Každý rok představují výrobci nové modely digitálních kompaktů. Pokaždé se zvýší rozlišení jejich snímačů – zatímco před rokem patřilo k nejvyšší kategorii 10 Mpx, letos už je to 12 Mpx. Velikost čipů však zůstává stejná. Prakticky pod každou novou recenzí zvěřejněnou například zde na DIGIareně se tak může rozhořet boj vášnivých zastánců i stejně zapřisáhlých odpůrců vysokého rozlišení. Zatímco jeden tábor tvrdí, že dvanáct megapixelů umožní vytisknout dvakrát větší fotografii než pouhých šest megapixelů, popřípadě vytvořit velký výřez, opačná strana barikády argumentuje zmenšující se plochou světlocitlivých buněk, která vede k vyššímu šumu, jeho necitlivému ostraňování firmwarem fotoaparátu a v konečném důsledku k nižší kvalitě fotografií.
V extrémní poloze lze oba názory shrnout takto:
- S rostoucím rozlišením snímače lineárně roste i kvalita výsledných fotografií
- Zvyšující se rozlišení naopak vede ke snížení kvality výsledné fotografie
Prakticky jisté je, že skutečnost leží někde mezi oběma krajními polohami. Rozhodli jsme se zjistit, který názor má k pravdě blíže. Ze soukromých zdrojů redaktorů jsme proto vypůjčili dvě legendy – Olympus Camedia C-5060 WZ a Konica Minolta DiMAGE A2. Doplnili jsme je o současný topmodel – Canon PowerShot G9.
V dalších kapitolách najdete výsledné fotografie ze srovnání s naším stručným komentářem. Závěry si můžete učinit sami.
Začínáme testovací scénou.
max. velikost | max. velikost
Canon Powershot G9, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Canon Powershot G9, ISO 400 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100 – snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Výřezy ze scény:
Při ISO 100 si můžete všimnout měkčího podání DiMAGE A2 při uložení přímo do formátu JPEG, podobně Olympus dává lepší výsledky v RAWu. Canon tradičně zvládá formát JPEG velmi dobře. Nejvíce detailů podle očekávání naleznete na fotografiích z Canonu, rozdíl však není dramatický. Svůj náskok si Canon zachovává i při ISO 400. Současně je na všech výřezech z RAWu při ISO 400 patrný šum. Při uložení do JPEGu jej potlačil firmware fotoaparátu, drobné detaily jsou nejvíce poškozeny u Olympusu.
Další dva detaily bohužel neumožňují zcela objektivní srovnání – hloubka ostrosti nepokryla celou scénu, u Olympusu se už pozadí ocitlo v pásmu mírné neostrosti, u Minolty naopak popředí. Na výřezu mapy je proto vhodné porovnávat jen Canon a Minoltu – u Canonu najdete při obou citlivostech více detailů.
Pokračování 2 / 4
Denní scéna
Výsledky při skutečném fotografování se od testovacích scén mohou lišit – test tedy pokračoval pořízením několika sérií reálných snímků.
Denní scéna:
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Při ISO 100 podle očekávání opět nejvíce detailů získáte u Canonu, nejméně u Olympusu. Olympus také i přes své nižší rozlišení nejzřetelněji rozmývá detaily při ISO 400 a uložení přímo do JPEGu.
Většinu uživatelů ale nakonec nezajímá, kolik detailů mohou ze svého přístroje maximálně dostat, nýbrž jak se rozdíl projeví v běžných situacích – při tisku fotografií. Změnili jsme proto velikost pořízených snímků tak, aby odpovídala minimálním nárokům na kvalitu – formátu 10 × 15 cm při 200 dpi, a naopak běžnému maximu – tisku A4 při 300 dpi.
Malé fotografie:
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Velké fotografie:
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Na malém formátu fotografií ještě nejsou patrné žádné rozdíly v kvalitě. Ještě i u formátu A4 Canon trochu ztrácí svou výhodu velkého rozlišení, přesto už podává lepší výsledky.
Velmi nepřirozeně působí snímek z Olympusu C5060 WZ při ISO 400 zachycený přímo do formátu JPEG a zvětšený na formát A4.
Pokračování 3 / 4
Noční scéna
Noční scéna – snímky v původním rozlišení:
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Canon PowerShot G9, ISO 800, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Olympus Camedia C5060 WZ, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 100, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 400, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
max. velikost | max. velikost
Konica Minolta DiMAGE A2, ISO 800, snímek vlevo pořízen přímo do formátu JPEG, snímek vpravo konvertován z RAWu
Noční scéna v podstatě jen potvrzuje předchozí výsledky. V tmavých partiích je u všech fotoaparátů zřetelněji viditelný šum. U Olympusu se ve formátu JPEG zřetelněji projevuje nepříjemné rozmývání detailů.
Pokračování 4 / 4
Závěr
Konica Minolta DiMAGE A2 je vlastně trochu jinou kategorií fotoaparátu – jde o ultrazoom s výbavou podobnou zrcadlovkám, oproti zbývajícím dvěma má navíc trochu větší čip. I proto v obrazové kvalitě poměrně úspěšně konkuruje nejnovějšímu Canonu PowerShot G9, který je dle mého mínění ještě lepší – ale to raději posuďte sami z přiložených fotografií.
Naproti tomu Olympus Camedia C5060 WZ zřetelněji zaostává zejména při ISO 400 a přímém uložení do JPEGu – tedy právě v té oblasti, kde by měl mít vzhledem k větším buňkám snímače výhodu.
Kromě obrazové kvality pak může v některých situacích být velmi důležitá rychlost fotoaparátu, pro úplnost tedy uveďme ještě naměřené provozní časy fotoaparátů:
| Canon G9 | Konica Minolta A2 | Olympus C5060 WZ |
první snímek | 1,92 s | 2,58 s | 4,72 s |
snímek bez namáčknutí | 0,55 s | 0,29 s | 0,42 s |
snímek s namáčknutím | neměřitelné | neměřitelné | 0,07 s |
připravenost k dalšímu snímku – JPEG | 1,9 s | 1, 3 s | 1,7 s |
připravenost k dalšímu snímku – RAW | 2,7 s | 1,9 s | 9,8 s |
měřeno s paměťovou kartou | SD 4GB SanDisk Ultra II | CF 4GB SanDisk Ultra II | CF 4GB SanDisk Ultra II |
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně