Nejen tiskárny, ale i monitory a digitální fotoaparáty mají omezené možnosti využití barevného prostoru. Jak je využít co nejlépe, to si povíme právě dnes.
Fotografie jasné sněhové pláně je ve vytištěné podobě jen tak bílá, jak bílý je papír, a proto při jejím prohlížení nemusíte mhouřit oči, tak jak by tomu bylo ve skutečnosti. Stejné je to s barvou. Tiskař musí vycházet z limitované palety barev, které dokáže vytisknout a snaží se reálné barvy co nejlépe vystihnout. Ne vždy se to však podaří.
Klasickým prubířským kamenem je například fotografie jasně žlutých květů, zalitých poledním sluncem. Žluté tóny ve skutečnosti přecházejí do zářivě zlatých až oslnivě žlutých barev v bohatě odstupňované škále. Ve vytištěné podobě mohou přinést zklamání ve formě žluté, přecházející skokově do žlutozeleného fleku, namísto zářivé hry barev. Problém nastal tam, kde končí hranice barevného prostoru, tzv. gamutu, daného zařízení.
Cestou k nepřepáleným světlům a plynulým přechodům barev na fotografii je zejména volba vhodného osvětlení. Přímé polední slunce má za následek příliš kontrastní fotografie s nedostatečnou kresbou ve světlech i stínech a potlačuje barevnou modelaci. Pokud nemáte jinou volbu a fotografování pod jasným sluncem je jedinou možností, pak můžete použít odraznou desku. Stejně jako nechybí ve výbavě téměř žádného portrétního fotografa, měla by být povinnou výbavou každého fotografa květin.
Odrazná deska
Využít můžete polotransparentní tkaninu pro rozptýlení dopadajících paprsků nebo odraznou stříbrnou plochu pro prosvětlení partií ukrytých ve stínu. Odrazná deska dobře poslouží také jako malá zástěna při větrném počasí a eliminuje tak rozhýbání rostlin. Na ilustračním snímku vidíte zprava fotografii květu v přímém slunci, za použití odrazné stříbrné desky a transparentní tkaniny.
Podobným způsobem lze prosvětlit stíny i bleskem. Příliš velká intenzita záblesku však může vést k nepěkným výsledkům v podobě umělého vzhledu nebo rušivých ostrým stínů. Pokud vás zajímá svět rostlin zblízka a hodláte do vybavení investovat větší částku, pak vám hodně užitku přinese kruhový blesk.
Kruhový blesk je ideálním řešením zejména pro makrofotografii
To, zda leží zachycené barvy snímku mimo gamut tisknutelných barev a budou tedy vytištěny s menší nebo větší měrou nepřesnosti, zjistíte snadno ve Photoshopu příkazem Kontrola Gamutu (Zobrazení – Kontrola Gamutu). Pří větším než malém výskytu šedých ploch signalizujících vykročení z gamutu, existuje několik možností jak situaci napravit. Často pomůže například snížit nasycení barev nebo je ztmavit.
Oblasti ležící mimo rozsah tisknutelných barev jsou vyznačeny šedou barvou
Při úpravě snímku na počítači dávejte vždy přednost méně krokům. Opakované úpravy a dolaďování tonality a barevnosti snímku, mohou vést k narušení plynulosti přechodů barev. Pokud jste perfekcionisti, pak fotografujte do formátu RAW.
Zpracování fotografií ve formátu RAW v programu Adobe Photoshop CS
Práce v tomto formátu umožnuje pracovat se surovými daty ze snímače v 16 bitovém režimu, což přináší o stupínek lepší kvalitu, než-li korigování snímků uložených jako JPEG.
Ze snímků ve formátu RAW dostanete obvykle více než při focení ve formátu JPEG
Na detailu ukázkového snímku si povšimněte osvětleného okraje listu. Při zpracování fotografie ve formátu RAW je i v této oblasti patrná kresba. V některých případech narazíte na situaci, kdy květ sice leží v oblasti tisknutelných barev, ale má značně nevýraznou kresbu. Pak pomůže krátké nahlédnutí do paletky Kanálů. Najdete-li kanál obsahující podrobnou kresbu nebo výraznou strukturu, můžete tento kanál využít pro její zdůrazní.
Paletka Kanály (Okna – Kanály) je skvělým vodítkem při úpravách snímku jako je hledání kresby
Postupů jak toho dosáhnout je celá řada. Vyzkoušet můžete například tento: nejdříve duplikujte vrstvu (Vrstva – Duplikovat vrstvu) a poté převeďte horní vrstvu do černobílé podoby příkazem Míchání kanálů se zatrženou volbou Monochromatický (Obraz – Přizpůsobení – Míchání kanálů) s tím, že nastavíte jezdce pro jednotlivé kanály tak, aby byla kresba v květu dobře patrná. Nyní změňte režim prolnutí vrstev na Překrýt (Overlay).
Poté co vymažete v horní vrstvě části snímku které mají zůstat beze změny, můžete vrstvy sloučit do jedné (Vrstva – Do jedné vrstvy). Srovnání snímku před a po úpravě vidíte na obrázku.
Vpravo snímek se zlepšenou kresbou v okvětních lístcích
Barevné kanály využijete i při převodu fotografií do černobílé podoby. Opět za použití příkazu Míchání kanálů. Pro převod zatrhněte políčko Monochromatický. Potlačení a zvýraznění vybraných kanálů otevírá prostor pro kreativitu a umožňuje ovlivnění výsledné podoby snímku, které při jednoduchém převodu snímku do stupňů šedi nemáte.
Původní barevný snímek
Příkaz Míchání kanálů nabízí široké pole kreativity při převodu snímku do černobílé podoby
Velmi efektních černobílých snímků vegetace dosáhnete použitím infračerveného filtru, tím vlastně opouštíte gamut lidského oka a pozorujete přírodu spíše očima hmyzu. Delší expozice daná použitím tohoto filtru vede k pohybové neostrosti zdůrazňující pohyb rostlin ve větru.
Snímek pořízený s infračerveným filtrem po převodu do černobílé podoby. Pohybová neostrost je dána dlouhou expozicí