DIGIarena.e15.cz

Arthur Tress: Fotografování potřebuji k přežití

“Fotografování je moje metoda k vysvětlení tohoto zmateného světa, který se na mě neustále řítí,” jsou slova Arthura Tresse, amerického fotografa, jehož dílo mohou návštěvníci Pražského domu fotografie zhlédnout do konce října 2004.
Arthur Tress: Fotografování potřebuji k přežití

Výstava nazvaná Fantastická cesta představuje reprezentativní výběr z retrospektivy významného amerického fotografa. Na panelech nalezne návštěvník jakýsi průřez autorovou 45 letou kariérou a projde si cestu od raného fotožurnalismu k surrealismu, erotičnosti a inscenované imaginativnosti. Vybrané fotografie ukazují Tressovo bádání na poli dokumentární práce (málokdy viděné snímky), jeho prozkoumávání sexuality i propracovaný koncept souborů Opera pro čajovou konvici, Fish Tank Sonata a Requiem pro těžítko. Jeho fotografické dílo (zejména nejznámější série jako např. Sběratel snů, Stín a Divadlo mysli) je protknuto snovou obrazotvorností.

Klepněte pro větší obrázek
Zaplavený sen, Ocean City, New Jersey, 1971

Arthur Tress (1940) fotografuje od dvanácti let. Ze začátku jej zajímaly hlavně chátrající domy a pomalu rozpadající se Coney Island. Z tohoto prostředí pramení Tressovo okouzlení surrealismem, které se promítá v jeho fotografiích. Rovněž jako dítě z rozvedené rodiny se pohyboval neustále mezi světem matky pocházející z nižší společenské vrstvy a světem otce, zbohatlíka. Rozdílné životní podmínky introvertní Arthur jednak pozoroval, jednak i zachycoval svým objektivem.

Ačkoli Tresse zajímala i malba a film, se kterými při svém studiu na Bard College “potkal”, pouto k fotografii bylo silnější. Dokumentární styl, kterým pracuje ovšem vždy charakterizovalo osobité a výtvarné pojetí. Tressovy snímky vynikají surrealistickou senzitivitou a představivostí. Jeho zájem o společnost prohloubily cesty po Evropě, Egyptě, Mexiku, Indii, Japonsku a Africe, kde poznal rituály a náboženské obřady.

Klepněte pro větší obrázek
Stephan Brecht, Nevěsta a ženich, New York, 1970


Fotografie vystaveny v Pražském domu fotografie budí zdání dokumentu, jsou však inscenovány. Tress v nich spojuje divadlo, fantazii, vytváří jakousi mytickou vizi světa. Figurativní záběry s pózujícími osobami a přidanými rekvizitami zprostředkovávají Tressův zájem o vizuální sny a archetypy. Ze stylizovaných záběrů nápadně vystupuje téma koloběhu života, smrti a zejména smrtelnosti. Tress-režisér své obrazy inscenuje divadelním způsobem. Vznikají tak fascinující smyšlená a alegorická zobrazení obav, skrytých snů a tužeb.

Akt fotografování je Tressovi nutností, jak sám vysvětluje. ”Moje naléhavá potřeba fotografovat se aktivuje téměř biologickým instinktem pro sebeochranu před chaosem. Fotoaparát je mechanický stroj, který rozšiřuje moji přirozenou schopnost a touhu po smysluplném uspořádání věcí. Potřebuji to k přežití.”

Arthur Tress: Fantastická cesta
Pražský dům fotografie
do 31. října 2004




 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.