DIGIarena.e15.cz

Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Za dobrotu na žebrotu. Ani Pulitzerova cena nezachránila místo fotografovi, který sáhl po klonovacím razítku aby odstranil kus videokamery jiného fotoreportéra. Není jednání AP nepřiměřené?
Agentura AP propustila fotografa kvůli bezvýznamné retuši

Tisková agentura AP ukončila spolupráci s fotografem a odstranila veškeré jeho snímky poté, co zjistila, že upravil levý dolní roh jednoho ze svých obrázků. Autor fotografie Narciso Contreras je přitom nositelem Pulitzerovy ceny.

Získal ji jako jeden z pěti fotografů v roce 2012 za jeho práci při dokumentování Syrského konfliktu. Nyní jej snímek pořízený právě v Sýrii dostal do potíží. Contreras z něj odretušoval videokameru jiného přítomného fotožurnalisty.

Učinil tak přitom, aniž by jakkoliv změnil hlavní subjekt na fotografii nebo její účel. V podstatě jde o naprosto bezvýznamnou retuš. Agentura AP s ním přesto po zjištění tohoto faktu okamžitě ukončila spolupráci a odstranila veškeré jeho fotografie ze své nabídky. Došla přitom k zjištění, že žádný z dalších Contrerasových snímků nebyl jakkoliv upraven a šlo o jeho první přešlap.

Klepněte pro větší obrázek 
Nahoře původní obrázek, dole upravená verze (zdroj: AP Photo/Narciso Contreras)

Pravidla tiskové agentury AP jsou striktní vůči jakýmkoliv úpravám a hovoří jasně: „Žádné prvky nesmí být do snímků digitálně přidány nebo z něj odebrány“. Viceprezident AP Santiago Lyon fotografovo jednání tvrdě odsoudil i na blogu agentury: „Zachování reputace AP je prvořadé, a pokud by měla být jakkoliv pošpiněna činy porušujícími náš etický kodex, musíme rázně jednat. Záměrné odstranění prvku z fotografie je naprosto nepřípustné a ukončili jsme proto veškerou spolupráci s tímto fotografem na volné noze. Nebude již nikdy pracovat pro AP a to jakýmkoliv způsobem.“

Sám Contreras podal ke svému činu vysvětlení. Důvodem pro odstranění videokamery bylo prý to, že mohla odvádět pozornost od hlavního subjektu. Na blogu agentury dále uvedl: „Učinil jsem špatné rozhodnutí, když jsem odstranil videokameru ze snímku … stydím se za to. Můžete si projít celý můj archiv a zjistíte, že šlo o jediný takový případ. Stalo se to nejspíše proto, že jsem byl ve stresu, v jedné komplikované situaci. Ale ano, stalo se mi to a já přijímám veškeré následky.“

Nabízí se otázka, zdali byla reakce agentury AP vůči činu fotografa přiměřená. Vzhledem k reputaci samotného fotografa a faktu, že šlo o jeho první přešlap, by mohla být reakce agentury mírnější, obzvláště když jde o retuš bezvýznamného rohu fotografie. Nebo máte jiný názor a myslíte si, že by měla reputace samotné agentury AP zůstat neposkvrněná a že by měla trestat i takto drobné prohřešky? Podělte se s námi o váš názor v komentářích.

Další článek




celkem 33 komentářů

Nejnovější komentáře

Zrovna tím bych neargumentoval. Robert Capa … CzechJoker 6. 2. 2014, 15:03
Protože fotograf má taky komponovat... Daniel Wonder 29. 1. 2014, 23:17
Nesúhlasím, maliar tiež nekomponuje do obraz… eosak 29. 1. 2014, 23:11
Tam si neuvedomuji zadnou fotku o ktere by m… R. 28. 1. 2014, 14:28
zčásti ano, ale co by na to řekl fotograf pl… pierre 28. 1. 2014, 13:31

Další podobné články

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát

Slepý fotograf Ian Treherne se své práce nehodlá vzdát