12
Fotogalerie

Ello – jak funguje sociální síť bez reklam

Ello je sociální síť, která původně brojila hlavně proti Facebooku. Nyní je spíše jakýmsi mixem mezi Instagramem a EyeEm. Stojí za to, věnovat jí čas a snažit se s ní pracovat dlouhodobě?

Ello založil cyklista Paul Budnitz, původně jen pro pár svých přátel. V srpnu roku 2014 se její beta verze přehoupla do veřejné verze a způsobila velký zájem veřejnosti. Avšak pokud jste se chtěli dostat dovnitř, museli jste nejdříve od někoho obdržet pozvánku.

S pozvánkami se mimochodem i docela dobře kšeftovalo na eBay. Nyní je Ello sice otevřené celému světu, zda ale má smysl do něho vstoupit, už je věc druhá.

Obrázek 1.JPG

Původně se Ello snažilo napodobit Facebook, proto nabízelo statusy, přátelství s kamarády, sdílení fotografií, chat atd. Tvůrcům se totiž nelíbila jeho všudypřítomná reklama, kontrola uživatele a to, že Facebook vyžaduje vaše pravé jméno. Podle zakladatele byla síť Ello založena proto, aby byla „jednoduchá, krásná a bez reklam.“ Ve svém manifestu tvrdí, že ostatní sítě své uživatele klamou, sbírají a dále prodávají jejich data inzerentům.

A jak je na tom Ello po roce ostrého provozu? Minimálně jednoduchá a dalo by se říci také krásná síť to je, to ano. Při souhlasu s podmínkami využívání si již však můžete všimnout jistých kliček – kdyby náhodou Ello potřebovalo vaše údaje šířit dál, vlastně bude moci. Není to ale nic proti ničemu a těchto souhlasů jste již dali tolik, že pokud dáte ještě jeden navíc, asi to přežijete. Reklamy v ní stále obsaženy nejsou.

Obrázek 2.JPG

Jediná, která se vám může objevit, je ta nahraná uživatelem. Ten totiž není nijak kontrolován, a pokud se jmenuje třeba Prdič Zadnič a nahrává na síť snímky s lechtivou tématikou, prochází mu to. Cokoli, co zde sdílíte, je plně veřejné. Není zde také žádná možnost, abyste si své dílo bránili a chránili jinak než podpisem.

Při svém vzniku byla síť značně dotována investory, kteří samozřejmě čekají nějaký zisk. Od počátku se tak strašilo s prémiovým obsahem, za který, pokud jej uživatel bude chtít využít, bude muset zaplatit. Zatím však žádný model In-App ani Freemium implementovaný není a používání sítě je tak zcela zdarma. Jediné, na čem může Ello vydělat nějakou korunu, je prodej triček a krytů na telefony v záložce Store. Že by na tom ale nějak zbohatli, si rozhodně nemyslím.

Obrázek 3.JPG

Období největšího boomu má Ello dávno za sebou. Jeho zásadní nevýhodou (alespoň v našich končinách) je malé povědomí o tom, že podobná síť vůbec existuje. Proto na ní také najdete pomálu známých (tuzemských a stále aktivních) uživatelů. Můžete jim sice poslat pozvánku, aby se do sítě přihlásili, proč tak ale budou činit, když s vámi mohou komunikovat na Facebooku, Twitteru, Instagramu atd., kde je mnohonásobně větší komunita a obsah je vlastně stejný.

Obrázek 4_1.JPG

Službě tak chybí zásadní „killer“ funkce, kterou ochrana osobních údajů úplně není, když už jsme je rozdali na všechny strany. To, že se vám v Timeline nebude zobrazovat žádná reklama, může být fajn, jestliže se vám tam však bude zobrazovat poutavý obsah. V momentě, kdy tam nemáte žádný, který by vás skutečně zajímal, bude vám to také fuk a v podstatě byste vzali za vděk i tou reklamou, než koukat pořád na tentýž „nejaktuálnější“ příspěvek.

