56
Fotogalerie

Canon CanoScan 9000F: první recenze v ČR!

Nový skener Canon CanoScan 9000F je horkým favoritem v oblasti plochých skenerů s možností snímání filmových pásů. Jaký je?

Do pomyslného souboje plochých skenerů s možností skenovat filmová políčka se připojuje další produkt firmy Canon a dává najevo, že ve své cenové relaci chce přímé konkurenty rozdrtit na celé čáře a ve všech směrech. Jak se to skeneru CanoScan 9000F (ne)podařilo, se dozvíte v tomto testu, ovšem již na začátku můžu čtenářům sdělit sladké tajemství. Na svou cenu (v době vydání testu se pohybovala pod 5000 Kč) naskenuje tento vcelku kompaktní přístroj velmi dobře nejen černobílý či barevný kinofilm, ale i diapozitivy a středoformátové negativy (a samozřejmě jako každý skener i reflexní materiály, kterým ale tento test není věnován).

Canon CanoScan 9000F lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>
 

Skener uspokojí jak ty, co si chtějí archivovat sbírku negativů a diáků ležící v krabicích od bot, tak při troše umu a nějakého toho „tunění“ i hračičky, kterým je blízká postprodukce v počítači a následný tisk velkoformátových snímků.

P11.jpg
max. velikost

Samozřejmě vše má své pro a proti. Uměleckou fotku do rámu stejně udělá nejlépe klasický zvětšovák, čas strávený digitalizací rozsáhlejší sbírky negativů a pozitivů bychom asi počítali na měsíce. Skenovací proces při kvalitnějších výsledcích je stále příliš pomalý a to i přes to, že CanoScan 9000F používá na osvit bílé LED diody, které mají nulovou zahřívací dobu.

Drobek s velkým potenciálem

CanoScan 9000F je 4,6 kg vážící a přibližně 270 × 480 × 111 mm měřící „krabička“, která se vám vejde pohodlně na pracovní stůl a při delším zahálení ji uklidíte vcelku kamkoliv. Při skenování není skener nijak nepříjemně hlasitý a rozhodně nehřeje tak, jako někteří předchůdci, jimž chyběla technologie studených LED diod. Dobré je vědět, že tento skener zvládne optické rozlišení až 9 600 x 9 600 dpi pro transparentní materiály a to s nastavitelným výstupním rozlišením 25–19 200 dpi. Nutno hned dodat, že pokud si digitalizujete sbírku například středoformátových svitků, tak největší optické rozlišení používat pravděpodobně nebudete, protože jeden takový barevný TIFF s barevnou hloubkou 48 bitů, by vám ve výsledku dal více než 3 GB soubor, se kterým se nejen špatně pracuje, ale hlavně je na skladování poněkud objemný.

P08.jpg
max. velikost

Skener disponuje logicky vcelku skromnou HW výbavou. Samozřejmostí je klasický napájecí kabel, s počítačem propojuje skener kabel s rozhraním USB 2.0 a nechybí tři nasazovací rámečky na tři druhy transparentního materiálu. Jednak je to rámeček na 2 x 6 políček 35mm kinofilmu (současně tedy můžeme skenovat 12 políček pozitivu i negativu), dále je to rámeček na 35mm diapozitivy (opět negativ i pozitiv a to v počtu 4 políček) a také rámeček na středoformátový svitek, ve kterém můžeme skenovat proužek formátu 120 max. 6 x 22 cm. Skener bohužel nedisponuje systémem pro fluidní skenování, které ocení především vlastníci již starších a prohnutých filmů.

P01.jpg P02.jpg P03.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost

CanoScan 9000F je z hlediska materiálů vcelku bytelný, nikde nenajdete vůli a víko se otevírá pohodlně. Z hlediska ergonomie nelze asi nic vytknout, manipulace a ovládání je jednoduché, stejně jako vkládání rámečků. Jejich upevnění zajišťují malé zobáčky nahoře a dole a nasazují se jednoduše a rychle. Snad jen vyndávání diapozitivů je lehce nepohodlné. Rámeček je totiž nijak nedrží, pouze udržuje na správném místě na skleněné desce skeneru.

