DIGIarena.e15.cz

Canon 24-70 mm F2,8L II – rozdíl generace

Seznam kapitol
Je lepší zůstat u starého objektivu, nebo se vyplatí připlatit si za profi zoom druhé generace? Nový základní objektiv od Canonu nenabízí ani nižší světelnost, ani stabilizaci obrazu. V čem je tedy jiný?

Když v listopadu 2012 Canon uvedl následníka profi standardního zoomu, EF 24-70 mm F2,8L USM II, vyvolalo to smíšené reakce. Objektiv nenabízí na první pohled nic nového oproti svému předchůdci.

Rozsah zoomu i světelnost jsou shodné a zvěsti, které mluvily o implementaci optické stabilizace, se nakonec nepotvrdily. Na první pohled se změnila jen cenovka a průměr filtrového závitu.

Se základním zoomem fotograf často pořídí většinu svých fotografií. Proto na jeho výběru velmi záleží a nevyplatí se cokoliv podcenit. Když jsem si před 5 lety vybíral základní zoom, rozhodl jsem se sáhnout hluboko do peněženky a pořídit si Canon 24-70mm F2,8L USM. Objektiv je to velmi kvalitní a nikdy jsem si na něj nemohl stěžovat. Reputaci mu však kazí množství nekvalitních kusů. Výkon mého konkrétního exempláře můžete posoudit zde.

Optika na zatloukání hřebíků

Zaměřme se ale napřed na novinku. Výrobce nic neslevil z bytelného zpracování utěsněného proti vlhkosti a prachu. Vnitřní konstrukce je opět kovová, ale dle prohlášení Canonu dostála mnoha změn a je nyní odolnější vůči nárazům a vibracím. Rozdílný výkon mezi jednotlivými kopiemi u první generace si lze vysvětlit právě posunem optického členu uvnitř objektivu způsobeným např. pádem. Doufejme, že se tedy výrobce poučil a nový objektiv je odolnější.

 Canon EF 24-70 mm F2,8L USMCanon EF 24-70 mm F2,8L USM II
optická stavba16 členů ve 13 skupinách23 členů v 18 skupinách
speciální optické členy2 asferické členy, 1 UD člen3 asferické členy, 2 UD členy a 1 SUD člen
materiál tělakovový barel s plastovým opláštěnímkovový barel s plastovým opláštěním
úhel záběru (horizontální)74° - 29°74° - 29°
stabilizacenene
nejkratší zaostřitelná vzdálenost38 cm38 cm
zvětšení0,29×0,21×
počet lamel clony8 (kruhová)9 (kruhová)
rozměr filtrového závitu77 mm82 mm
rozměr objektivu83 × 123 mm88 × 113 mm
hmotnost950 g.805 g.
běžná MOC včetně DPHv době prodeje cca 30 tis. Kčcca 50tis. Kč

Ostatně měl by být stejně odolný, jako jsou profesionální DSLR jedničkové řady. I přes to se výrobci podařilo snížit hmotnost objektivu o 150 gramů. Pořád se jedná o pořádný kousek, ale když fotíte několik hodin v kuse (např. svatby), tak pak cítíte v zápěstí každý gram. S Canonem EOS 6D a novým 24-70 mm se mi fotilo daleko příjemněji, než s kombinací staršího 5D Mk II a 24-70mm první generace, která váží o celých 282 gramů více.

Klepněte pro větší obrázek
Vlevo nový objektiv, vpravo starší verze 

Nový zoom je o 1 cm kratší a o půl cm širší. To má za následek i širší filtrový závit 82mm, který se pomalu stává standardním rozměrem u profi zoomů oproti dřívějším 77 mm. Beru to ale spíše jako negativum, protože filtry s průměrem 82 mm jsou dražší a stále je na trhu více objektivů s průměrem 77 mm.

Klepněte pro větší obrázek
Vlevo nový objektiv, vpravo starší verze 

Filtrový závit je standardně plastový oproti kovovému závitu u starší verze. Kovový závit objektivu se ale často „zahryzl“ do kovového závitu filtru, proto přechod na obligátní plast beru jako výhodu. Riziko strhání závitu je minimální, pokud se o to nebudete záměrně pokoušet.

Sluneční clona z davu nevystoupí

Na pohled je sklo daleko kompaktnější. Za to vděčí daleko menší sluneční cloně. Jen pro připomenutí: Starší verze nabízela reverzní zoom (objektiv se vysouvá s klesající ohniskovou vzdáleností a nejkratší je na nejdelším ohnisku - tedy přesně naopak, než je to běžné). Objektiv se krom toho vysouval uvnitř sluneční clony. Ta tak byla efektivní téměř při všech ohniskových vzdálenostech.

