10
Fotogalerie

Zoner Photo Studio 17 – vyplatí se upgrade

Rok se s rokem sešel a jako každý podzim nastává sklizeň nových verzí fotoeditorů. Výjimkou není ani program Zoner Photo Studio z dílny brněnské firmy Zoner. Co přináší ZPS 17 nového?

Pořídíte-li si ZPS 17, na první pohled vás zaujme nejen nové balení, ale také inovovaný obsah. V krabičce čtvercového formátu byste nyní marně hledali staré známé blyštivé cédéčko, jeho místo totiž nahradila drobná 8GB „fleška“.

S velkým povděkem jsem flešku zasunula do svého počítače, který tohoto času nedisponuje diskovou mechanikou, a pustila se do zkoumání fotoeditoru.

obal.jpg
Kompletní balení Zoner Photo Studia 17 

Po spuštění samotného programu je zjevné, že kosmetickou procedurou prošlo také uživatelské prostředí. Design je modernější a vzdušnější: zmizely rámečky kolem fotek (pokud na nich lpíte, lze je vrátit v nabídce Možnosti) a miniatury se automaticky přizpůsobují velikosti průzkumníku, tzn., že v náhledovém okně nezůstávají po stranách prázdné plochy jako v ZPS 16. To jen na okraj, zajímavější proměny se udály v útrobách jednotlivých modulů.

Propracovanější import a správa fotografií

Prvním krokem při postprocesu je stažení fotek do PC, k čemuž slouží modul Import. Kromě kosmetických změn tu nově najdeme nástroj umožňující třídění podle typů souborů (RAW, JPEG, videoformáty a ostatní), což je velmi příjemné, pokud např. na fotoaparát natáčíte video a máte pro něj vymezen speciální archiv.

Velkým krokem vpřed, který usnadní následnou organizaci fotografií v modulu Správce, je možnost již při importu ke snímkům přidávat klíčová slova a také fotky přejmenovávat.

Po importu se podíváme, do Správce, kdese na postranním panelu s Informacemi objevil náhled vybrané fotografie – lze v něm zoomovat a zobrazovat přepaly. Sice máte okamžitý přehled o detailech snímku a jeho expozici, nicméně tato funkce se poněkud dubluje s režimem Náhled, kde můžete expozici i detaily zkontrolovat mnohem pohodlněji na celé obrazovce.

náhled.jpg
Náhled snímku v průzkumníku 

A konečně, říkají si mnozí z nás, je tu možnost přidávat ke snímku hromadně informace – klíčová slova, která nyní disponují kontextovou nápovědou čili doplňováním konce slov, hodnocení (poněkud matoucí čísla byla nahrazena hvězdičkami) nebo barevných značek.

klslova.jpg
Přiřazení klíčových slov 

Rychlejší katalogizace a nové mapy

Přiznám se, že „zonerácký“ Katalog byl pro mě dříve záhadou. Do adresáře se řadily položky pouze podle data pořízení, tzv. časové osy, což bylo značně nepřehledné. Nový Katalog už dává smysl, neboť zachovává složkovou strukturu vytvořenou v počítači. Pokud máte fotky na jednom místě, stačí přidat adresář do katalogu v dialogu Možnosti.

Máte-li rozsáhlejší archiv, počítejte s tím, že indexování nějakou chvíli potrvá a počítač si pěkně zachrochtá. Potom už ale máte „fraj“, všechny položky přidané do archivu se automaticky načtou do Katalogu, odkud je můžete přehledně spravovat, upravovat, publikovat a samozřejmě v nich rychleji vyhledávat podle zadaných parametrů.

gps.jpg
Zobrazení míst pořízených fotografií na mapě 

Kartofilové ocení fakt, že v režimu Mapy, kde se ke snímkům přidávají GPS souřadnice, byly ke Google Maps přidány mapové podklady Mapy.cz (lze přepínat na Turistická, Cyklo, Zimní).

Editace jako v RAW modulu a několik hraček navíc

Nejzajímavější novinkou v Editoru je sjednocení nástrojů pro úpravu expozice, tzv. Rychlých úprav s nástroji RAW modulu. Jednotlivými posuvníky lze tedy šoupat oběma směry, přičemž přibyly dva nové: Černý a Bílý bod. Jednotlivé položky byly navíc přeskupeny tak, aby odpovídaly typickému postupu při úpravě expozice.

Že vám to něco připomíná? Potom máte jistě zkušenosti s prací v „adobáckém“ Lightroomu. Jakožto pravidelný uživatel tohoto konkurenčního programu kvituji tuto metamorfózu s povděkem – jsem totiž zvyklá mít větší kontrolu nad dílčími jasovými oblastmi snímku, než mi doposud ZPS nabízelo.

Druhou zásadní proměnou prošel Přechodový filtr. Kromě barevného, který překrývá vybranou plochu zvoleným barevným odstínem, je nově k dispozici filtr expoziční, který pracuje pouze s jasovou škálou na vybrané ploše fotografie – ideální pro úpravu vysoce kontrastních snímků.

odlesk.jpg
Ukázka filtru odlesk objektivu 

Na své si samozřejmě přijdou i milovníci speciálních efektů, jinak řečeno fotomrvítek. Pomocí stejnojmenného filtru mohou simulovat odlesk objektivu a s filtrem Cartoon proměnit snímek v komiksovou kresbu.

cartoon.jpg 
Ukázka filtru Cartoon

Pokračování 2 / 2

RAW modul

Nespornou, a již letitou výhodou „zoneráckého“ konvertoru je fakt, že dokáže pomocí WIC kodeků zobrazit všechny surové formáty. S vyvoláním fotografií v RAW modulu vám poté pomůže bezplatný DNG Convertor.

Ten si jednoduše stáhnete ze stránek výrobce a spárujete s programem. V dřívějších verzích jste si vyvolání RAWů mohli usnadnit použitím DCP profilu fotoaparátu, v sedmnáctce lze pracovat také s LCP profily objektivů čili: nemusíte opravovat optické vady ručně. Další krok směrem k profesionálním RAW konvertorům.

Základní úpravy jako v Lightroomu

Pojďme si ale prohlédnout, jakým vývojem prošly nástroje RAW modulu. Zůstalo tradiční přepínání mezi jednotlivými typy, soubory nástrojů: Základní nastavení, Efekty, Objektiv, Nastavení konverze, Globální nastavení.

Ke změně došlo zejména na panelu nástrojů sloužících k základním úpravám fotografie. Zoner se inspiroval filozofií Lightroomu. Všechny nástroje jsou nyní k dispozici na pravém panelu – mám na mysli především funkci ořez a otočení, která dříve nelogicky visela na horní liště nad náhledem. Jednotlivé funkce jsou seřazeny podle typického workflow – za ořez je zařazeno vyvážení bílé. To jsou sice takové škatule, škatule, hejbejte se, ale venkoncem vám usnadní orientaci a zrychlí proces úpravy snímku.

raw.jpg 
RAW modul

Nástroje sloužící k úpravě expozice jsou identické s nástroji v Editoru, čili zopakuji, přibyly dva posuvníky Černý a Bílý bod. Jako bonus můžete vyzkoušet automatickou korekci. Krom toho Zoner slibuje silnější účinek jezdců. Jak tento závazek vývojáři splnili, posuďte sami na přiložených snímcích, na nichž byla expozice kompenzována do max. kladných hodnot.

16.jpg 17.jpg
Vlevo výstup ze ZPS 16, vpravo ze ZPS 17

Vylepšení křivek a převodu do černobílé

Aby toho nebylo málo, jistého vylepšení dostála také funkce Křivky. V předchozích verzích programu bylo lze pracovat pouze s jasovou škálou RGB, nově lze ovlivňovat zvlášť jednotlivé barevné kanály. To se může hodit nejen při úpravě expozice a barevného ladění snímku, ale též při pokročilém převodu fotografie do černobílé. A tu se, přes oslí můstek, dostáváme do sekce Efektů, kde najdeme kromě HDR i nástroje pro převod do černobílé škály.

Z minulých verzí jsme si zvykli na metodu míchání RGB kanálů, kterou nově doplnila tzv. Rychlá volba – jediným posuvníkem lze jednoduše nastavit poměr jednotlivých barevných kanálů. A světe div se, vzhledem k tomu, že se jedná o poloautomatickou funkci, výsledky jsou velmi přesvědčivé. Jako třešničku na dortu můžete (nejen) černobílé snímky posypat zrnem prostřednictvím funkce Přidání zrna, která byla dříve dostupná pouze v Editoru.

rawčb.jpg 
Převod do odstínů šedé v RAW modulu

Jsem rychlejší?

Příjemnou vychytávkou je možnost přepínat mezi dvěma verzemi RAW modulu. Snímky upravené v programu ZPS 16 se automaticky načtou podle nastavení ze starší verze, a s nimi se otevře i „šestnáctkový“ RAW konvertor. Starší verzi, pokud se vám nová nepozdává, si můžete aktivovat v nabídce Nastavení konverze na pravém panelu.

Tedy: Máme k dispozici dvě varianty RAW modulu, což takřka vyzývá nejen k porovnání jejich účinnosti (viz výše), ale i rychlosti. S pomocí stopek jsem se pokusila změřit rychlost otevření RAW modulu, včetně načtení obrázku, a také vyvolání jednoho snímku a série 20 snímků o velikosti 191 MB. A jak to dopadlo?

Rychlost otevření a načtení obrázku trvalo u obou modulů shodně 19 s. Ve všech dalších úkonech dosáhla lepších výsledků verze 16.

  • ZPS 16: vyvolání jednoho snímku – cca 13 s, vyvolání série – cca 8 min 9 s
  • ZPS 17: vyvolání jednoho snímku – cca 14 s, vyvolání série – cca 8 min 14 s

Pozn. Naměřené hodnoty berte s rezervou, rychlost závisí na mnoha proměnných, včetně například výkonu počítačového procesoru. Údaje mají sloužit pouze k porovnání rychlosti nové a starší verze RAW modulu.

Pro koho, s kým a za co

V nové verzi ZPS 17 si jistě každý uživatel najde to své. Novinky nejsou nijak převratné, dechberoucí a zalykající, jedná se spíše o vylepšení vnitřního soukolí programu a jeho logiky promítnuvší se do sjednocení editačních nástrojů a důrazu na návaznost jednotlivých kroků při práci s fotografií, počínaje importem fotografií, jejich správou a následnou editací. Přesto stále zůstává několik nekonzistentností, např. dublování jednotlivých funkcí nebo odlišná pojmenování nástrojů napříč programem.

Cena 1 499 Kč (s knihou 1 799 Kč) je vstřícná k uživatelům, kteří se ZPS začínají a „sedmnáctka“ bude jejich prvním setkáním s tímto programem. Majitelé starších verzí, tedy potenciální „upgradeaři“, mohou být zklamáni poněkud vychytralou obchodní politikou Zoneru. Nemluvím o upgradeu z verze 16, která stojí solidních 799 Kč, ale o přechod ze starších verzí (15, 14...), jenž je nabízen téměř za plnou palbu – 1 299 Kč.

Za zásadní osobně považuji proměnu RAW modulu. Upgrade z předchozích verzí programu lze tedy doporučit především pokročilejším uživatelům, kteří vyžadují komfort a pokročilé nástroje při zpracování surových dat.

Určitě si přečtěte

Články odjinud