DIGIarena.e15.cz

Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Za dobrotu na žebrotu. Ani Pulitzerova cena nezachránila místo fotografovi, který sáhl po klonovacím razítku aby odstranil kus videokamery jiného fotoreportéra. Není jednání AP nepřiměřené?
Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Tisková agentura AP ukončila spolupráci s fotografem a odstranila veškeré jeho snímky poté, co zjistila, že upravil levý dolní roh jednoho ze svých obrázků. Autor fotografie Narciso Contreras je přitom nositelem Pulitzerovy ceny.

Získal ji jako jeden z pěti fotografů v roce 2012 za jeho práci při dokumentování Syrského konfliktu. Nyní jej snímek pořízený právě v Sýrii dostal do potíží. Contreras z něj odretušoval videokameru jiného přítomného fotožurnalisty.

Učinil tak přitom, aniž by jakkoliv změnil hlavní subjekt na fotografii nebo její účel. V podstatě jde o naprosto bezvýznamnou retuš. Agentura AP s ním přesto po zjištění tohoto faktu okamžitě ukončila spolupráci a odstranila veškeré jeho fotografie ze své nabídky. Došla přitom k zjištění, že žádný z dalších Contrerasových snímků nebyl jakkoliv upraven a šlo o jeho první přešlap.

Klepněte pro větší obrázek 
Nahoře původní obrázek, dole upravená verze (zdroj: AP Photo/Narciso Contreras)

Pravidla tiskové agentury AP jsou striktní vůči jakýmkoliv úpravám a hovoří jasně: „Žádné prvky nesmí být do snímků digitálně přidány nebo z něj odebrány“. Viceprezident AP Santiago Lyon fotografovo jednání tvrdě odsoudil i na blogu agentury: „Zachování reputace AP je prvořadé, a pokud by měla být jakkoliv pošpiněna činy porušujícími náš etický kodex, musíme rázně jednat. Záměrné odstranění prvku z fotografie je naprosto nepřípustné a ukončili jsme proto veškerou spolupráci s tímto fotografem na volné noze. Nebude již nikdy pracovat pro AP a to jakýmkoliv způsobem.“

Sám Contreras podal ke svému činu vysvětlení. Důvodem pro odstranění videokamery bylo prý to, že mohla odvádět pozornost od hlavního subjektu. Na blogu agentury dále uvedl: „Učinil jsem špatné rozhodnutí, když jsem odstranil videokameru ze snímku … stydím se za to. Můžete si projít celý můj archiv a zjistíte, že šlo o jediný takový případ. Stalo se to nejspíše proto, že jsem byl ve stresu, v jedné komplikované situaci. Ale ano, stalo se mi to a já přijímám veškeré následky.“

Nabízí se otázka, zdali byla reakce agentury AP vůči činu fotografa přiměřená. Vzhledem k reputaci samotného fotografa a faktu, že šlo o jeho první přešlap, by mohla být reakce agentury mírnější, obzvláště když jde o retuš bezvýznamného rohu fotografie. Nebo máte jiný názor a myslíte si, že by měla reputace samotné agentury AP zůstat neposkvrněná a že by měla trestat i takto drobné prohřešky? Podělte se s námi o váš názor v komentářích.

Další článek




celkem 33 komentářů

Nejnovější komentáře

Zrovna tím bych neargumentoval. Robert Capa … CzechJoker 6. 2. 2014, 15:03
Protože fotograf má taky komponovat... Daniel Wonder 29. 1. 2014, 23:17
Nesúhlasím, maliar tiež nekomponuje do obraz… eosak 29. 1. 2014, 23:11
Tam si neuvedomuji zadnou fotku o ktere by m… R. 28. 1. 2014, 14:28
zčásti ano, ale co by na to řekl fotograf pl… pierre 28. 1. 2014, 13:31

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.