DIGIarena.e15.cz

Arthur Tress: Fotografování potřebuji k přežití

“Fotografování je moje metoda k vysvětlení tohoto zmateného světa, který se na mě neustále řítí,” jsou slova Arthura Tresse, amerického fotografa, jehož dílo mohou návštěvníci Pražského domu fotografie zhlédnout do konce října 2004.
Arthur Tress: Fotografování potřebuji k přežití

Výstava nazvaná Fantastická cesta představuje reprezentativní výběr z retrospektivy významného amerického fotografa. Na panelech nalezne návštěvník jakýsi průřez autorovou 45 letou kariérou a projde si cestu od raného fotožurnalismu k surrealismu, erotičnosti a inscenované imaginativnosti. Vybrané fotografie ukazují Tressovo bádání na poli dokumentární práce (málokdy viděné snímky), jeho prozkoumávání sexuality i propracovaný koncept souborů Opera pro čajovou konvici, Fish Tank Sonata a Requiem pro těžítko. Jeho fotografické dílo (zejména nejznámější série jako např. Sběratel snů, Stín a Divadlo mysli) je protknuto snovou obrazotvorností.

Klepněte pro větší obrázek
Zaplavený sen, Ocean City, New Jersey, 1971

Arthur Tress (1940) fotografuje od dvanácti let. Ze začátku jej zajímaly hlavně chátrající domy a pomalu rozpadající se Coney Island. Z tohoto prostředí pramení Tressovo okouzlení surrealismem, které se promítá v jeho fotografiích. Rovněž jako dítě z rozvedené rodiny se pohyboval neustále mezi světem matky pocházející z nižší společenské vrstvy a světem otce, zbohatlíka. Rozdílné životní podmínky introvertní Arthur jednak pozoroval, jednak i zachycoval svým objektivem.

Ačkoli Tresse zajímala i malba a film, se kterými při svém studiu na Bard College “potkal”, pouto k fotografii bylo silnější. Dokumentární styl, kterým pracuje ovšem vždy charakterizovalo osobité a výtvarné pojetí. Tressovy snímky vynikají surrealistickou senzitivitou a představivostí. Jeho zájem o společnost prohloubily cesty po Evropě, Egyptě, Mexiku, Indii, Japonsku a Africe, kde poznal rituály a náboženské obřady.

Klepněte pro větší obrázek
Stephan Brecht, Nevěsta a ženich, New York, 1970


Fotografie vystaveny v Pražském domu fotografie budí zdání dokumentu, jsou však inscenovány. Tress v nich spojuje divadlo, fantazii, vytváří jakousi mytickou vizi světa. Figurativní záběry s pózujícími osobami a přidanými rekvizitami zprostředkovávají Tressův zájem o vizuální sny a archetypy. Ze stylizovaných záběrů nápadně vystupuje téma koloběhu života, smrti a zejména smrtelnosti. Tress-režisér své obrazy inscenuje divadelním způsobem. Vznikají tak fascinující smyšlená a alegorická zobrazení obav, skrytých snů a tužeb.

Akt fotografování je Tressovi nutností, jak sám vysvětluje. ”Moje naléhavá potřeba fotografovat se aktivuje téměř biologickým instinktem pro sebeochranu před chaosem. Fotoaparát je mechanický stroj, který rozšiřuje moji přirozenou schopnost a touhu po smysluplném uspořádání věcí. Potřebuji to k přežití.”

Arthur Tress: Fantastická cesta
Pražský dům fotografie
do 31. října 2004




 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Fotografie týdne: nuda – o diferenci mezi nudou a zahálkou

Život v zahálce je vnímaný jako nekvalitní, vnitřně nedobrý. Žít v zahálce je vzdání se toho, co bychom mohli označit jako aktivní lidství. Dokonce ani odpočinek, který jsme si zvykli přejmenovat na volný čas, není možné trávit zahálkou.

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Fotografie týdne: Tři králové – o rozdílu mezi já a my

Tři králové (či tři mágové) putují za králem z východu. Chtějí ho uvidět, obětovat mu zlato, kadidlo a myrhu. Na cestu se vydávají všichni společně. Musí si důvěřovat a být si oporou. Bez toho by byli ztraceni.

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Fotografie týdne: Z druhej strany – o strachu a hledání svobody

Píseň Karla Kryla – Král a klaun zachycuje příběh krále, který dělá to, co mu právo dovoluje – vstupuje do války, pálí vesnice a dobývá města. Klaun vedle něj nejede na koni, ale na mezkovi, nemá meč, ale loutnu a přesto se rozhoduje něco dělat.

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Fotografie týdne: kde je krtek – o tom, že důležité věci mohou zůstávat schované

Vánoční příběh o narození Ježíše je příběhem udávajícím se pod zemí, plný překvapení a paradoxů. Josef mohl Marii nechat zabít a místo toho si bere nemanželského syna. Vydává se s těhotnou ženou do Betléma na sčítání lidu.

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Fotografie týdne: dílo rukou – o práci člověka a díle jeho rukou

Hannah Arendtová ve své knize Vita Activa rozlišuje dva druhy práce či činností. Ten první lze označit za práci člověka, celého jeho těla, času a bytí. Jde o práci, jejímž jediným cílem je obživa, práci, kterou vykonáváme z nutnosti.

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou