7
Fotogalerie

Kam míří společnost Sigma a co nás čeká v dalších letech?

Společnost Sigma patří po hlavních tahounech fotoprůmyslu mezi největší výrobce objektivů a v posledních letech tyto objektivy obsazují první místa všech žebříčků kvality. Jaký bude další vývoj?

Koncem září navštívil Českou republiku ředitel společnosti Sigma, pan Kazuto Yamaki, jehož otec společnost Sigma v roce 1961 založil. O pár let později se Kazuto Yamaki poprvé ocitl ve výrobních prostorách Sigmy, kde na přilehlých loukách lovil nejrůznější hmyz a motýly.

V druhé polovině dvacátého století patřila Sigma mezi jednoho ze tří výrobců alternativní optiky pro zrcadlovky – společně se Sigmou to byl Tamron a Tokina – tato trojice se pak snažila konkurovat na poli vyměnitelných objektivů velkým hráčům, jako je Canon a Nikon.

P9180034.JPG
Kazuto Yamaki před snímkem zaměstnanců spolu s jeho otcem

Bohužel však nebyly úspěchy Sigmy příliš velké, za sice nižší cenu byla značka schopna nabídnout papírově a parametrově shodné nebo lepší objektivy, než konkurence. Ovšem velkým problémem bývala obrazová kvalita a především pak její nestabilita – zkrátka každý objektiv vykazoval jinou obrazovou kvalitu.

Dobové vzpomínky fotografů hovoří o tom, že museli objektivy v obchodech „přebírat“ než našli ten, který měl ideální kresbu. Pokud však takový objektiv začali používat, pěli na něj ve většině případů chválu. Ovšem v důsledku tyto zkušenosti odradily nemalé množství budoucích zákazníků.

SIGMA-24-70mm-F2.8-DG-OS-HSM-Art-07.jpg

Jak může být něco levnějšího?

Hlavním tahákem byla u Sigmy vždy cena, která byla řádově nižší než u zavedených výrobců. Tento fakt byl důsledkem strategie, kterou Yamaki ve svých továrnách prosazoval – small office and big factory.

Dalším přístupem, který Yamaki ve společnosti prosazoval a jeho syn jej taktéž převzal, je vertikálně orientovaná výroba. Sigma se vždy snažila mít pod kontrolou kompletní životní cyklus objektivu – tedy od návrhu a testování, přes konstrukci a výrobu až po finální prodej. Díky tomu mohla svým zákazníkům nabídnout kvalitní produkty za nižší cenu.

P9180040.JPG
Jak je vidět ze snímku prezentace, výroba je poměrně obsáhlá 

Pouze vybrané a jednoduché součástky Sigma nakupovala od dodavatelů, pokud však tito nebyli schopni dodat zboží v požadované kvalitě, obvykle se začalo vyrábět přímo v továrně. Velkou výhodu měl a nadále má Yamaki také v poloze továrny. Ta leží v oblasti Aizu, kde jsou obyvatelé velmi loajální a tvrdě pracující, což se samozřejmě promítá i do kvality práce, která je v Japonsku už tak na dost vysoké úrovni.

89745.jpg

Nová koncepce

V roce 2012 se do vedení společnosti postavil Kazuto Yamaki, a to poté, co jeho otec zemřel. Oproti dřívější strategii výroby, kdy dostávali inženýři úkol vytvořit „nějaký“ objektiv, změnil Kazuto směřování společnosti a vsadil na zcela novou koncepci.

Tu navrhl na základě svých zkušeností z pozice design manažera a optical manažera – když se zadá inženýrům ve vývoji kompletní koncept, odvedou nejlepší práci, pokud je ale důležitých příliš mnoho parametrů které se musí skloubit, nastane obvykle problém a ke slovu přicházejí větší kompromisy.

P9180050.JPG
Kazuto Yamaki se zástupcem společnosti Hama Jakubem Stejskalem

V nové koncepci se dělí objektivy do tří samostatných a přesto provázaných řada – Contemporary, Art a Sport – které se od sebe liší v různých parametrech, jako je například odolnost, rychlost ostření apod. Jak sám Yamati řekl, tak pro každého fotografa je důležité něco trošku jiného, a tudíž jsou i objektivy připraveny pro jejich různorodé potřeby.

Yamaki vsadil vše na jednu kartu a to se mu vyplatilo, v roce 2012 přichází na trh objektiv Sigma 35 mm F1,4 DG HSM Art a sklízí obrovský úspěch především díky perfektní obrazové kvalitě. Další objektivy postupně následují a v současné chvíli je na trhu přes dvacet objektivů, které spadají do jedné ze tří řad.

sigma-art-lenses-2017-7.jpg

Zajímaví také je, že Sigma uvádí objektivy, které nejsou (až na výjimky) přímou konkurencí již vyrobených objektivů u konkurence. Což je vcelku logické. „Před každým návrhem objektivu se ptáme, co nového přinese našim zákazníkům, v čem bude lepší a v čem jim pomůže,“ doplňuje Yamaki.

To je také případ jednoho z posledních uvedených objektivů Sigma 14 mm F1,8 DG HSM Art, který je podle něj ideální například pro noční fotografii, a to díky širokému ohnisku a výborné světelnosti. Zajímavé je, že na rozdíl od veškerých dílů pro výrobu objektivů, Sigma nemá vlastní výrobu skla, čočky nakupuje od dvou výrobců – Hoya a Ohara – kteří dokonce na základě jejich požadavků vyvíjejí nové druhy skla, které splňují náročné požadavky.

sigma-24_1.jpg

V budoucnu plánuje Sigma uvést na trh další objektivy, které však budu něčím výjimečné a budou se odlišovat od konkurence. Nemalý potenciál vidí Yamaki také ve výrobě objektivů pro bezzrcadlovky, které jsou podle něj velkým trhem do budoucna. První vlaštovkou by měly být objektivy s bajonetem Sony E, které bude možné nasadit přímo na bezzrcadlovky Sony Alpha bez nutnosti používání adaptéru.

Další zajímavou službou, kterou Sigma jako jediná na trhu nabízí, je změna bajonetu u stávajícího objektivu – zákazník, který mění značku aparátu tak nemusí kupovat nové objektivy, ale pouze si nechá vyměnit bajonet, což je cenově mnohem výhodnější.

Určitě si přečtěte

Články odjinud