DIGIarena.e15.cz

Budovatelská Fotografie týdne

Týden se s týdnem sešel a na svět se vyloupla nová Fotka týdne s umazanými ochrannými brýlemi na začouzeném nose. Kategorie Portrét, která dočasně upadla do zimního spánku, má totiž ve své stáji velmi schopné tahouny. Jeden z nich nám tímto oznamuje, že plán byl splněn na 105%.
Budovatelská Fotografie týdne

Tentokrát se nám opět zadařila šťavnatá bitka o první místo. Podle čeho však vybrat „tu správnou“ fotografii? Jen podle známkování, nebo snad podle toho, jak moc udeří do oči? Brusič, černobílá variace na „staré dobré časy hlubokého socialismu“, plní velmi dobře obě tyto podmínky, aniž by si musel byť jen sundat čapku. Známky příslušného snímku se postupným broušením paradoxně zvyšují. Na druhém místě (a to o pouhých 7 desetin bodu) skončilo tmavé zátiší Petra Sládka V zajetí - posmutnělý obraz něžné růže, uvězněné v oprátce z ostnatého drátu.

Z černého rámečku v typických rozměrech diapozitivu, který provází Štěpána Páťala tvorbou poslední doby, čiší atmosféra zašlých časů. Fotka sama disponuje detaily, které mohou vzbuzovat mírné pousmání. Již zmíněné zaprášené brýle však blokují přímý pohled modelu do objektivu, takže pozorovatel může polemizovat, zda kouká, nebo nekouká. Naprosto neobvyklý je pak úhel pohledu - zabírá hlavní motiv zešikma, takže výsledek je dynamický natolik, že máme pocit, jakoby se na nás brusič právě otočil od pilně vykonávané práce. „Jak z Filmového týdeníku,“ komentují návštěvníci webu. Nu, jen pokračujme, soudruzi!

Klepněte pro větší obrázek 
Nová pětiletka před námi. Bez ochranného oděvu vstup zakázán!

Absence barev obvykle vyžaduje určitou dávku citu v zacházení se světlem a stínem. Zde nacházíme promyšleně rozmístěné valéry šedé barvy, výrazné sklady ušmudlané košile vpravo kontrastují s plynulými přechody šedi na neutrálním pozadí, a aby bylo kompozici učiněno zadost, umístil její tvůrce do levého rohu záblesk ze stylového industriálního světelného zdroje. I když tedy brusič zdánlivě „utíká“ z rámu, vhodnými triky bylo dosaženo skvělého vyvážení ve formátu. Snad jen škoda dotyku čepice s horním okrajem fotografie. Pozadí má totiž jako naschvál v tomto místě stejný odstín šedé a bočním světlem zvýrazněná linka dělníkovy čepice zbytečně splývá s pozadím.

Monochromatická portrétovka je prostě klasika, velí autor, který už v minulosti několikrát naše ocenění získal. Jeho snímky jsou oproštěny od křiklavě šťavnatých barev, ale nezvyklými náměty, zarámovanými emocemi a vypilovanými (v aktuálním případě spíše vybroušenými) kompozicemi si získávají opakovaně zdvihnuté palce fanoušků. Aktuální Fotografie týdne patří do série dělnických portrétů z prostředí železničního depa. Při retrospektivním průletu světem jemných barevných tónů, kontrastů krásy a všední špíny mám však pocit, že Štěpán Páťal ještě zdaleka nestiskl spoušť naposledy...

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Gratulace Ondra Nosek 29. 3. 2006, 14:27

Další podobné články

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

Fotografie týdne: Halooo aneb co jsme schopni udělat, abychom neslyšeli

„Hlas volajícího na poušti.“ Tento biblický obraz Jana Křtitele se pravidelně opakuje v lidové mluvě a pořekadlech, ve výtvarném umění i literatuře. Jde o paradoxní větu, vždyť proč by někdo volal na poušti, na místě, kde ho nikdo nemůže slyšet?

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Fotografie týdne: mimo obraz – o ochotě hledat anomálie a překračovat diskurs

Soustředit se na to, co děláme, čím žijeme, na okamžik. Jít si tvrdě za svým snem. Mít sen, vizi, plán, tah na bránu. Všechny tyto úvahy či postoje mají společné to, že je lze zařadit buď do konceptu amerického snu nebo alespoň do motivačních příruček.

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Fotografie týdne: Aeuronautica – o svobodě, člověku a orlu

Pták byl vždy vnímán jako určitý symbol svobody. Být volný jako pták. Toto lidové, ale také literární, tvrzení může vycházet ze dvou základních možných pohybů letce. Může se pohybovat horizontálně bez ohledu na překážky.