DIGIarena.e15.cz

Arthur Tress: Fotografování potřebuji k přežití

“Fotografování je moje metoda k vysvětlení tohoto zmateného světa, který se na mě neustále řítí,” jsou slova Arthura Tresse, amerického fotografa, jehož dílo mohou návštěvníci Pražského domu fotografie zhlédnout do konce října 2004.
Arthur Tress: Fotografování potřebuji k přežití

Výstava nazvaná Fantastická cesta představuje reprezentativní výběr z retrospektivy významného amerického fotografa. Na panelech nalezne návštěvník jakýsi průřez autorovou 45 letou kariérou a projde si cestu od raného fotožurnalismu k surrealismu, erotičnosti a inscenované imaginativnosti. Vybrané fotografie ukazují Tressovo bádání na poli dokumentární práce (málokdy viděné snímky), jeho prozkoumávání sexuality i propracovaný koncept souborů Opera pro čajovou konvici, Fish Tank Sonata a Requiem pro těžítko. Jeho fotografické dílo (zejména nejznámější série jako např. Sběratel snů, Stín a Divadlo mysli) je protknuto snovou obrazotvorností.

Klepněte pro větší obrázek
Zaplavený sen, Ocean City, New Jersey, 1971

Arthur Tress (1940) fotografuje od dvanácti let. Ze začátku jej zajímaly hlavně chátrající domy a pomalu rozpadající se Coney Island. Z tohoto prostředí pramení Tressovo okouzlení surrealismem, které se promítá v jeho fotografiích. Rovněž jako dítě z rozvedené rodiny se pohyboval neustále mezi světem matky pocházející z nižší společenské vrstvy a světem otce, zbohatlíka. Rozdílné životní podmínky introvertní Arthur jednak pozoroval, jednak i zachycoval svým objektivem.

Ačkoli Tresse zajímala i malba a film, se kterými při svém studiu na Bard College “potkal”, pouto k fotografii bylo silnější. Dokumentární styl, kterým pracuje ovšem vždy charakterizovalo osobité a výtvarné pojetí. Tressovy snímky vynikají surrealistickou senzitivitou a představivostí. Jeho zájem o společnost prohloubily cesty po Evropě, Egyptě, Mexiku, Indii, Japonsku a Africe, kde poznal rituály a náboženské obřady.

Klepněte pro větší obrázek
Stephan Brecht, Nevěsta a ženich, New York, 1970


Fotografie vystaveny v Pražském domu fotografie budí zdání dokumentu, jsou však inscenovány. Tress v nich spojuje divadlo, fantazii, vytváří jakousi mytickou vizi světa. Figurativní záběry s pózujícími osobami a přidanými rekvizitami zprostředkovávají Tressův zájem o vizuální sny a archetypy. Ze stylizovaných záběrů nápadně vystupuje téma koloběhu života, smrti a zejména smrtelnosti. Tress-režisér své obrazy inscenuje divadelním způsobem. Vznikají tak fascinující smyšlená a alegorická zobrazení obav, skrytých snů a tužeb.

Akt fotografování je Tressovi nutností, jak sám vysvětluje. ”Moje naléhavá potřeba fotografovat se aktivuje téměř biologickým instinktem pro sebeochranu před chaosem. Fotoaparát je mechanický stroj, který rozšiřuje moji přirozenou schopnost a touhu po smysluplném uspořádání věcí. Potřebuji to k přežití.”

Arthur Tress: Fantastická cesta
Pražský dům fotografie
do 31. října 2004




 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.