Gertrude Käsebier začínala jako malířka a podobným stylem práce pokračovala i ve své fotografické éře. Patřila mezi zakladatele směru nazvaného piktorialismus.
V seriálu se seznámíme s již druhou ženou z dob počátků formování fotografie jako samostatného uměleckého odvětví. Také Gertrude Käsebier (18. května 1852 až 13. října 1934) původně studovala malířství, ale brzy se obrátila k fotografii.
Gertrude Käsebier: vlevo na snímku přibližně z roku 1899, vpravo v roce 1908
Je zajímavé, že na uměleckou dráhu se vydala až poté, co její tři děti odrostly. V roce 1897 si otevřena v New Yorku vlastní fotografické studio a brzy dosáhla značné popularity – nejen svými fotografiemi, ale i kvalitní prezentací.
Miss N (portrét Evelyn Nesbit, 1903) • Clarence White Sr. (mezi lety 1897–1910)
Uměleckých úspěchů dokázala využít i komerčně, což bylo do jisté míry vynuceno potřebou živit rodinu. Kvůli tomu se dostala do sporu s Alfredem Stieglitzem, který trval na idealistické představě umění oproštěného od materialistické stránky života. Jakkoli Gertrudu v počátcích její umělecké dráhy podporoval, nyní ji začal kritizovat.
Alfred Stieglitz (1902) • Chester Beach (1910)
Gertrude Käsebier patřila mezi zakladatele piktoralismu, tedy směru, který se snažil odklonit od přísně dokumentárního stylu fotografie vyvoláním účinků blízkých malbě a grafice. Po technické stránce je tento směr charakteristický použitím měkce kreslících objektivů, různých způsobů retuše a dodatečné manipulace.
Rodina Clarence White (1913) • Yoked a Muzzled – zasnoubeni (přibližně 1915) • Jesličky (1899)
Nejznámější jsou její portréty slavných osobností (Alfred Stieglitz, Auguste Rodin) i běžných lidí včetně amerických indiánů. Opakovaným tématem jsou fotografie žen-matek s dětmi a na svou dobu ne zcela obvyklé portréty osob v citlivém vztahu k okolnímu prostředí.
Indiánský náčelník (přibližně 1901) • Rudý muž (1903)
Další informace