5
Fotogalerie

FOTOmobilní novinky – tři objektivy, ukradené účty a je bokeh sloveso?

Jak to tak vypadá, letos se budou fotomobily s třemi objektivy sekat jak na běžícím pásu. Jistě si nezapomeňte aktualizovat aplikaci Halide, která přidává nové funkce, a pokud pak používáte služby jako jsou EyeEm či Animoto, možná byste si měli změnit svá hesla.

A ještě je tu takový jazykový oříšek – Apple vydal novou reklamu upozorňující na možnost ruční změny hloubky ostrosti. A je poněkud kontroverzní.

Largan Precision, iPhone a tři objektivy

Společnost Largan Precision, která vyrábí fotografické moduly nejen pro iPhone, ale i další chytré mobilní telefony (Huawei, Oppo, Vivo, Samsung), uvedla, že letošní trend je ve třech objektivech nacházejících se na zadní straně zařízení. Nasvědčují tomu objednávky od různých subjektů, které má během letošního roku uspokojit. Se zprávou o tom, jestli je mezi nimi i Apple, však mlží.

Obrázek 1.jpg 
Kdo nebude mít ve své stáji telefon se třemi (a více) objektivy, jako by nebyl.

Jeden z objektivů by mohl poskytovat až pětinásobné optické přiblížení, čímž pravděpodobně nahradí běžné „teleobjektivy“ s dvojnásobným zoomem. Třetí objektiv by pak měl sloužit k lepšímu využití rozšířené reality.

iphone-xe-3.jpg

To alespoň v případě, že by v září letošního roku přišel nový iPhone osazený třemi objektivy. Pokud k tomuto kroku Apple sáhne, pravděpodobně se bude jednat o jediný model značky, který tři moduly nabídne. Ale jak známo, kalifornská společnost se snaží rozšířenou realitu propagovat, jak může.

Bohužel pro Apple, ta ale příliš netáhne. Rozhodně se tedy nedá říci, že by mělo jít o zásadní „killer“ funkci a konkurenční výhodu nad ostatními výrobci telefonů.

Třetí objektiv by pak v tomto případě přinesl lepší paralaxový efekt, takže by nebylo nutné dodatečné osazení 3D senzorem. Apple se nehoní za megapixely, a i tak patří jeho iPhony mezi nejlepší fotomobily. Je tak otázkou, zda s třetí čočkou nedokáže vymyslet ještě něco víc. Něco, co využije i běžný uživatel.

Halide, RGB histogram a nová aplikace

Halide je aplikace pro telefony iPhone, která nabízí pohodlné ovládání jednou rukou, disponuje unikátní funkcí Focus Peaking a nabízí možnost pořizování záznamu do mnoha formátů, mezi kterými nechybí ani RAW. Aplikace je dostupná v obchodě App Store za částku 149 Kč.

Obrázek 2.png 
Na iPhonech X a novějších se RGB histogram zobrazuje v rohu displeje, hned vedle výřezu pro čelní kameru.

Vývojáři aktuálně přišli s novou verzí titulu (1.12), která použití posouvá zase o krok dál. Přibyl totiž barevný histogram. Ten tak každému mobilnímu fotografovi v reálném čase sdělí nejen to, jaké jsou úrovně jasu na snímané scéně, ale dá i povědomí o rozložení barevných kanálů.

Vylepšení pak doznala i funkce Smart RAW, která je nyní ještě chytřejší, protože byl vylepšen její algoritmus strojového učení. Vývojáři také uvedli, že by do konce měsíce února měli vydat novou aplikaci. Jakékoli bližší podrobnosti k ní ale ještě nezmínili.

IMG_4277.jpg

EyeEm, Animoto a 617 milionů účtů

Společnost EyeEm zaslala uživatelům sociální sítě e-mail, ve kterém je informuje o incidentu s bezpečností dat. Hackeři totiž ohrozili na 22 milionů účtů této německé obrázkové sociální sítě. Odhalili nejen jejich jména, ale i e-mailové adresy a šifrované verze hesel. Zajímavé je, že celý incident se odehrál již v létě loňského roku, i když se na něho přišlo až nyní.

Obrázek 3.jpg 
Takto vypadá rozesílaný e-mail společností EyeEm. Do redakce nám také přišel.

Důležité je však zmínit, že na uživatele má tento útok minimální dopad. Nebyly totiž ohroženy žádné finanční údaje ani jiné odměny za prodané fotografie apod. Incident také nijak neovlivnil fotografie nahrané do sítě. Díky šifrování hesel se pak útočníci nemohou ani dostat k žádnému z postižených účtů, i když s nimi prý čile obchodují na černém trhu – zejména tedy s e-mailovými adresami.

Dle magazínu The Register bylo takto napadeno 16 služeb, ze kterých bylo ukradeno celkem na 617 milionů údajů o uživatelských účtech. Vyjma sítě EyeEm byl útok cílen i na uživatele Animoto, 500px, Artsy a Fotolog. Každý teoreticky postižený uživatel by si tak raději měl preventivně změnit své heslo k přihlášení se do dané sítě. Níže najdete kompletní výčet napadených služeb s vyčísleným počtem odcizených účtů.

  • 8fit (20 milionů)
  • 500px (15 milionů)
  • Animoto (25 milionů)
  • Armor Games (11 milionů)
  • Artsy (1 milion)
  • BookMate (8 milionů)
  • CoffeeMeetsBagel (6 milionů)
  • DataCamp (700 tisíc)
  • Dubsmash (162 milionů)
  • EyeEm (22 milionů)
  • Fotolog (16 milionů)
  • HauteLook (28 milionů)
  • MyFitnessPal (151 milionů)
  • MyHeritage (92 milionů)
  • ShareThis (41 milionů)
  • Whitepages (18 milionů)

Bokeh jako sloveso. Anebo ne?

Apple uveřejnil dva reklamní spoty, které upozorňují na možnost dodatečné úpravy bokeh efektu na snímku pořízeném v Portrétovém režimu. Tato funkce je totiž poměrně mladá (i když ji Halide umí od začátku své existence), nativně je dostupná až od systému iOS 12, který byl široké veřejnosti uvolněn teprve v září loňského roku.

První reklama jen demonstruje, jak lze rozostřit rušivé pozadí. Ta druhá je však o něco diskutabilnější. Apple v ní totiž používá slovo bokeh jako sloveso.

Jedná se přitom o japonské slovo, které ve fotografii označuje estetické kvality částí snímků nacházející se mimo rovinu ostrosti. A ano, je to podstatné jméno. Apple za něho dal apostrof s „d“ a používá jej jako sloveso. V češtině by jeho ekvivalent zněl jako „zbokehuji“ – alespoň hovoříme-li o vyjádření akce rozostřující snímek za rovinou ostrosti. Aby toho nebylo málo, nejen že Apple vymýšlí nová slova, ale i je špatně vyslovuje.

Bokeh efekt je módní a je skloňován v každé specifikaci moderního chytrého telefonu. Zavádět nová slova by však měla široká veřejnost (podobně tak vzniklo sloveso „googlit“), určitě ne společnost propagující jednu z mnoha funkcí vlastního produktu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud