DIGIarena.e15.cz

Alexander Gardner – Sever proti Jihu

Reportážní fotograf pouze zdánlivě zachycuje přesně to, co má před objektivem svého fotoaparátu. Ve skutečnosti může nejrůznějšími způsoby výpověď fotografie manipulovat.
Alexander Gardner – Sever proti Jihu

Již v případě první fotografované války vůbec jsme se setkali s podezřením na manipulaci fotografií nebo přinejmenším tendenční pojetí (viz minulý díl tohoto seriálu – Roger Fenton).

S podobným jevem se setkáme také u prvního soustavněji fotograficky zdokumentovaného válečného konfliktu, kterým je Americká občanská válka.

Klepněte pro větší obrázek
Allan Pinkerton, Abraham Lincoln a generálmajor John A. McClernand,
foto: Alexander Gardner, 3. říjen 1862, zdroj: Wikimedia Commons.

Alexander Gardner (17. říjen 1821 – 10. prosince 1882) fotografoval kromě jiného i bojiště bezprostředně po bitvách. Díky svým kontaktům mohl postupovat přímo s armádou a být tak v centru důležitých událostí (fotografická dokumentace války již byla do značné míry institucionalizována – přinejmenším na straně Severu).

Fotografie vyvolával v polních podmínkách ve své pojízdné fotokomoře. Na rozdíl od předchozího autora se už nevyhýbal ani syrovým záběrům válečné reality, takže na jeho fotografiích jsou i mrtví vojáci. A právě u tohoto poněkud morbidního tématu se autor dopustil manipulace – podle všeho Gardner nejméně u jednoho snímku přesunul mrtvoly tak aby vytvářely dramatičtější kompozici (přišlo se na to ovšem až o století později).

Klepněte pro větší obrázek
Snímek z bitevního pole u Antietamu, foto: Alexander Gardner, září 1862, zdroj: Wikimedia Commons.

Z dalších Gardnerových fotografií jsou známé zejména portréty Abrahama Lincolna, snímky z jeho pohřbu a z popravy spiklenců zapletených do atentátu.

Klepněte pro větší obrázek
Abraham Lincoln, foto: Alexander Gardner, 8. listopad 1863, zdroj: Wikimedia Commons.

Fotogalerie

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Instantní lež: skutečnost kontra sociální média v krátkém videu

Instantní lež: skutečnost kontra sociální média v krátkém videu

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční světýlka jako zdroj osvětlení pro portréty?

Vánoční osvětlení je jednou z věcí, které využíváme v roce velmi krátce – obvykle pár týdnů na přelomu roku a případně jako výzdobu různých večírků a oslav. Proč ale nezkusit pomocí malých LED světýlek vytvořit zajímavé portréty?