Softwarová výbava v první řadě

Co se týče programového výbavení, tak najdeme v balení krom ovladačů (které je dobré si aktualizovat na stránkách Canonu) i několik více či méně užitečných programů. Jsou jimi jednak nativní nástroje Canonu pro skenování ScanGear a MP Navigator EX, dále oceňovaný nástroj SilverFast SE a dva programy pro správu a především zpracování fotografií, tedy ArcSoft PhotoStudio a Adobe Photoshop Elements. Poslední dva zmiňované ponecháme bez hodnocení (nikterak se netýkají procesu skenování), ovšem především ScanGear a SilverFast SE podrobíme detailnímu prozkoumání, protože právě tyto dva nástroje jsou zásadní pro výslednou podobu našich skenů. A jak se ukáže, Canon udělal v tomto ohledu obrovský skok a nabídl nám téměř perfektní, komplexní a velice schopné skenovací rozhraní.

P06.jpg P07.jpg
max. velikost | max. velikost

Víko skeneru nese sedm tlačítek, z nichž čtyři slouží pro skenování do PDF, jedno pro kopírování a poslední pro skenování v přímé interakci s poštovním klientem. Dedikovaná tlačítka jsou na jedné straně lákadlem (prostě zmáčknout a ono se to o zbytek postará), ale domníváme se, že pro praktické využití jsou vcelku nepotřebná... Instalaci ovladačů a programů jsme shledali jako bezproblémovou (Adobe Photoshop Elements se instaluje na vyžádání, ostatní automaticky), na druhé straně brožurka s návodem, která je také součástí balení, je až příliš skromná a rozhodně by si zasloužila detailnější popis práce se skenerem.

Z hlediska technologií můžeme CanoScan 9000F pochválit především za dvě věci. Tou první je technologie FARE, která pomocí infračervených paprsků odstraňuje z barevných skenů škrábance a prach (stříbrná emulze černobílých filmů si ovšem s infračervenými paprsky příliš nerozumí a technologie je bohužel nefunkční, ovšem to se týká třeba i dalších technologií, například iSRD od SilverFastu). FARE pracuje v několika stupních a dokáže nejen vyzmizíkovat prach a škrábance, ale také například automaticky obnovit jas, sytost barev, kontrast, odstíny a celkově oživit již vybledlé a znehodnocené negativy i pozitivy. Potud teorie.

P04.jpg
max. velikost

Praxe je taková, že s automatickými úpravami musíme opatrně a musíme si jednotlivé procesy vždy konkrétně vyzkoušet na pár snímcích z téže řady snímků. Testování nám prokázalo, že na některých filmech se technologie FARE výborně osvědčila, jinde nechala na snímcích spousty artefaktů, které nevypadají o nic lépe, než škrábance a prach. Skener je prostě potřeba si osahat, vyzkoušet jednotlivá nastavení a pak je s citem používat, jinak se z výsledných skenů stanou až příliš „vyčištěné“ obrázky. To se týká ovšem nejen FARE, ale i dalších nastavení ať již ve ScanGearu, SilverFastu nebo dalších programech. Abychom dosáhli dobrých výsledků, je potřeba si najít ta správná nastavení.

Z domácí dílny

Druhou technologií hodnou pochvaly, a tentokrát nemalé, je skenovací nástroj od Canonu ScanGear. Tento chytrý a na funkce a možnosti bohatý software je skutečně vynikající a je obrovská škoda, že mu chybí funkce profilování pomocí IT8 terčíků, kterou disponuje například SilverFast a dokáže tak především z barevných negativů dostat velice věrné barvy. Nicméně, abychom byli spravedliví, tovární nastavení barevných profilů skeneru funguje velmi dobře a byť je to magie, do které nelze nahlédnout (zjevně bíle LED diody jsou náchylnější k věrnějšímu podání barev), výsledné barevné skeny ze ScanGearu se originálu podobají vcelku slušně i u tak komplikovaných negativů, jako je Kodachrome. ScanGear je implementován pomocí TWAIN ovladače například do Photoshopu a tak náročnější uživatelé, bažící po více možnostech nastavení, jej mohou využít právě místo jednoduchého MP Navigator EX, který se spíše hodí na skenování reflexních ploch.

