Proměnlivé soutěžní kategorie v rámci cen TIPA krásně odrážejí aktuální tendence ve fotografickém průmyslu. Minulý rok a začátek letoška téměř zcela patřil technologii bez zrcátka. Hned trojice značek vyrukovala s plnoformátovými bezzrcadlovkami a nepřímo tak potvrdila, že tento typ přístrojů má své místo i v profesionální sféře. První, ale podstatný, krok hned trojice výrobců, byl po zásluze oceněn i redakcemi odborných periodik – cenu si odnesly všechny nové plnoformátové systémy: Nikon Z, Canon R i Panasonic S.
Kategorie zrcadlovek byla „zkrouhnuta“ na jednu jedinou, neboť nebylo příliš z čeho vybírat. Titul nejlepší zrcadlovka si proto odnesl amatérský APS-C přístroj Nikon D3500. Pentax se svým fullframe modelem K-1 II opět nezabodoval. Naopak objektivů pro DSLR bylo loni představeno dostatečné množství, takže kvalitní optikou bylo možné pokrýt většinu tradičních kategorií: za zmínku stojí úspěch trojice objektivů Canonu určených nejen pro zrcadlovky, ale i pro CSC.
Ze škály ocenění se letos zcela vytratila kategorie začátečnických přístrojů, místo toho porota vytvořila jinou trojstupňovou strukturu, velmi pravděpodobně odrážející vzrůstající „pokročilost“ hodnocených fotoaparátů: advanced (pokročilý), expert (expertní) a professional (profesionální). To jen pro úplnost a nyní se vrhněme na samotné laureáty TIPA.
Pokročilý full-frame fotoaparát: Canon EOS RP
Canon EOS RP je druhým modelem v nabídce plnoformátových bezzrcadlovek Canonu a doplňuje tak top model EOS R, který v hodnocení TIPA neuspěl. Devizou tohoto přístroje jsou zejména drobné, rozuměj menší než u konkurence, rozměry a nízká váha, aniž by to mělo zásadní vliv na výkon a obrazový výstup fotoaparátu.
Nechybí tedy fullframe CMOS snímač s rozlišením 26,2Mpx, procesor DIGIC 8 a autofokus s podporou technologie Dual Pixel AF a výbornou citlivostí do -5 EV, ovšem průměrnou rychlostí. S limity počítejte i v rychlosti sériového snímání – maximem je 4 sn./s při přeostřování.
Canon EOS RP je dobře vybaven i pro natáčení videa – zvládne 4K sekvence při 25 sn./s a k dispozici jsou vstupy pro mikrofon i sluchátka. Videoamatéři ocení také dotykový displej na kloubovém uchycení, jemuž sekunduje detailní hledáček se solidním zvětšením 0,7×. Příjemnou vlastností je také vstřícná cena, která nepřesahuje 40 000 Kč.
Expertní full-frame fotoaparát: Nikon Z6
Ocenění si odnesla i další loni představená řada bezzrcadlovek, tentokrát z dílny Nikonu. Nikony Z jsou v recenzích hodnoceny velmi vysoko, a není proto divu, že zabodovaly oba nové modely. Nikon Z6 je osazen klasickým CMOS snímačem s low pass filtrem a rozlišením 24 Mpx, jemuž sekunduje procesor EXPEED 6. Snímač je stabilizovaný v 5 osách s účinností 5 EV.
Výkonná soustava nabídne sériové snímání rychlostí až 12 sn./s. Kvapné je také hybridní automatické ostření s 90% pokrytím záběru, což se může hodit i při natáčení videa – maximem je 4K UHD při 30 sn./s. Podporovány jsou i speciální video profily, time code, i 10bitový výstup přes HDMI.
Výtky některých uživatelů směřují k absenci druhého slotu na paměťovou kartu, jako i k volbě netradičního – dražšího, leč spolehlivého – typu XQD. Překvapivé je také vynechání elektronické závěrky.
Profesionální full-frame fotoaparát: Nikon Z7
Jako nejlepší fotoaparát vybavený plnoformátovým snímačem byl oceněn top model systému Z – Nikon Z7, a nechal tak za sebou konkurenci v podobě Canonu R a Panasoniku S. Prozatím se nemusel přímo utkat s dlouholetým producentem full-frame bezzrcátek, se Sony, neboť společnost loni představila pouze APS-C bezzrcadlovku.
Nikon Z7 nabízí stejné funkce a totožný výkon jako model Z6. Liší se pouze snímačem, který je typu BSI-CMOS a má vyšší rozlišení – 45 Mpx. Jako takový je tedy Nikon Z7 lépe vybaven pro profesionální práci např. v ateliéru či v reklamě. Větší objem dat se promítá do rychlosti sériového snímání, jejíž maximum je logicky nižší než u „Z6“, a to 9 sn./s. I tak je to velmi dobrá hodnota.
