12
Fotogalerie

Liz Hickoková: Miniaturní světy z krystalků

Chemie a fotografie odjakživa patřila k sobě, Liz Hickoková se v projektu Ground Waters oklikou k tomu spojení vrací, aby vytvořila snové světy a jejich růst zachytila na médium fotografie.

Ground Waters (Podzemní vody) je projekt pohybující se na pomezí několika disciplín – na jedné straně čerpá s výtvarného umění, spojuje v sobě sochařství, fotografii a video, na druhé straně využívá potenciálu organických proměn chemických sloučenin.

incident.jpg
Liz Hickoková: Incident

Při pohledu na krystalické útvary na fotografiích Liz Hickokové si člověk maně vzpomene na školní pokusy se solným roztokem, jehož odpařováním vznikají krystalické struktury různých tvarů. Princip projektu Ground Waters je stejný, pouze s tím rozdílem, že fotografka využívá při svých „obrazových“ experimentech vlastních chemických směsí, např. roztoky s monoammonium fosfátem a kamencem.

preternatural.jpg
Liz Hickoková: Preternatural

Před samotnou aplikací roztoku však konstruuje miniaturní modely připomínající městské nebo přírodní scenérie; k jejich výrobě používá pěnové jádro, hadice, dráty atp. Poté přichází na řadu chemický roztok. Během několik hodin, dní nebo i týdnů se na scéně vytvoří krystalické formy – jejich růst Liz Hickoková vedle fotografie zaznamenává také v časosběrných videích.

Když krystaly dorostou do „správné kompozice“, následuje fotografování. Liz Hickoková je důkazem, že k podobným projektům není nutné drahé ateliérové vybavení. Prohlédněte si sami, jak její ministudio vypadá:

timelapse natáčení.jpg
Komentář L. Hickokové: „Líbí se vám láhev vodky coby stativ na světla?“

Projekt Ground Waters nemá být pouze samoúčelným umělecko-chemickým pokusem, jehož výsledkem jsou líbivé snové obrázky, nýbrž má upozornit na znečištění životního prostředí, které je dennodenně vystaveno působení milionu chemických látek. Sama autorka k tomu říká:

„Zatímco barevnost modelů je příjemná a lákavá, ostré útvary jsou čistou chemií a odkazují na znečištění, které prosakuje do našeho prostředí.“

V tomto kontextu lze sérii považovat za jakousi apokalyptickou vizi – lidských výtvorů, přírody, jež jsou pomalu pohlcovány neviditelným jedovatým organismem, vetřelcem.

O fotografce

Liz Hickoková je sanfranciská umělkyně zabývající se hned několika odvětvími výtvarného umění – sochařstvím, fotografií, videem a výtvarnými instalacemi. Její práce byly vystaveny v nejrůznějších galeriích napříč Spojenými státy, i v zahraničí, a jsou také součástí stálých galerijních sbírek.

Poprvé na sebe výrazně upozornila sérií Cityscapes in Jell-O, která opět stojí na pomezí několika uměleckých disciplín, konkrétně sochařství a fotografie: jedná se o snímky želatinových modelů městských zákoutí a scenérií San Franciska. Její nejnovější projekt Ground Waters je pak logickým vyústěním autorčiny záliby v netradičních „výrobních“ materiálech a uměleckém experimentu. Její tvorbu můžete sledovat také na Facebooku

5035aa1b5ceb1fc7a000706c7e8e2aa8.jpg

 

Ground Waters

canopy.jpgLizHickok_Reaching.jpg
Vlevo: Canopy, vpravo: Reaching
over spill.jpgsubmerged.jpg
Vlevo: Over Spill, vpravo: Submerged
LizHickok_Refraction.jpgLizHickok_Passageway.jpg
Vlevo: Refraction, vpravo: Passageway
LizHickok_Seep.jpgLizHickok_Biosphere.jpg
Vlevo: Seep, vpravo: Biosphere

Určitě si přečtěte

Články odjinud