DIGIarena.e15.cz

Bratislava žije fotografií

Už po patnácté zaplnily v listopadu bratislavská muzea a galerie, ale i kavárny a další prostory, fotografické výstavy. Festival Měsíc fotografie představuje zejména středoevropské a východoevropské tvůrce, každý rok však přiveze i některou velkou hvězdu.
Bratislava žije fotografií

Letos je největším tahákem bezpochyby americký dokumentarista James Nachtwey, při výletě do Bratislavy však nepřehlédněte ani výstavy méně nápadných tvůrců.


James Nachtwey

Pro mě osobně byl nejpříjemnějším překvapením Miro Švolík. Průřez tvorbou tohoto představitele slovenské nové vlny přináší divákovi spoustu radosti ze hry, z jednoduchých, ale o to překvapivějších nápadů. Švolík své fotografie dotváří dolepováním nebo dokreslováním dalších objektů, propojuje lidské tělo se snímky krajiny, nabízí „průhledy“ do dalších vrstev fotografovaného objektu. S tvorbou Miro Švolíka se můžete seznámit i prostřednictvím monografie Cesta do středu, která právě vychází v nakladatelství Argo.


Miro Švolík

Za vyzdvižení stojí i výstava 001 – Slovensko – 005 na bratislavském Hradě, jejímž prostřednictvím skládají účty držitelé grantu Obrazová zpráva o Slovensku od Institutu pro verejné otázky. Každý ze čtveřice Martin Kollár, Jozef Ondzík, Lucia Nimcová a Tomki Němec má osobitý fotografický rukopis, přesto se jejich zprávy o slovenské společnosti svým nábojem podobají. Autoři ve svých projektech sledují náboženské poutě, městské i vesnické slavnosti, ale i všední každodenní život.



Martin Kollár, Jozef Ondzík, Jozef Ondzík,
Lucia Nimcová, Lucia Nimcová

Současné Slovensko přibližuje ve svém cyklu Iné Slovensko také dokumentarista Andrej Bán. Lehce posmutnělé černobílé snímky citlivě zachycují realitu dnešního slovenského života. Bánova výstava v galerii Michalský dvor však bohužel trvala pouze do poloviny listopadu.


Andrej Bán

Ještě kratší byla pozoruhodná výstava mladých polských fotografů Andrzeje Kramarze a Veroniky Lodzinské. Vlhký prostor podzemního bunkru na zahradě Evangelického lycea fotografiím příliš nesvědčí, a tak se trvání výstavy omezilo pouze na dobu její vernisáže, kdy zvětšeniny třímali v rukou studenti opavského Institutu tvůrčí fotografie. Je to škoda, protože cykly přibližující životní prostor krakovských bezdomovců a fenomén takzvaných bílých pokojů, jakýchsi domácích svatostánků, zajímavě reflektují téma domova.


Andrzej Kramarz

Bratislava zkrátka v listopadu rozhodně stojí za výlet za fotografií. Podrobný přehled výstav najdete na adrese www.fotofo.sk, a v DIGIfotu 8/2005, které vyjde začátkem prosince, se můžete těšit na velkou reportáž.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

zase slovaci ako cigani. Tomas 18. 11. 2005, 12:10

Další podobné články

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Píchavé dobrodružství s nepálskými sběrači medu

Být profesionálním fotografem či filmařem může někdy vyžadovat odvahu hodnou výkonu adrenalinových sportů. Zvlášť, když máte zdokumentovat jedny z posledních sběračů medu nepálských včel

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Podívejte se na fascinující fotosérii inspirovanou starými Slovany

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Češi uspěli v celosvětové soutěži 365 Days of Summer

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

EyeEm Awards 2017 jdou do finiše. Podívejte se na výběr 20 úchvatných fotografií

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.