9
Fotogalerie

Panoramatická fotka krok za krokem

Vytvořit dobrou panoramatickou fotografii bývá obvykle výzva pro mnoho fotografů, amatérů i profesionálů. Základní pravidla jsou však pro každého stejná.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že panoramatická fotografie vzniká až v počítači, není to vždy pravda. Cest k vytvoření panoramatu je několik. V dobách analogové fotografie se používalo speciálních fotoaparátů pro panoramatickou fotografii jako například Hasselblad XPan nebo ruská klasika Horizon, které je možné sehnat i dnes.

HbladXPan2.1.jpg horizon-s3-pro.jpg
Vlevo Hasselblad XPan, vpravo Horizon S3 Pro

V současnosti se pro fotografování panormat používá nejčastěji technika skládání více fotografií v jeden celek. Úspěšné složení však předpokládá především kvalitní vstupy – fotografie nasnímané podle několika pravidel. Nejčastěji se skládá několik snímků vedle sebe (méně často nad sebe) v jedné řadě. Rozsáhlejší panoramatické celky je však nutné skládat z více fotografií v několika řadách a sloupcích, o tom pojednává například článek Jak na panorama s 900Mpx rozlišením.

Pevně na nohách

Základem úspěchu je použití stativu, který zaručí stejný náklon fotoaparátu při všech snímcích a také jeho stabilitu. Vhodným pomocníkem je při snímání libela, podle níž nastavíte správnou polohu fotoaparátu v horizontálním i ve vertikálním směru. Některé stativy jsou vybaveny jednou až třemi libelami. Podstatné rozdíly jsou však v jejich umístění, u některých je vodováha na základně stativu, jiné ji mají zabudovanou ve stativové hlavě. Není snadné říct, který způsob umístění je nejlepší, jisté však je, že, čím blíže je vodováha tělu přístroje, tím je poloha přesnější.

Pokud je vodováha v základně stativu, může dojít pnutím středové tyče a především vůlí upínací destičky k poměrně velkým rozdílům ve vyvážení. O mnoho lepší je umístění vodováhy ve stativové hlavě, v níž je destička upnuta. Typově se setkáme s libelou kruhovou nebo s podélnou. Pro přesné nastavení je nejlepší kombinace tří libel pro vyvážení horizontální a vertikálního směru. Podle mého názoru je však nejlepším pomocníkem jednoduchá kostka s dvěma libelami, která se zasune do sáněk blesku.

stativ_1.jpg stativ_2.jpg
Ukázka umístění kruhové vodováhy
hlava.jpgblesk_libela.jpg
Vlevo stativová hlava se třemi libelami, vpravo libela do sáněk blesku

Když je více lépe než méně

Dalším pravidlem pro dobrý základ na panorama je vhodný překryv jednotlivých snímků. Obecně se uvádí překryv přibližně třetina nebo čtvrtina snímku. Přesnou míru překryvu je sice těžké určit, avšak vycvičené oko fotografovo napoví. Vhodné je, pokud se v překryvu vyskytuje výrazný kontrastní objekt, ten usnadní následné složení snímku v editoru.

Pozor však na příliš velké překryvy. POkud se budou snímky překrývat například z 50–60 %, je třeba pro výsledné panorama nasnímyt více záběrů, to pak vede ke zbytečně velkému zatížení počítače při skládání snímku. Manuální skládání pak také není zrovna svižné a pohodlné. Některé fotoaparáty, nejčastěji pokročilejší kompakty, mají speciální scénický režim pro skládání panoramatických snímků. Po vyfocení prvního záběru se na displeji zobrazí průhledně jeho část, do které napasujete další záběr. Výsledkem je nejen zachování optimálního překryvu, ale také snadnější složení snímků při fotografování z ruky.

Ano, panorama je možné složit i při fotografování z ruky, rozdíl je však v kvalitě a preciznosti výsledného složení, obvykle totiž dochází k posunu či naklonění horizontu, což má za následek nutnost většího ořezu výsledného panoramatu.

m-zapad2_pano.jpg
Západ nad přehradou; foto: Skodik

Na panorama s teleobjektivem?

Logickým krokem při snímání panoramatu by bylo použití širokého ohniska pro zachycení velké oblasti. Opak je ale pravdou. Širokoúhlé objektivy často trpí značným sférickým zkreslením, které je jim vlastní. Při skládání více fotek vedle sebe pak dochází k nepříjemným zlomům na rovných liniích. lepší je použít objektiv s ohniskovou vzdáleností větší jak 50 mm, jako ideální se jeví objektivy kolem 85–100 mm.

Není-li možné použít delší ohnisko při snímání na šířku, je lepší exponovat více snímků na výšku a vyhnout se tak sférickému zkreslení.

Manuální nastavení cestou k úspěchu

Nejdůležitějším parametrem při fotografování jednotlivých snímků je správné nastavení expozičních hodnot. V tomto případě jsou na tom nejlépe majitelé digitálů s manuálním expozičním režimem. Vhodnou kombinaci času a clony je možné nechat na expozimetru fotoaparátu a poté pouze dané hodnoty nastavit v manuálním režimu.

IMGP0239-9.jpg
jarní večer; foto: milba

O něco lepší je však změřit si expozici snímku s nejsvětlejší oblastí scény a s nejtmavší oblastí scény, výsledná expozice by pak měla být někde uprostřed těchto hodnot. Lepší je snímek mírně podexponovat než jej přeexponovat, digitální fotoaparáty totiž mají obecně větší expoziční pružnost směrem do mínusu. Při snímání krajiny je dobré použít vyšší clonové číslo, pro dosažení velké hloubky ostrosti. Před exponováním nezapomeňte také na ruční nastavení vyvážení bílé, ať už výběrem některé z přednastavených voleb nebo kalibrací.

Jestliže váš digitál nemá manuální expoziční režim, pak je možné tento nedostatek obejít funkcí blokování expozice. Expozici, kterou automatika vyhodnotí zablokujete a poté vyfotografujete požadované snímky. U jednoduchých kompaktů však tuto funkci většinou nenajdete, a proto nezbývá, než se spolehnout na dodatečné úpravy v počítači. Jednotlivé snímky totiž mohou mít jiné rozložení jasů, tím se zviditelní i přechody mezi nimi.

Monte_paterno_Over_the_top_Calendar_2007_plus_Quatro.jpg
Na vrcholu Monte Paterna; foto: Marian Matta

Zkušení z nebes nepadají

Možná se zdá, že pro fotografování panormat je třeba dodržet spoustu pravidel, většinu z nich byste však podvědomě použili, protože si je snadno odvodíte. Není sice nutné dodržovat všechny uvedené tipy, pokud to ale uděláte, bude následné složení snímkumnohem jednodušší.

Pokud vás výčet pravidel odradil, nebojte se vyzkoušet nasnímyt jednoduché panorama zkusmo z ruky – zapřete lokty o hrudník a udělejte dva či tří snímky, přičemž se budete otáčet v pase. Některé grafické editory dokáží zázraky a složení podobně získaných snímků pro není problém. O vybraných programech si povíme velice brzy.

Máte-li jiné zkušenoti s fotografováním panoramat nebo se chcete podělit o nějaké triky, jak správně zdrojové snímky nafotit, neváhejte tak učinit v diskuzi.

Určitě si přečtěte

Články odjinud