DIGIarena.e15.cz

Ateliér podomácku – zpracování fotografií

Seznam kapitol
Výborných výsledků při focení produktových fotografií lze dosáhnout i v domácích podmínkách.

Některé postupy v produktové fotografii lze zvládnout i bez profesionálního zázemí. Něco ovšem ošidit nelze: je to práce se světlem a aranžování produktu samotného. Když tento základ podceníte, ve zlém se vám to vrátí při následném zpracování.

Buď strávíte zbytečné hodiny při úpravách navíc, nebo se budete muset vrátit zpět na začátek a celou scénu přefotit. Zkušenosti získáte především praxí a ponaučením se z chyb (nejlépe z těch cizích, ty nic nestojí). Rozmístění a typ osvětlení záleží nejen na velikosti daného produktu, ale také na jeho tvaru, povrchu a materiálu. Nyní budeme předpokládat, že tyto kroky už jsou za námi a podíváme se, jak daný produkt před vystavením na web správně zpracovat, k tomu jsme využili služeb Adobe Photoshopu.

Jak si můžete všimnout z neupravené fotografie, podmínky při focení byly skutečně provizorní. K dispozici bylo aspoň dostatečně výkonné osvětlení a pod produktem umístěná bílá látka k usnadnění následujících ořezů.

Klepněte pro větší obrázek
Jak se fotilo

Objekty menších rozměrů se pochopitelně budou fotografovat jednodušeji, stačí menší zdroj světla i podkladového materiálu.

Nejprve je třeba produkt správně oddělit od okolí. K tomu můžete využít různých nástrojů – například nástroje Pero v kombinaci s ořezovými cestami, nebo nástrojů pro výběr a masek. Já jsem u vzorového snímku použil druhý ze zmiňovaných.

Někdy se rovněž vyplatí provádět výběr nikoliv samotného předmětu, ale okolí, protože je to mnohdy jednodušší. Stalo se tak i v tomto případě. Hrubý výběr provedete nástrojem Kouzelná hůlka, nebo v některých případech ještě lépe pomocí nástroje Rychlý výběr (W), oba se nachází na panelu nástrojů vlevo.

Klepněte pro větší obrázek
Nástroj pro Rychlý výběr a Kouzelná hůlka

Dodatečně pak upravte výběr pomocí dalších nástrojů, jako je Laso (L), nebo pracujte v režimu Rychlé masky (Q) v kombinaci se Štětcem (B). S nástroji pro výběr a přidržením klávesy Shift k již existujícímu výběru přidáváte, naopak s klávesou Alt zase ubíráte.

Dbejte na detaily. Jakmile budete mít hotový hrubý výběr a doladěné některé větší části výběru, nezapomeňte v aspoň 100% náhledu prohlédnout celý objekt a zkontrolovat, zda výběr odpovídá požadavkům. Nedostatky opravte.

Klepněte pro větší obrázek
Při detailních výběrech pracujte alespoň ve 100% náhledu

Nyní invertujte výběr (Ctrl + Shift + I) a místo okolí budete mít vybrán požadovaný objekt. K vyhlazení hran výběru použijte nástroj Zpřesnit okraje z menu Výběr.

Klepněte pro větší obrázek
Zpřesnění okrajů výběru

Jeho nastavení se liší podle velikosti předlohy a vašich potřeb – v tomto případě jsem nastavil hodnoty v části Nastavit okraj – Vyhlazení +3, Prolnutí okrajů 1,0 bodů, Kontrast 33 %, Posunout okraj 0 % – a jako Výstup zvolil opět Výběr. Můžete však vybrat i vytvoření nové masky s vrstvou, pak pouze nepotřebnou vrstvu smažete.

Jakmile máte vytvořený vyhlazený výběr, udělejte z něj novou vrstvu v menu Vrstva | Nová | Vrstva kopírováním, nebo jednoduchým Ctrl + C a Ctrl + V. Musíte však stále mít označený výběr. Následně pak původní vrstvu s ještě neodstraněným pozadím smažte. Zůstane vám tak pouze finální produkt na čistě bílém (transparentním) pozadí.

Klepněte pro větší obrázek
Upravený snímek bez původního pozadí

Uložení výběru 

Jestliže máte vytvořený výběr a nechcete o něj přijít, protože se může v budoucnu hodit (především v případě složitých objektů), můžete si jej uložit. V menu Výběr zvolte Uložit výběr a vložte jej do nového Kanálu s odpovídajícím názvem. Tento snímek sice nemůžete uložit ve formátu JPEG, protože byste o nový kanál přišli, využijte však nativního formátu Photoshopu PSD nebo klasického TIFFu.

Klepněte pro větší obrázek
Uložení výběru do samostatného kanálu

 

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 15 komentářů

Nejnovější komentáře

Taky tomu nevěřím, než 20-15.000 za PS, radě… FotoZemek ASCF 17. 6. 2012, 17:26
je to úplně jedno, ale přiznám se, že GIMP m… jack08 15. 6. 2012, 21:38
A není pointa spíše taková, že je jedno v če… Jiří 15. 6. 2012, 21:20
pointa je taková, že není potřeba řešit ceno… jack08 15. 6. 2012, 16:42
S tím nelze než souhlasit a jaká je pointa? HmepSd 15. 6. 2012, 16:21

Další podobné články

Umělá inteligence ve fotografii – k čemu slouží a jaká je budoucnost?

Umělá inteligence ve fotografii – k čemu slouží a jaká je budoucnost?

Plno nebo maloformátová zrcadlovka, středoformát, bezzrcadlovka, to jsou dnešní ikony kvalitní fotografie, a to hlavně díky super optice a velkému čipu. Může je ale překonat umělá inteligence?

Fujifilm oznámil uvedení nového softwaru pro konverzi RAWů

Fujifilm oznámil uvedení nového softwaru pro konverzi RAWů

Scott Kelby radí, jak se zbavit chromatické aberace na snímku

Scott Kelby radí, jak se zbavit chromatické aberace na snímku

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Desktopová aplikace pro počítače Mac, Pixelmator Pro, je po více jak dvou měsících od svého představení k dispozici ke stažení. Slibovaná sleva se ale nekoná a základní cenovka je docela vysoká.

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Po čtvrt roce přichází Zoner Photo Studio X s další dávkou aktualizací, mezi nimiž najdeme nové nedestruktivní nástroje pro retuše portrétů, polarizační filtr, vylepšenou práci s vrstvami a v neposlední řadě experimentální podporu úsporného formátu HEIF.

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Mobilní operační systém iOS si se soubory RAW již nějakou dobu poradí. S jeho jedenáctou verzí však přibyla podpora i pro snímky pořízené jinými fotoaparáty a možnost upravovat je v aplikacích třetích stran. Například v titulu RAW Power.

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení