DIGIarena.e15.cz

Budovatelská Fotografie týdne

Týden se s týdnem sešel a na svět se vyloupla nová Fotka týdne s umazanými ochrannými brýlemi na začouzeném nose. Kategorie Portrét, která dočasně upadla do zimního spánku, má totiž ve své stáji velmi schopné tahouny. Jeden z nich nám tímto oznamuje, že plán byl splněn na 105%.
Budovatelská Fotografie týdne

Tentokrát se nám opět zadařila šťavnatá bitka o první místo. Podle čeho však vybrat „tu správnou“ fotografii? Jen podle známkování, nebo snad podle toho, jak moc udeří do oči? Brusič, černobílá variace na „staré dobré časy hlubokého socialismu“, plní velmi dobře obě tyto podmínky, aniž by si musel byť jen sundat čapku. Známky příslušného snímku se postupným broušením paradoxně zvyšují. Na druhém místě (a to o pouhých 7 desetin bodu) skončilo tmavé zátiší Petra Sládka V zajetí - posmutnělý obraz něžné růže, uvězněné v oprátce z ostnatého drátu.

Z černého rámečku v typických rozměrech diapozitivu, který provází Štěpána Páťala tvorbou poslední doby, čiší atmosféra zašlých časů. Fotka sama disponuje detaily, které mohou vzbuzovat mírné pousmání. Již zmíněné zaprášené brýle však blokují přímý pohled modelu do objektivu, takže pozorovatel může polemizovat, zda kouká, nebo nekouká. Naprosto neobvyklý je pak úhel pohledu - zabírá hlavní motiv zešikma, takže výsledek je dynamický natolik, že máme pocit, jakoby se na nás brusič právě otočil od pilně vykonávané práce. „Jak z Filmového týdeníku,“ komentují návštěvníci webu. Nu, jen pokračujme, soudruzi!

Klepněte pro větší obrázek 
Nová pětiletka před námi. Bez ochranného oděvu vstup zakázán!

Absence barev obvykle vyžaduje určitou dávku citu v zacházení se světlem a stínem. Zde nacházíme promyšleně rozmístěné valéry šedé barvy, výrazné sklady ušmudlané košile vpravo kontrastují s plynulými přechody šedi na neutrálním pozadí, a aby bylo kompozici učiněno zadost, umístil její tvůrce do levého rohu záblesk ze stylového industriálního světelného zdroje. I když tedy brusič zdánlivě „utíká“ z rámu, vhodnými triky bylo dosaženo skvělého vyvážení ve formátu. Snad jen škoda dotyku čepice s horním okrajem fotografie. Pozadí má totiž jako naschvál v tomto místě stejný odstín šedé a bočním světlem zvýrazněná linka dělníkovy čepice zbytečně splývá s pozadím.

Monochromatická portrétovka je prostě klasika, velí autor, který už v minulosti několikrát naše ocenění získal. Jeho snímky jsou oproštěny od křiklavě šťavnatých barev, ale nezvyklými náměty, zarámovanými emocemi a vypilovanými (v aktuálním případě spíše vybroušenými) kompozicemi si získávají opakovaně zdvihnuté palce fanoušků. Aktuální Fotografie týdne patří do série dělnických portrétů z prostředí železničního depa. Při retrospektivním průletu světem jemných barevných tónů, kontrastů krásy a všední špíny mám však pocit, že Štěpán Páťal ještě zdaleka nestiskl spoušť naposledy...

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Gratulace Ondra Nosek 29. 3. 2006, 14:27

Další podobné články

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Fotografie týdne: o ztracených domovech

Snímek o ztracených domovech ukazuje jeden takový tvůrčí pokus, který je ale nedokončený, neúplný, rozdělaný. Ukazuje rozestavěný dům, který už asi nikdo nepostaví; psa, který se dívá kolem sebe a neví, kam patří.

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Fotografie týdne: V dešti – o poetice, kráse a modelování světa

Déšť je přírodní jev se zvláštní poetikou. Pokud na poušti začne pršet, tak velice rychle rozkvete a zazelená se. Celé to působí téměř jako zázrak – vyprahlá kamenitá poušť se během několika chvil přemění na krásné místo.

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Fotografie týdne: Dukovany: O posunu od jak k proč

Říká se, že dobrá architektura by měla určitým způsobem citlivě pracovat s okolní krajinou. Santini na Vysočině vycházel z barokní představy, že ji lze přeměnit. Jeho stavby s krajinou nelícovaly, neztrácely se, ale dotvářely ji.

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Fotografie týdne: mimikry – O schovávání se, hraní a přetvářce

Rozdíl mezi tím, jaké věci jsou ve skutečnosti, a jak se nám jeví, může vést k radikální skepsi a odmítnutí smyslového vnímání světa, neboť se na něj nelze spolehnout, nebo k přesvědčení, že mezi skutečností – a tím, jak ji vidíme – existuje shoda.

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Fotografie týdne: o účelu věcí, postmoderně a klavírech ve snech

Podle klasické aristotelovské teorie existuje ve věcech jistý parametr, který říká, k čemu daný objekt slouží, jaký je jeho smysl v kontextu celého vesmíru. Lze tedy říci, jaká je role člověka ve vesmíru, stejně jako dobrého jídla, hudebního nástroje...

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Fotografie týdne: O vlastní roli, vtažení do příběhu a divadlu života

Pokud bychom na ulici ve městě potkali herce, který bude hrát svoji divadelní roli, tak – bez ohledu na její obsah – na první pohled zpozorujeme, že je na takovém člověku něco divného.

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Fotografie týdne: Boudo, budko, kdo v tobě přebývá

Jaký je rozdíl mezi domem a domovem? Zatímco některé jazyky tuto diferenci vůbec neprovádí, v češtině je mezi nimi zásadní rozdíl. Dům je stavbou, má čistě materiální povahu, domov je ale něco zcela jiného...

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Fotografie týdne: při zdi – o tom, jak těžké je být skromný a bořit vnitřní zdi

Skromnost je podivuhodná ctnost, která (snad ještě více nežli jiné) může být problematicky chápaná. První nesprávný výklad může být učiněn z pohledu malého sebevědomí, nepřijetí sebe sama, komplexů či lenosti.