DIGIarena.e15.cz

Arthur Tress: Fotografování potřebuji k přežití

“Fotografování je moje metoda k vysvětlení tohoto zmateného světa, který se na mě neustále řítí,” jsou slova Arthura Tresse, amerického fotografa, jehož dílo mohou návštěvníci Pražského domu fotografie zhlédnout do konce října 2004.
Arthur Tress: Fotografování potřebuji k přežití

Výstava nazvaná Fantastická cesta představuje reprezentativní výběr z retrospektivy významného amerického fotografa. Na panelech nalezne návštěvník jakýsi průřez autorovou 45 letou kariérou a projde si cestu od raného fotožurnalismu k surrealismu, erotičnosti a inscenované imaginativnosti. Vybrané fotografie ukazují Tressovo bádání na poli dokumentární práce (málokdy viděné snímky), jeho prozkoumávání sexuality i propracovaný koncept souborů Opera pro čajovou konvici, Fish Tank Sonata a Requiem pro těžítko. Jeho fotografické dílo (zejména nejznámější série jako např. Sběratel snů, Stín a Divadlo mysli) je protknuto snovou obrazotvorností.

Klepněte pro větší obrázek
Zaplavený sen, Ocean City, New Jersey, 1971

Arthur Tress (1940) fotografuje od dvanácti let. Ze začátku jej zajímaly hlavně chátrající domy a pomalu rozpadající se Coney Island. Z tohoto prostředí pramení Tressovo okouzlení surrealismem, které se promítá v jeho fotografiích. Rovněž jako dítě z rozvedené rodiny se pohyboval neustále mezi světem matky pocházející z nižší společenské vrstvy a světem otce, zbohatlíka. Rozdílné životní podmínky introvertní Arthur jednak pozoroval, jednak i zachycoval svým objektivem.

Ačkoli Tresse zajímala i malba a film, se kterými při svém studiu na Bard College “potkal”, pouto k fotografii bylo silnější. Dokumentární styl, kterým pracuje ovšem vždy charakterizovalo osobité a výtvarné pojetí. Tressovy snímky vynikají surrealistickou senzitivitou a představivostí. Jeho zájem o společnost prohloubily cesty po Evropě, Egyptě, Mexiku, Indii, Japonsku a Africe, kde poznal rituály a náboženské obřady.

Klepněte pro větší obrázek
Stephan Brecht, Nevěsta a ženich, New York, 1970


Fotografie vystaveny v Pražském domu fotografie budí zdání dokumentu, jsou však inscenovány. Tress v nich spojuje divadlo, fantazii, vytváří jakousi mytickou vizi světa. Figurativní záběry s pózujícími osobami a přidanými rekvizitami zprostředkovávají Tressův zájem o vizuální sny a archetypy. Ze stylizovaných záběrů nápadně vystupuje téma koloběhu života, smrti a zejména smrtelnosti. Tress-režisér své obrazy inscenuje divadelním způsobem. Vznikají tak fascinující smyšlená a alegorická zobrazení obav, skrytých snů a tužeb.

Akt fotografování je Tressovi nutností, jak sám vysvětluje. ”Moje naléhavá potřeba fotografovat se aktivuje téměř biologickým instinktem pro sebeochranu před chaosem. Fotoaparát je mechanický stroj, který rozšiřuje moji přirozenou schopnost a touhu po smysluplném uspořádání věcí. Potřebuji to k přežití.”

Arthur Tress: Fantastická cesta
Pražský dům fotografie
do 31. října 2004




 

Další článek




Přidejte svůj názor k tomuto článku

Další podobné články

Fotografie týdne: V šachu...

Fotografie týdne: V šachu...

Šachy jsou jednou z nejpozoruhodnějších her, které člověk kdy vymyslel. Dlouhou dobu platily za jistý etalon lidského intelektu, hráli je chytří lidé, se strategickým a analytickým myšlením, dobrou pamětí a schopností se dlouho soustředit.

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Americká státní pošta pochybila, nyní musí zaplatit 3, 5 milionu dolarů

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Pro slávu do roztrhání těla? Modelka z Instagramu se fotila mezi žraloky!

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Fotografie týdne: como te gusta el blues perezoso

Z hodin na Fakultě informatiky si vzpomínám na rýmovačku vyučujícího programování: „Kdo má dobrý vkus, programuje v C++, kdo má vkus slabší, tomu Cčko stačí.“ Tato jednoduchá veršovánka ukazuje, jak problematické je to s vkusem.

Fotografie týdne: Cesta domov

Fotografie týdne: Cesta domov

Karel Václav Rais ve své známé básni tématizuje cestu k domu následovně: „Cestička k domovu známě se vine. Hezčí je krásnější než všecky jiné. … A kdybych ve světě smutně se míval, na téhle cestičce vždy bych si zpíval.“ Jde o báseň, která je pozoruhodná nejméně dvěma momenty, které autor nemohl v době jejího napsání rozhodně zamýšlet

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Fotografie týdne: Šťastie je ako sklo

Je moderní říkat, že ničeho, co člověk v životě udělal, nelituje. Otázkou, je, zda je takový postoj možný a především, co daná věta vlastně znamená. Předně je třeba říci, že asi není nikdo, kdo by se vždy rozhodl tak, aby z perspektivy své přítomnosti nyní mohl říci, že všechna jeho rozhodnutí byla správná.

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Časopis TIME použil 985 dronů k vytvoření nejnovější titulky

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů

Američan vysoudil na největším pornografickém portálu 3 miliony dolarů