DIGIarena.e15.cz

Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Za dobrotu na žebrotu. Ani Pulitzerova cena nezachránila místo fotografovi, který sáhl po klonovacím razítku aby odstranil kus videokamery jiného fotoreportéra. Není jednání AP nepřiměřené?
Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Tisková agentura AP ukončila spolupráci s fotografem a odstranila veškeré jeho snímky poté, co zjistila, že upravil levý dolní roh jednoho ze svých obrázků. Autor fotografie Narciso Contreras je přitom nositelem Pulitzerovy ceny.

Získal ji jako jeden z pěti fotografů v roce 2012 za jeho práci při dokumentování Syrského konfliktu. Nyní jej snímek pořízený právě v Sýrii dostal do potíží. Contreras z něj odretušoval videokameru jiného přítomného fotožurnalisty.

Učinil tak přitom, aniž by jakkoliv změnil hlavní subjekt na fotografii nebo její účel. V podstatě jde o naprosto bezvýznamnou retuš. Agentura AP s ním přesto po zjištění tohoto faktu okamžitě ukončila spolupráci a odstranila veškeré jeho fotografie ze své nabídky. Došla přitom k zjištění, že žádný z dalších Contrerasových snímků nebyl jakkoliv upraven a šlo o jeho první přešlap.

Klepněte pro větší obrázek 
Nahoře původní obrázek, dole upravená verze (zdroj: AP Photo/Narciso Contreras)

Pravidla tiskové agentury AP jsou striktní vůči jakýmkoliv úpravám a hovoří jasně: „Žádné prvky nesmí být do snímků digitálně přidány nebo z něj odebrány“. Viceprezident AP Santiago Lyon fotografovo jednání tvrdě odsoudil i na blogu agentury: „Zachování reputace AP je prvořadé, a pokud by měla být jakkoliv pošpiněna činy porušujícími náš etický kodex, musíme rázně jednat. Záměrné odstranění prvku z fotografie je naprosto nepřípustné a ukončili jsme proto veškerou spolupráci s tímto fotografem na volné noze. Nebude již nikdy pracovat pro AP a to jakýmkoliv způsobem.“

Sám Contreras podal ke svému činu vysvětlení. Důvodem pro odstranění videokamery bylo prý to, že mohla odvádět pozornost od hlavního subjektu. Na blogu agentury dále uvedl: „Učinil jsem špatné rozhodnutí, když jsem odstranil videokameru ze snímku … stydím se za to. Můžete si projít celý můj archiv a zjistíte, že šlo o jediný takový případ. Stalo se to nejspíše proto, že jsem byl ve stresu, v jedné komplikované situaci. Ale ano, stalo se mi to a já přijímám veškeré následky.“

Nabízí se otázka, zdali byla reakce agentury AP vůči činu fotografa přiměřená. Vzhledem k reputaci samotného fotografa a faktu, že šlo o jeho první přešlap, by mohla být reakce agentury mírnější, obzvláště když jde o retuš bezvýznamného rohu fotografie. Nebo máte jiný názor a myslíte si, že by měla reputace samotné agentury AP zůstat neposkvrněná a že by měla trestat i takto drobné prohřešky? Podělte se s námi o váš názor v komentářích.

Další článek




celkem 33 komentářů

Nejnovější komentáře

Zrovna tím bych neargumentoval. Robert Capa … CzechJoker 6. 2. 2014, 15:03
Protože fotograf má taky komponovat... Daniel Wonder 29. 1. 2014, 23:17
Nesúhlasím, maliar tiež nekomponuje do obraz… eosak 29. 1. 2014, 23:11
Tam si neuvedomuji zadnou fotku o ktere by m… R. 28. 1. 2014, 14:28
zčásti ano, ale co by na to řekl fotograf pl… pierre 28. 1. 2014, 13:31

Další podobné články

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.

Typy fotografů a jejich charakteristické chování

Typy fotografů a jejich charakteristické chování