8
Fotogalerie

Kouzla ve Photoshopu: Jak změnit barvu... třeba u plavek

Nebudeme chodit kolem horké kaše – někdy prostě může nastat situace, kdy potřebujete ve fotografii změnit barvu části obrazu. Ukážeme vám, jak na to a přidáme tip pro grafické fajnšmekry.

Ceníme si vašich připomínek a stejně tak si uvědomujeme, že ne každý má Adobe Photoshop, pro který je připraven tento návod. Použitelný je však i pro uživatele jiných programů – například ti, kdo používají Zoner Photo Studio, se mohou tímto postupem také inspirovat, pouze s tím rozdílem, že použijí nástroje popsané v našem předchozím článku o selektivním odbarvení. Princip je totiž takřka totožný, jen s tím rozdílem, že místo odbarvení aplikujeme na vybranou plochu obrazu změnu odstínu a sytosti.

plavky-01.jpg 
Změna barvy plavek postupem, který zde ilustrujeme, zabere dohromady asi tři minuty;
v jiných případech je vše závislé pouze na složitosti vybírané oblasti

Prvním krokem je provedení výběru, který ohraničí oblast, jejíž barvu chcete měnit. Zde můžete využít některého z mnoha nástrojů – záleží jen na vašich preferencích:

  • Pokud je oblast jasně ohraničená, může dobře posloužit automatický výběr s pomocí Kouzelné hůlky.
  • Jestliže je oblast složitější, zkuste Magnetické laso nebo Mnohoúhelníkové laso.
  • Velmi složité výběry, kombinující geometricky přesné křivky a čáry, bude nejlepší ohraničit s pomocí nástroje Pero.
plavky-08.jpg 
V prvním kroku provedete výběr
a je jen na vás, jaký nástroj pro to zvolíte

Nejsnazší cestou k „selektivnímu přebarvení“ v Adobe Photoshopu je aplikování vrstvy úprav Odstín a sytost. Jakmile máte výběr vytvořen, klepněte proto na odpovídající ikonu v panelu Přizpůsobení (viz obrázek).

plavky-02.jpg plavky-14.jpg
Vlevo: Jestliže ve zdrojovém obrazu předem není vytvořen výběr, vytvoří se prázdná vrstva úprav;
Vpravo: Pokud byl předem vytvořen výběr, projeví se ve vrstvě úprav automaticky vzniklou maskou 

Nad vaším obrazem vznikne nová vrstva úprav Odstín a sytost, ve které již bude vytvořena maska odpovídající vašemu výběru. Je to opravdu velice rychlý způsob, jak dospět k výsledku. Pokud s maskami pracovat neumíte, všimněte si, že veškeré úpravy odstínu a sytosti, které následně provedete, se budou projevovat pouze v oblastech, které jsou v masce vyznačeny bíle (je to váš výběr a bílá je v masce „průhledná“) a zbytek je označen černě, tj. „neprůhledně“.

plavky-09.jpg 
Změnou posuvníků ve vrstvě úprav Odstín a sytost můžete plynule měnit
odstín a sytost v oblastech, které jsou v masce vyznačeny bílou barvou

V dialogu pro nastavení vrstvy úprav Odstín a sytost zatrhněte volbu Kolorovat a pak posuňte jezdec Odstín do polohy, která změní barvu požadované oblasti podle vašich představ. Vše dolaďte úpravou Sytosti a Světlosti. V reálném čase nyní sledujete, jak se plynule mění barevnost pouze ve vybraných částech obrazu – a co je na tom celém nejlepší – jelikož pracujete v masce a nikoliv přímo v obrazu, můžete své rozhodnutí kdykoliv dodatečně změnit a výsledek snadno doladit, aniž by bylo potřeba vracet se do historie úprav. Tyto změny jsou navíc nedestruktivní.

plavky-13.jpg 
Raz, dva, tři, čtyři... to všechno je otázkou vteřin

Pakliže jste vybrali jen jednu část obrazu a změnu chcete aplikovat na více takových částí, které jste předem nevybrali a tudíž tyto se v masce nijak neprojevují, stačí je do masky přidat tak, že na nich opět provedete výběr a v černé masce do vrstvy úprav „vyříznete díru“ tím, že takový výběr vyplníte bílou barvou.

Ve chvíli, kdy maska kryje všechny požadované oblasti, můžete posuvníky Odstínu, Sytosti a Světlosti plynule měnit jejich barevnost podle potřeby. Je to velmi elegantní a rychlé řešení, které vám navíc umožňuje kdykoliv dodatečně všechny úpravy hladce změnit.

Tip pro náročné

Základní princip selektivní změny barvy obrazu je z předchozích řádků jasný. Zvídavější čtenáře ale možná napadlo, že barva vybírané oblasti může mít vliv také na její okolí. Krásně je to vidět i v našem případě, kdy žlutá látka plavek odráží žluté světlo na okolní partie těla modelky. Vypadalo by velmi nepřirozeně, pokud bychom barvu odlesku ponechali žlutou a přitom změnili jen tón bikin.

plavky-10.jpg 
Změnili jsme žluté plavky na červené, na ruku a jejich okolí
je však stále vrhán původní žlutý odraz, což je špatně

S tímto problémem se vypořádáme tak, že nad vrstvu se zdrojovým obrazem vytvoříme další vrstvu úprav Odstín a sytost (pozor, tato musí být mezi vrstvou zdrojového obrazu a vrstvou úprav, která mění barvu vybrané oblasti, tedy pod ní).

plavky-11.jpg
Problém vyřešíme aplikováním nové vrstvy úprav Odstín a sytost,
ve které změny podrobíme pouze žlutému barevnému kanálu

V této vrstvě potom vybereme z roletového menu Vzor barvu, která odpovídá barvě nežádoucího odrazu (v našem případě je to Žluté) a následně jezdcem snížíme sytost právě a jen této barvy. Drobné nuance můžeme doladit ještě posuvníky Odstín a Světlost. Cílem je eliminovat nesourodý odraz a sladit jej se změněnou barvou vybrané oblasti, tedy v tomto případě plavek.

Určitě si přečtěte

Články odjinud