7
Fotogalerie

Jak vyvážit bílou v Zoner Photo studiu?

Správné nastavení vyvážení bílé barvy je jedním z důležitých parametrů při fotografování. Pokud má výsledná fotografie nereálné barvy, nezoufejte.

Vyvážení bílé barvy slouží u digitálního fotoaparátu k tomu, abychom nakalibrovali snímač na konkrétní teplotu osvětlení. Lidské oko vnímá například bílý papír stále sejně bílý, ať už je osvícen žárovkou, svíčkou, zářivkou nebo bleskem. Snímač digitálního fotoaparátu však není tak dokonalý jako lidské oko, a tak se stává, že zobrazí bílou barvu špatně.

Automatické vyvážení bílé pracuje u většiny fotoaparátů správně. Problémy nastávají až v okamžiku, kdy je zdrojové osvětlení smíšené. V těchto případech se většinou nezbavíte barevného nádechu ani pomocí editačního programu. Na druhou stranu ale může být barevný posun výhodou a jeho zvýrazněním můžete dosáhnout nečekaného efektu. Typickou ukázkou je snímek západu slunce laděný do červena, který je už drahně let klasikou.

Pokud vás tedy po návratu z procházky čekalo nemilé překvapení v podobě snímků s nežádoucím barevným nádechem, neztrácejte hlavu. Oprava vyvážení bílé je dílem okamžiku a navíc můžete při úpravách narazit i na zajímavé barevné efekty. Popsaný postup platí pro verzi Zoner Photo studio 8 i Zoner Photo Studio 9.

SNV30052.jpg SNV30052_1.jpg
Původní a upravený snímek

Vzhůru mezi barevné teploty

V editoru otevřete snímek, u kterého chcete teplotu barev upravit. Jiné úpravy jako je ořez, retuš apod. udělejte ještě před samotným vyvažováním barevné teploty. V menu Upravit | Vylepšit obraz zvolte nástroj Upravit teplotu barev (Ctrl + 2)

01.jpg

V novém dialogovém okně zatrhněte volbu Automatický náhled, abyste měli přímou kontrolu nad výsledným zbarvením snímku. První možností pro vyvážení bílé je zatržítko Automaticky. Pokud není odchylka od reálné barevnosti příliš velká, většinou si program poradí a výsledek je dobrý.

02.jpg

Druhou možností je určit barevně neutrální bod, podle něhož se bude program orientovat. Zatrhněte volbu Ručním určením barevně neutrálního bodu, šipka myši se změní v kapátko. Když jím klepnete na nějakou část snímku, změní se barevná teplota snímku v pravém okně. Ideální je pokud klepnete na nějakou barevně neutrální plochu, která se blíží šedé barvě.

V případě, že byste si chtěli zvětšit náhled snímku pro lepší nalezení vhodné plochy, musíte kapátkem klepnout na symbol kapátka vedle zatržítka Ručním určením barevně neutrálního bodu. Kurzor se opět změní v šipku a můžete si náhled zvětšit tlačítkem v levém horním rohu dialogového okna.

03.jpg

Jestli se vám ani po několika pokusech nepodařilo najít neutrálně barevný bod, zbývá poslední možnost, a tou je Zadání teploty osvětlení. Po zatržení této volby se aktivují dva posuvníky ve spodní části okna, kterými nastavujete teplotu Zdrojového osvětlení a teplotu Cílového osvětlení. Na dolní ose nastavte teplotu denního světla, tj. 5 500–6 500 K, případně teplotu žárovkového světla, pokud byl snímek fotografován v místnosti s žárovkami. Potom pohybujte horním posuvníkem a sledujte jak se mění výsledná barevnost snímku.

Až budete s výsledkem spokojeni, posuvník uvlněte. Pro jemné doladění můžete vypsat teplotu osvětlení i čísly v pravém rámečku, myš totiž není natolik citlivá, aby byla schopna měnit teplotu po jednotkách stupně.

04.jpg

Pokud chcete, můžete vyzkoušet i záměrné zabarvení snímku do studených nebo teplých tónů. Nastavíte-li horní posuvník úplně doprava a levým pojedete směrem vlevo, bude se barevný nádech měnit směrem k teplejším barvám. Toho můžete využít například u zmíněného západu slunce. Naopak zimním fotografiím může prospět nádech do studených–modrých tónů.

05.jpg

Až budete s výsledkem spokojeni, nezapomeňte snímek uložit jako kopii (Ctrl + Shift + S) a originál zachovat bez úprav.

Určitě si přečtěte

Články odjinud