Photoshop CS3 není jen nový vzhled, ikona a Adobe Camera Raw, ale i několik zcela nových funkcí. Po týdenním používaní si některé představíme podrobněji.
První veřejná betaverze Photoshopu (PS) CS3 je venku již týden a po několikadenním používání vám představujeme přehled inovací ve funkcích, které jsou praktické především pro fotografy. V prvním článku, jsme si popsali instalaci, změny v rozhraní programu a nové možnosti Adobe Camera Raw (ACR).
S mírným časovým odstupem nutno konstatovat, že rozhraní i nový ACR se nám libí a při používaní PS CS2 již některé funkce a možnosti začínají chybět. Zvyknout si na nový ACR bude pro mnohé zkušené uživatele starších verzí jistě těžší, protože obsahuje celkem mnoho změn. Pokud jste však před vydáním PS CS3 pracovali v betaverzi Adobe Lightroom, budete v ACR 4 jako doma.
Minule jsme zmínili značné vylepšení výkonu a použitelnosti PS pro uživatele počítačů Apple s procesory Intel. Betaverzi jsme také na Apple vyzkoušeli, přesněji na Macbook s Core 2 Duo, kde byl program stejně rychlý jako na platformě Windows, což se rozhodně nedá říct o starších verzí.
Rozhraní je i na Mac OS X takřka stejné jako ve Windows, jemné rozdíly jsou pouze v menu, v kterém jsou Preferences jinde než ve Windows (v položce „Photoshop“). Rozdíl je i v základním zobrazení, kdy vidíte pracovní plochu kolem oken s nástroji a samotným zpracovávaným obrazem (plocha zmizí, až po přepnutí na režim s šedým pozadím). Také paměťové nároky jsou mnohem nižší než při pomalé emulaci přes Rossetu.
Téměř všechny nástroje, u kterých jste předtím měli možnost ukládat a nahrávat nastavení, mají nyní nový způsob práce s předdefinovanými i uloženými hodnotami. K výrobcem uloženým hodnotám i ke svým vlastním můžete přistupovat mnohem rychleji v rozbalovacím menu ve vrchní části okna nástroje. Najdete je například v nástroji Black and White, Curves nebo Channel Mixer. Překvapivě chybí v Levels a v některých dalších nástrojích.
Fanoušci černobílé fotografie jistě ocení zcela nový nástroj na převod barevných snímků do černobílé podoby s přiléhavým názvem Black and White. Ten se v zásadě neodlišuje od běžného Channel mixer, nabízí ale mnohem větší rozsah nastavení, který pokrývá i další barevné složky kromě tradiční červené, zelené a modré. Obsahuje i možnost automatického převodu, nebo několik předdefinovaných nastavení odpovídajících některým barevným filtrům.
Proti Channel mixer nabízí Black and White i možnost tónování snímků. Tyto možnosti samozřejmě nejsou dokonalé, ale můžou dobře posloužit pro začátek převodu. I zde si můžete své vlastní nastavení ukládat a později rychle opětovně používat. V Channel mixer najdete v předdefinovaných volbách obdobné nastavení, které dobře simulují tradiční filtry používané v černobílé fotografii a také vás upozorní při možnosti vzniku přepalů.
Nástroj Curves se změnil spíše kosmeticky nežli funkčně a ve větším okně má více voleb. Zobrazuje například i statický histogram (nemění se v závislosti na pohybu s křivkami) a základní křivku původního (lineárního) nastavení zvanou baseline. Při manipulaci s křivkou může ukazovat i tzv. Intersection line a pokud jste manipulovali i s barevnými složkami, můžete vidět tvar jednotlivých barevných křivek i v celkovém pohledu. Novinkou je i možnost invertovat zobrazení z tradičního množství světla na množství atramentu/pigmentu.
Mnoho uživatelů se v předchozích verzích Photoshopu stěžovalo na funkcionalitu Brightness/Contrast, která zvyšovala nebo snižovala jas všech pixelů obrazu. Při tomto způsobu práce se v podstatě nedal správně zvyšovat kontrast a správně korigovat jas snímku po jeho zvýšení. V CS3 již pracuje Brightness/Contrast „správně“ a funkcionalitou se podobá nástroji Shadows and highlights. Obsahuje i volbu „Legacy“ která přepne funkcionalitu do starého režimu.
Velký pokrok ve výběrech
V nabídce funkcí na výběr části obrázku přibyla jedna poloautomatická funkce podobná tradiční „kouzelné hůlce“ s názvem Quick selection tool. Tento nenápadný nástroj slouží l velmi rychlému výběru (název dobře vystihuje funkcionalitu), který pracuje na principu detekce hran a barevnosti. Stačí několikrát kliknout, nebo taháním projít přes část, kterou chcete označit a při troše štěstí již nic dalšího dělat nemusíte.
Nástroj velmi dobře odhaduje a pokud skutečně nástrojem nepřejdete do oblasti, kterou nechcete označit, nebudete muset opravovat výraznější chyby výběru. V aktuální betaverzi chybí jakékoliv možnosti nastavení kromě velikosti nástroje, možnosti pracovat přes všechny vrstvy a záhadného Auto-Enhance, kterého funkci se nám zatím nepodařilo odhalit. Doufejme, že ve finální verzi bude dostupná i volba citlivosti.
Druhým významným zlepšením ve výběrech je nepochybně Refine Edge, který nahrazuje Feather ze starších verzí a přidává další funkce navíc. Obsahuje hned pět možností pro práci s okraji výběru, které mohou významně vylepšit dosažené výsledky. V rozhraní si také můžete vybrat s pětice zobrazení výběru v podobě tradičního pohledu s čárkovaným okrajem, rychlé masky s červeným krytím nevybraných částí, černým pozadím, bílým pozadím a nakonec černobílou podobu výběru.
Pomocí volby Radius můžete zlepšit okraje s jemnými přechody a mnoha detaily.
Contrast je naopak přímým protikladem Radius a vytváří z „měkkých“ hran ostré a odstraňuje artefakty vzniklé při automatizovaných výběrech při hranách.
Smooth zjemňuje (zahlazuje) ostré hrany výběru, které můžou být zase částečně obnoveny pomocí Radius.
Feather svou funkci od minulých verzí nezměnil, ale v nové podobě konečně reálně uvidíte, co přesně označuje. Není již tedy potřeba odhadovat kolik pixelů chcete prolnout a prostě si vyberete dle potřeby.
Poslední položkou v nastavení (Contract/Expand) můžete stahovat nebo roztahovat okraj výběru. Bez použití jiných nastavení má velmi malý vliv a hodí se na konečné doladění výběru.
Díky Quick Selection tool a doladění v Refine Edge můžete červenou květinu přebarvit na libovolnou barvu za pár okamžiků.
V dalších článcích o PS CS3 se podíváme na nové možnosti srovnání vrstev a jejich spojování do panoramat a automatického překrývání pro srovnání expozice. Mírnou revoluci možná způsobí i tzv. Smart Filters, které můžete aplikovat na Smart Object, která znáte již z CS2 bez změny původních dat (filtry lze zapínat a vypínat dle potřeby). Nové možnosti přibyly i při výstupních operacích (tisk, příprava na web).
zde