„Nejsou-li vaše fotografie dobré, nebyli jste dost blízko!“  Robert Capa (1913–1954) se řadí k nejslavnějším válečným fotografům. Jako fotoreportér se zúčastnil pěti válek. Cesta ke kvalitnímu snímku podle něj vedla vždy co nejblíže fotografovanému objektu. Fotky pořizoval zásadně z první linie, což se mu stalo také osudným. Zemřel v roce 1954 během francouzsko-vietnamského konfliktu poté, co stoupl na minu.

„Nejsou-li vaše fotografie dobré, nebyli jste dost blízko!“Robert Capa (1913–1954) se řadí k nejslavnějším válečným fotografům. Jako fotoreportér se zúčastnil pěti válek. Cesta ke kvalitnímu snímku podle něj vedla vždy co nejblíže fotografovanému objektu. Fotky pořizoval zásadně z první linie, což se mu stalo také osudným. Zemřel v roce 1954 během francouzsko-vietnamského konfliktu poté, co stoupl na minu.

  Na fotkách mám rád to, že zachytí okamžik, který je navždy pryč, který se nedá zopakovat.“  Karl Lagerfeld (1933–2019), jeden nejuznávanějších módních návrhářů. Od roku 1982 až do své smrti pracoval jako hlavní návrhář firmy Chanel. Byl ale také úspěšným fotografem. Proslavil se nafocením série aktů vybraných modelek a modelů, které oslovil, aby se nazí pokusili vyjádřit své pravé já. Fotografie vyšly knižně v limitované edici pod názvem  Visionaire 23: The Emperor´s New Clothes . 

Na fotkách mám rád to, že zachytí okamžik, který je navždy pryč, který se nedá zopakovat.“Karl Lagerfeld (1933–2019), jeden nejuznávanějších módních návrhářů. Od roku 1982 až do své smrti pracoval jako hlavní návrhář firmy Chanel. Byl ale také úspěšným fotografem. Proslavil se nafocením série aktů vybraných modelek a modelů, které oslovil, aby se nazí pokusili vyjádřit své pravé já. Fotografie vyšly knižně v limitované edici pod názvem Visionaire 23: The Emperor´s New Clothes

  „Fotografie je spojení reality a fotografovy vize.“  Louis Stettner (1922–2016) americký fotograf se proslavil především svými architektonickými snímky New Yorku a Paříže, a fotografiemi, v nichž se mu podařil zachytit každodenní život dělnické třídy a chudiny ve městech, které zobrazovali jejich těžký osud.

„Fotografie je spojení reality a fotografovy vize.“Louis Stettner (1922–2016) americký fotograf se proslavil především svými architektonickými snímky New Yorku a Paříže, a fotografiemi, v nichž se mu podařil zachytit každodenní život dělnické třídy a chudiny ve městech, které zobrazovali jejich těžký osud.

  „Fotografie některých lidí jsou uměním. Moje ne. Pokud se někdy stane, že budou vystaveny v muzeu či galerii, fajn. Ale kvůli tomu je nevytvářím. Jsem zbraní k zapůjčení.“   Helmut Newton (1920 – 2004) německý fotograf fotil především erotické fotografie pro módní časopis Vogue. Na svou dobu byly jeho snímky se silným sexuálním, především fetišistickým a sadomasochistickým podtextem, velmi odvážné, ale také velmi úspěšné. Inspiraci nacházel v nočním životě prostitutek nebo u kabaretních výstupu transsexuálů.

„Fotografie některých lidí jsou uměním. Moje ne. Pokud se někdy stane, že budou vystaveny v muzeu či galerii, fajn. Ale kvůli tomu je nevytvářím. Jsem zbraní k zapůjčení.“ Helmut Newton (1920 – 2004) německý fotograf fotil především erotické fotografie pro módní časopis Vogue. Na svou dobu byly jeho snímky se silným sexuálním, především fetišistickým a sadomasochistickým podtextem, velmi odvážné, ale také velmi úspěšné. Inspiraci nacházel v nočním životě prostitutek nebo u kabaretních výstupu transsexuálů.

