DIGIarena.e15.cz

Alexander Gardner – Sever proti Jihu

Reportážní fotograf pouze zdánlivě zachycuje přesně to, co má před objektivem svého fotoaparátu. Ve skutečnosti může nejrůznějšími způsoby výpověď fotografie manipulovat.
Alexander Gardner – Sever proti Jihu

Již v případě první fotografované války vůbec jsme se setkali s podezřením na manipulaci fotografií nebo přinejmenším tendenční pojetí (viz minulý díl tohoto seriálu – Roger Fenton).

S podobným jevem se setkáme také u prvního soustavněji fotograficky zdokumentovaného válečného konfliktu, kterým je Americká občanská válka.

Klepněte pro větší obrázek
Allan Pinkerton, Abraham Lincoln a generálmajor John A. McClernand,
foto: Alexander Gardner, 3. říjen 1862, zdroj: Wikimedia Commons.

Alexander Gardner (17. říjen 1821 – 10. prosince 1882) fotografoval kromě jiného i bojiště bezprostředně po bitvách. Díky svým kontaktům mohl postupovat přímo s armádou a být tak v centru důležitých událostí (fotografická dokumentace války již byla do značné míry institucionalizována – přinejmenším na straně Severu).

Fotografie vyvolával v polních podmínkách ve své pojízdné fotokomoře. Na rozdíl od předchozího autora se už nevyhýbal ani syrovým záběrům válečné reality, takže na jeho fotografiích jsou i mrtví vojáci. A právě u tohoto poněkud morbidního tématu se autor dopustil manipulace – podle všeho Gardner nejméně u jednoho snímku přesunul mrtvoly tak aby vytvářely dramatičtější kompozici (přišlo se na to ovšem až o století později).

Klepněte pro větší obrázek
Snímek z bitevního pole u Antietamu, foto: Alexander Gardner, září 1862, zdroj: Wikimedia Commons.

Z dalších Gardnerových fotografií jsou známé zejména portréty Abrahama Lincolna, snímky z jeho pohřbu a z popravy spiklenců zapletených do atentátu.

Klepněte pro větší obrázek
Abraham Lincoln, foto: Alexander Gardner, 8. listopad 1863, zdroj: Wikimedia Commons.

Fotogalerie

Další informace

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

World Press Photo 2018 v komentované galerii

World Press Photo 2018 v komentované galerii

Minulý týden byli vyhlášeni vítězové 61. ročníku prestižní soutěže World Press Photo. Porota vybírala ze 73 044 snímků od 4 548 fotografů ze 125 zemí. Z jednotlivých, celkově devíti, kategorií jsme vybrali ty nejzajímavější fotografie.

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

Čím fotí vítězové soutěže World Press Photo?

Fotografie týdne: lustrování

Fotografie týdne: lustrování

Člověk je nesporně bytostí časovou – každá buňka v našem těle má svůj čas, který vydrží, naše myšlení je nekonečně spojené s časovostí bytí. Přemýšlíme, co stihneme, co po nás zůstane, toužíme po nesmrtelností, kterou rozličným způsobem naplňujeme.

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho

Královský palác oznámil jméno oficiálního svatebního fotografa prince Harryho

Sběratel fotografií koupil za pár liber fotografii v hodnotě dvou milionů dolarů

Sběratel fotografií koupil za pár liber fotografii v hodnotě dvou milionů dolarů

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Fotografie týdne: Poslední oblouček – o zážitku, zkušenosti, plnosti okamžiku

Historicismus, respektive snaha přenášet historické struktury, kulisy a reálie do doby, do které nepatří, může nabývat různých podob a mít různé kořeny, mezi kterými je třeba rozlišovat.

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Fotografie týdne: Slnečné a tienisté

Jednou ze základních myšlenek buddhismu, který je pro současný západní kulturní okruh stále přitažlivější je nehodnocení. To neznamená utonutí v bezbřehém relativismu (který je v mnoha ohledech obtížně konzistentně udržitelný), ale do jisté míry ztrátu zájmu o okolí.

Louis Mendes – 40 let v New Yorku se starým fotoaparátem

Louis Mendes – 40 let v New Yorku se starým fotoaparátem