DIGIarena.e15.cz

Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Za dobrotu na žebrotu. Ani Pulitzerova cena nezachránila místo fotografovi, který sáhl po klonovacím razítku aby odstranil kus videokamery jiného fotoreportéra. Není jednání AP nepřiměřené?
Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Tisková agentura AP ukončila spolupráci s fotografem a odstranila veškeré jeho snímky poté, co zjistila, že upravil levý dolní roh jednoho ze svých obrázků. Autor fotografie Narciso Contreras je přitom nositelem Pulitzerovy ceny.

Získal ji jako jeden z pěti fotografů v roce 2012 za jeho práci při dokumentování Syrského konfliktu. Nyní jej snímek pořízený právě v Sýrii dostal do potíží. Contreras z něj odretušoval videokameru jiného přítomného fotožurnalisty.

Učinil tak přitom, aniž by jakkoliv změnil hlavní subjekt na fotografii nebo její účel. V podstatě jde o naprosto bezvýznamnou retuš. Agentura AP s ním přesto po zjištění tohoto faktu okamžitě ukončila spolupráci a odstranila veškeré jeho fotografie ze své nabídky. Došla přitom k zjištění, že žádný z dalších Contrerasových snímků nebyl jakkoliv upraven a šlo o jeho první přešlap.

Klepněte pro větší obrázek 
Nahoře původní obrázek, dole upravená verze (zdroj: AP Photo/Narciso Contreras)

Pravidla tiskové agentury AP jsou striktní vůči jakýmkoliv úpravám a hovoří jasně: „Žádné prvky nesmí být do snímků digitálně přidány nebo z něj odebrány“. Viceprezident AP Santiago Lyon fotografovo jednání tvrdě odsoudil i na blogu agentury: „Zachování reputace AP je prvořadé, a pokud by měla být jakkoliv pošpiněna činy porušujícími náš etický kodex, musíme rázně jednat. Záměrné odstranění prvku z fotografie je naprosto nepřípustné a ukončili jsme proto veškerou spolupráci s tímto fotografem na volné noze. Nebude již nikdy pracovat pro AP a to jakýmkoliv způsobem.“

Sám Contreras podal ke svému činu vysvětlení. Důvodem pro odstranění videokamery bylo prý to, že mohla odvádět pozornost od hlavního subjektu. Na blogu agentury dále uvedl: „Učinil jsem špatné rozhodnutí, když jsem odstranil videokameru ze snímku … stydím se za to. Můžete si projít celý můj archiv a zjistíte, že šlo o jediný takový případ. Stalo se to nejspíše proto, že jsem byl ve stresu, v jedné komplikované situaci. Ale ano, stalo se mi to a já přijímám veškeré následky.“

Nabízí se otázka, zdali byla reakce agentury AP vůči činu fotografa přiměřená. Vzhledem k reputaci samotného fotografa a faktu, že šlo o jeho první přešlap, by mohla být reakce agentury mírnější, obzvláště když jde o retuš bezvýznamného rohu fotografie. Nebo máte jiný názor a myslíte si, že by měla reputace samotné agentury AP zůstat neposkvrněná a že by měla trestat i takto drobné prohřešky? Podělte se s námi o váš názor v komentářích.

Další článek




celkem 33 komentářů

Nejnovější komentáře

Zrovna tím bych neargumentoval. Robert Capa … CzechJoker 6. 2. 2014, 15:03
Protože fotograf má taky komponovat... Daniel Wonder 29. 1. 2014, 23:17
Nesúhlasím, maliar tiež nekomponuje do obraz… eosak 29. 1. 2014, 23:11
Tam si neuvedomuji zadnou fotku o ktere by m… R. 28. 1. 2014, 14:28
zčásti ano, ale co by na to řekl fotograf pl… pierre 28. 1. 2014, 13:31

Další podobné články

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Fotografie týdne: Warm-up – o barvách a nejen jejich teplotě

Jazykové pojmenování barev je zajímavým fenoménem. Podle jedné z teorií se do jazyka barvy přidávají postupně. Každý jazyk potřebuje mít diferenci mezi bílou a černou, později přidá červenou, pak zelenou a žlutou a šestá barva je modrá.

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Lecia Oskar Barnack Award 2018 oznámila jména dvanácti finalistů

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Fotografie týdne – o tom, že místo nemusí být vždy zeměpisné určení

Otázka „Kde jsi?“ se na první pohled může zdát banální. Asi každý čtenář těchto řádků ví, kde se právě nachází, že sedí v kavárně, doma či v tramvaji. Jenže zde začíná první potíž. Být někde je vztažené k subjektu a jeho vztahu k okolí.

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Sony World Photography Awards 2019 startuje

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Fotografie týdne – o zármutku nad zánikem

Pnutí mezi vztahem jednice a společnosti je v dějinách přítomno zcela od počátku. Kdo je důležitější? Koho upřednostnit? Kdo nese zodpovědnost? To jsou jen některé otázky, které nás při takto postaveném dilematu mohou napadnout

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!

Mileniálové jako oběť technologického pokroku?!