DIGIarena.e15.cz

Alexander Gardner – Sever proti Jihu

Reportážní fotograf pouze zdánlivě zachycuje přesně to, co má před objektivem svého fotoaparátu. Ve skutečnosti může nejrůznějšími způsoby výpověď fotografie manipulovat.
Alexander Gardner – Sever proti Jihu

Již v případě první fotografované války vůbec jsme se setkali s podezřením na manipulaci fotografií nebo přinejmenším tendenční pojetí (viz minulý díl tohoto seriálu – Roger Fenton).

S podobným jevem se setkáme také u prvního soustavněji fotograficky zdokumentovaného válečného konfliktu, kterým je Americká občanská válka.

Klepněte pro větší obrázek
Allan Pinkerton, Abraham Lincoln a generálmajor John A. McClernand,
foto: Alexander Gardner, 3. říjen 1862, zdroj: Wikimedia Commons.

Alexander Gardner (17. říjen 1821 – 10. prosince 1882) fotografoval kromě jiného i bojiště bezprostředně po bitvách. Díky svým kontaktům mohl postupovat přímo s armádou a být tak v centru důležitých událostí (fotografická dokumentace války již byla do značné míry institucionalizována – přinejmenším na straně Severu).

Fotografie vyvolával v polních podmínkách ve své pojízdné fotokomoře. Na rozdíl od předchozího autora se už nevyhýbal ani syrovým záběrům válečné reality, takže na jeho fotografiích jsou i mrtví vojáci. A právě u tohoto poněkud morbidního tématu se autor dopustil manipulace – podle všeho Gardner nejméně u jednoho snímku přesunul mrtvoly tak aby vytvářely dramatičtější kompozici (přišlo se na to ovšem až o století později).

Klepněte pro větší obrázek
Snímek z bitevního pole u Antietamu, foto: Alexander Gardner, září 1862, zdroj: Wikimedia Commons.

Z dalších Gardnerových fotografií jsou známé zejména portréty Abrahama Lincolna, snímky z jeho pohřbu a z popravy spiklenců zapletených do atentátu.

Klepněte pro větší obrázek
Abraham Lincoln, foto: Alexander Gardner, 8. listopad 1863, zdroj: Wikimedia Commons.

Fotogalerie

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Problematický přebytek plastů okem fotografa

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

Fotografie týdne: Světlo nezastavíš....

V řecké mytologii, ale také v dalších starověkých náboženských systémech je možné vidět, že existuje bůh Slunce, jako jedna z klíčových postav celého panteonu. Někde k němu bývá přiřazována také jistá moudrost nebo nadvláda nad živými.

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Fotografie týdne: O cestě na vrchol, která nikdy nekončí

Teilhard de Chardin má ve své knize Úvahy o štěstí zajímavý obraz lidí, které dělí do tří kategorií. Jde o horolezce, kteří se chystají na výstup.

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

20 vět, které byste neměli pronášet před fotografem

Fotografování je sice řemeslo, ale bez malé dávky talentu bude každá zakázka poměrně náročná. A co teprve, když vás budou zákazníci žádat o sice konkrétní, ale zcela nesmyslnou věc. Ty nejhorší požadavky se kupodivu mnohokráte opakují...

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotograf pořídil unikátní záběry zatmění slunce z komerčního vnitrostátního letu

Fotografie týdne: Starosti

Fotografie týdne: Starosti

Slovo starost etymologicky souvisí se stářím, je odvozeno od jeho představy, jako věku truchlivého či smutného. Být starý a mrzutý, je tedy jistým jazykovým rámováním, které se zde užilo a jehož základní strukturu slov dodnes nese.

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Fotografie týdne: Kam už nemůžeš...

Říká se, že do dýní a do lidí, člověk zvenčí nevidí. A zatímco u dýně je možné užívat různé diagnostické metody pro zkoumání toho, co je uvnitř, tak u člověka to jde hůře. Respektive zkoumat můžeme mnohé, ale onoho vnitřního se zatím dokážeme dotýkat skutečně jen málo.