrzují dočasný ústup digitálních zrcadlovek ve prospěch profesionálních plnoformátových bezzrcadlovek.

15 Helena Vyplelová

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Yongnuo YN450: další detaily k chystané chytré bezzrcadlovce s Androidem

Fotoaparát s funkcemi mobilu a možností výměny objektivů? S takovým konceptem se nyní snaží prorazit čínská společnost Yongnuo. Model YN450 je vybaven operačním systémem, 4/3 snímačem a bajonetem Canon EF.

7 Helena Vyplelová

Jak na mobilní Instagram v počítači

Jak na mobilní Instagram v počítači

Instagram je vyvinut speciálně pro operační systémy přenosných chytrých zařízení. Existují však způsoby, jak limity operačního systému obejít a s aplikací plnohodnotně pracovat i v počítači.

9 Helena Vyplelová