49
Fotogalerie

Canon EF 11–24 mm F4L USM: široký a bystrozraký

Extrémní širočina od Canonu je objektivem s nejširším zorným úhlem, který koriguje sférické zkreslení. Je ale možné vůbec objektiv s tak extrémním ohniskem vyrobit s rozumnou kvalitou obrazu?

Canon uvedl objektiv EF 11–24 mm F4L USM na trh v únoru tohoto roku (2015), ve světě objektivů se tedy jedná o horkou novinku. Doposud byl nekorunovaným králem širokých ohnisek Nikkor EF-S 14–24 mm F2,8G, který byl dlouho nejširším a nejostřejším profi zoomem na trhu.

Canon má oproti Nikonu o 1EV horší světelnost, ale zato je o 3 mm širší. U takovýchto ohnisek hrají 3 mm podstatnou roli (zorný úhel je u Nikkoru 114° a u Canonu 126° diagonálně), proti tomu hloubka ostrosti je dost velká, takže rozdíl F4 vs. F2,8 zamrzí jen při nedostatku světla (udržitelná je ale u obou objektivů bez problémů 1/15 s na nejširším ohnisku).

highres-Canon-EF-11-24mm-L-Lens-1_1426254356.jpg

Základní parametry: Canon EF 11–24 mm F4L USM

  • rozsah ohnisek: 11–24 mm
  • rozsah ohnisek na APS-C: 17,6–38,4 mm
  • rozsah clon: F4–F22
  • zorný úhel diagonálně: 126°–84°
  • počet lamel clony: 9 – kruhový otvor
  • poměr zobrazení: 0,16×
  • min. zaostřitelná vzdálenost: 28 cm (cca 10 cm od přední čočky)
  • skladba: 16 členů v 11 skupinách (2× kalcium/fluoritový člen, 1× SUD a 1× UD (čočky s nízkou disperzí) a 4 asférické čočky)
  • autofokus: USM
  • stabilizátor: ne
  • filtry: ne
  • bajonet: Canon EF
  • interní zoom: ano
  • průměrná MOC: 84 000 Kč (říjen 2015)
  • rozměry: 10,8 × 13,2 mm
  • váha: 1 180 g

S vysokohorskou přirážkou

Ale za jakou cenu! Že má toto sklíčko ambice sesadit z trůnu krále širokých ohnisek je každému jasné už při pohledu na cenovku. Za tu cenu musí být tento objektiv jednoduše nejlepší a bezvadný. Když už píšu o cenách extrémně širokoúhlých objektivů, musím zmínit i velmi dobrou Sigmu 12-24 mm, díky které jsme mohli extrémně širokoúhlá ohniska ochutnat i my, obyčejní smrtelníci.

canon_9520b002_ef_11_24mm_f_4l_usm_1119028.jpg

Sigma zůstává také jedinou volbou pro fullframy od Sony. I když se jedná o dobrý objektiv, nedosahuje bohužel kvalit ostatních zmíněných objektivů. Právě proto možná výrobce uvažuje o nové verzi tohoto populárního širokáče, ale to jsou zatím jen vzdušné zámky.

Maloobchodní ceny s DPH:

  • Canon EF 11–24 mm F4L USM – 84 000,-
  • Nikkor EF-S 14–24 mm F2,8G – 49 000,-
  • Sigma 12–24 mm F4,5–5,6 ll DG HSM – 20 500,-

Dílenské zpracování

Jak je u našich recenzí zvykem, nepodrobujeme citlivou optiku žádným crash testům a s technikou jednáme „v rukavičkách“. Objektiv je bytelný kus kovu a skla o váze 1 180 g. Pro srovnání je to jen o 130 g méně, než váží teleobjektiv EF 70–200 mm F2,8, ale prakticky stejně, jako váží EF 300 mm F4L IS! Pravý význam těchto slov jsem si uvědomil po kilometrovém strmém stoupání v Alpách.

canon_ef11-24_f4l.jpg

Na hmotnosti se podepsalo velké množství optického skla a kovu. Objektiv je dimenzován tak, aby přežil prakticky vše od pádů z jedoucího auta až po cestu s českou poštou. Úctyhodná není jen hmotnost, ale i rozměry. Přední část objektivu má 13,2 cm v průměru a ukrývá jen o něco málo menší přední vypouklou asférickou čočku, která je Achillovou patou všech extrémně širokoúhlých objektivů.

