DIGIarena.e15.cz

Abeceda reklamních fotografů v ČR

Seznam kapitol
Nedávno jsme vás seznámili s desítkou módních fotografů spolupracující s českými lifestylovými magazíny. Dnes se podíváme na ty, u nichž převažují reklamní kampaně.

Reklamním fotografiím se jednoduše nedá vyhnout, jsou všude kolem nás. Jsou na ulicích, v MHD, u silnic, v časopisech. Zasahují do našeho života více, než jsme si schopni vůbec připustit.

Marketingový specialisté nadnárodních firem mají většinou do posledního puntíku vymyšlené, jak upoutat pozornost cílové skupiny a pro kreativitu fotografa už mnoho volného prostoru nezbývá.Proto se jejich práce ani výrazným způsobem neodlišuje.

Nároky na fotografy jsou pochopitelně obrovské. Nestačí zvládat pouze řemeslo, reklamní fotograf musí umět pracovat s nejnovějšími technologiemi, musí mít profesionální chování. Stejně důležitá je flexibilita a schopnost pracovat ve stresovém prostředí.

Na druhou stranu, podaří-li se toto fotografovi překonat, čeká ho vysněné povolání. Reklamní průmysl zůstal, jako jeden mála, téměř nepostižen finanční krizí a nadnárodní firmy jsou za reklamní kampaně ochotny zaplatit obrovské sumy. Fotografovi pak stačí třeba jedna taková kampaň za měsíc, aby se dokázal uživit na docela slušné úrovni.

Hodně reklamních fotografů se vedle toho věnuje často i svojí vlastní tvorbě. Tam už se projevují značně odlišným způsobem a jejich rukopis bývá viditelný téměř okamžitě. Náměty se však neliší. Vybírají si portréty zajímavých lidí, většinou z hudebního průmyslu anebo se věnují focení dokumentů. Není pak vzácností, že se snímky reklamních fotografů dostanou i do galerií.

Nyní se podíváme na profily jednotlivých českých fotografů, kterým se podařilo dostat se v reklamním průmyslu nejvýše.

Tomáš Beran

Tomáš Beran se narodil v roce 1972 v Brně, kde také vystudoval obor užité fotografie na SUPŠ. Od 18 let se věnoval naplno focení portrétů. Již v mladém věku fotil známé hudební interprety, reklamní kampaně a módu. Tomášovi se stalo osudné léto 2000, kdy způsobil nehodu, při níž zemřeli dva lidé. Aby alespoň částečně ulevil svému svědomí, založil nadační fond Kolečko, který finančně podporuje Centra dětské traumatologie v Česku.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tomáš říká, že se s touto tragédií dosud nesmířil a pocit radosti poprvé pocítil až po deseti letech, kdy se stal otcem. Znovu se vrátil ke komerční tvorbě, s níž nyní sklízí značné úspěchy. V nedávné době spolupracoval např. se společnostmi T-Mobile, Volkswagen či Radegast (Birell), fotí módu a portréty osobností.Jeho tvorba je charakteristická měkkým světlem a pestrými barvami.

Klepněte pro větší obrázek

Roman Dietrich

Na fotografiích dvaačtyřicetiletého Romana Dietricha nás na první pohled upoutají jeho velkolepé kulisy. Jakoby přišel z jiné světa nebo alespoň tak se nám jeví jeho tvorba s motivy čistých, avšak hororových panoramatických krajin. A s tímto stylem se často setkáváme i v jeho komerčních pracích.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pro nafocení kampaně si ho vybrali například Radegast, Mattoni nebo Renault. Pravidelně se s jeho tvorbou také setkáváme na stránkách Dolce Vita. Roman se kromě focení věnuje i natáčení reklamních spotů a videoklipů.Prostoru se mu dostává u kapely LUNO, v níž zpívá jeho manželka.

