DIGIarena.e15.cz

Antonín Kratochvil - Retrospektiva

Souborná výstava lovosického rodáka Antonína Kratochvíla (1947), žijícího v USA, prezentuje výběr z tvorby světově proslulého fotožurnalisty. Ukázky z několika cyklů, které vznikaly od konce sedmdesátých let po současnost na různých místech několika kontinentů charakterizují fotografův přístup a způsob interpretace dění, jehož se účastní jako vnímavý a citlivý pozorovatel
Antonín Kratochvil - Retrospektiva

Životním předělem Antonína Kratochvila byla emigrace z Československa v roce 1967 a následující léta prožitá v západní Evropě. Po studiích fotografie na amsterdamské Gerrit Rietveltd Art Academy odešel do USA, cestoval a fotografoval. Objevoval se tam, kde spoluprožíval vypjaté, dramatické situace způsobené přírodními, sociálními katastrofami a válečnými konflikty.

Jeho způsob vidění a vnímání aktuálních událostí a životních příběhů vypovídá a schopnosti rychlé reakce a zachycení momentu, přesvědčivě charakterizujícího situaci i o soucítění s jejími aktéry. Mnohdy se vyhýbá přímému vyobrazení ústředního děje, motivujícího fotografickou reportáž. Všímá si epizod, atmosféry dění kolem, výmluvných detailů tváří. Antonín Kratochvíl začínal návraty do zemí východní Evropy, aby si připomněl svět, který opustil - fotografoval prostředí a lidi, jejichž život byl poznamenán totalitními režimy, momenty, příbuzné těm, které sám prožíval. Jeho fotografie vypovídající o lidském strádání způsobeném nejrůznějšími okolnostmi apelují naléhavostí sdělení, aniž by zdůrazňovaly drastičnost reality – zachycuje tragické strádání dětí, způsobené válkami, chudobou a nemocí, utečenců, lidí poznamenaných válečnými konflikty. Nezajímá ho postižení bojových střetů, ale jejich oběti, jejichž vyobrazením upozorňuje na hrůzy, které války způsobují.

Pracuje pro různé nadace, podporující humanitární programy, jeho fotografické reportáže iniciují pomoc těm, kteří ji naléhavě potřebují. Na cestách tráví většinu roku, vrací se z nich s obrazovými svědectvími událostí a situací, které se liší místy děje, jsou si však podobné obsahově, vypovídají především o lidském utrpení. Fotografuje i osobnosti současné kulturní scény které ho zaujaly, známé tváře však zachycuje po svém, v momentu, odhalujícím osobnost portrétovaného bez stopy idealizace. Vybírá si z těch, jež ho zaujali svým životním příběhem a chce je poznat.

Výstavu pořádá Dům umění města Brna v době od 14. září do 20. listopadu 2005 ve své hlavní budově na Malinovského náměstí 2 v Brně. Kurátorkou výstavy je Jana Vránová. Bližsí informace naleznete na webové adrese http://www.dumb.cz.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů