Fotograf týdne: Paul Strand a jeho přímá fotografie

Fotograf týdne: Paul Strand a jeho přímá fotografie

Paul Strand byl americký fotograf a kameraman českého původu, představitel tzv. přímé fotografie.

Tento díl seriálu o významných a slavných fotografech do značné míry naváže na předchozí části o Alfredu Stieglitzovi, Edwardu Westonovi, Imogen Cunninghamové či Anselu Adamsonovi. Společné je jejich pojetí realistické fotografie.

01.jpg
Wall Street (1915)

Fotografické počátky Paula Stranda (16. října 1890 až 31. března 1976) jsou přímo spojeny s Alfredem Stieglitzem. Byl ovlivněn jak Stieglitzovou galerií 291, tak i bezprostřední spoluprací se starším kolegou. Někdy je také označován jako jediný Stieglitzův žák. Od toho se nepochybně odvíjelo i Strandovo směřování k přímé fotografii, tak jak ji později prosazovala skupina f/64 – tedy snímky bez umělého zkreslení a technických manipulací.

02.jpg
Plot (1917)

V jeho tvorbě najdeme řadu poměrně odlišných témat, která do značné míry odpovídají i etapám jeho života, kdy se fotografická tvorba střídala s tvorbou filmovou. V počátcích to byla krátká epizoda fotografické abstrakce, ale i hlavní témata pozdějších let a to portrét snímaný na ulici a dění v ulicích. Portrétování osob v jejich přirozeném prostředí a případně bez vědomí, že jsou fotografovány, nebyl v té době ani zdaleka běžný.

03.jpg
New York (1917)

Následovala krajina Kanady, poté Mexiko, tamní domorodé obyvatelstvo a místní architektura. Po delší filmové etapě se pak koncem války vrátil k fotografování krajiny na severovýchodě USA. V roce 1948 se přestěhoval do Francie a řadu let strávil cestováním a fotografováním v Evropě a Africe.

04.jpg
Portrét, Washington State Park (1917)

Část fotografií Paula Stranda bychom mohli směle označit jako sociální dokument a jiné jako street photo. Spolu s ostatními významnými fotografy své doby pomohl upevnit pozici fotografie jako uměleckého odvětví. Zajímavostí je, že Paul Strand byl synem českých emigrantů.

Další informace

Určitě si přečtěte

Články odjinud