  „Na své fotografie se před jejich odevzdáním nedívám. Proč bych ten děs měl prožívat dvakrát.  “ Patrick Chauvel (1949) francouzský nezávislý válečný reportér zachytil na svých snímcích bezmála dvacet válečných konfliktů. Svědectví zachycené na snímcích mají poukázat na to, abychom zapomněli. Mezi jeho nevýznamnější patří fotografie pořízené během války ve Vietnamu (1955-1975).

„Na své fotografie se před jejich odevzdáním nedívám. Proč bych ten děs měl prožívat dvakrát. “Patrick Chauvel (1949) francouzský nezávislý válečný reportér zachytil na svých snímcích bezmála dvacet válečných konfliktů. Svědectví zachycené na snímcích mají poukázat na to, abychom zapomněli. Mezi jeho nevýznamnější patří fotografie pořízené během války ve Vietnamu (1955-1975).

   „Všude tam, kde je světlo, dá se fotografovat.“  Alfred Stieglitz (1864–1946) americký fotograf a galerista, mezinárodně uznávaný jako průkopník moderní fotografie. Jeho citát odkazuje na vzájemnou blízkost fotografa a fotografovaného a jeho uměním práce se světelnou kompozicí.

 „Všude tam, kde je světlo, dá se fotografovat.“Alfred Stieglitz (1864–1946) americký fotograf a galerista, mezinárodně uznávaný jako průkopník moderní fotografie. Jeho citát odkazuje na vzájemnou blízkost fotografa a fotografovaného a jeho uměním práce se světelnou kompozicí.

  „Díky foťáku zapomenete, že žijete. Není to, jako kdybyste se skrývali, zkrátka zapomenete na všechno ostatní, kromě průhledu skrz hledáček.“  Annie Leibovitz (1949) je americká portrétní fotografka, které si vydobyla jméno jako přední fotografka časopisu Rolling Stone, Vanity Fair a také osobní fotografka anglické kapely Rolling Stones, s nimiž absolvovala jejich světové turné. Jejím nejslavnějším snímkem je fotografie Johna Lennona v prenatální poloze, který se tiskne k Yoko Ono.

„Díky foťáku zapomenete, že žijete. Není to, jako kdybyste se skrývali, zkrátka zapomenete na všechno ostatní, kromě průhledu skrz hledáček.“Annie Leibovitz (1949) je americká portrétní fotografka, které si vydobyla jméno jako přední fotografka časopisu Rolling Stone, Vanity Fair a také osobní fotografka anglické kapely Rolling Stones, s nimiž absolvovala jejich světové turné. Jejím nejslavnějším snímkem je fotografie Johna Lennona v prenatální poloze, který se tiskne k Yoko Ono.

  „Na každé fotce jsou minimálně dva lidé: fotograf a divák.“  Ansel Adams (1902–1984) americký fotograf a učitel výtvarné fotografie. Je uznávám jako jeden z největších krajinářů. Proslavil se černobílými fotografiemi národní přírodních parků v USA.

„Na každé fotce jsou minimálně dva lidé: fotograf a divák.“Ansel Adams (1902–1984) americký fotograf a učitel výtvarné fotografie. Je uznávám jako jeden z největších krajinářů. Proslavil se černobílými fotografiemi národní přírodních parků v USA.

 „ Fotografie pomáhají lidem vidět.“  Berenice Abbott (1898-1951) významná americká fotografka, která divákovi zprostředkovávala svými černobílými snímky městskou architektury New Yorku.

Fotografie pomáhají lidem vidět.“Berenice Abbott (1898-1951) významná americká fotografka, která divákovi zprostředkovávala svými černobílými snímky městskou architektury New Yorku.

  „Fotografie pro mě neznamená dívat se, znamená cítit. Pokud se při pohledu na svoji fotografii nevcítíte, nemůžete chtít ani po ostatních, aby se do vašich fotografií vcítili.“   Donald McCullin (1935) anglický fotoreportér známý svými válečnými snímky a fotografiemi zbídačených měst (např. Kambodži, Kongu, Indii, Bengálsku), kde zachycoval s otevřenou bezprostředností dopady lidského utrpení.

„Fotografie pro mě neznamená dívat se, znamená cítit. Pokud se při pohledu na svoji fotografii nevcítíte, nemůžete chtít ani po ostatních, aby se do vašich fotografií vcítili.“ Donald McCullin (1935) anglický fotoreportér známý svými válečnými snímky a fotografiemi zbídačených měst (např. Kambodži, Kongu, Indii, Bengálsku), kde zachycoval s otevřenou bezprostředností dopady lidského utrpení.

 „  M    oje pravidla spočívají ve třech zásadních bodech: Za prvé - ruce pryč! Co fotografuji, nezatěžuji, nefušuji do toho a nic nearanžuji. Za druhé - smysl pro prostor. Co fotografuji, pokouším se zobrazit vždy jako součást svého okolí, jako něco, co má kořeny. Za třetí - smysl pro čas. U všeho, co fotografuji se pokouším také ukázat, že to zaujímá své určité místo v minulosti nebo přítomnosti.    [2  Dorothea Lange (1895–1965) americká fotožurnalistka,  se proslavila snímky pořízenými během Velké hospodářské krize v USA. Její kritické snímky významně ovlivnily vývoj dokumentární fotografie.

 „Moje pravidla spočívají ve třech zásadních bodech: Za prvé - ruce pryč! Co fotografuji, nezatěžuji, nefušuji do toho a nic nearanžuji. Za druhé - smysl pro prostor. Co fotografuji, pokouším se zobrazit vždy jako součást svého okolí, jako něco, co má kořeny. Za třetí - smysl pro čas. U všeho, co fotografuji se pokouším také ukázat, že to zaujímá své určité místo v minulosti nebo přítomnosti.[2Dorothea Lange (1895–1965) americká fotožurnalistka,  se proslavila snímky pořízenými během Velké hospodářské krize v USA. Její kritické snímky významně ovlivnily vývoj dokumentární fotografie.

  „Pro mě je fotografie umění pozorování. Je to o tom najít něco zajímavého na zdánlivě obyčejném místě…. Zjistil jsem, že fotka má jen máloco dočinění s tím, co vidíte, ale naopak s tím jak věci vidíte.“  Elliott Erwitt (1928) americký reklamní fotograf. Jeho fotografické umění spočívá v mistrovském zachycení „rozhodujícího okamžiku“. Svými snímky divákovi zprostředkovává různé situace každodenního života.

„Pro mě je fotografie umění pozorování. Je to o tom najít něco zajímavého na zdánlivě obyčejném místě…. Zjistil jsem, že fotka má jen máloco dočinění s tím, co vidíte, ale naopak s tím jak věci vidíte.“Elliott Erwitt (1928) americký reklamní fotograf. Jeho fotografické umění spočívá v mistrovském zachycení „rozhodujícího okamžiku“. Svými snímky divákovi zprostředkovává různé situace každodenního života.

  „Dívejte se a přemýlejte, než otevřete závěrku“  Yousuf Karsh (1908–2002)kanadský fotograf původemz Arménie. Patří mezi jednoho z nejznámějších portrétních fotografů významných osobností. Je považován za mistra studiového osvětlení.

„Dívejte se a přemýlejte, než otevřete závěrku“Yousuf Karsh (1908–2002)kanadský fotograf původemz Arménie. Patří mezi jednoho z nejznámějších portrétních fotografů významných osobností. Je považován za mistra studiového osvětlení.

  „Atmosféru mám nejradši, když to není moc jasný, protože jinak to je jak vyřezaný z papíru. To nemám rád“  Josef Sudek (1896-1976) jeden z nejvýznamnějších českých fotografů zátiší, krajiny a ateliérových aranžmá.

„Atmosféru mám nejradši, když to není moc jasný, protože jinak to je jak vyřezaný z papíru. To nemám rád“Josef Sudek (1896-1976) jeden z nejvýznamnějších českých fotografů zátiší, krajiny a ateliérových aranžmá.

  Na fotkách mám rád to, že zachytí okamžik, který je navždy pryč, který se nedá zopakovat.“  Karl Lagerfeld (1933–2019), jeden nejuznávanějších módních návrhářů. Od roku 1982 až do své smrti pracoval jako hlavní návrhář firmy Chanel. Byl ale také úspěšným fotografem. Proslavil se nafocením série aktů vybraných modelek a modelů, které oslovil, aby se nazí pokusili vyjádřit své pravé já. Fotografie vyšly knižně v limitované edici pod názvem  Visionaire 23: The Emperor´s New Clothes . 
  „Fotografie je spojení reality a fotografovy vize.“  Louis Stettner (1922–2016) americký fotograf se proslavil především svými architektonickými snímky New Yorku a Paříže, a fotografiemi, v nichž se mu podařil zachytit každodenní život dělnické třídy a chudiny ve městech, které zobrazovali jejich těžký osud.
  „Fotografie některých lidí jsou uměním. Moje ne. Pokud se někdy stane, že budou vystaveny v muzeu či galerii, fajn. Ale kvůli tomu je nevytvářím. Jsem zbraní k zapůjčení.“   Helmut Newton (1920 – 2004) německý fotograf fotil především erotické fotografie pro módní časopis Vogue. Na svou dobu byly jeho snímky se silným sexuálním, především fetišistickým a sadomasochistickým podtextem, velmi odvážné, ale také velmi úspěšné. Inspiraci nacházel v nočním životě prostitutek nebo u kabaretních výstupu transsexuálů.
  „Na své fotografie se před jejich odevzdáním nedívám. Proč bych ten děs měl prožívat dvakrát.  “ Patrick Chauvel (1949) francouzský nezávislý válečný reportér zachytil na svých snímcích bezmála dvacet válečných konfliktů. Svědectví zachycené na snímcích mají poukázat na to, abychom zapomněli. Mezi jeho nevýznamnější patří fotografie pořízené během války ve Vietnamu (1955-1975).
14
Fotogalerie

Co prohlásili slavní fotografové o svém řemesle

Podívejte se s námi na citáty slavných fotografů, které vám mohou pomoci nalézt cestu k lepším fotografiím. Většinou v sobě totiž obsahují i skrytá doporučení, jak k fotografování přistupovat.

Ne vždy se samozřejmě jedná o rad srozumitelné a v dnešní době aplikovatelné a rozhodně se také nejedná o všechny citace, které se za život fotografického média objevily. Nicméně i tento výběr může být inspirativní.

„Nejsou-li vaše fotografie dobré, nebyli jste dost blízko!“

Robert Capa (1913–1954) se řadí k nejslavnějším válečným fotografům. Jako fotoreportér se zúčastnil pěti válek. Cesta ke kvalitnímu snímku podle něj vedla vždy co nejblíže fotografovanému objektu. Fotky pořizoval zásadně z první linie, což se mu stalo také osudným. Zemřel v roce 1954 během francouzsko-vietnamského konfliktu poté, co stoupl na minu.

Death_of_a_militiaman_wiki_Capa.jpg

Na fotkách mám rád to, že zachytí okamžik, který je navždy pryč, který se nedá zopakovat.“

Karl Lagerfeld (1933–2019), jeden nejuznávanějších módních návrhářů. Od roku 1982 až do své smrti pracoval jako hlavní návrhář firmy Chanel. Byl ale také úspěšným fotografem. Proslavil se nafocením série aktů vybraných modelek a modelů, které oslovil, aby se nazí pokusili vyjádřit své pravé já. Fotografie vyšly knižně v limitované edici pod názvem Visionaire 23: The Emperor's New Clothes

lagerfeld_219569.jpg

„Fotografie je spojení reality a fotografovy vize.“

Louis Stettner (1922–2016) americký fotograf se proslavil především svými architektonickými snímky New Yorku a Paříže, a fotografiemi, v nichž se mu podařil zachytit každodenní život dělnické třídy a chudiny ve městech, které zobrazovali jejich těžký osud.

stettner-1805192.jpg

„Fotografie některých lidí jsou uměním. Moje ne. Pokud se někdy stane, že budou vystaveny v muzeu či galerii, fajn. Ale kvůli tomu je nevytvářím. Jsem zbraní k zapůjčení.“

Helmut Newton (1920 – 2004) německý fotograf fotil především erotické fotografie pro módní časopis Vogue. Na svou dobu byly jeho snímky se silným sexuálním, především fetišistickým a sadomasochistickým podtextem, velmi odvážné, ale také velmi úspěšné. Inspiraci nacházel v nočním životě prostitutek nebo u kabaretních výstupu transsexuálů.

newton-1596732.jpg

„Na své fotografie se před jejich odevzdáním nedívám. Proč bych ten děs měl prožívat dvakrát.

Patrick Chauvel (1949) francouzský nezávislý válečný reportér zachytil na svých snímcích bezmála dvacet válečných konfliktů. Svědectví zachycené na snímcích mají poukázat na to, abychom zapomněli. Mezi jeho nevýznamnější patří fotografie pořízené během války ve Vietnamu (1955-1975).

chauvel_163358.jpg

 „Všude tam, kde je světlo, dá se fotografovat.“

Alfred Stieglitz (1864–1946) americký fotograf a galerista, mezinárodně uznávaný jako průkopník moderní fotografie. Jeho citát odkazuje na vzájemnou blízkost fotografa a fotografovaného a jeho uměním práce se světelnou kompozicí.

A.Stieglitz_Two_Men_Playing_Chess-_Wikimedia_MET_DP170707.jpg

„Díky foťáku zapomenete, že žijete. Není to, jako kdybyste se skrývali, zkrátka zapomenete na všechno ostatní, kromě průhledu skrz hledáček.“

Annie Leibovitz (1949) je americká portrétní fotografka, které si vydobyla jméno jako přední fotografka časopisu Rolling Stone, Vanity Fair a také osobní fotografka anglické kapely Rolling Stones, s nimiž absolvovala jejich světové turné. Jejím nejslavnějším snímkem je fotografie Johna Lennona v prenatální poloze, který se tiskne k Yoko Ono.

a.Leibovitz_1589739.jpg

„Na každé fotce jsou minimálně dva lidé: fotograf a divák.“

Ansel Adams (1902–1984) americký fotograf a učitel výtvarné fotografie. Je uznávám jako jeden z největších krajinářů. Proslavil se černobílými fotografiemi národní přírodních parků v USA.

ansel_adams_ 206660.jpg

Fotografie pomáhají lidem vidět.“

Berenice Abbott (1898-1951) významná americká fotografka, která divákovi zprostředkovávala svými černobílými snímky městskou architektury New Yorku.

b. abbott_634046.jpg

„Fotografie pro mě neznamená dívat se, znamená cítit. Pokud se při pohledu na svoji fotografii nevcítíte, nemůžete chtít ani po ostatních, aby se do vašich fotografií vcítili.“

Donald McCullin (1935) anglický fotoreportér známý svými válečnými snímky a fotografiemi zbídačených měst (např. Kambodži, Kongu, Indii, Bengálsku), kde zachycoval s otevřenou bezprostředností dopady lidského utrpení.

d.McCullin-1058063.jpg

 „Moje pravidla spočívají ve třech zásadních bodech: Za prvé - ruce pryč! Co fotografuji, nezatěžuji, nefušuji do toho a nic nearanžuji. Za druhé - smysl pro prostor. Co fotografuji, pokouším se zobrazit vždy jako součást svého okolí, jako něco, co má kořeny. Za třetí - smysl pro čas. U všeho, co fotografuji se pokouším také ukázat, že to zaujímá své určité místo v minulosti nebo přítomnosti.[2

Dorothea Lange (1895–1965) americká fotožurnalistka,  se proslavila snímky pořízenými během Velké hospodářské krize v USA. Její kritické snímky významně ovlivnily vývoj dokumentární fotografie.

D.Lange-735446.jpg

„Pro mě je fotografie umění pozorování. Je to o tom najít něco zajímavého na zdánlivě obyčejném místě…. Zjistil jsem, že fotka má jen máloco dočinění s tím, co vidíte, ale naopak s tím jak věci vidíte.“

Elliott Erwitt (1928) americký reklamní fotograf. Jeho fotografické umění spočívá v mistrovském zachycení „rozhodujícího okamžiku“. Svými snímky divákovi zprostředkovává různé situace každodenního života.

e.erwitt_935954.jpg

„Dívejte se a přemýlejte, než otevřete závěrku“

Yousuf Karsh (1908–2002)kanadský fotograf původemz Arménie. Patří mezi jednoho z nejznámějších portrétních fotografů významných osobností. Je považován za mistra studiového osvětlení.

y.karsh_76961.jpg

„Atmosféru mám nejradši, když to není moc jasný, protože jinak to je jak vyřezaný z papíru. To nemám rád“

Josef Sudek (1896-1976) jeden z nejvýznamnějších českých fotografů zátiší, krajiny a ateliérových aranžmá.

sudek-1308187.jpg

Určitě si přečtěte

Články odjinud