Za zmínku stojí také vysoce detailní (3 690 000 bodů) a velký hledáček s 0,8× zvětšením a možností simulace hledáčku optického. Potěší i ostatní hardwarové prvky – stavový displej a výklopný dotykový monitor.
Full-frame fotoaparát pro video: Panasonic Lumix S1
U Panasoniku už jsme si zvykli, že ocenění sbírá především díky velmi dobré výbavě pro natáčení videa. A když tato značka dokáže nabídnout výborné video u fotoaparátů systému m4/3, proč by totéž neposkytla v plnoformátovém balení?
Panasonic Lumix S1 je vybaven CMOS snímačem s rozlišením 24,2 Mpx. Senzor je mechanicky stabilizovaný s velmi dobrou účinností až 6 EV. Kontrastní automatické ostření pracuje s osvědčenou technologií DFD simulující fázové ostření. Autofokus je tak velmi rychlý.
Devizou fotoaparátu je ovšem nadstandardní výbava pro natáčení videa. Lumix S1 dokáže natáčet 4K videosekvence při bezkonkurenční snímkové frekvenci až 60 sn./s, z celé plochy snímače se však data vyčítají pouze při frekvenci 30 sn./s – v tomto nastavení lze video ukládat interně ve standardu 4:2:2 10-bit. K dispozici je také vysokorychlostní Full HD video při 180 sn./s. Podporována je celá škála gama křivek, jakož i speciální ploché obrazové profily či režim HLG se širším dynamickým rozsahem.
Pokročilý APS-C fotoaparát: Fujifilm X-T30
Fujifilm X-T30 je osazen oceňovaným snímačem X-Trans CMOC s rozlišením 26,1 Mpx a novým procesorem X-Processor, který umožňuje velmi rychlé ostření. Hybridní autofokus patří k tomu nejlepšímu z dílny Fujifilmu – nabízí řadu možností nastavení a přizpůsobení konkrétní fotografické situaci, navýšena byla i jeho citlivost na -3 EV.
Předností fotoaparátu je propracované externí ovládání, zahrnující výklopné dotykové LCD, AF joystick a téměř neomezené možnosti uživatelského přizpůsobení. Trochu horší parametry má elektronický hledáček s podprůměrným ekvivalentním zvětšením 0,32 ×.
Fujifilm X-T30 dobře poslouží i k natáčení videa, zvládne jak vysokorychlostní (120 sn./s) Full HD, tak 4K sekvence při 30 sn./s. Podporovány jsou gamma křivky i 4:2:2 10bitový výstup přes HDMI. Potěší i solidní výdrž 380 snímku na jedno nabití.
Expertní APS-C fotoaparát: Sony A6400
Dalším oceněnou bezzrcadlovkou se snímačem formátu APS-C je začátečnický model Sony A6400, který za rozumnou cenu nabízí velmi dobrou výbavu. Jedinou zásadnější slabinou je fakt, že 24,2Mpx senzor není mechanicky stabilizovaný a spolehnout se tak musíte na stabilizaci v objektivech.
Jinak se však jedná o výkonný přístroj s rychlým autofokusem se 425 fázovými body a schopností zaostřit za 0,02 s. Podobně kvapné je sériové snímání s frekvencí 11 sn./s při aktivovaném sledování objektu. Toho, kdo má se Sony již nějaké zkušenosti, jistě potěší podpora dotyku u zadního výklopného displeje.
Sony A6400 uspokojí i náročnější filmaře. Při natáčení 4K videa při 30 sn./s jsou data vyčítána z celé plochy snímače a podporováno je i Full HD při 120 sn./s či záznam časosběru přímo ve fotoaparátu. K dispozici jsou i speciální obrazové profily – HLG (Hybrid Log-Gamma), S-Log2 a S-Log3.
Profesionální m4/3 fotoaparát: Olympus OM-D E-M1X
Po dlouhé odmlce představil novinku také Olympus. Model OM-D E-M1X je zakladatelem zcela nové řady profesionálních přístrojů s robustní, odolnou konstrukcí a maximálním výkonem. Srdcem přístroje je 20,4Mpx snímač formátu 4/3. Mechanická 5osá stabilizace čipu v kombinaci s objektivy M.Zuiko IS PRO nabízí nejvyšší účinnost na světě, a to rovných 7,5 EV.
Dvojice procesorů TruePic VIII umožňuje sériové snímání rychlostí 60 sn./s s předostřením, respektive 18 sn./s s průběžným autofokusem. Hybridní automatické ostření s citlivostí do -6 EV slibuje spolehlivé ostření i při nízké hladině osvětlení. Zapomenuto nebylo ani na video – maximem je 4K rozlišení při 30 sn./s a podporován je také speciální profil OM-Log400 se širším dynamickým rozsahem.
Olympus OM-D E-M1X je očividně určen do terénu, kde je kromě odolnosti požadována i dobrá výdrž. Za tímto účelem je pevnou součástí těla vertikální grip, místo se tak najde hned pro dvojici akumulátorů.
Nejlepší zrcadlovka: Nikon D3500
Jistě jste si všimli, že letos nejsou rozdávány ceny zvlášť v kategorii zrcadlovek a bezzrcadlovek, nýbrž že kategorie jsou rozdělena podle velikosti snímače. Inu, v uplynulém roce zrcadlovky zůstaly jaksi stranou, a proto pro ně byla vyčleněna jediná cena. Zvláštní je pouze to, že v ní začátečnický model Nikon D3500 pokořil Pentax K-1 II
Nikon D3500 je novým zástupcem oblíbené linie vstupních zrcadlovkových modelů. U těchto typů fotoaparátů dochází napříč generacemi jen k drobným inovacím. U D3500 byla přepracována ergonomie a změnilo se též rozmístění ovládacích prvků. Zásadní parametry zůstaly neměnné
Fotoaparát je osazen 24,2 Mpx APS-C snímačem a starším procesorem EXPEED 4. Autofokus pracuje s 11 ostřicími body, které pokrývají středovou část záběru. Ke komponování je určen hledáček s ekvivalentním zvětšením 0,57× a zadní displej, který není výklopný ani dotykový. U videa je maximem Full HD rozlišení při 60 sn./s.
Středoformátový fotoaparát: Fujifilm GFX 50R
Fujifilm GFX 50R je kompaktnější varianta zakladatele systému středoformátových bezzrcadlovek Fujifilmu, modelu GFX 50S. Vzhledem se fotoaparát nápadně podobá analogovým dálkoměrům – a to jak ovládacími prvky, tak například zakomponováním hledáčku do zadní stěny přístroje. Tělo je navíc utěsněno proti nepřízni počasí.
Aparát je osazen 51,4Mpx CMOS snímačem s fyzickými rozměry 43,8 × 32,9 mm a poháněn procesorem X-Pro. Datově objemné soubory jsou náročnější na zpracování, maximální rychlost sekvenčního snímání tak činí 3 sn./s. Ostření má na starosti kontrastní autofokus se 425 body.
Fujifilm GFX 50R je vyladěn pro dokonalý obraz, proto v nabídce najdeme také oblíbené filtry simulující filmové materiály. U videa je maximem Full HD při 30 sn./s. Kromě WiFi lze k bezdrátové komunikaci využít také technologii Bluetooth.
Pokročilý kompaktní fotoaparát: Ricoh GR III
Pokročilé kompaktní fotoaparáty od Ricohu patří k oblíbeným tvůrčím nástrojům pouličních fotografů, kteří hledají malý, nenápadný přístroj s výborným obrazovým výstupem. Takové vlastnosti nabízely již předchozí generace řady Ricoh GR. „Trojka“ stabilní základ rozšířila a doplnila o několik žádoucích inovací.
Snímač formátu APS-C má nyní vyšší rozlišení 24,2 Mpx a mechanickou stabilizaci s účinností 4 EV. Přepracován byl také objektiv s tradičním ohniskem 28 mm a světelností F2,8. Rychlost ostření patřila k slabinám předchůdců, systém autofokusu byl proto přepracován a nově kombinuje detekci kontrastu s detekcí fáze.
Příjemnou novinkou je také podpora dotykového ovládání u zadního displeje a rozšíření bezdrátové konektivity o technologii Bluetooth. U videa zůstává maximem Full HD rozlišení se snímkovou frekvencí 60 sn./s.
Nejlepší kompaktní superzoom: Sony RX100 VI
Sony RX100 VI je zatím posledním zástupce řady prémiových kompaktů se snímačem typu 1 palec a objektivem s dobrou světelností. Šestá generace však přinesla jednu zásadní změnu – zcela přepracovaný zoom s podstatně širším ohniskovým rozsahem. Zeiss Vario-Sonnar 24–200 mm F2,8–4,5 umožní jak širokoúhlé záběry, tak přiblížení vzdálených objektů.
Srdcem fotoaparátu je Exmor RS CMOS snímač s rozlišením 20 Mpx. O zpracování obrazu se stará procesor Bionz X, umožňující sériové snímání excelentní rychlostí až 24 sn./s s průběžným ostřením. Velmi rychlé je též kontrastní automatické ostření s 315 body – akt zaostření trvá pouhých 0,03 s.
Na své si přijdou také milovníci videa. Sony RX100 VI zvládá natáčet sekvence ve 4K rozlišení při 30 sn./s, jako i vysokorychlostní Full HD video při 120 sn./s. Komponovat záběr lze přes dotykový displej nebo drobný vyskakovací hledáček s ekv. zvětšením 0,59×. Samozřejmostí je podpora WiFi a Bluetooth.
Pevný širokoúhlý objektiv pro DSLR: Samyang XP 10 mm F3,5
V této kategorii zvítězil extrémně širokoúhlý objektiv od Samyangu, který je určený pro plnoformátové zrcadlovky Canonu a Nikonu. Ostření je pouze manuální , přičemž minimální zaostřovací vzdálenost odpovídá 26 cm. Mezi 18 optickými členy v 11 skupinách se nachází řada speciálních prvků (asférické, HR, ED) potlačujících nežádoucí optické jevy – odrazy, závoje, aberace. Tubus je vyroben z hliníkové slitiny a doplněn sluneční clonou.
Pevný objektiv pro DSLR: Sigma 40 mm F1,4 DG HSM Art
Sigma 40 mm F1,4 DG HSM Art je údajně vůbec nejostřejší pevný, vysoce světelný objektiv, který Sigma kdy vyrobila. Dokáže pokrýt plnoformátový snímač s rozlišením až 50 Mpx a měl by být dostatečný i pro 8K video. Optická konstrukce zahrnuje 16 prvků v 12 skupinách, z toho jsou 3 členy FLD a 3 čočky SLD. Tubus je utěsněný proti vniknutí prachu a vlhkost. K dispozici jsou varianty pro Canon, Nikon, Sigmu a Sony E.
Širokoúhlý zoom pro DSLR: Tokina Opera 16–28 mm F2,8 FF
Širokoúhlý zoom s konstantní světelností je vybaven nově vyvinutým ostřicím AF modulem Silent Drive zajišťujícím plynulé a rychlejší ostření. Ostřit je možné od 28 cm. V optické soustavě se nachází 15 prvků ve 13 skupinách, z nichž 3 členy jsou z SD skla a 3 elementy jsou asférického typu. Objektiv je určen pro zrcadlovky Canonu a Nikonu.
Telezoom pro DSLR: Sigma 60–600 mm F4,5–6,3 DG OS HSM Sport
Desetinásobný zoom je vyladěný pro sportovní fotografii, pokryje širší záběry i miniaturní detaily. Optická soustava čítá 25 prvků v 19 skupinách, z toho 3 čočky jsou FLD a 1 člen je SLD. Tubus je vyroben z odolných materiálů a utěsněn proti vniknutí prachu a vody, přední člen je opatřen vrstvou odpuzující nečistoty. Objektiv je stabilizovaný s účinností 4 EV a dostupný s bajonety pro Canon, Nikon a Sigma SA.
Profesionální zoom pro DSLR: Sigma 70–200 mm F 2,8 DG OS HSM Sport
Nová vlajková loď Sigmy mezi telezoomy s vysokou konstantní světelností je přímou konkurencí teleobjektivů Nikonu a Canonu. Zoom je vybaven optickou stabilizací s akceleračním senzorem pro eliminací otřesů ve všech směrech. V komplikované optické soustavě je zakomponováno hned 10 členů s nízkou disperzí pro vysoké rozlišení po celé ploše obrazu. Tubus, utěsněný proti vniknutí prachu a vody, je vyztužen speciální hořčíkovou konstrukcí, která je zároveň odolná i lehká. Nechybí ani řada ovládacích prvků a odnímatelný držák s paticí standardu Arca-Swiss.
Profesionální pevný objektiv pro DSLR: Canon EF 400 mm F2,8L IS III USM
Nová generace světelného teleobjektivu od Canonu přichází s výraznou, až 20% redukcí váhy ve srovnání se staršími modely. S hmotností 2 840 g se jedná o vůbec nejlehčí objektiv tohoto typu. Optická soustava zahrnuje 17 členů uspořádaných ve 13 skupinách, zakomponovány jsou dvě fluoritové čočky a jeden super UD prvek. Filtry o průměru 52 mm se zasouvají do zadní části tubusu utěsněného proti nepřízni počasí. Optická stabilizace nabízí velmi dobrou účinnost 5 EV.
