6
Fotogalerie

Tip na víkend: prolínání fotografií

Krátké animace proměňujících se obličejů, lev měnící se v kočku anebo třeba tlouštík během okamžiku hubeným atletem. Všechny uvedené příklady jsou výsledkem morfingu, který je dostupný každému.

Morfing je speciální efekt používaný obvykle při animaci, při kterém dojde k plynulé změně jednoho obrazu v druhý. Při proměně se uplatňuje metamorfóza zdrojového obrázku na cílový. Cílem je dosáhnout takové plynulosti změny, aby vypadala přirozeně.

Za pomoci programu FotoMorph můžete vytvořit krátkou animaci, kdy se postupně mění jeden obličej v jiný, anebo různě deformovat fotografie, například rozesmát portrét kočky či psa, povytáhnout obočí a podobně. Aplikace je zdarma ke stažení a nemůže se samozřejmě rovnat profesionálním nástrojům pro úpravu fotografií, videa nebo pro vytváření animací. Rozhodně se však u FotoMorphu pobavíte a také zjistíte, že za obstojnou animací jsou hodiny mravenčí práce.

Výběr efektu

FotoMorph má vcelku přehledné pracovní prostředí, které je rozčleněno do čtyř záložek pro dílčí kroky pracovního procesu, v levé části pak najdete menu s nástroji a efekty. Po startu programu máte na výběr ze tří typů efektů. Prvním je morfing – postupná změna portrétu jedné osoby v jinou, druhým efektem je deformace – slouží například k animování mrknutí či naznačení úsměvu, posledním efektem je přejezd po obrázku či přiblížení jeho části. Vzhledem k tomu, že si málokdo z nás dokáže představit, jak vypadají podobné efekty v praxi, vývojáři přidali do menu praktickou položku Sample projects, kde najdete ukázku morfingu, zoomování, deformace. My si ukážeme jak prolnout obličeje.

00.jpg 
Na ukázkových příkladech zjistíte, jak program funguje

Pro morfing tedy zvolte nabídku New Project/Morph Sequence, ve výchozím nastavení je k dispozici změna jednoho obrázku na druhý, můžete však přidat další sekvenci a vytvořit tak několik proměn portrétů v jedné animaci. Po volbě typu efektu se přepnete v horní liště na záložku Images, která slouží ke vložení obrázků.

V horní části najdete okno pro vstupní a výstupní obrázek, ve spodní části je pak náhled sloučení. Pro vložení obrázku můžete opět použít nabídku v levém menu kde je několik možností – Import, Recent, Browse, Search. Ve spodní části pracovního okna najdete políčko s nápovědou, zde se zobrazují rozšířené popisky funkcí jednotlivých tlačítek.

Jakmile vložíte obrázky, je třeba je alespoň minimálně doladit, co se týká velikosti hlavního objektu a jeho umístění. K tomuto účelu je určen rámeček kolem fotografie, který můžete tažením myši zmenšovat a posouvat. Smyslem úpravy je nastavení alespoň základního překrytí. Pokud je některý ze dvou snímků tmavší nebo nereálně zbarvený, můžete se pokusit o jeho základní úpravu pomocí nástrojů dostupných pod tlačítkem Tune, další tlačítko Effects pak nabídne dvanáctku efektů od doostření, přes převod do černobílé až po negativní obraz.

01.jpg 
Alespoň přibližné odladění velikosti obrázku je nutností

Nastavení prolnutí

Nejdůležitější záložka programu nese název Control, v tomto pracovním okně musíte nastavit body prolnutí, což jsou laicky řečeno místa, v nichž dojde k deformaci a postupné přeměně obličejů nejviditelněji. Vždy vybírejte místa, která určují mimiku obličeje a jeho obrys, to jsou části, na které se divák bude nejvíce soustředit.

V našem případě jsme tedy označili celkový obrys obličeje, oči, ústa a nos. Jakmile vložíte bod do zdrojového obrázku, zobrazí se i ve finálním obrázku, kde jeho pozici budete muset zřejmě změnit, učiníte tak jednoduše jeho uchopením a tažením myší. V případě, že chcete bod odebrat, klepněte na něj prvým tlačítkem myši.

02.jpg 
Výběr bodů prolnutí snímku je neméně důležitý, na spodním náhledu můžete kontrolovat průběh přeměny

Na spodním obrázku můžete sledovat výsledné překrytí, které se mění po každém posunu vybraného bodu. V levém menu si můžete nechat zobrazit triangulační síť obrázku. Ve spodní části pak volíte délku trvání morfingu, zpoždění před začátkem morfingu apod.

03.jpg 
Zobrazení triangulační sítě bodů

Finální animace

Jakmile máte hotovou jednu prolínací sekvenci, můžete přidat další sekvenci, opět je na výběr jeden ze tří efektů. Pokud se vrátíte na záložku Project, zvolte v levém menu položku Add Sequence, nová sekvence se vloží za první a jako startovní obrázek bude zobrazen finální obrázek, sekvence první. Po přepnutí do okna control můžete opět v klidu ladit nastavení prolínání.

Poslední záložka Animation slouží k detailnímu nastavení výstupního formátu animace. Veškeré nastaven se děje v levém panelu, hned z kraje je třeba zvolit, zda se má přehrávat animace ve smyčce (Loop) a případně, zda se má spouštět i pozpátku (Return). V další části menu volíte rámeček, jeho velikost a barevnost. Přidat můžete také popisek k animaci (Animation text). Poslední úpravou je nastavení pozadí, v závislosti na tom jaké pozadí je na snímcích, zvolte jeho barevnost, případně pozadí nezobrazujte vůbec. Všechny úpravy si můžete ihned zkontrolovat spuštěním animace.

04.jpg 
Nastavení exportu animace

Jakmile jste s nastavením spokojeni, zbývá už jen export do některého z nabízených formátů. Pro účely použití na webu je zde volba SWF+HTML, případně můžete použít formát GIF.

animace.GIF 
Výsledná animace (přehrává se po zvětšení)

Určitě si přečtěte

Články odjinud