Standa Merhout

Za vizáží rozcuchaného bohéma se skrývá jeden z nejvytíženějších komerčních fotografů v ČR. Tomuto úspěchu předcházel velký krok do neznáma, který Standa Merhout učinil coby devatenáctiletý mladík, když opustil Vysokou školu zemědělskou a začal se věnovat naplno fotografování. Začínal jako asistent fotografa v New Yorku, v roce 2000 se vrátil zpět do ČR, aby tu uspěl coby módní a reklamní fotograf. To se mu také podařilo. Fotil pro kampaně pro Mattoni, Nike či Panasonic a vedle toho spolupracuje dlouhodobě s časopisy Elle nebo Harper's Bazaar.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Dnes bydlí šestatřicetiletý Standa napůl v České republice a napůl v Americe. V jeho volné tvorbě nacházíme velmi osobité portréty hudebních a filmových osobností. Inspirací je mu hudba a cestování.

Klepněte pro větší obrázek

Bohouš Pospíšil

Absolvoval studium reklamní fotografie na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a neméně cenné zkušenosti získával i jako asistent světových fotografů. Bohouš Pospíšil spolupracoval se značkami jako Volvo, Volksbank, T-Mobile, ČSOB nebo Gambrinus.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Volná tvorba čtyřicetiletého fotografa na první pohled zaujme, na rozdíl od té reklamní, syrovým a zdánlivě amatérským zpracováním. Zaměřuje se především na portréty a reportážní fotografii a portréty. Bohouš Pospíšil se věnuje, kromě focení, také natáčení a stříhání krátkých filmů.

Klepněte pro větší obrázek

Jan Rambousek

Už ve 12 letech se zajímal 3D grafiku, postupně přešel na postprodukci a v 18 letech již upravoval fotografie špičkovým fotografům. Pětadvacetiletý Jan Rambousek patří k největším talentům na české reklamní scéně.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ačkoliv fotil už dávno před tím, dalo by se říct, že k profesionální fotografii se dostal až přes postprodukci, kdy nebyl spokojený s kvalitou snímků, které mu fotografové k úpravě dodávali. Honzovi pomohla k úspěchu jeho vytrvalost, stejně jako preciznost a nasazení, se kterým k práci přistupuje. Dnes je majitelem firmy Playground, která zajišťuje firmám kvalitní zpracování reklamních kampaní. V té Honza figuruje i jako fotograf.

Klepněte pro větší obrázek

Spolupracoval se značkami jako ČSOB, T-Mobile, O2, Vodafone, Česká spořitelna, McDonald´s, Pilsner Urquell, Starobrno, Becherovka, Kofola, Citibank, Tatra, Puma, Wella, ING, Zlaté stránky, Generali atd. Přiznává, že má rád velké kampaně a nejlépe se mu fotí auta, což mohl využít například v práci pro české Porsche, Škodu, Toyotu či BMW. Jak vypadá zákulisí přípravy kampaně se můžete podívat na videu.

Klepněte pro větší obrázek
 

Jan Rambousek nepřestává být skeptikem zdejší reklamní fotografie. V rozhovoru pro DIGIarenu (který brzy zveřejníme) vyjádřil svou frustraci z českého prostředí a připustil, že v budoucnu by se rád odstěhoval do New Yorku nebo do Londýna.

Další kapitola
Seznam kapitol

Související články


celkem 14 komentářů

Nejnovější komentáře

Imo na fotografech casto ani tolik nesejde. … malcolmx 5. 12. 2012, 12:06
Můžete mi prosím objasnit pojem "look"? look 5. 12. 2012, 10:31
Záleží kde. V ČR netuším, ve světě 1-2. Něja… Daemonius 4. 12. 2012, 23:03
Když vezmeme 10 studiovych fotografu tohoto … R 4. 12. 2012, 17:19
Heh, dobrá otázka. Docela mě zaujal ten kont… Daemonius 4. 12. 2012, 15:27

Další podobné články

Nejstarší žijící fotografka oslavila 101. narozeniny

Nejstarší žijící fotografka oslavila 101. narozeniny

Zemřela legendární fotografka Arlene Gottfriedová

Zemřela legendární fotografka Arlene Gottfriedová

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Instantní lež: skutečnost kontra sociální média v krátkém videu

Instantní lež: skutečnost kontra sociální média v krátkém videu

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...