DIGIarena.e15.cz

Adobe Photoshop: Jak odstranit odlesk z objektivu (lens flare)

Nežádoucí barevné skvrny vznikající při focení v protisvětle mohou zkazit celý snímek. Jejich ruční retušování je zdlouhavé a otravné. Přitom lze vše vyřešit rychle a jednoduše.

Odlesk v objektivu, označovaný častěji anglickým termínem lens flare, potrápil snad už každého fotografa, který se rozhodl své snímky pořídit v částečném nebo přímém protisvětle. Zatímco v prvním případě, kdy je zdroj světla (v našem případě slunce) alespoň mimo záběr a lze takovou situaci vyřešit přidáním sluneční clony před objektiv, svítí-li nám sluníčko přímo do čočky, nezbývá, než podřídit se situaci a čekat, jak se s tímto problémem vypořádá optická soustava objektivu a její antireflexní vrstvy.

Jakmile se lens flare ve snímku objeví, můžete tento buď vymazat, anebo se pokusit vzniklou vadu vyretušovat. Uvedený příklad vychází z programu Adobe Photoshop CS4, ale podobně dobře je možné využít i výrazně levnější nástroje, například Adobe Photoshop Elements nebo bezplatný GIMP.

Klepněte pro větší obrázek
Zdrojová fotografie, v níž světelný odlesk překrývá velkou část zachyceného keře

K odstranění barevných fleků vzniklých odleskem světelných paprsků můžete přistoupit mnoha způsoby. Někdy je skrvna umístěna na víceméně homogenním podkladu, kdy ji snadno odretušujete klonovacím razítkem, nebo retušovacím štětcem. Častěji se však tento defekt rozplizne přes složitější objekt a tady si už s klonováním nevystačíte – nezbývá, než zrekonstruovat postiženou oblast, která má obvykle posunutou barevnou teplotu a snížený kontrast. 

Schválně jsem proto vybral obrázek, v němž se odlesk projevil přes velmi různorodou oblast fotografie, zachycující jednotlivé větvičky keře a oblohu za ním. Navíc jde o vícenásobný lens flare, tedy hned několik skvrn o různé barvě a intenzitě, z nichž nejzřetelnější je velká kruhová oranžová skvrna částečně překrytá menší skvrnou žlutozelené barvy. 

Jak již bylo řečeno, použití retušovacího razítka zde nepřichází v úvahu původní struktura keře by jím byla zcela zničená, retušování by zabralo neadekvátně dlouhou dobu a navíc s nejistým výsledkem. Postup, který si ukážeme, zabere všeho všudy deset minut a jeho výsledkem bude nepoškozená fotografie s odstraněnými odlesky.

Jdeme na to...

V prvním kroku vybereme postiženou oblast nástrojem Laso a výběr zkopírujeme do samostatné vrstvy (klepněte pravým tlačítkem myši na vybranou oblast a vyberte „Vrstva kopírováním“ anebo použijte klávesovou zkratku Ctrl + J).

Klepněte pro větší obrázek
Výběr postižené oblasti a její zkopírování do nové vrstvy

I když už od tohoto kroku se může další postup rozcházet všemi možnými směry, nejčastěji budete řešit zvýšení kontrastu postižené oblasti. Toho jednoduše dosáhnete změnou režimu překrytí vrstvy se skvrnou na volbu „Násobit“. Efekt doladíte snížením intenzity překrytí v nabídce „Výplň“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V panelu „Vrstvy“ jsme nastavili režim překrytí „Násobit“
a snížili krytí výplně podle potřeby (zde na 30 %)

 

Jelikož jsme okraje naší nové vrstvy nijak neprolnuli, vznikne po jejím znásobení po obvodu tvrdý a tmavší okraj. Zbavíme se jej aplikováním masky – nastavte barvu pozadí na bílou a ve spodní liště panelu „Vrstvy“ klepněte na ikonku „Přidat masku vrstvy“ (najdete ji zprava vedle ikony fx).

Poté nastavte barvu popředí na černou, vezměte kruhový štětec s měkkým okrajem a v přidané masce vrstvy přemalujte hrubý okraj vrstvy, dokud úplně nezmizí. Pokud přesáhnete do oblasti, v níž chcete překrývající vrstvu ponechat, stačí přepnout barvu popředí na bílou a znovu štětcem v masce domalovat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po aplikování masky na novou vrstvu byly černým štětcem zjemněny její okraje
 

Jakmile jsme s kontrastem poškozené oblasti spokojení, sladíme s okolím také její barevnost. Opět, i zde je možné sáhnout hned po několika nástrojích, my jsme použili volbu „Odstín a sytost“. Úpravy dosáhnete intuitivním nastavením posuvníků pro odstín, sytost a světlost se zapnutým náhledem.

Klepněte pro větší obrázek
Správnou barevnost vrstvy nastavíme s pomocí nástroje „Odstín a sytost“

Po třech prostých krocích je téměř hotovo, nebýt druhé skrvny s jinými parametry, které se předchozí úprava příliš nedotkla. Vybereme tedy nyní už pouze tuto skrvnu a aplikujeme na ní celý výše uvedený postup. 

Klepněte pro větší obrázek
Označíme další poškozenou oblast a postup opakujeme,
dokud není opraven celý obrázek 

Jakmile je i tato oblast z nejhoršího venku, zbývá už jen ručně doretušovat drobné lokální vady v kontrastu či barevnosti. Nejlépe k tomu poslouží nástroje houba (pro úpravy barevné sytosti), zesvětlení a ztmavení. Pravděpodobně použijete kombinaci všech jmenovaných. U každého vyberte kruhový štětec s měkkým okrajem o průměru mírně menším, než je retušovaná oblast. Jak u houby (hustota), tak u nástrojů zesvětlení/ztmavení (expozice) používejte raději nižších hodnot v rozmezí 5 až 25 %.

Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek
Dílčí nedostatky v lokálním kontrastu a barevnosti
doretušujeme s nástroji Houba, Zesvětlení a Ztmavení

Po necelé čtvrthodince hraní si s vrstvami a rychlých retuší s pomocí houby a ztmavení jsme dosáhli kýženého efektu. Obrázek je zbaven nehezkých skvrn od světelného zdroje a přitom nepřišel o žádnou z informací o jeho původním obsahu.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání výsledné úpravy (vpravo) se zdrojovým snímkem obsahujícím lens flare 
Další článek




celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

Pěkná ukázka retuše a zároveň pěkný výsledek… alfonz mucha 30. 4. 2011, 19:15
Jaký je ekvivalent nástroje houba v Gimpu? Z… Petr 30. 4. 2011, 13:09
V češtině snad jenom www.tutoriarts.cz. V… Honza Homola 30. 4. 2011, 12:07
zajímavé. mimochodem, neporadí mi někdo K… jaderny.fyzik 30. 4. 2011, 10:17
Povedená korekce. Vladimír Starec 28. 4. 2011, 12:28

Další podobné články

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Smartphone Photography 101 vám pomůže zlepšit váš fotografický um

Nezáleží na tom, kolik lidí už fotografuje mobilními telefony a kolik snímků už tak vyfotili. Stále najdete větší množství těch horších, než těch lepších. I pro ně je připraveno několik rad, které by ji mohly pomoci zlepšit se.

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

5 tipů jak dosáhnout lepších nočních streetfotek

Noční fotografie je poměrně komplexní disciplínou, v níž se musíte obvykle dopředu rozhodnout, jak má výsledná fotografie vypadat a tomu také přizpůsobit svoji techniku. Oproti tomu streetfotografie je velmi podobná reportáži, kde je třeba být pohotový.

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

3 nejhorší momenty, se kterými se jako fotograf setkáte

V okamžiku, kdy držíte v ruce pokročilejší fotoaparát, rázem se z vás stává „pan fotograf“, na kterého se obvykle každý obrací pro radu. Pokud ale aparát v ruce nemáte, jste obyčejným člověkem, kterému je třeba vše vysvětlit – v obou rolích se ale dostanete do mnohdy bezvýchodných situací...

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

V aplikaci VSCO budete nově moci editovat i videa

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Nejčastější začátečnické chyby při úpravě fotografií a jak se jim vyhnout

Téměř každý fotograf upravuje své snímky v počítači. Než najde efektivní workflow s kvalitním výsledkem, může to nějaký čas trvat. V našem článku se dozvíte, kterým z nejčastějších chyb je záhodno se vyhnout.

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Proč je důležité rozptýlené světlo a jak ho použít?

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Pamatujete na první Adobe Photoshop? Taková je jeho historie

Adobe Photoshop je tu s námi už od roku 1990, kdy se objevila na trhu verze 1. Postupem času se stal Photoshop prakticky nezbytným nástrojem ve workflow celé řady fotografů. Kam se posunul za necelých třicet let?