Alespoň částečně ji chrání pevná sluneční clona, která je součástí těla objektivu. Při focení je nutné neustále nasazovat krytku objektivu a chránit tak optiku před otisky prstů a škrábanci. I když jsem se touto zásadou při focení řídil, stejně se mi otisk na objektivu objevil.  

Pokračování 2 / 3

Obrazová kvalita

Antireflexní vrstvy

Designéři objektivu si toho rizika byli pochopitelně vědomi, a tak vybavili přední (i zadní) člen fluorinovou antireflexní vrstvou.

Ta je daleko odolnější oproti běžným antireflexním vrstvám a tím prodlouží životnost objektivu (déle bude plnit svoji funkci). Mimo jiné i odpuzuje vodu, takže na objektivu nezůstanou po dešti žádné zaschlé kapky.

Canon-EF-11-24mm-f4L-USM.jpg

Další optické členy jsou uvnitř objektivu vybaveny antireflexní SWC vrstvou, která je výsledkem vývoje v oblasti nanotechnologií. Tato antireflexní vrstva má strukturu podobnou, jako les malých jehliček. Protože každá jehlička je menší než je vlnová délka světla, světlo se prakticky nemá na čem odrazit a tudíž netvoří reflexy. Technologie znamená viditelné zlepšení obrazu. Podobné technologické novinky nabízí na svých nových objektivech také Nikon a Sony.

Antireflexní vrstvy jsou skutečně úchvatné. Pokoušel jsem (stejně jako u každé jiné recenze objektivu) vyfotit snímek reflexů nebo světelného závoje. Podařilo se mi to jen jednou, ale fotografii jsem sem nezařadil, protože reflex byl způsoben mým otiskem prstu na objektivu.

Sférické zkreslení

I přes využití řady asférických čoček je obraz na ohnisku 11 mm mírně soudkovitě zkreslený. Na ohnisku 20 mm je zkreslení nulové a na ohnisku 24 mm je poduškovité. I přesto ale musím zdůraznit, že zkreslení je minimální a dovoluje bez problémů fotit architekturu.

Zkreslení je pozorovatelné jen při umístění rovné linie rovnoběžně s okrajem snímku. Výroba asferických optických členů je náročný proces. Mimo jiné právě využitím mnoha asferických čoček (včetně předního členu) výrobce vysvětluje vysokou cenu objektivu a minimální sférické zkreslení.

Vinětace

Druhým nešvarem širokoúhlých objektivů po geometrickém zkreslení je vinětace. Ta zde sice je, ale rohy tmavnou pozvolna a proto vinětace příliš neruší. Při cloně F4 je viditelná, to ale není problém odstranit postprocesem. Při cloně F5,6 je již vinětace minimální a při cloně F8 mizí, což je u takto extrémního ohniska velmi dobrý výsledek. Na delších ohniscích je vinětace minimální, nebo mizí při F5,6.

D3S_2080-back-1200.jpg

Kresebnost a chromatická vada

Zlí jazykové hned po uvedení 11-24 mm říkali, že takto širokoúhlý objektiv jednoduše nemůže dosahovat takové ostrosti, aby to vyvážilo jeho vysokou cenu. Jak se dá čekat, ostrost na nejširším a nejdelším ohnisku se velmi liší:

ohnisko 11 mm

F4 – ostrost ve středu je naprosto úžasná a přesahuje rozlišení 50Mpx testovací zrcadlovky 5Ds. Směrem k okrajům se ostrost snižuje a okraje mohu popsat jako měkké. Situace se dramaticky zlepší při jen o trochu delších ohniscích, nebo při vyšších clonách. Ostrost v krajích je nejvyšší při cloně F8 a je dobrá, ne však vynikající. Od clony F11 už negativně působí difrakce.

Canon11-24_11mmF4_115A1425new.JPGCanon11-24_11mmF5,6_115A1426new.JPGCanon11-24_11mmF8_115A1427new.JPGCanon11-24_11mmF11_115A1428new.JPGCanon11-24_11mmF16_115A1429new.JPGCanon11-24_11mmF22_115A1430new.JPG
Canon EF 11–24 mm F4L USM – pracovní clony na ohnisku 11 mm

ohnisko 24 mm

Na tomto ohnisku jsem Canon srovnal se Sigmou 24 mm F1,4 Art – nejnovějším etalonem na ohnisku 24 mm. Při cloně F4 je zoom trochu v nevýhodě, protože fotí na „plnou díru“. Při plném odclonění je obraz Canonu ve středu pole řezavě ostrý, stejně tak i u Sigmy. Této ostrosti mnohé objektivy nedosáhnou ani po zaclonění na jakoukoliv vyšší clonu. Okraje jsou už komplikovanější, a i když jsou fotografie zoomu dobré, pevné ohnisko je při cloně F4 v okrajích lepší.

Canon11-24_24mmF4_115A1382new.JPGCanon11-24_24mmF5,6_115A1383new.JPGCanon11-24_24mmF8_115A1384new.JPGCanon11-24_24mmF11_115A1385new.JPGCanon11-24_24mmF16_115A1386new.JPGCanon11-24_24mmF22_115A1387new.JPG
Canon EF 11–24 mm F4L USM – pracovní clony na ohnisku 24 mm

Při cloně F5,6 jsou již kraje velmi ostré, ale nedosahují řezavé ostrosti středu. I když je Canon zoom, výsledky jsou s pevným ohniskem prakticky shodné. Přímo u testovaných kousků bylo pevné sklo o fous ostřejší, ale Canon měl méně chromatické vady a tudíž působil stejně, ne-li ostřeji. Při cloně F8 jsou kraje téměř tak ostré jako střed a rozdíl mezi oběma skly je neměřitelný.

Sigma24mmF1,4_115A1373new.JPGSigma24mmF2_115A1374new.JPGSigma24mmF2,8_115A1375new.JPGSigma24mmF4_115A1376new.JPGSigma24mmF5,6_115A1377new.JPGSigma24mmF8_115A1378new.JPGSigma24mmF11_115A1379new.JPGSigma24mmF16_115A1380new.JPG
Sigma 24 mm F1,4 DG HSM Art – pracovní clony

Pokračování 3 / 3

Hodnocení a demosnímky

Canonu se podařilo vyrobit nejlepší širokoúhlý zoom. Jeho ostrost se vyrovná nejlepším pevným ohniskům, přitom má širší zorný úhel než jakýkoliv jiný objektiv (vyjma některých rybích ok). Ostrost v krajích na nejširším ohnisku je horší, na druhou stranu ohnisko 11 mm je už taková „divočina“, že s ním fotograf nebude fotit vše, ale raději využije i ostatní nastavení zoomu.

Širokáče jsou vhodné na přírodu a architekturu. Výrobce si dobře poradil nejen s kresebností, ale i se sférickým zkreslením, takže i fotografie pořízené na extrémní ohnisko 11 mm působí přirozeně. Přesto se mi krajinné scenérie nejlépe fotily na ohniska cca 14–24 mm. Ohnisko 11 mm jsem využil hlavně při architektuře. Na výlety po Alpách se mi tak lépe osvědčil objektiv Sigma 24 mm F1,4 čistě kvůli nižší váze. Canon ale cílí na jiné zákazníky než Sigma. Canon nabízí krále širokých ohnisek, který je nejen nejširší, ale i řezavě ostrý, rychle ostří a zcela jistě budí pozornost všude, kam s ním fotograf přijde.

Pokud chcete takovýto objektiv, tak váš čeká velký mimořádný výdaj. Zájemci s nižším rozpočtem můžou sáhnout po Sigmě 12–24 mm.

Plusy:

  • jedinečné ohnisko 11mm
  • řezavě ostré fotografie ve středu snímku při jakémkoliv nastavení
  • ostrost v krajích snímku po mírném přiclonění je srovnatelná s nejlepšími pevnými ohnisky

Mínusy:

  • cena
  • přední čočka je náchylná na dotyky
  • váha a rozměry

Cena:

  • od 83 990 Kč vč DPH

Demosnímky

115A0481new.JPG115A0494new.JPG115A0495new.JPG115A0503new.JPG115A0510new.JPG115A0518new.JPG115A0639new.JPG115A0640new.JPG115A0641new.JPG115A0642new.JPG115A0643new.JPG115A0646new.JPG115A0678new.JPG115A0686new.JPG115A0696new.JPG115A0724new.JPG115A1103new.JPG115A1110new.JPG115A1111new.JPG115A1122new.JPG115A1125new.JPG115A1126new.JPG115A1141new.JPG115A1143new.JPG

Určitě si přečtěte

Články odjinud