11
Fotogalerie

Má smysl navštívit Photokinu?

Fotografický veletrh Photokina se letos konal v Kolíně nad Rýnem již po dvaatřicáté. Má stále ještě co říct?

Každé dva roky mohou fanoušci fototechniky a všeho, co souvisí s fotografováním navštívit takřka kultovní veletrh Photokina. Letošní Photokina začala 17.9. a skončila 23.9. Celých pět dnů tak měli návštěvníci na to, aby si osahali vše, co je zajímá.

Podle informací organizátorů dorazilo na letošní ročník 185 000 návštěvníků, při minulém ročníku (2010) jich bylo 181 464. Zvýšil se také počet vystavovatelů. Jak je vidět, tak Photokina patří mezi jedny z veletrhů, kterým se daří. Na rozdíl od jiných technických výstav typu Invex či CeBit, které v posledních letech končí spíše jako konference zaměřené na úzkou skupinu odborníků.

01.JPG 
Hlavní vstup několik minut před otevřením

Kdy na Photokinu jezdit?

Veletrh se koná každý druhý rok v druhé polovině září, podobně jako u jiných veletrhů, i zde je první den určen pro odbornou veřejnost a teprve od druhého dne jsou brány otevřeny všem návštěvníkům.

Chcete-li si dosyta vychutnat nové výrobky, pak doporučuji vyřídit si akreditaci, která vám umožní vstoupit do veletržních prostor s jednodenním předstihem. Pokud se vám to nepodaří, nezoufejte, čekají na vás další čtyři dny, kdy můžete areál navštívit. V první den se obyvkle konají tiskové konference nejvýznamnějších vystavovatelů, nicméně letošní velké odhalení – Hasselblad Lunar – proběhlo až druhý den veletrhu v podvečerních hodinách.

02.JPG 03.JPG
Je libo prohlédnout si kompletní řadu "eLkových" skel, anebo raději zkusit novinky od Panasonicu?

Proč jezdit na Photokinu?

Má vlastně smysl jezdit na Photokinu v době, kdy máte veškeré informace na dosah ruky? Už několik dní nad touto otázkou přemýšlím a myslím si, že smysl to má. Pro ty, kdo jsou z oboru a fotografií se živí, je jistě užitečné navštívit veletrh. Pro ty ostatní je to zážitek v okamžiku, kdy si chtějí na vlastní oči prohlédnout a osahat nejnovější výkřiky techniky.

Pravda, ne vždy se na vás u stánku jednotlivých výrobců dostane řada, pokud však budete trpěliví, určitě si s vytouženým kouskem techniky alespoň chvíli pohrajete. Jelikož většina hlavních výrobců představuje své novinky těsně před Photokinou, je veletrh ideální příležitostí, kde si produkty vyzkoušet naživo a v případ zájmu již vybírat jen tu nejvýhodnější nabídku.

06.JPG 08.JPG
Objektivy obou tradičních rivalů byly v neustálém obležení

Bohužel najdou se i výrobky, na které si nesáhnete, s typickou ukázkou tohoto přístupu jsme se letos setkali na stánku Sony. Před začátkem veletrhu představený kompakt Sony RX1 s plnoformátovým snímačem byl sice vystaven v několika provedeních (s různým příslušenstvím), nicméně všechny kousky byly v uzavřených skleněných boxech, bez možnosti vyjmutí. Naopak Nikon i Canon své žhavé novinky (EOS 6D a Nikon D600) předvedli v plné kráse, a to hned v podobě několika zástupců.

07.JPG 
Zrcadlovky v plné polní připraveny na návštěvníky

Pomineme-li hlad po novinkách, jsou pro návštěvníky zajímavé spíše menší stánky výrobců nejrůznějšího příslušenství. Potkat zde totiž můžete prakticky všechno od techniky pro svícení, přes speciální stroje pro tisk fotografií na různé předměty až po výrobce dřevěných stativů a různých doplňků pro transport fotovýbavy. Právě v oblasti příslušenství je velká síla veletrhu, protože na tyto výrobky málokdy na internetu narazíte.

Proč nejezdit na Photokinu?

Důvodů, proč na veletrh nejezdit je sice méně, nicméně nějaké se najdou. Trpíte li fóbií z velkého množství cizích lidí, zůstaňte raději doma.

Pokud čekáte, že na veletrhu uvidíte některé připravované novinky, které nenajdete na internetu, tak čekáte zbytečně. Prakticky veškeré informace jsou na internetu dříve, než na veletrhu, takže vás žádné překvapení nečeká (alespoň ne v případě hlavních hráčů na trhu).

10.JPG 
I takovéto vychytávky na Photokině najdete – iPhone napojený k velkoformátovému přístroji od Sinaru

Na co nezapomenout?

Poměrně silným důvodem, proč veletrh navštívit, jsou výstavy fotografií. Těch je sice ve srovnání s předchozími rončníky mnohem, mnohem méně, nicméně stále jich tu několik najdete. Nejlepší snímky jsou každé dva roky k vidění na stánku společnosti Leica. Leica sama o sobě má velmi pěkně a velkoryse zpracovanou expozici, její součástí je také výstavní síň, kde byly letos prezentovány snímky fotografů jako je Platon Antoniou (soubor Faces of Power), Jacob Aue Sobol (nádherné snímky pořízené Leicou M Monochrom) či Nobuyoshi Araki (soubor aktů asijských žen).

Ruku v ruce se zajímavými výstavami jdou také zajímavé prezentace jednotlivých vystavovatelů, kteří se snaží prezentovat nejen své výrobky, ale také nové technologie a zároveň se snaží zapojit i návštěvníky. Takřka standardem jsou modelky, které si můžete vyfotit na vybraných stáncích ve stylizovaném fotoatelieru, stejně tak možnost vytisknout si fotografii na velkoformátový papír je určitě lákavé.

04.JPG 05.JPG
Divoženky v podání Panasonicu

Co mne sobně velmi zaujalo, tak byla expozice Lomographic Society, která byla stylizována do kabaretu a při její návštěvě nešlo ani tak o prezentaci výrobků, jako spíše o silný vizuální zážitek.

12.JPG 
Zapomeňte na digitál, žijte lomografii

Podobným způsobem útočil na emoce návštěvníků také Nikon, na jehož stánku bylo obrovské srdce, poskládané z různě velkých monitorů. Ty byly napojeny na čtveřici fotoaparátů, kterými jste se mohli vyfotit a snímek se následně objevil na největším a posléze na menších monitorech. Jednoduché, ale nesmírně zábavné, především pro skupinky mladších návštěvníků.

09.JPG
Velké srdce Nikonu

Příští ročník Photokiny můžete navštívít od 16. do 21. 9. 2014, podrobnosti sledujte na oficiálním webu veletrhu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud