5
Fotogalerie

Třikrát jinak a pokaždé v odstínech šedé

Černobílá fotografie je pořád oblíbená. Pouhou desaturací to ale nekončí. Jsou i jiné metody, jak dodat snímku šťávu. Obyčejným odbarvením totiž dostanete pouze šedou fotografii bez hloubky a kontrastu.

Program Adobe Photoshop nabízí stejně jako Adobe Lightroom velmi jemné nastavení převodu snímku do odstínů šedé. Pomocí úpravy samostatných barevných odstínů dosáhnete poměrně snadno perfektního výsledku.

Dostat se k černobílému snímku můžete pouhou desaturací a za pomoci klávesové zkratky Ctrl + U: u posuvníku Sytost stáhněte hodnoty na minimum. Méně destruktivní je přidání nové vrstvy úprav (např. „Odstín a sytost“) a opět stažení posuvníku Sytosti na minimum.

Při desaturaci lze ale měnit jen celkovou světlost snímků a to je málo. Nádech dramatičnosti už musíte vytvořit dalšími vrstvami úprav a zvýšením kontrastu. Ještě ale existují jiné nástroje, s kterými vznikne dobrá černobílá fotografie rychleji a pohodlněji.

pred.jpg

Vrstva úprav Černá a bílá vám dovolí kontrolovat intenzitu jednotlivých barevných odstínů a jejich ekvivalentů v černobílé škále, a to jak v RGB, tak i v CMYK stupnicích. (foto01 - krok 01) Samozřejmostí je automatické nastavení Photoshopu, které přináší už o mnoho lepší výsledky než desaturace, nebo využití přednastavených voleb.

foto-01.jpg
Vrstva úprav černá a bílá 

Druhou možností je využití vrstvy úprav s názvem Míchání kanálů. Tady je potřeba nejdříve zaškrtnout možnost práce v Monochromatickém režimu a pak si pohrát s posuvníky RGB stupnice. Nakonec je k dispozici ještě posuvník Konstantní, který je v podstatě obdobou světlosti. Jediným rozdílem je, že v Míchání kanálů máte u každého posuvníku i maličká procenta. Pro zachování optimální expozice by se kombinace rudé, zelené a modré barvy měla zastavit na 100 %. Když vaše kombinace barev přesáhne 100 % a nechcete stáhnout jednotlivé kanály, nebo měnit jejich poměr, pomůže konstanta.

foto_02.jpg
Vrstva úprav míchání kanálů 

Třetí skvělou možností je využití vrstvy úprav Mapovat na přechod. Stačí dvakrát kliknout myší na samotný přechod a otevře se vám okno s nastaveními. Následně poklepejte na spodní dva krajní posuvníky a nastavte jim absolutní bílou a absolutní černou barvu. Pak za pomoci stejných posuvníků nastavte míru černé a bílé barvy. Výhodou použití vrstvy Mapování na přechod je možnost rychlého dosáhnutí velmi kontrastních snímků. Stejně tak se nastavuje hladkost přechodu mezi světlými a stinnými místy.

foto_03.jpg
Mapování na přechod 

Nezapomínejte ani na možnosti vrstvení a kombinace těchto tří postupů. Každá vrstva úprav má svojí vlastní masku: jestli se vám nelíbí část snímku, jednoduše ji odmaskujte, nebo aspoň zmírněte intenzitu efektu.

Jedinou drobností, která tyto postupy mírně degraduje, je absence kinofilmového zrna – šumu. To, co dělalo z černobílé fotografie obrázek, který měl duši, bylo právě zrnění – tak specifické pro každý film. Bez něho jsou černobílé fotografie hodně sterilní a technické. Samozřejmostí je možnost dodatečných uprav, které opět přidáte do vrstvy. Nikdy to ale není úplně ono.

 po.jpg 

Uvedené postupy ovšem ani zdaleka nevyčerpaly všechny možnosti na převod fotografie do černobílé škály. Existují ještě zásuvné moduly pro Photoshop, třeba Silver Efex Pro je považován za vůbec nejlepší pro černobílou konverzi. Vynikající práci odvede i Alien Skin Exposure a jeho simulace dobových kinofilmů, jako třeba Ilford Delta 100 nebo Kodak Technical Pan.
 

Článek vyšel v časopise Computer. 

Určitě si přečtěte

Články odjinud