16
Fotogalerie

Canon EOS C300 a Red Scarlet-X: Lepší, než zrcadlovky

Digitální zrcadlovky dokážou natáčet kvalitní video, pro pravé profesionály však znamenají ústupky například v ergonomii. Řešení je na světě a za relativně velmi zajímavé ceny.

Ačkoliv jde každý výrobce trochu jinou cestou, jedná se o podobné produkty za relativně nízkou cenu v tomto odvětví. Řeč přitom nebude o úplném „spotřebáku pro masy“, neboť ceny těchto kamer se pohybují mezi deseti a dvaceti tisíci amerických dolarů. Zda budou mít také vliv na budoucnost natáčení videa digitálními zrcadlovkami ukáže až čas, ale mnohé prozradily základní údaje, takže si pěkně popořádku shrňme, co víme.

Canon C300

Canon zareagoval na úspěchy s používáním digitálních zrcadlovek při natáčení filmů vcelku pochopitelným krokem. Představil novou řadu vybavení určeného speciálně pro filmaře – malou kameru EOS C300 (C jako Cinema) společně s řadou filmových objektivů.

Lehká kamera z hořčíkové slitny zaujme mimo jiné CMOS snímačem (Super-35) s rozlišením 8,29 megapixelů (3840 × 2160 efektivně). Nový senzor by měl snímat kanály červené a modré barvy v rozlišení 1920 × 1080 pixelů, pro samotný zelený kanál je vyhrazeno totéž. Tím by měl nový 4K snímač dosáhnout věrnějšího podání barev a potlačit nežádoucí moaré.

Citlivost snímače je dostupná v rozsahu 320 až 20 000, přičemž i při ISO 16 000 je údajně stále velmi použitelná. Vlastní Canon XF kodek bude nahrávat 8bitový MPEG-2 se vzorkováním 4:2:2 a datovým tokem až 50 Mb/s. Kameru půjde přepínat mezi formáty PAL/NTSC. Avšak rychlost snímkovací frekvence bude při FullHD rozlišení pouze 30 sn./s (60 sn./s bude dostupných pro 720p). Je to dáno údajně použitým procesorem, který pracuje při současném chlazení na hranici svých možností.

20111103_hiRes_eosc300cne14_3q.jpg 20111103_hiRes_eosc300cne30300_3q.jpg 20111103_hiRes_eosc300ef70200_3q.jpg
20111103_hiRes_eosc300effisheye_3q.jpg 20111103_hiRes_eosc300mountcne85_3q.jpg20111103_hiRes_eosc300mountcne85_back.jpg
Canon EOS C300 doplňuje nabídka profesionálních objektivů

Kamera bude mít výhradně manuální režim expozice a stejně tak ostření bude možné pouze manuálně. Elektronický hledáček bude zobrazovat scénu v širokoúhlém formátu 16:9 s rozlišením 1,5 megapixelu. V těle přístroje budou fyzicky zabudované 3 ND filtry (čtyři režimy – 0×, 2×, 4×, 6×), mezi kterými bude možné snadno přepínat. Filtry by navíc měly být snadno dostupné po odklopení krytu kamery. Zvuk je podporován na profesionální úrovni, tedy žádný zabudovaný mikrofon, ale dvoukanálový lineární zvuk 16-Bit/48kHz, duální XLR vstup a zdroj Phantom.

C300 bude umět krom jiného nastavitelné intervalové snímání pro časosběrná videa (škoda, že to neumí také základní firmware v zrcadlovkách Canon). Ke kameře bude možné připojit modul WFT-E6 pro bezdrátové přenosy. Podobně jako jiné kamery zvládne nahrávání s předstihem až 8 sekund před stisknutím tlačítka, což nejvíce ocení asi reportážní kameramani. Ukládání dat bude řešeno dvěma sloty na CompactFlash karty s neomezenou délkou záznamu, tedy pochopitelně s ohledem na kapacitu média. Výhodou je, že s oběma sloty je možné pracovat současně.

20111103_hiRes_eosc300_back.jpg 20111103_hiRes_eosc300_front.jpg 20111103_hiRes_eosc300bodymount_front.jpg
Zadní a čelní pohled na tělo kamery Canon EOS C300 

Kamera bude dostupná ve dvou variantách – s bajonetem jak pro EF, tak i pro PL objektivy. Současně Canon představil zajímavé objektivy pro vysoké nároky filmařů: pevná ohniska 24 mm F1,5; 50 mm F1,3 a 85 mm F3 plus již ohlášené zoomy 14,5-60 mm F2,6 a 30-300 mm F2,95-3,7. Přičemž objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností by měly fungovat i na full-frame přístrojích. EF varianty skel budou schopné kromě jiného přenášet informace pro korekci periferního osvětlení, vinětaci apod.

Pro názornou ukázku si můžete prohlédnout kvalitní filmy natočené pomocí Canonu C300 (doporučujeme přepnout na nejvyšší kvalitu).

Canon C300 – základní parametry:

  • snímač CMOS (Super 35) 24,4×13,5 mm,
  • rozlišení snímače 8,29 megapixelů (3840 × 2160 px),
  • obrazový procesor DIGIC DV III,
  • citlivost ISO 320 – 20 000 (850 nativně),
  • expoziční režimy pouze manuální,
  • ostření pouze manuální,
  • kodek Canon XF, 8bit MPEG-2 (až 50 Mb/s),
  • snímkovací frekvence až 30 sn./s pro 1080p nebo až 1-60sn./s pro 720p,
  • elektronický hledáček 0,52“ (16:9),
  • otočný 4“ displej (16:9), 1,23 megapixelů,
  • rozměry 133 × 179 × 171 mm (174 × 179 × 171 mm vč. gripu),
  • hmotnost 1430-2700 g (dle gripu, baterií, monitoru, paměťové karty apod.),
  • bajonet volitelně Canon EF (C300) nebo PL (C300 PL),
  • lineární audio PCM, 16bit, 48 kHz (2× XLR vstup),
  • podporované karty 2× CF + 1× SD (SDHC),
  • předpokládaná cena okolo 20 000 USD,
  • dostupnost přibližně v lednu 2012, verze pro PL objektivy v březnu 2012.

RED Scarlet-X

Jen několik hodin po odhalení novinek od Canonu představil také známý výrobce filmové techniky RED novou kameru Scarlet-X. Neprozradil sice tolik detailů, ale mnohé se dá vyčíst již nyní. Kamera Scarlet-X nadchne zřejmě nejednoho profesionála snímáním 4K videa v REDCODE RAW formátu dokonce i při frekvenci 30 sn./s. Ve FullHD pak zvládá dokonce i 60sn./s Použitý 10bitový kodek s sebou pochopitelně přináší vyšší nároky na hardware při následném postprocessingu.

formaty-videa.png 
Porovnání současných formátů videa dle velikosti

Hliníkové tělo Scarlet-X je přibližně stejně velké a těžké jako C300. Výrobce RED ale zvolil trochu jinou obchodní strategii. Nabízí buďto samotnou kameru anebo celou sestavu kamery s příslušenstvím. RED nutí své zákazníky nakupovat mimo jiné i jeho vlastní paměťové moduly, neboť Scarlet-X nahrává na speciální SSD disky. Kamera by měla být dostupná již v prosinci letošního roku, a to jak pro EF tak i pro PL objektivy. Navíc za poměrně zajímavé ceny.

1320396449.jpg RED-SCARLET-X_04.png Red-Scarlet-X_is-official_or-how-to-annoy-the-day-to_Canon.jpg
RED-SCARLET-X-1-900x600px.jpg RED-SCARLET-X-2-900x600px.jpg RED-Scarlet-X-Specs.jpg
Kamera RED Scarlet-X a dodávané příslušenství 

RED Scarlet-X – základní parametry:

  • snímač Mysterium-X (Super 35),
  • rozlišení snímače 14 megapixelů (5120 × 2700 px),
  • kodek Redcode RAW 4:4:4/50 Mbps,
  • snímkovací frekvence 1-12 sn/s pro 5K, 1-30 sn/s pro 4K, 1-48 sn/s pro 3K, 1-60 sn/s pro 1080p, 1-120 sn/s pro 1K,
  • hmotnost 2300 g (pouze tělo bez příslušenství),
  • bajonet Canon EF nebo PL,
  • audio dvoukanálové, nekomprimované, 24bit/48kHz,
  • podporovaná média REDMAG (SSD) moduly 64/128/256 GB,
  • cena 9 750 USD (základní verze) až 15 515 USD (sada vč. monitoru),
  • dostupnost pravděpodobně od prosince 2011.
Podívejte se na RED Scarlet-X v akci

Levné filmování?

Canon využil zájmu mnoha filmařů, kteří začali používat levné zrcadlovky 5D Mark II i pro komerční filmy a nabídl jim nové, lepší, dražší ale stále ještě dostupné profesionální řešení. DSLR kamery, které umějí natáčet video, se přitom s novými kamerami prakticky srovnávat nedají. Ostatně Larry Thorpe ze sekce obrazových technologií a komunikace americké pobočky firmy Canon na téma srovnání 5D Mark II a C300 v rozhovoru na dpreview.com poznamenal: „5D Mark II je hybrid – je to v první řadě DSLR, až poté jsme přidali schopnost natáčení videa za minimální náklady. Mysleli jsme přitom na lidi z Associated Press nebo Reuters. Pak přišli lidé od filmu a řekli: nemůžete tam dát 24p? Tak jsme to nakonec udělali, a tím se to začalo používat jako B-kamera v některých filmech – v určitých scénách, kde byla požadována extrémní hloubka ostrosti atd. Ale C300… ta byla rovnou vyvinuta jako kamera pro výrobu filmů, televizi, reklamu a kdekoliv jinde ji lidé potřebují.“

Canon tak míří o něco výše. Představenou řadou nové techniky ale zřejmě nerozdělí všechny své zákazníky na filmaře a fotografy, neboť 5D MarkII nebo nový 1D X budou stále výrazně levnějším řešením pro specifické účely.

V některých médiích se s příchodem C300 mluví o novém průmyslovém standardu, na diskuzích se mezitím rozhořely vášnivé debaty, zdali je lepší C300 nebo Scarlet-X. Přitom se ani jeden ještě neprodává, a tak zatím můžeme vycházet pouze z papírových předpokladů.

Nicméně pro Scarlet-X hovoří především teoretická kvalita RAW videa a nižší cena – i když ani to není tak jasné. Scarlet-X sice začíná pod deseti tisíci dolarů, ale s podobným příslušenstvím jako C300 se může vyšplhat až k nějakým 17 500 dolarů. Naopak pro Canon hovoří větší podpora.

Ostatně krátce po představení novinky oznámila řada firem (vč. např. Zacuto) nové příslušenství pro tuto kameru. Dostupnější budou také paměťové karty CompactFlash pro Canon, než speciální SSD moduly pro Scarlet-X apod. Nižší technické parametry videa Canon vynahradí snadnějším zpracováním při postprocessingu, protože nebude potřeba tak výkonné zařízení jako pro zpracování RAW video formátu. Ale kdoví, jak to bude s kvalitou videa, nový senzor vypadá přinejmenším velmi zajímavě.

Sebevražedného závěru se od nás dnes nedočkáte, na ten je ještě brzy. Ale jen pro zajímavost – o přímé srovnání se pokoušel i respektovaný filmař Philip Bloom ve svém blogu. Používá pro své filmy často zrcadlovku Canon. Seriózně srovnával obě nové kamery a nakonec jen suše dodal: „Objednal jsem Scarlet“.

Určitě si přečtěte

Články odjinud