Pevný objektiv pro CSC s APS-C snímačem: Canon EF-M 32 mm F1,4 STM
Kompaktní a lehké pevné sklo s přepočtenou ohniskovou vzdáleností 51 mm je vhodné jak k fotografování, tak k natáčení videa. A to nejen díky kompromisnímu, standardnímu ohnisku, ale i díky tichému a plynulému krokovému motorku STM. Potěšitelná je i minimální zaostřovací vzdálenost pouhých 23 cm. V optické stavbě najdeme 14 prvků v 8 skupinách využívajících technologie Super Spectra Coating pomáhající minimalizovat výskyt závojů a odlesků.
Standardní pevný objektiv pro CSC: Canon RF 50 mm F1,2 L USM
Pevný objektiv se standardním ohniskem 50 mm a velmi vysokou světelností F1,2 je určen pro fotoaparáty s plnoformátovým snímačem. V optické konstrukci najdeme 15 prvků uspořádaných v 9 skupinách, přičemž začleněny jsou i asférické a nízkodisperzní čočky. Clona má netradičně sudý počet (10) lamel. Tubus objektivu je utěsněný proti vniknutí prachu a vody a opatřen programovatelným prstencem.
Pevný teleobjektiv pro CSC: Sony FE 135 mm F1,8 GM
Pevná světelná „stopětatřicítka“ od Sony je určena především portrétním, sportovním a svatebním fotografům. Jedenáctilamelová clona slibuje dokonale kruhový bokeh pro příjemné podání oblastí mimo hloubku ostrosti. Mezi 13 čočkami v 10 skupinách jsou zahrnuty členy ze Super ED a ED skla, jakož i prvky asférické. Optická konstrukce je vyladěna tak, aby nedocházelo ke vzniku nechtěných závojů a aberace. Přesné a rychlé ostření zajišťuje čtveřice lineárních motorků.
Širokoúhlý zoom pro CSC: Nikon Nikkor Z 14–30 mm F4 S
Širokoúhlý zoom Nikonu ocení zejména fotografové věnující se krajinářství či architektuře, ale své uplatnění najde i v žánru street či cestovatelské fotografie, anebo i při natáčení videa. Optická soustava zahrnuje 17 členů uspořádaných ve 12 skupinách, včetně 4 čoček s nízkou disperzí (ED) a 4 asférických členů. Ve své kategorii objektiv vyniká skladností a nízkou hmotností. Přesto se jedná o sklo odolné vůči nepřízni počasí a místo se našlo i na filtrový závit, který je u tohoto typu objektivu unikátní.
Standardní zoom pro CSC: Tamron 28–75 mm F2,8 Di III RXD (Model A036)
Jako nejlepší standardní zoom byla vyhodnocena třetí generace světelného zoomu od Tamron, a to i přesto, že nedlouho po uvedení výrobku byly hlášeny problémy se zasekáváním se automatického ostření. Ostření, s minimální zaostřovací vzdáleností 19–39 cm má na starosti motorek RXD. V optické soustavě se nachází 15 členů ve 12 skupinách, přičemž zakomponovány jsou XLD, LD i asférické prvky. Objektiv je určen pro bezzrcadlovky Sony.
Profesionální objektiv pro CSC: Sony FE 400 mm F2,8 GM OSS
Tento teleobjektiv s vysokou světelností patří ve své třídě ke kompaktnějším a lehčím kouskům. Je vyvážený pro fotografování z ruky i ze stativu. Ostřicí mechanismus je poháněn dvojicí nových XD motorů, zaručujících velmi dobrý výkon i při sledování pohybujících se objektů. Optická konstrukce sestává z 23 členů v 17 skupinách, z toho 3 fluoritové prvky mají za úkol potlačovat nežádoucí aberaci. Tubus je vyroben z odolné, ale současně lehké hořčíkové slitiny.
Další oceněné produkty:
- Fotomobil: Huawei P30 Pro
- 360° kamera: Ricoh Theta Z1
- Fotobatoh: Lowepro Whistler BP450 AW II
- Nejlepší design: Zeiss ZX1
- Speciální cena: L-Mount Alliance
- Fotoeditační software: Skylum Luminar 3
- Fotopříslušenství: filtry Hoya Fusion One
- Fotografické úložiště: Sony SF-G Tough
- Zábleskový systém: Godox WITSTRO AD400Pro
- Přenosné LED světlo: Metz Mecalight S500 BC
- Profesionální stativ: Uniqball iQUICK3Pod
- Cestovní stativ: Manfrotto Befree GT Carbon Fibre
- Fotografický monitor: LG UltraFine 32UL950