To, že se objektiv vysouval uvnitř sluneční clony, ho také chránilo před mechanickým poškozením. Nikon je vybaven podobným systémem, ale objektiv Nikonu je nejkratší při 50 mm a sluneční slona je tak efektivní jen v rozsahu 24-50 mm. Canon u novinky bohužel od tohoto skutečně revolučního designu upustil. Sluneční clona je efektivní jen na krátkém ohnisku a vysouvá se spolu s objektivem stejně, jako je tomu u objektivů 24-70 mm F2,8 od Sigmy, Tamronu a Sony.

Klepněte pro větší obrázek 
Vlevo nová sluneční clona, vpravo sluneční clona ze staršího objektivu

Zoomový prstenec je dostatečně široký a u obou objektivů se vyznačuje plynulým chodem. Po 5 letech ve službě je zoom u staršího 24-70 trochu vychozený a nejde tak příjemně ztuha jako u nového objektivu. I přesto se ale objektiv při nošení na krku vlastní vahou nevysouvá, což je u kilového objektivu vcelku překvapivé. Nová verze je vybavena pojistkou proti náhodnému vysunutí. V praxi ale není vůbec zapotřebí.

Klepněte pro větší obrázek 
Pojistka proti vysunutí je vidět na novém objektivu vlevo

I když mají oba objektivy shodný rozsah ohnisek, novinka zobrazuje při zaostření na kratší vzdálenost o fous širší úhel záběru. Jedná se ale jen o detail, který při běžném focení člověk nepostřehne, ale kvůli tomu je nový objektiv i při shodné nejkratší zaostřitelné vzdálenosti schopen dosáhnout menšího (horšího) zvětšení jen běžných 0,21× oproti vynikajícím 0,29× u staršího skla. Starý objektiv je tak na makro o něco vhodnější.

Rychlý jako břitva

Pro ostření využívají oba objektivy kruhové USM motory, které sice nejsou ideální pro ostření u videa, ale jinak pracují velmi rychle a tiše. Pro fotografy zaměřené spíše na fotografie než videosekvence je tento způsob ostření nejrychlejší a nejspolehlivější (ostatní výrobci označují tuto technologii jako HSM, AF-S, SSM,…). Mimo to dodává objektiv AF senzoru dvojnásobné množství světla oproti objektivům se světelností F4 a tím dopomáhá k rychlému ostření i za zhoršených světelných podmínek.

časy přeostření z nekonečna na 1,5 m6D5D mark II
24-70 F2,8L USM II0,32 s.0,36 s.
24-70 F2,8L USM0,41 s.0,44 s.

Nová verze ostří ještě rychleji než starší objektiv, což je způsobeno mimo jiné i kratší drahou ostřícího prstence. Z tabulky je patrné, že rychlost AF závisí i na použitém těle. Středový křížový bod Canonu 6D s citlivostí až do -3 EV zde odvedl velmi dobrou práci.

Klepněte pro větší obrázek 
Vlevo EOS 5D Mk II se starším objektivem, vpravo pak EOS 6D s novým objektivem

Oba objektivy je ale možné použít na všech digitálních i filmových zrcadlovkám EOS, vyrobených od roku 1987 a to jak APS, tak full frame. Na APS-C zrcadlovkách odpovídá úhel záběru ohniskům 38-112 mm, což pomůže při focení portrétů, ale nepotěší to fotografy krajiny a architektury. Na malý čip bych asi spíše doporučil objektiv EF-S 17-55 mm F2,8 IS, který je o polovinu levnější než eLkové sklo a navíc vyniká stabilizací.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 14 komentářů

Nejnovější komentáře

Tak jsem si ho koupil. Udelal jsem pěknou b… Josef Pospíšilík 2. 3. 2014, 21:56
Novinka je určite dobrá, len ten rozdiel v k… Jozef Peniak 19. 5. 2013, 16:15
Za 50 litru.... Je to dost prehnaná cena. To… Nothing 17. 5. 2013, 09:22
Aj najhorsie kusy tohoto skla prekonavaju v … IO 15. 5. 2013, 15:53
Jen tak pro jistotu jsem se podíval třeba i … T-Lama 15. 5. 2013, 00:19

Další podobné články

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon představil třetí generaci kompaktního fotoaparátu G1X – tentokrát nedošlo pouze na kosmetické změny. V zásadě nás čeká zcela nový fotoaparát, který se designem blíží dříve uvedeným modelům řady G.

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

Ačkoli je digitální bezzrcadlovka Sony A6500 na trhu již nějaký pátek, do testu se nám ji podařilo získat až nyní. V rychlosti jsme vyzkoušeli schopnosti tohoto aparátu v terénu, na detailní recenzi se můžete těšit v brzkých dnech.

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

Práší se vám doma na kinofilmový fotoaparát jen proto, že vám focení na film připadá náročné a zdlouhavé, ve srovnání s digitálem neefektivní? Potom by vás mohl zaujmout italský projekt I’m Back™, který promění váš analog v digitál.

Nová bezzrcadlovky Sony již v příštím týdnu?

Nová bezzrcadlovky Sony již v příštím týdnu?

Šušká se – bezzrcadlovky Nikon již v příštím roce

Šušká se – bezzrcadlovky Nikon již v příštím roce