P09.jpg P10.jpg
max. velikost | max. velikost

Je škoda, že podobně jako SilverFast nelze ScanGear ovládat ze samostatně fungujícího rozhraní, nicméně každý grafický program schopný skenovat pomocí TWAIN (tedy například i GIMP) si s ním rozumí. Podstatný faktor ve vašem rozhodování, zda používat ScanGear či opěvovaný SilverFast je, že ScanGear dostáváte přímo se skenerem zdarma s plnou funkčností, kdežto SilverFast najdete přibalen ve verzi SE, která má několik omezení.

Tím nejpodstatnějším je, že skenovat černobíle můžete jen do hloubky 8bitů (ScanGear 16bit) a barevně do 16bitů oproti 48bitům se ScanGearem. Pokud chcete využívat SilverFast v nějaké profesionálnější edici, budete si muset tučně připlatit. Cena ale není dle našeho názoru jedinou nevýhodou SilverFastu, který jsme doposud považovali za nejschopnější skenovací software. Oproti jeho chaotickému a dosti neintuitivnímu ovládacímu rozhraní (a nepřehlednému workflow) je ScanGear zcela jasným vítězem co se týče přehlednosti uživatelského rozhraní. Rozvržení prvků je naprosto logické a intuitivní, ovládání jednotlivých funkcí je promyšlené a uživatele postupně navádí až ke tlačítku „SCAN“, kterým spustíme skenovací proces. ScanGear navíc pracuje ve třech modech, odstupňovaných podle složitosti a nabízí tak přehledné a funkční rozhraní jak pro začínající amatéry, kteří neví o skenovaní skoro nic (Auto Scan Mode, Basic Mode), tak pro ostřílené vlky, kteří si chtějí nastavit vše dopodrobna a pohrát si i s detailními korekcemi (Advanced Mode).

P12.jpg
max. velikost

ScanGear má prakticky stejné možnosti nastavení jako SilverFast SE a vše je zcela bezproblémové a funkční (např. kontrast, vyvážení bílé, křivky, možnost nastavení a uložení / načtení profilů, doostření, automatické korekce atd...). Co by se dalo ovšem tomuto nástroji vytknout je prakticky nepoužitelný zoom v tzv. prescanu (vytvoření náhledu před samotným skenováním) , který zdaleka nedostačuje účelu vidět alespoň zhruba to, co si uživatel nastaví v možnostech. Tady SilverFast jednoznačně vede, protože jeho zoomem můžeme prakticky libovolně zvětšovat. Podobně je to s ořezem skenu, který je v SilverFastu ne zrovna „user-friendly“, nicméně máme nad ním plnou kontrolu. Ve ScanGearu můžeme ořezové metody nastavit jen velmi sporadicky a navíc nám tento program občas ořezal fotku zcela nevhodně, což je částečně řešeno častější aktualizací náhledu.

Pokračování 2 / 3

Testy

Asi největším překvapením při samotném testování bylo, jak si CanoScan 9000F poradil s dynamickým rozsahem, tedy schopností interpretovat jak tmavá, tak světlá místa. Canon ve svých specifikacích bohužel neuvádí denzitu skeneru a nemůžeme se tak ohánět konkrétními čísly, nicméně na černobílých i barevných snímcích je podání přechodů překvapivě velmi dobré, plynulé a poměrně široké co do rozsahu.

CanoScan 9000F se samozřejmě nemůže srovnávat s dedikovanými profesionálními skenery, ovšem ve své třídě bude v tomto ohledu patřit nepochybně k nejlepším. Pravděpodobně je to výsledek použití bílých LED diod a jak jsem již zmínil, „tovární“ profil je zřejmě velmi účinný co do interpretace především tmavých míst a co je důležité, beze ztráty kontrastu. Na některých testovacích snímcích jsme tak dosáhli téměř dokonalé a koherentní interpretace téměř černých míst a současně se zachováním nejsvětlejších odstínů šedé, které by většina skenerů v této třídě interpretovala jako bílou a místa by byla vypálená.

Souboj konkurentů

Skeny černobílých středoformátových snímků při vysokém optickém rozlišení a s 16bitovou hloubkou tak prezentují vyrovnaný a plný histogram a CanoScan 9000F se za takový výsledek v žádném případě nemusí stydět. Horší je to s interpretací barev za použití ScanGearu, který nemá oproti Vuescanu a SilverFastu možnost kalibrace pomocí IT8 terčíků, nicméně i tady je výsledek téměř srovnatelný, i když ne nejlepší. Pravděpodobně nejhůř si skener poradil s barevnými diapozitivy za použití ScanGearu. Barvy jsou interpretovány poněkud divoce a nevyrovnaně.

Podobně překvapivé je to, jak ScanGear dokáže s jednou expozicí směle konkurovat více-expozičnímu skenování pomocí SilverFastu AI (pro srovnání jsme tu použili demoverzi) a zcela jasně se vyrovnává SilverFastu SE s jednou expozicí. Nutno říci, že vícenásobná expozice zcela logicky adekvátně násobí čas skenování a přitom výsledek jedné expozice ScanGearem a čtyř expozic se SilverFastem AI je prakticky totožný a naopak více expozic nepříjemně ruší strukturu zrna. Ostatně SilverFast má takových „vychytávek“ na zlepšení výsledných skenů více, ovšem ne všechny pracují tak, že bychom si něčeho zásadního všimli. Jeden z takových zlepšováků je ale výborný a SilverFastu jej nelze upřít. Jde o modul NegaFix, který nabízí možnost skenovat barevné negativy jako pozitivy a to za použití celé řady profilů.

Jeden z testovaných faktorů bylo optické rozlišení a s tím související doba skenovaní a výsledná velikost skenovaného souboru. Abychom dosáhli nejlepších výsledku, skenovali jsme do TIFFu s maximální hloubkou barev (respektive odstínů šedi), protože to je zcela zásadní pro pozdější manipulaci a postprodukci. Právě tady pokulhává SilverFast se svým bitovým omezením a tak berme jako referenční z hlediska času a velikosti souborů nástroj ScanGear.

Pokud srovnáme z hlediska kvality (převážně ostrost a zrno) snímky s optickým rozlišením 9 600 dpi a 4 800 dpi, tak nenajdeme prakticky žádný rozdíl, zato čas skenování se mnohonásobně zvětší a stejně tak velikost souboru, proto jsme skenovali do rozlišení 4 800 dpi. Co se týče konkrétních čísel, tak časy skenování se mění na základě různých nastavení a obecně se nám nepodařilo vypozorovat nějaká určující pravidla. Zdá se nicméně, že SilverFast skenuje rychleji než ScanGear, který při skenování s větším nastavením dpi (nad 4 800 dpi) vykazuje prapodivná zadrhnutí a to i když nejsou nastaveny žádné korekce (může to být problém rozhraní TWAIN).

Pro představu, barevný negativ při 48bitové hloubce a rozlišení 4 800 dpi bez korekcí je ScanGearem skenován přibližně 6 minut (náhled cca 8 vteřin) a dá soubor o velikosti 180 MB. Nicméně pokud si zrovna nechceme s našimi skeny tapetovat stěny v bytě, tak optické rozlišení můžeme zvolit rozhodně menší. Kdybychom například chtěli tisknout fotografie ze skenu 35mm kinofilmu o velikosti 10 x 15 cm a s rozlišením tisku 250 dpi (respektive ppi), stačí nám naskenovat políčko s optickým rozlišením 300 dpi. Skenování pak bude trvat pár vteřin a soubor bude mít velikost přibližně 5 MB. Ještě jednoznačnější je to pak se skenováním středoformátů, které nám při rozlišení 9 600 dpi dají skutečně gigantický soubor (cca 3,5 GB) a skenování potrvá přibližně 20-30 minut. S takto naskenovaným obrazem ale už můžeme myslet skoro na billboardovou velikost výtisku.

Filmová high-fidelity

Jedním z nejdůležitějších aspektů filmových skenerů je to, jak si poradí s interpretací filmového zrna a současně, jak ostře dokáží skenovat. Obecně na tom nejsou ploché skenery ve srovnání s kinofilmovými nejlépe a ani CanoScan 9000F na tom není jinak. Důvodů rozostřeného skenování je více a některé jsou dány již ze samotné kontrukce deskových skenerů a nejsou prozatím řešitelné. Výjimkou ve své třídě byl snad jen, dnes již prakticky nesehnatelný skener Canon 9950F (používal k expozici zářivky ze studených katod), který dokázal velmi ostře a přitom věrně skenovat i černobílé 35mm negativy. 

CanoScan 9000F nemá možnost fluidního skenování a především 35mm snímky jsou bez následného doostření například ve Photoshopu neostré více, než by bylo zdrávo (položit předlohu přímo na sklo a skenovat bez rámečku nám dalo jen skutečně nepatrně lepší výsledek). Jak uvidíme na srovnávacích snímcích, tak například dedikovaný skener na 35mm film Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 vykresluje snímky i bez korekcí mnohem ostřeji (ovšem na úkor dynamického rozsahu a kontrastu).

Program ScanGear má možnost vstupního ostření (obecně se má za to, že se má ostřit jak na vstupu, tak na výstupu), stejně tak SilverFast, ovšem osvědčilo se nám spíše defaultní nastavení vstupního ostření nepoužívat a použít následně různé metody ostření při postprodukci. Obecně má vstupní doostření SilverFast lepší a hlavně s možností detailnějšího nastavení. Kombinace ScanGear a Photoshop ale udělá stejnou, ne-li lepší práci.

Stejně tak se to má se zrnem. Korekce zrna v obou programech nadělá spíše problémy než užitek a navíc v kombinaci se vstupním ostřením vykazují výsledné skeny jakousi hybridní podobu. Na jedné straně se doostřují hrany přechodů mezi světlou a tmavou (tzv. hranová ostrost), na druhé straně se tupí hrany zrna a tím pádem působí snímek současně kostrbatě i rozmazaně. Snímek pak vykazuje větší slité plochy, které mají ostré hrany, ale celkově působí nevyváženě. Můžeme to vidět na následujícím příkladu.

srov_ostr_a.jpg srov_ostr_b.jpg srov_ostr_c.jpg srov_ostr_d.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost | max. velikost

První výřez (vše 100% řezy ze snímku naskenovaného se 4 800 dpi) je bez jakýchkoliv úprav a nastavení. U druhého jsme aplikovali doostření pomocí masky ve ScanGearu. Třetím výřezem je právě onen „hybrid“, kdy jsme aplikovali jak doostření pomocí masky, tak redukci zrna s hodnotou „medium“, tedy střed. Vidíme, že snímek je nepoužitelný, zrno je násilně potlačeno, snímek zdaleka nevypadá ostře a spíše připomíná rozpitou malbu vodovými barvami. Čtvrtý výřez je bez jakýchkoliv korekcí ve ScanGearu, ale následně doostřen ve Photoshopu. CanoScan 9000F tedy interpretuje zrno v rámci možností pěkně a po následném výstupním doostření vypadá věrně (musíme samozřejmě počítat s velikostí tisku vzhledem k optimální vzdálenosti bodu vidění).

Pokud bychom měli tedy ohodnotit CanoScan 9000F z hlediska ostrosti skenování, ocitli bychom se někde v půli hodnotící škály. Tento skener není vyloženým propadákem, ale na druhé straně ani žádných skvělých výsledků co do ostrosti nedosahuje a například Canoscan FS4000US nebo Canon 9950F jej v tomto ohledu pravděpodobně předčí (srovnávací snímky můžeme vidět například tady.

