Má smysl kupovat nejlevnější kompakty s cenou pod 2000 Kč?

Má smysl kupovat nejlevnější kompakty s cenou pod 2000 Kč?

Vyplatí se pořizovat laciný kompakt, když fotit umí většina mobilů? V nabídce narazíte na zajímavé kousky s praktickými schopnostmi, i na zastaralé stroje s mizernou světelností.

Do srovnávací tabulky zahrnující většinu prodávaných fotoaparátů s cenou do dvou tisíc korun se nám vešlo 21 kompaktů. Netřeba zdůrazňovat, že se jedná především o nejnižší modely výrobců fototechniky. Proto se zákazník musí smířit s mnoha kompromisy. Manuální a poloautomatické režimy předvolby času a clony jsou vyhrazeny vyšším modelům, což ale patrně uživatel z této cílové skupiny nebude považovat za tragédii.

Daleko bolestivější ztrátou je absence mechanické stabilizace. Ta přijde vhod, když automatika fotoaparátu nastaví expoziční čas delší, než je fotograf schopen v ruce udržet (zpravidla 1/30 – 1/100 sekundy v závislosti na použitém ohnisku). V takových situacích pomůže stativ, ale ruku na srdce, ten s sebou majitelé kompaktů snad nikdy nenosí.

Fotoaparáty pochopitelně disponují různými „stabilizačními“ systémy, v praxi se ale jedná jen o umělé navýšení citlivosti snímače (a tedy i zvýraznění šumu degradujícího fotografii) a nejde proto o skutečnou stabilizaci.

Dalším negativem je průměrná až podprůměrná světelnost objektivů. Výjimkou není F3,0–5,8, jeden kompakt se „pyšní“ dokonce hodnotou F3,5–F5,9. Tyto hodnoty jsou sice běžné u setových objektivů zrcadlovek, ale zrcadlovky také zvládají fotografování při vyšších citlivostech daleko lépe, než kompakty s menšími čipy. U současných DSLR s APS-C čipem lze pohodlně pracovat s ISO 800 i vyšším, avšak u kompaktů bývá poslední citlivostí použitelnou na větší tisky ISO 200.

Překvapivě odolný Kodak

Sama světelnost objektivu bývá někdy natolik špatná (čím vyšší číslo, tím hůře), že se o ní výrobce ve svých materiálech raději ani nezmiňuje. Příkladem budiž velmi zajímavý fotoaparát od Kodaku s označením EasyShare C123. I když se nejedná o srovnávací test a ani zde nevyhlašujeme vítěze, tak Kodak nabízí v nejnižší cenové hladině něco, co mu mohou všichni ostatní výrobci bez rozdílu závidět – voděodolný a nárazuvzdorný foťák.

 

kodakC123.jpg
S levným Kodakem C123 se můžete bez starostí i ponořit pod vodu 

Podle výrobce je možné s tímto krasavcem fotit až do třímetrové hloubky pod hladinou. Omezující je pevné ohnisko 35 mm (s neznámou světelností) a nejmenší LCD displej 2,4" ze všech kompaktů v přehledu. Ovšem za možnost fotit na dovolené nejen u moře, ale i v něm to stojí. Blíže se na tento aparát podíváme v samostatné recenzi.

Čtyři značky a tajemství loňského léta

Není velkým tajemstvím, že výrobci chrlí na trh stále nové a nové generace kompaktů. Protože se takové zboží vyrábí rychleji, než prodává, logicky se pak na pultech obchodů objeví i nějaký ten archivní kousek. Někteří prodejci dávají tyto fotoaparáty se slevou, jiní bezohledně spoléhají na nevědomost kupujících a nabízejí i dva roky starý kompakt za vyšší cenu, než jeho novější verzi. V přehledu se nám tak sešly dvojice nový – starší kompakt hned od čtyř značek: Canon, Nikon, Sony a Fuji.

Canon vsadil na osvědčenou koncepci jednoduchého fotoaparátu. Novinka se od staršího bratříčka liší jen minimálně a oba fotoaparáty shodně nabízí čip s rozlišením 10 Mpx, 3,3× optický zoom a makro od 1 cm. Zatímco nejkratší ostřící vzdálenost potěší nejen fotografy broučků a makrosvěta, zamrzí nejširší ohnisko začínající na 37 mm, které je nejdelší ze všech vybraných fotoaparátů. Širokoúhlých 28 mm by foťáku slušelo daleko více, ale za to si už musíme připlatit. Příjemná je zhruba pětisetkorunová sleva na starším modelu oproti novince.

Nikon naopak provedl důkladnou revizi nejlevnějšího modelu L22, a tak se u novějšího L23 můžeme těšit na 5× zoom začínající na ohnisku 28 mm, oproti 3,6× zoomu od ohniska 37 mm. Proti zavedenému trendu kleslo aparátu rozlišení na 10 Mpx z 12 Mpx.

Nikon-L23.jpg 
V určitých kategoriích produktů hraje větší roli barva obalu, než schopnosti
použité techniky; Nikon L23 však nabídne obojí

Snižování rozlišení u kompaktů nastartoval Canon a záhy se přidali i ostatní výrobci snímacích čipů, především Sony (dodává čipy Nikonu i dalším výrobcům). Nižší rozlišení malého čipu často znamená větší plochu jednotlivých světlocitlivých buněk snímače, které tak vyniknou nižším šumem a subjektivně vyšší ostrostí oproti starším generacím kompaktů s vysokým rozlišením často i přes 15 Mpx.

Nikon bohužel použil nový čip od Sony, který disponuje rozměrem jen 1/2,9", což je na dnešní poměry podprůměrná hodnota. Novinka L24 byla sice uvedena letos spolu s modelem L23, ale zatím je na pultech jen v zámoří, což ji diskvalifikuje z dnešního přehledu.

Sony poslušně podle trendů upravuje kompakt S2000 na nový S3000. Potěší o něco širší rozsah zoomu z 3,6× na 4× nově s širokým ohniskem 28 mm; stejně jako větší LCD obrazovka, která povyrostla na 2,7". Rozlišení bylo sníženo z 12 na 10 megapixelů, avšak zárukou kvalitních fotografií to není. Výrobce totiž použil čip nové velikosti 1/2,9" oproti převládajícím 1/2,3". Menší plocha čipu může negativně ovlivnit kvalitu obrazu vyšším šumem. Je také otázka, koho osloví Sony S3000, když nabízí pravděpodobně shodný čip jako Nikon L23, ale kratší zoom a makro ostření až od 5 cm (ve srovnání se 3 cm Nikonu).

Pokračování 2 / 3

KAPITOLA 2 - Fuji, Olympus, Samsung

Do našeho výčtu cenově zapadly i tři kousky z dílny Fuji. Starší FinePix AX200 s rozlišením 12 Mpx a jeho novější varianta AX300 a levný AV200, oba shodně s rozlišením 14 Mpx. Bohužel jen model AV200 disponuje širokým ohniskem 28 mm, ostatní začínají na 32/33 mm. Dalším handicapem je ostření až od 10 cm.

Zajímavostí je, že i když většina výrobců snižuje rozlišení čipů kompaktních fotoaparátů, Fuji jde proti proudu a u svých kompaktů rozlišení navyšuje z 12 na 14 megapixelů a v současnosti jsou na trhu i kompakty Fuji s rozlišením 16 Mpx. Z praxe víme, že takto vysoké rozlišení dokáže naplno využít objektiv kompaktu a snímky s vysokým rozlišením bývají ostřejší. Situace se ale často obrací při fotografování na vyšší citlivost, kdy malé světlocitlivé buňky nedokážou účinně bojovat s digitálním šumem. Obraz s rozlišením 14 Mpx sice lze downsamplovat na 10 Mpx a dostat tak fotografii, která má méně šumu než fotografie srovnatelného kompaktu s nativním rozlišením 10 Mpx, avšak to vyžaduje od fotografa nejen zkušenosti s postprocessingem, ale i čas a vůbec ochotu snímky dodatečně upravovat.

Král levných kompaktů

Značka Olympus má dlouhou tradici ve výrobě fototechniky a především ve výrobě odolných kompaktů, ale i fotoaparátů nejnižší třídy. Mnoho fotografů, kteří si koupili v posledních deseti letech svůj první kompakt, sáhli právě po výrobcích Olympusu.

Ze zřejmých důvodů se do našeho výběru dostaly jen nejlevnější zástupci z portfolia značky. Zaujaly především dva nejlevnější modely Olympus X-43 a FE-47, které, ač náleží do dvou různých produktových řad a nesou i jiné cenovky, se sobě podobají jako vejce vejci. V jejich útrobách se ukrývají shodné čipy, objektivy se světelností F3,5–5,6, LCD displeje a další elektronika, která je v obou případech napájena dvěma AA bateriemi. Pohled na zadní stranu odhaluje, že i ovládací prvky obou fotoaparátů jsou stejně rozmístěné.

olympus_vg110.jpg 
Olympus VG-110 má dvě velké výhody: je levný a zároveň dostatečně širokoúhlý

Oslovil-li vás některý z těchto strojů, není důvod proč nebrat levnější X-43. Za příplatek několika stokorun je možné si dovolit Olympus VG-110, který sice nabízí jen 4× optický zoom, zato však dostane fotograf ohnisko 27 mm na širokém konci zoomu a samostatný akumulátor, díky kterému je fotoaparát lehčí, tenčí a déle vydrží. Jen je škoda světelnosti F2,9–6,5. Holt Olympus světelné objektivy do levných fotoaparátů nedává a o vynikajícím objektivu Zuiko se světelností F1,8–2,5, osazeném v kompaktu Olympus XZ-1 za 9 700 korun si můžeme nechat jen zdát.

Ambiciózní Samsung

Jihokorejský výrobce se představuje se značně unifikovanou nabídkou pěti kompaktů, tedy nejširší nabídkou co do počtu modelů. Z toho čtyři fotoaparáty sdílí stejný objektiv o rozsahu 27–135 mm se světelností F3,5–5,9. Vynikající rozsah a podprůměrná světelnost se hodí především pro dovolenkové fotografy (u moře je světla dostatek) a Samsung jim k tomuto objektivu nabízí několik variant s rozlišením od 10 do 14 megapixelů a s LCD displejem 2,4" nebo 2,7".

samsung.jpg 
Samsung ES65 sice nepatří mezi novinky,
díky tomu však nabízí velmi sympatickou cenu

Nejatraktivnější koupí je nejstarší kousek ES65, který ač byl uveden začátkem roku 2010, postrádá oproti mladším bratříčkům jen 0,3" na LCD, ale je vybaven stejným objektivem a čipem 1/2,33" o rozlišení 10,2 Mpx. To vše přitom za příjemných 1 390 Kč.

Pokračování 3 / 3

KAPITOLA 3 - Jak vybírat levný kompakt?

V cenové hladině do dvou tisíc korun se setkáme s relativně podobnými foťáky, přičemž většina disponuje čipem 1/2,3" o rozlišení 10 až 12 Mpx. Je dobře, že se výrobci až na výjimky nepokoušejí o přehnaně vysoké rozlišení. Malé čipy s velkým rozlišením totiž často vynikají výrazným šumem. Fotografii pak degraduje nejen samotný šum, často viditelný i při nejnižší citlivosti, ale i barevné artefakty a fleky, které zůstávají na fotce po zásahu softwarové redukce šumu. Mezi digitálními čipy si fotograf příliš nevybere. Ještě že je nabídka pestřejší alespoň u objektivů.

Na scéně převažují zoomy pětinásobné, stále je ale dostatek zoomů s jen trojnásobným rozsahem. Na samotné hodnotě zoomu nezáleží tak, jako na skutečném rozsahu ohniskových vzdáleností. Většina 3× zoomů postrádá širokoúhlé ohnisko alespoň 28 mm (Samsung ST30 budiž výjimkou potvrzující pravidlo), což sice při nákupu fotoaparátu v obřím supermarketu nevypadá jako problém, ale když pak musíte fotografovat v interiéru malého bytu, anebo když potřebujete dostat do záběru celé koloseum, tak se bez dostatečně širokého záběru jen těžko obejdete. O špatné světelnosti toho bylo již napsáno dost, musíme se tedy smířit s tím, že v nejnižší třídě kompaktů musí fotograf dělat nepříjemné kompromisy.

Pro nenáročné zákazníky

Z technických parametrů a nedostatků tak vyplývá, pro koho jsou nejlevnější kompakty určeny a pro jaké fotografické situace jsou vyrobeny. Asi největší skupinou zákazníků tohoto segmentu budou letní fotografové, kteří sice vnímají technické nedostatky svého fotomobilu, ale do samostatného fotoaparátu, jakožto jednoúčelové „hračky“ nechtějí investovat. Pokud se takový foťák na dovolené utopí v moři nebo rozbije o skálu, nevadí, nový se dá pořídit za cenu nádrže benzínu. Takový fotoaparát musí mít jednoduché ovládání a focení s ním musí zvládnout i děti. Právě děti budou rovněž častými vlastníky těchto strojů.

Pokud se plánujete focením zabývat důsledněji a jste ochotni investovat i více, než je zvolený limit, doporučujeme podívat se především po fotoaparátech s mechanickou stabilizací. Dalším nedostatkem levného kompaktu, se kterým se pokročilý fotograf nesmíří, je absence manuálního a poloautomatických režimů předvolby expozičního času a clony. V cenové hladině do čtyř tisíc je možné nalézt kompakty, které těmito neduhy netrpí. Těm se ale budeme věnovat až někdy příště.

Jak vybírat levný kompakt?

Před koupí fotoaparátu lze doporučit kontrolu ukázkových snímků na internetu, pokud možno i snímků exponovaných za šera a při vyšší citlivosti ISO. Za jasného slunečného dne udělá totiž krásný snímek prakticky každý fotoaparát. Bohužel, v kategorii levných kompaktů je situace velmi špatná a ukázkové snímky často nejsou k dispozici ani na stránkách výrobců. Nezbývá tedy než zajít do obchodu s paměťovou kartou, několik snímků si nafotit a třeba i s více fotoaparáty a doma pak tyto snímky porovnat. Trocha práce při výběru tak může člověka uchránit před špatnými snímky okamžiků, které se už nikdy nevrátí.

Pozorným čtenářům jistě neuniklo, že kompakt by měl mít pokud možno co největší světelnost objektivu a co největší digitální čip. Oba parametry pomáhají při focení v interiéru nebo v šeru, tedy v situacích, které jsou pro většinu dnešních kompaktů limitující.

Určitě si přečtěte

Články odjinud