Obrázek 4_2.JPG

Běžnému uživateli, který neví, co by na Ellu hledal, totiž nenabídne tato síť zhola nic. Jste-li však náročnějšími uživateli, směle do ní. V podstatě není důvod, proč od ní odrazovat. Jen mějte na paměti, že se nejedná o čistokrevnou obrázkovou síť. A malé doporučení – vkládané snímky si raději podepisujte alespoň vodoznakem.

Pokračování 2 / 2

Aplikace s několika ale

Ať už je Ello síť jakákoli, její aplikace vypadá velice sympaticky. Je vyvedena v minimalistickém černobílém stylu a veškerý použitý font je převzatý ze starých psacích strojů, takže se na něj kouká velice příjemně, přičemž při každém spuštění aplikace na vás dýchne závan nostalgie.

Titul se snaží vzít si ze všech sociálních sítích to nejlepší, takže ač může zpočátku budit zmatečný dojem, po chvíli se s ním sžijete. Napříč aplikací navíc funguje vyhledávání a to ať už se koukáte jen po určitých snímcích nebo uživatelích.

Obrázek 5_1.pngObrázek 5_2.pngObrázek 5_3.png
Porovnání úvodních obrazovek aplikací Ello, Instagram, EyeEm

Zobrazení se dělí do pěti sekcí, mezi kterými se přepínáte ikonami při dolní straně displeje. První je Discover. Jedná se o stejný výčet informací a novinek jako u konkurenčního EyeEm – aplikace vám představuje zajímavé uživatele a ukazuje doporučený obsah.

Obrázek 6.png
Záložka Discover obsahuje to nejlepší z celé sítě na jednom místě

Druhou záložkou jsou Notifikace, které jsou rozhodně vyvedeny lépe, než kde jinde. Mimo celkového souhrnu všech si je totiž můžete nechat zobrazit podle typu. Na jednom místě tak vidíte všechny komentáře, nebo třeba jen uživatele, kteří vás začali sledovat bez toho, aby se mezi ně pletly informace o označení vašich fotek „To se mi líbí“ od uživatelů sítě. Zde by se měl minimálně Instagram inspirovat.

Obrázek 7.png
Notifikacím třikrát hurá! Takhle přehledně řazené je nemá nikdo jiný

Kruhová ikona uprostřed dolní lišty značí vaši Timeline – časovou osu, kam se skládají události od uživatelů, které sledujete. Samozřejmě lze snímky označovat a komentovat. Ikona panáčka obsahuje vás – informace o vás a všechny vaše příspěvky. Poslední záložka pak slouží k jejich publikování do sítě. Prostoru k psaní máte dost, využít můžete i označení hashtagem, pomocí kterých lze v síti vyhledávat informace s podobnou tématikou, stejně jako v Instagramu.

Obrázek 8.png
Ať si do profilu napíšete, že se třeba jmenujete Clark Kent, zakázáno vám to nebude

Pomocí malé ikony fotoaparátu pak můžete přidat i snímek, není to však podmínkou. Ten lze jak vyfotografovat, tak jej nahrát z galerie obrázku. Při prvním řečeném nejsou ale obsaženy žádné pokročilé funkce.

Obrázek 9.png
Prostoru pro psaní máte habaděj

Pokud byste chtěli jakékoli snímky nějak editovat, měli byste také smůlu. Nenajdete zde ani základní úpravu, ani filtry, ani rámečky, prostě nic. Aplikace je však mladá, verze 1.0.0 vstoupila jablečného obchodu App Store teprve 15. 6. 2015, takže se dají očekávat četné aktualizace, rozšiřující její funkčnost.

Plusy

  • Možnost vkládání galerií snímků
  • Podrobné rozdělení upozornění

Mínusy

  • Žádná základní úprava snímku
  • Strohé prostředí fotoaparátu

Základní informace

Určitě si přečtěte

Články odjinud