Na konec této kapitoly si dovolím osobní postřeh, jak dosáhnout nejlepšího výsledku pro černobílý snímek (zvláště 35mm kinofilm je největším kamenem úrazu skeneru). Nejlépe je skenovat černobílý film ve ScanGearu do 48bitové barevné hloubky (!) bez jakýchkoliv korekcí. Následně ve Photoshopu vypustíme červený a modrý kanál a necháme si označen zelený kanál (který nejlépe odráží stav ostrosti a zrna předlohy), pak převedeme obraz do 16bitové škály šedi a doostříme oblíbenou metodou ostření. Provedeme korekce na kontrastu a tónech, upravíme podle potřeby expozici a světelnost. Takto naskenovaný a upravený snímek předčí svou kvalitou jakékoliv jiné nastavení v ScanGearu nebo SilverFastu. Vykazuje nejpěknější zrno, je nejostřejší a vyvážený.

Pokračování 3 / 3

Demosnímky a hodnocení

 Při samotném testování jsme nechali stranou MP Navigator EX (který se hodí spíše ke skenování reflexních předloh) a soustředili jsme se především na duel ScanGear vs. SilverFast. Nutno podotknout hned na začátku, že souboj to nebyl úplně vyrovnaný už jen proto, že SilverFast, jak jsem již psal, je k dostání ve verzi SE, tedy s omezenou barevnou hloubkou a některými dalšími limity. Vyzkoušeli jsme skenovat i s demoverzí AI edice, kde omezení nejsou, nicméně jsme shledali všechny „zlepšováky“ poněkud nefunkční a spíše ke škodě (například více expoziční skenování, které snímky rozmazává). Je to samozřejmě způsobeno víceméně tím, že si SilverFast v některých věcech s  CanoScan 9000F prostě nerozumí, ale to by měl, zvláště když bychom za něj vydali tučnou částku.

Souboj mezi oběma programy dle našeho názoru vyhrává ScanGear od Canonu. Jeho nastavení a ovládání je přehledné a uživatelsky přívětivé, je spolehlivý a výsledky nejsou o nic horší (často i lepší), než snímky skenované pomocí SilverFast SE. V jednom má ale program od LaserSoft Imaging nad ScanGearem hodně navrch a to ve skenování barevných 35mm diapozitivů. Tady, bůhvíproč, je ScanGear nemožný a nedokáže zdaleka tak dobře interpretovat především barvy, jako konkurenční software. Ovšem od toho jsou v krabici přibaleny oba dva, takže mezi nimi můžete přepínat podle požadovaných výsledků.

Pro 35mm snímky jsme také použili referenčních skenů ze skeneru Minolta DiMAGE Scan Elite 5400, který i dnes můžeme považovat za velmi dobrý poloprofesionální skener. Jak se ukázalo, Minolta samozřejmě dokáže i při defaultním nastavení bez korekcí skenovat mnohem ostřeji než CanoScan 9000F, nicméně se zdá, že Canon ji předčí především co do dynamického rozsahu a rozhodně je jasné, že dokáže mnohem lépe interpretovat především barevný negativ. Tady Minolta prezentuje dosti divoké barvy.

Nicméně je nutné připomenout, že CanoScan 9000F je univerzálním skenerem, který dokáže kromě 35mm filmu i středoformát a ten zvládá dle našeho názoru perfektně. Pokud si chcete vyzdobit byt velmi kvalitními zvětšeninami, máte možnost. Jen počítejte s poněkud dlouhou dobou skenování a obrovskými soubory. Většina středoformátových filmů je prohnutá a hrozí tedy nerovnoměrná ostrost ve výsledném snímku. Canon to řeší podkladovou destičkou, kterou vkládáme mezi film a rámeček a funguje to vcelku dobře.

Všechny skeny jsou z hlediska velikosti v rozlišení 4 800 dpi, vyjma barevného středoformátového pozitivu, který je v rozlišení 1 600 dpi (tady už byly časy a velikosti z hlediska testování neúnosné). Se ScanGearem jsme měli nastavenou barevnou hloubku 48bit (respektive 16bit pro černobílé snímky) a SilverFast SE se svým omezením o polovinu méně. Snažili jsme se postihnout různá specifická nastavení a zajímavosti, které skener vykazoval.
 Jako bonus přikládám dva skeny v maximální velikosti, skenované do 4800 dpi. Oba skeny jsou skenovány ScanGearem.

Černobílý 35mm negativ

Obecně se dá říci, že s tímto problémovým formátem si CanoScan 9000F poradil vcelku dobře. Vidíme výborný dynamický rozsah a vcelku prokreslené detaily. Nejlepší metodou je již zmíněný sken do 48bit barvy a následný převod na škály šedi se zachováním pouze zeleného kanálu v grafickém editoru. Slušná je i interpretace zrna, i když na Minoltu Canon v tomto ohledu nemá (přesto si neodpustím poznámku, že Minolta zrní až příliš).

1_cb_35mm_negativ_park.jpg
max. velikost
1a.jpg 1b.jpg 1c.jpg 1d.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost |max. velikost  
Postupně: ScanGear bez korekcí; SilverFast bez korekcí; ScanGear sken do 48bitové barevné hloubky a následný převod ve Photoshopu na škály šedi se zachováním pouze zeleného kanálu. Doostření pomocí nástrojů Photoshopu; Minolta bez korekcí.
2_cb_negativ_pullitr.jpg
max. velikost
2a.jpg 2b.jpg 2c.jpg 2d.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost | max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí; SilverFast bez korekcí; ScanGear sken do 48bitové barevné hloubky a následný převod ve Photoshopu na škály šedi se zachováním pouze zeleného kanálu. Doostření pomocí nástrojů Photoshopu; Minolta bez korekcí. 

Barevný 35mm negativ

I tady se domníváme, že Canon odvádí dobrou práci. Opět postrádáme více hranové ostrosti a prokreslení v detailech, nicméně podání barev při skenování se ScanGearem je až překvapivě dobré. Naproti tomu SilverFast podává snímky jako málo kontrastní a jaksi ploché i z hlediska barev. Nepomáhá ani automatické doostření USM.

Minolta nedokázala vůbec správně interpretovat barvy, zato v ostrosti je bezkonkurenčně na první pozici. Nápis Heineken na slunečníku je naprosto čitelný a vidíme i decentní podání šumu. Opět platí, že pokud si se snímky pohrajeme při následném postprocessingu, můžeme dostat velice dobré výsledky. Vyzkoušeli jsme si také některá další nastavení ScanGearu i SilverFastu, například Image Adjustment (automatické vylepšení obrazu), FARE (iSRD u SilverFast),  Fading Correction (vylepšení a projasnění zestárlých filmů, projevuje se hlavně v barvě).

3_color_35mm_negativ_silnice.jpg
max. velikost
3a.jpg 3b.jpg 3c.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost
3d.jpg 3e.jpg 3f.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí; ScanGear + Image Adjustment + FARE low (nízký účinek) + Fading Correction low; ScanGear + Image Adjustment + FARE high (vysoký účinek) + Fading Correction high a následné doostření nástroji Photoshopu; SilverFast bez korekcí; SilverFast + auto doostření USM + iSRD; Minolta bez korekcí

Také jsme srovnali obě metody vyčištění obrazu. Myslíme si však, že ani FARE ani iSRD nestojí za to příliš používat anebo alespoň to nepřehánět s intenzitou. Obě metody totiž sice většinou škrábance a prach najdou, nicméně místa vyplní na základě dopředu daného algoritmu nepěknými šmouhami, v některých případech pak identifikují jako nečistoty i místa, která jsou součástí obrazu. Navíc doba skenování se za použití vyčištění neúměrně zvyšuje.

4a.jpg 4b.jpg 4c.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí; ScanGear + Image Adjustment + FARE low (nízký účinek) + Fading Correction low; SilverFast + auto doostření USM + iSRD

Černobílý středoformát negativ

Už z podstaty tohoto formátu lze čekat, že si s ním skener poradí lépe a není tomu jinak. Zdá se, že středoformát zvládne Canon opravdu excelentně. Dynamický rozsah je perfektní a i slabé doostření ve Photoshopu nám dá velice dobré výsledky. Při rozlišení 9 600 dpi je to sice běh na dlouhou trať, ale pokud si s nějakým snímkem chceme skutečně pohrát a připravit jej na tisk (a může to být docela velký formát), nestojí nám nic v cestě.

