DIGIarena.e15.cz

Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Za dobrotu na žebrotu. Ani Pulitzerova cena nezachránila místo fotografovi, který sáhl po klonovacím razítku aby odstranil kus videokamery jiného fotoreportéra. Není jednání AP nepřiměřené?
Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Tisková agentura AP ukončila spolupráci s fotografem a odstranila veškeré jeho snímky poté, co zjistila, že upravil levý dolní roh jednoho ze svých obrázků. Autor fotografie Narciso Contreras je přitom nositelem Pulitzerovy ceny.

Získal ji jako jeden z pěti fotografů v roce 2012 za jeho práci při dokumentování Syrského konfliktu. Nyní jej snímek pořízený právě v Sýrii dostal do potíží. Contreras z něj odretušoval videokameru jiného přítomného fotožurnalisty.

Učinil tak přitom, aniž by jakkoliv změnil hlavní subjekt na fotografii nebo její účel. V podstatě jde o naprosto bezvýznamnou retuš. Agentura AP s ním přesto po zjištění tohoto faktu okamžitě ukončila spolupráci a odstranila veškeré jeho fotografie ze své nabídky. Došla přitom k zjištění, že žádný z dalších Contrerasových snímků nebyl jakkoliv upraven a šlo o jeho první přešlap.

Klepněte pro větší obrázek 
Nahoře původní obrázek, dole upravená verze (zdroj: AP Photo/Narciso Contreras)

Pravidla tiskové agentury AP jsou striktní vůči jakýmkoliv úpravám a hovoří jasně: „Žádné prvky nesmí být do snímků digitálně přidány nebo z něj odebrány“. Viceprezident AP Santiago Lyon fotografovo jednání tvrdě odsoudil i na blogu agentury: „Zachování reputace AP je prvořadé, a pokud by měla být jakkoliv pošpiněna činy porušujícími náš etický kodex, musíme rázně jednat. Záměrné odstranění prvku z fotografie je naprosto nepřípustné a ukončili jsme proto veškerou spolupráci s tímto fotografem na volné noze. Nebude již nikdy pracovat pro AP a to jakýmkoliv způsobem.“

Sám Contreras podal ke svému činu vysvětlení. Důvodem pro odstranění videokamery bylo prý to, že mohla odvádět pozornost od hlavního subjektu. Na blogu agentury dále uvedl: „Učinil jsem špatné rozhodnutí, když jsem odstranil videokameru ze snímku … stydím se za to. Můžete si projít celý můj archiv a zjistíte, že šlo o jediný takový případ. Stalo se to nejspíše proto, že jsem byl ve stresu, v jedné komplikované situaci. Ale ano, stalo se mi to a já přijímám veškeré následky.“

Nabízí se otázka, zdali byla reakce agentury AP vůči činu fotografa přiměřená. Vzhledem k reputaci samotného fotografa a faktu, že šlo o jeho první přešlap, by mohla být reakce agentury mírnější, obzvláště když jde o retuš bezvýznamného rohu fotografie. Nebo máte jiný názor a myslíte si, že by měla reputace samotné agentury AP zůstat neposkvrněná a že by měla trestat i takto drobné prohřešky? Podělte se s námi o váš názor v komentářích.

Další článek




celkem 33 komentářů

Nejnovější komentáře

Zrovna tím bych neargumentoval. Robert Capa … CzechJoker 6. 2. 2014, 15:03
Protože fotograf má taky komponovat... Daniel Wonder 29. 1. 2014, 23:17
Nesúhlasím, maliar tiež nekomponuje do obraz… eosak 29. 1. 2014, 23:11
Tam si neuvedomuji zadnou fotku o ktere by m… R. 28. 1. 2014, 14:28
zčásti ano, ale co by na to řekl fotograf pl… pierre 28. 1. 2014, 13:31

Další podobné články

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Fotografie týdne: Z jiných světů přiletěl jsem k vám

Když o někom řekneme, že má svůj vlastní svět, máme většinou na mysli, že jeho způsob vnímání okolí je substandardní, že je to podivín, člověk výstřední.

Buďte lepším fotografem a zaměřte se na těchto šest věcí

Buďte lepším fotografem a zaměřte se na těchto šest věcí

Každý z nás má, ať už chce či nechce, při své práci vytvořeny dobré, ale i špatné návyky, které nám mohou bránit v rozvoji kreativity. Je dobré ty špatné identifikovat a zkusit se jich postupně zbavit, abychom uvolnili místo těm lepším.

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Zakázané knihy o fotografovaní! Tyhle si ve vězení nepřečtete

Myšlenkové pochody úředníků jsou mnohdy velmi zvláštní. Důkazem toho je dostupnost a nedostupnost různorodých knih ve vězeňské knihovně ve státu Texas. Půjčíte si tu Mein Kampf ale na historii fotografie musíte zapomenout.

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Focení v Yosemitech? Jedině s povolením!

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Fotografie týdne: za zraky ulice – o viděném a neviděném

Když pamětníci vyprávějí o návštěvě v Sovětském svazu, jsou poměrně zřejmé vzpomínky na to, že existovaly trasy a ulice, kterými turisté chodit mohou, a naopak jakékoli odchýlení se trestalo.

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Fotobanka Shutterstock zakázala stylizované fotky opic

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Společnosti DJI a SkyPixel vyhlásily výsledky „vzdušné“ fotografické soutěže

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Fotografie týdne: Stalker – o bytí v samotě v davu

Živíme se druhými lidmi. Tuto zkratku Jan Sokol používá, aby vyjádřil skutečnost, že předmětem obživy většiny společnosti již není zemědělství, dokonce ani průmysl, ale služby či státní sektor.