Ačkoliv bylo uvedení zrcadlovky Pentax K10D oznámeno dříve, dvojče Samsung GX-10 ji předběhlo. Pojďme se podívat, jak tento vodě a prachu odolný kousek fotí.
O nové digitální zrcadlovce od Samsungu jsme vás informovali již září, teprve nyní se nám však dostal do tuky první „ostrý“ kousek v České republice. Oproti první dvojici zrcadlovek GX-1S a GX-1L je novinka na vyšším stupni nejen po stránce vybavení. Konstrukce těla je voděodolná a prachuodolná, to ostatně poznáte již při prvním kontaktu s fotoaparátem.
Tělo vypadá na fotografiích menší než ve skutečnosti je, jeho ergonomie je však vynikající
Všechny dvířka, až už u prostoru pro baterii, paměťovou kartu nebo A/V a USB rozhraní, mají gumové těsnění, které zabraňuje případnému vniknutí vody či nečistot. Podobně je tomu i u všech voličů a tlačítek, která jsou bytelná a jejich stisk je příjemně tuhý, ale přesný. Snad jedinou výjimkou je otočný volič zaostřovacího bodu, ten má chod až příliš tuhý, a tak je potřeba natrénovat „grif“ pro jeho hbité otáčení. Předpokládáme však, že po chvilce používání i tento volič povolí a jeho otáčení bude mnohem snazší.
Ovládací prvky jsou vhodně umístěny, i během krátkého fotografování si na ně zvyknete a můžete ovládat poslepu
Vstup do bateriového prostoru a do prostoru pro paměťovou kartu je jištěn otočnou kličkou, podobný systém známe ze zrcadlovky Olympus E-1, která také patří k odolným modelům. Také u těchto bezpečnostních prvků je chod poněkud tužší, i zde je však předpoklad (praxí prověřený), že časem povolí a jejich chod bude lehčí.
Bezpečnostní pojistka na dvířkách bateriového prostoru
Větší problém naopak spatřuji ve velikosti kličky pro vstup do prostoru pro paměťovou kartu. Klička je poměrně malá a navíc mírně zapuštěná do pogumované části těla. Pokud máte krátké nehty a větší prsty, bude pro vás problém jí otočit – nápad dobrý, provedení horší.
Vlevo dole vidíte pojistku dvířek slotu pro paměťovou kartu
Fotoaparát míří do řad poloprofesionálních fotografů a vyspělých amatérů, tomu ostatně odpovídá i uspořádání ovládacích prvků na jeho těle. Celková ergonomie včetně držení je velice dobrá a fotoaparát perfektně sedne do ruky. Všechny důležité ovladače najdete přímo na těle, ostatní používané parametry je možné nastavit v submenu, do kterého se vstupuje pomocí tlačítka Fn vedle displeje. V submenu je možné nastavit citlivost, vyvážení bílé, režim blesku a režim snímání. Zajímavou je možnost přepnout kroky citlivosti na 1/3 EV nebo na 1 EV. Stabilizace obrazu pracuje u GX-10 na principu plovoucího snímače, což umožňuje i jeho čištění od případného prachu – pokud zvolíte v menu čištění snímače, tak se celý aparát na okamžik rozechvěje výraznou vibrací.
Velice příjemné je tlačítko RAW, umístěné vedle objektivu vlevo, s jeho pomocí se dostanete velice rychle k nastavení rozlišení. V menu je také možné zvolit, aby se do RAWu snímalo od okamžiku jeho stisknutí, a to do doby než změníte rozlišení v menu. Druhá volba umožňuje snímat do RAWu pouze snímky pořízené mezi prvním a druhým stiskem tlačítka – funguje zkrátka jako „RAW vypínač“. Pokud fotografujete do RAWu, ukládají se snímky ve formátu DNG, jiný typ nejde zvolit. Pro jejich konverzi je možné využít dodávaný program Digimax RAW Converter nebo Adobe Photoshop s pluginem Adobe Camera RAW.
Fotoaparát jsme měli možnost otestovat v kombinaci se setovým objektivem Schneider Kreuznach D-Xenon 18–55 mm F3,5–5,6. Další plánované objektivy zatím bohužel nejsou k dispozici. V brzké době vám přineseme recenzi tohoto fotoaparátu, pro tuto příležitost jsme vypůjčili i objektiv Sigma 20-40 mm F2.8 EX DG Aspherical.
Vlevo detail zásuvek USB a A/V, vpravo přepínání typu ostření, jednotlivé polohy nemají příliš přesnou aretaci
Demosnímky:
max. velikost
Ukázka míry šumu – postupně ISO 100 až ISO 1 600, odstunováno po 1/3 EV
max. velikost | max. velikost
Objektiv si poměrně dobře poradil s chromatickou vadou, na kontrastních hranách ji najdete v relativně malé míře
max. velikost | max. velikost
Ukázka práce vyvážení bílé, vlevo automatika, vpravo ruční nastavení na jasno
max. velikost | max. velikost
Vlevo snímek konvertovaný z RAWu pomocí Adobe Camera RAW, vpravo originální JPEG přímo z fotoaparátu
max. velikost | max. velikost
Ukázka pleťových odstínů s bleskem a bez blesku
max. velikost | max. velikost
max. velikost | max. velikost
Fotoaparát umožňuje při převodu do odstínů šedé upravovat sílu jednotlivých barevných kanálů
max. velikost | max. velikost
max. velikost
Podobně je tomu i u efektu sepia, kde můžete ovlivnit sílu filtru