5_cb_stredoformat_lahev.jpg
max. velikost
5a.jpg 5b.jpg 5c.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí + doostření ve Photoshopu; SilverFast bez korekcí; SilverFast + auto doostření USM

Barevný středoformát pozitiv

Pokud jsme tvrdili o černobílém negativu ve středoformátu, že jej CanoScan 9000F zvládne excelentně, tak o barevném pozitivu ve středoformátu můžeme mluvit v superlativech. SilverFast tu lépe funguje z hlediska automatického doostření, na druhé straně velmi podivně interpretuje barvy. U ScanGearu se zase vyplatí použít Fading Correction.

6_stredoformat_barevny_pozitiv.jpg
max. velikost
6a.jpg 6b.jpg 6c.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost
6d.jpg 6e.jpg
max. velikost | max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí; ScanGear + Image Adjustment + FARE low; ScanGear + Image Adjustment + FARE medium (střední účinek) + Fading Correction medium + doostření ve Photoshopu; SilverFast bez korekcí; SilverFast + auto doostření USM + automatické vylepšení

Barevný 35mm pozitiv

Co je překvapivý průšvih ScanGearu je velmi špatná práce s 35mm barevným pozitivem. Jednak jsou snímky na pováženou neostré a hlavně si tento nástroj nějak nemůže poradit s barvami. Ty interpretuje jako ploché a nekontrastní a přitom inklinuje ke chromatické vadě (snímek 8a to asi vystihuje nejlépe). SilverFast je na tom lépe, nicméně srovnání s Minoltou ukazuje, že tady má ještě Canon co dohánět. Suma sumárum, pokud jsou ve vaší sbírce hlavně přítomny barevné kinofilmové diáky, pak Vám  CanoScan 9000F asi nedoporučíme.

7_barevny_35mm_pozitiv.jpg v
max. velikost
7a.jpg 7b.jpg 7c.jpg
max. velikost | max. velikost | max. velikost
7d.jpg 7e.jpg
max. velikost | max. velikost
Postupně: ScanGear bez korekcí; ScanGear + Image Adjustment + FARE low (nízký účinek) + Fading Correction low; ScanGear + Image Adjustment + FARE high (vysoký účinek) + Fading Correction high; SilverFast + auto doostření USM; Minolta bez korekcí.

Jako bonus přikládáme dva skeny v maximální velikosti, skenované do 4800 dpi. Oba skeny jsou skenovány ScanGearem.

1a.jpg 1b.jpg
max. velikost | max. velikost
Vlevo: Skenováno bez korekcí a úprav; vpravo: ScanGear sken do 48bitové barevné hloubky a následný převod ve Photoshopu na škály šedi se zachováním pouze zeleného kanálu. Doostření pomocí nástrojů Photoshopu.
2a.jpg 2b.jpg
max. velikost | max. velikost
VlevoSkenováno bez korekcí a úprav; vpravoImage Adjustment + FARE high (vysoký účinek) + Fading Correction high a následné doostření nástroji Photoshopu 

Hodnocení

S plochými filmovými skenery této třídy je to těžké. Na jedné straně působí dojmem, že je může ovládat i malé dítě a že jsou schopny zdigitalizovat fandům klasického filmu jejich sbírky v plném rozsahu a to za použití malé námahy. Na druhé straně se prezentují jako přístroje schopné dostat opravdu maximum z vaší oblíbené fotografie, kterou si chcete ve velkém formátu zarámovat a pověsit na stěnu obývacího pokoje. CanoScan 9000F je přesně takový „vše-v-jednom“ přístroj, který je schopný za velice rozumnou cenu tyto požadavky víceméně splnit. Není to jistě profesionální dedikovaný skener, ale pokud se s ním (a s přiloženým softwarem) naučí uživatel zacházet, může z něj dostat překvapivě dobré a uvěřitelné výsledky.

Canon CanoScan 9000F.jpg

Graf ceny produktu Canon CanoScan 9000F poskytuje server Heureka.cz

Určitě si přečtěte

Články odjinud