DIGIarena.e15.cz

Alexander Gardner – Sever proti Jihu

Reportážní fotograf pouze zdánlivě zachycuje přesně to, co má před objektivem svého fotoaparátu. Ve skutečnosti může nejrůznějšími způsoby výpověď fotografie manipulovat.
Alexander Gardner – Sever proti Jihu

Již v případě první fotografované války vůbec jsme se setkali s podezřením na manipulaci fotografií nebo přinejmenším tendenční pojetí (viz minulý díl tohoto seriálu – Roger Fenton).

S podobným jevem se setkáme také u prvního soustavněji fotograficky zdokumentovaného válečného konfliktu, kterým je Americká občanská válka.

Klepněte pro větší obrázek
Allan Pinkerton, Abraham Lincoln a generálmajor John A. McClernand,
foto: Alexander Gardner, 3. říjen 1862, zdroj: Wikimedia Commons.

Alexander Gardner (17. říjen 1821 – 10. prosince 1882) fotografoval kromě jiného i bojiště bezprostředně po bitvách. Díky svým kontaktům mohl postupovat přímo s armádou a být tak v centru důležitých událostí (fotografická dokumentace války již byla do značné míry institucionalizována – přinejmenším na straně Severu).

Fotografie vyvolával v polních podmínkách ve své pojízdné fotokomoře. Na rozdíl od předchozího autora se už nevyhýbal ani syrovým záběrům válečné reality, takže na jeho fotografiích jsou i mrtví vojáci. A právě u tohoto poněkud morbidního tématu se autor dopustil manipulace – podle všeho Gardner nejméně u jednoho snímku přesunul mrtvoly tak aby vytvářely dramatičtější kompozici (přišlo se na to ovšem až o století později).

Klepněte pro větší obrázek
Snímek z bitevního pole u Antietamu, foto: Alexander Gardner, září 1862, zdroj: Wikimedia Commons.

Z dalších Gardnerových fotografií jsou známé zejména portréty Abrahama Lincolna, snímky z jeho pohřbu a z popravy spiklenců zapletených do atentátu.

Klepněte pro větší obrázek
Abraham Lincoln, foto: Alexander Gardner, 8. listopad 1863, zdroj: Wikimedia Commons.

Fotogalerie

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: Počula si ...

Fotografie týdne: Počula si ...

Podle Hanse Urs von Balthasara znamená slovo komunita etymologicky spojení dvou slov dohromady či spolu a zeď. Zeď, je to, co odděluje členy komunity od těch ostatních. Je to prostor bezpečí za hradbami, který vyžaduje jistou loajalitu, společný jazyk, hodnoty, či blízkost.

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Dorothea Langeová: Kam se poděl palec Kočující matky?

Jen několik málo fotografií se stalo opravdu ikonickými – každý je viděl a snadno si je vybaví. Mnohá tato díla mají moc promítnout se do reálného světa a ovlivnit skutečnost. Patří mezi ně i snímek Dorothey Langeové Kočující matka.

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Největší fotoaparát na světě? Opuštěný dům a obří kolodiová deska

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Film natočený čistě na iPhone získal prestižní britské ocenění

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Fotografie týdne: Z cyklu Olšanské hřbitovy

Sledovat kulturu toho, jak nakládáme s mrtvými je nesmírně zajímavé a poučné, nikoli kvůli nim samotným, ale především proto, že nám ukazuje, jak k vlastní smrti a bytí ve světě přistupujeme sami

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Fotografie týdne: Černobílé emoce, Tanec I.

Emoce patří mezi nesporně literárně nejreflektovanější, ale současně nejméně vážně branou složku, lidského myšlení či osobnosti vůbec.

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Sony zveřejnilo výsledky fotosoutěže Alpha Female

Fotografie týdne: Za oponou

Fotografie týdne: Za oponou

Hannah Arendtová ve své knize Původ totalitarismu nesmírně pečlivě analyzuje to, jak snadno člověk upadne do schémat veřejného mínění, aniž by byl schopen a ochoten napřít svůj kritický úsudek, jenž by mohl vést k tomu, že některá obecně tradovaná interpretační pojetí překročí nebo problematizuje.