DIGIarena.e15.cz

Antonín Kratochvil - Retrospektiva

Souborná výstava lovosického rodáka Antonína Kratochvíla (1947), žijícího v USA, prezentuje výběr z tvorby světově proslulého fotožurnalisty. Ukázky z několika cyklů, které vznikaly od konce sedmdesátých let po současnost na různých místech několika kontinentů charakterizují fotografův přístup a způsob interpretace dění, jehož se účastní jako vnímavý a citlivý pozorovatel
Antonín Kratochvil - Retrospektiva

Životním předělem Antonína Kratochvila byla emigrace z Československa v roce 1967 a následující léta prožitá v západní Evropě. Po studiích fotografie na amsterdamské Gerrit Rietveltd Art Academy odešel do USA, cestoval a fotografoval. Objevoval se tam, kde spoluprožíval vypjaté, dramatické situace způsobené přírodními, sociálními katastrofami a válečnými konflikty.

Jeho způsob vidění a vnímání aktuálních událostí a životních příběhů vypovídá a schopnosti rychlé reakce a zachycení momentu, přesvědčivě charakterizujícího situaci i o soucítění s jejími aktéry. Mnohdy se vyhýbá přímému vyobrazení ústředního děje, motivujícího fotografickou reportáž. Všímá si epizod, atmosféry dění kolem, výmluvných detailů tváří. Antonín Kratochvíl začínal návraty do zemí východní Evropy, aby si připomněl svět, který opustil - fotografoval prostředí a lidi, jejichž život byl poznamenán totalitními režimy, momenty, příbuzné těm, které sám prožíval. Jeho fotografie vypovídající o lidském strádání způsobeném nejrůznějšími okolnostmi apelují naléhavostí sdělení, aniž by zdůrazňovaly drastičnost reality – zachycuje tragické strádání dětí, způsobené válkami, chudobou a nemocí, utečenců, lidí poznamenaných válečnými konflikty. Nezajímá ho postižení bojových střetů, ale jejich oběti, jejichž vyobrazením upozorňuje na hrůzy, které války způsobují.

Pracuje pro různé nadace, podporující humanitární programy, jeho fotografické reportáže iniciují pomoc těm, kteří ji naléhavě potřebují. Na cestách tráví většinu roku, vrací se z nich s obrazovými svědectvími událostí a situací, které se liší místy děje, jsou si však podobné obsahově, vypovídají především o lidském utrpení. Fotografuje i osobnosti současné kulturní scény které ho zaujaly, známé tváře však zachycuje po svém, v momentu, odhalujícím osobnost portrétovaného bez stopy idealizace. Vybírá si z těch, jež ho zaujali svým životním příběhem a chce je poznat.

Výstavu pořádá Dům umění města Brna v době od 14. září do 20. listopadu 2005 ve své hlavní budově na Malinovského náměstí 2 v Brně. Kurátorkou výstavy je Jana Vránová. Bližsí informace naleznete na webové adrese http://www.dumb.cz.

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne