Canon EOS 20D: Držte si klobouky, přijíždí Šinkansen

Canon EOS 20D: Držte si klobouky, přijíždí Šinkansen

Zatímco na trhu kompaktních fotoaparátů vyskakují nové modely jako žabky po dešti a po nejžhavějších novinkách za pár týdnů ani liška neštěkne, v kategorii poloprofesionálních digitálních zrcadlovek je každý nový přírůstek velkou událostí a vzdálenosti mezi sourozenci čítají několik let. Nejnovější digitální zrcadlovka od Canon nese označení EOS 20D. A je to dítě pěkně vyspělé.

Digitální zrcadlovka Canon EOS 20D je ve skutečnosti nástupkyní modelu 10D, který Canon vyslal do světa v únoru roku 2003. Ačkoli někteří míní, že nepřináší tolik vylepšení, aby stálo za to vyměnit starý fotoaparát za nový, pro ty, kteří předchozí model nevlastní, může být „dvacet déčko“ v této kategorii velkým favoritem.

Tělo je vyrobeno z hořčíkové slitiny a působí dostatečně robustním a plně profesionálním dojmem. Ve srovnání s Canonem 10D nebo například Konicou Minoltou Dynax 7D má sice o pár milimetrů a pár desítek gramů méně, 685 g čistého těla však zrcadlovce dozajista stačí. Subjektivně bych si troufla tvrdit, že 20D je takový „ženský“ (nikoli však zženštilý) fotoaparát – vahou i decentním designem.

Miniaturizace není u této kategorie digitálních fotoaparátů ani nutností ani hitem: díky velikosti těla mohou být všechna tlačítka a ovladače umístěny tak, aby byly dobře dostupné, a nejinak je tomu i u Canonu 20D. Ocenila jsem zejména grip pogumovaný z obou stran a rychlou a pohodlnou práci se zadním kruhovým ovladačem. Jedinou drobnou výtku bych směrovala k osmisměrovému joysticku, který se mi zdál příliš malý a hůře ovladatelný zejména v úhlopříčných směrech.

Zůstaneme-li u pohledu na přední stranu fotoaparátu, za stručnou zmínku stojí tlačítko kontroly hloubky ostrosti, nacházející se na bajonetu objektivu na místě přesně dostupném levému palci. Významnou změnou prošel ve srovnání s 10D interní blesk – vyklápí se nyní výrazně výše. To je dobré například pro pořizování makrofotografií s bleskem (světlu blesku pak méně stíní objektivy), a samozřejmě také pro redukci jevu červených očí - ten jsem v praxi nezaznamenala byť jen náznakem. 

Vyklopený blesk funguje také jako pomocné světlo autofokusu, které jinak Canonu 20D chybí. Fotoaparát vyšle sérii stroboskopických záblesků, což ovšem dle mého názoru působí poněkud rušivě. Naštěstí „neasistovaný“ autofokus funguje i za horších světelných podmínek poměrně spolehlivě. Canon udává směrné číslo blesku 13 (ISO 100), dosah pomocných záblesků 4 m a nejkratší synchronizační čas 1/250 s. Intenzitu blesku lze korigovat po půlkách i třetinách EV v rozmezí ±2 EV.


Canon Speedlite 580EX


Blesk Canonu 20D využívá nového systému E-TTL II, který pro výpočet síly blesku využívá také např. údaje o vzdálenosti fotografovaných objektů od objektivu. Velmi dobrých výsledků jsme dosáhli i při použití nového externího blesku Canon Speedlite 580EX.

Podle údajů výrobce je Canon EOS 20D kompatibilní s více než 60 objektivy řady EF, takže je z čeho si vybírat. „Digitální“ objektivy typu EF-S Canon poprvé představil u modelu 300D. Tyto objektivy mají stejný bajonet jako řada EF, jejich zadní část je však blíže snímači fotoaparátu.

Canon 20D nese ve svých útrobách čip typu CMOS o rozměrech 22,5 × 15 mm (ohniska objektivů tedy násobte koeficientem 1,6), osazený 8,2 miliony světlocitlivých buněk. Velikost snímače zůstala sice ve srovnání s předchozím šestimegapixelovým modelem zachována, díky dalším hardwarovým vylepšením čipu však nedošlo u 20D k nárůstu šumu, ba naopak (více viz Demosnímky).


Vlevo na horní straně přístroje se nalézá hlavní programový volič, u nějž si rovněž neodpustím osobní poznámku: Bude skupina uživatelů, kteří si zakoupí tento poloprofesionální přístroj, opravdu využívat motivové programy? Nebylo by vhodnější využít poloh na ovladači k přímému přístupu k jiným, užitečnějším funkcím? U motivových programů je samozřejmě zablokována řada uživatelských nastavení, včetně např. nastavení citlivosti, uživatelského vyvážení bílé, úpravy kontrastu a ostrosti, focení do surového formátu RAW apod.

Stavový displej je poměrně veliký, přehledný a podsvícený. Trochu jsem však na něm postrádala stálou indikaci nastavení citlivosti. Ta se po provedení nastavení schová pod údaj o použitém čase závěrky. Další informace o aktuálním nastavení fotoaparátu (včetně např. údajů o zvoleném barevném prostoru, barevné teplotě, vybraných fotografických efektech, volném místu na disku nebo právě o nastavené hodnotě citlivosti) jsou dostupné po stisku tlačítka „INFO.“ umístěném po levé straně hlavního displeje.

Tři tlačítka nacházející se nad stavovým displejem umožňují přímý přístup k některým základním funkcím. Po stisku prvního tlačítka zleva a pohybem předního volicího kolečka může uživatel vybrat typu autofokusu, přičemž „one shot“ znamená klasické S-AF ostření, „AI servo“ kontinuální autofokus (fotoaparát používá prediktivní způsob ostření) a „AI focus“ je hybridem mezi těmito dvěma možnostmi – pokud se pohne zaostřený objekt, pevné zaostření se automaticky změní na kontinuální.

Totéž tlačítko spolu s pohybem zadního kruhového ovladače slouží k úpravě vyvážení bílé, zahrnující jak sedm automatických nastavení, tak možnost uživatelské kalibrace nebo nastavení barevné teploty ve stupních Kelvina. Další, preciznější nastavení vyvážení bílé lze provést v menu.

U samospouště bych pak uvítala i možnost dvouvteřinového zpoždění (přístroj jinak čeká deset vteřin).
Posledním, pravým tlačítkem můžete měnit způsob měření světla. I zde se Canon trochu odlišuje od zaběhaných zvyklostí a nabízí 35-bodové poměrové měření, celoplošné měření se zdůrazněným středem a částečné středové měření, pokrývající asi 9 % plochy hledáčku – klasické bodové měření byste u tohoto fotoaparátu tedy hledali marně. Z reálných snímků [odkaz demosnímky] je ovšem zřejmé, že ani měření světla není slabinou této digitální zrcadlovky.

Zadní straně přístroje kromě displeje dominuje příjemně jasný optický hledáček s dioptrickou korekcí a zhruba 96% pokrytím. Nechybí řádek indikující zvolená nastavení a při ručním výběru ostřicího bodu se zvolený bod v hledáčku červeně prosvětlí. K výběru ostřicího bodu slouží tlačítko vpravo nahoře v kombinaci s osmisměrovým joystickem nebo kruhovým ovladačem (způsob ovládání nastavíte v menu v uživatelských funkcích). K dispozici je devět poloh ostřicího bodu uspořádaných do tvaru diamantu (osm bodů po obvodu a jeden středový).

Joystick se kromě toho při prohlížení používá k pohybu po zvětšeném obrázku, zatímco kruhovým ovladačem se velmi rychle a elegantně přepíná mezi jednotlivými fotografiemi nebo položkami menu. Jak už jsem však zmínila výše, joystick se mi zdál příliš malý a hůře ovladatelný.


Musím se přiznat, že Canon na mě nezapůsobil v oblasti intuitivnosti ovládání (tam u mne zatím jednoznačně vede Konica Minolta Dynax 7D). Hlavu mi například před přečtením manuálu důkladně zamotaly dvě možné polohy páčky zapnutí. V „bezpečnostní“ poloze „ON“ totiž funguje vše, kromě možnosti nastavování kompenzace expozice pomocí zadního kruhového ovladače a nastavení clony v manuálním režimu tímtéž způsobem. Pokud chcete změnit EV či clonu, musíte páčku posunout až do nejvyšší polohy.
Změny se zatím nedočkal displej: jeho úhlopříčka měří 46 mm a obsahuje 118 000 pixelů. Není ani pokryt antireflexní vrstvou, takže za slunečného počasí nepomáhalo ani vyšší nastavení jasu. Ke kontrole expozice jsem proto používala spíše histogram (spolu s indikací přepálených míst).

K rychlejší spolupráci fotoaparátu s počítačem přispívá propojitelnost přes rozhraní USB 2.0.
Pochválit musím i výdrž akumulátoru, a to včetně fotografování s bleskem. Blikající dioda na nabíječce sympaticky indikuje stav nabití baterie. Dokoupit lze samozřejmě bateriovou rukojeť (na 6 tužkových baterií).

Pokračování 2 / 5

Funkce a vybavení

Canon 20D ukládá na paměťové karty CompactFlash. Vzhledem k možnosti ukládat snímky v surovém formátu RAW, příp. zároveň v RAWu a JPEGu (a to od nejvyšší kvality komprese a rozlišení po nejnižší) doporučuji zakoupení karet o kapacitě 512 MB a více.

Většina pokročilých funkcí se u této zrcadlovky ukrývá v menu. Menu je uspořádáno velmi přehledně: tři kategorie funkcí (pro snímání, prohlížení a obecná nastavení) jsou barevně odlišeny a rychlému pohybu v nich výtečně napomáhá kruhový ovladač.

Za zmínku stojí zejména funkce WB bracketingu a manuálního posunu vyvážení bílé (na osách modrá–jantarová a purpurová–zelená) které Canon 20D nabízí navíc vedle uživatelské kalibrace a manuálního nastavení teploty chromatičnosti v krocích po 100° K v rozmezí hodnot 2 800 do 10 000° K. Tato nastavení s úspěchem využijete zejména při studiové práci v umělém smíšeném osvětlení.

Položka nazvaná „Parameters“ umožňuje uživateli upravovat nastavení kontrastu, ostrosti, barevné saturace a barevného tónu v krocích od -2 do +2. Kromě dvou pevných nastavení si může uživatel uložit rovněž tři nastavení svá. Pokud toužíte po černobílých fotografiích a nechcete je vyrábět až následně v počítači, stačí přepnout do černobílého (B&W) modu, ukrytého v téže položce menu. Fotoaparát nabízí kromě běžných tónovacích efektů (sépie, modrý, zelený či purpurový tón) i barevné – samozřejmě softwarové – filtry, a to žlutý, oranžový, červený a zelený.

V další verzi firmwaru by neškodilo věnovat obrazovým efektům a černobílému snímání samostatné položky.
Standardem se u vyšších tříd digitálních přístrojů stává i více možností barevného prostoru: s Canonem 20D je možné fotografovat jak v prostoru sRGB, tak Adobe RGB.


Některá další uživatelská nastavení jsou pak důmyslně ukryta v setupu v položce „Custom functions“. Zde můžete např. zapnout předsklopení zrcátka, redukci šumu pro dlouhé časy závěrky, či zvýšenou citlivost (3 200 ISO); případně vybrat funkci tlačítka „SET“ při fotografování (osvědčilo se mi přiřazení funkci přepínání kvality snímku), hodnotu kroku kompenzace expozice, synchronizaci blesku na druhou lamelu apod. Před použitím těchto nastavení doporučuji podrobně prostudovat manuál, neboť z popisek v setupu není vždy jasné, co se vlastně nastavuje.

Pokračování 3 / 5

Obrazová kvalita, testy

Na obrazovou kvalitu si v Canonu potrpí u všech kategorií fotoaparátů, a digitální zrcadlovka Canon 20D není výjimkou. Spokojena jsem byla jak s celkovou barevnou věrností a podáním pleťové barvy (včetně fotografií s bleskem), tak s vynikající ostrostí snímků.

Velmi nízkou hladinu šumu i při vysokých citlivostech nejlépe ilustrují samotné fotografie v kapitole Demosnímky. U některých fotografií pořízených při ISO 3 200 bylo patrné i řádkování, ostré hrany fotografovaných objektů však zůstaly vždy zachovány.

Zejména u širokoúhlého objektivu EF-S 10–22 mm se místy objevila chromatická vada, nebyla však nijak výrazná a nerušila. Větší neplechu tropil prach na snímači, jak je vidno z mnoha reálných snímků: čím vyšší clonové číslo, tím samozřejmě lépe viditelné prachové skvrny. Prášení na snímač se však při neustálém vyměňování objektivů prostě nešlo vyhnout.

Při testování objektivu se stabilizátorem (EF-S 17–85 mm, F4,5–5,6 IS USM) jsem byla schopna udržet časy kolem 1/6 s na nejdelší ohnisko. Čistě subjektivní srovnání se systémem Anti-Shake, kterým se pyšní konkurenční Konica Minolta Dynax 7D, však mluví ve prospěch stabilizace obrazu přímo na čipu, nejen proto, že bude fungovat nezávisle na použitém objektivu.

Testovací obrazec – nejkratší ohnisko
nejvyšší rozlišení 
Testovací obrazec – nejdelší ohnisko
nejvyšší rozlišení

Standardní scéna
nejvyšší rozlišení




Graf šumu jen potvrzuje dojem z reálných snímků: s Canonem EOS 20D můžete naprosto bez obav fotografovat v celém rozsahu citlivostí. Až do citlivosti ISO 1600 jsou naměřené hodnoty téměř neuvěřitelně nízké, mírný, ale opravdu mírný nárůst šumu je patrný teprve u citlivosti ISO 3200.


Vynikající je i dynamický rozsah snímače Canonu EOS 20D. Ačkoli některé konkurenční zrcadlovky vykazují firmwarový posun ke stínům, který má za následek podexponovaně působící snímky, není to rozhodně případ 20D. Křivka je rozložena rovnoměrně i směrem k jasům, takže pro něj nepředstavuje problém ani zapadající slunce na sněhové pláni 

Naměřili jsme
Jak jsem se snažila naznačit už názvem recenze, Canon EOS 20D je opravdu japonský rychlík: naše měření ukázala, že je schopen v nejvyšší kvalitě při kompresi JPEG pořídit 35–40 snímků rychlostí 4,3 sn./s; jiné nezávislé zdroje uvádějí 25 snímků při rychlosti 5 sn./s.

Vývojáři v Canonu ovšem také pilovali náběhový čas fotoaparátu a podařilo se jim téměř nemožné – z dvou a půl vteřiny u 10D jej stáhnout na 0,42 s.

první snímek 0,42 s
snímek bez namáčknutí 0,22 s
snímek s namáčknutím neměřitelné
ukládání-připravenost k dalšímu snímku 0,43 s
rychlost sériového snímání 4,3 sn./s 
počet snímků v sérii  35

Měřeno s paměťovou kartou CF Lexar 1GB, 80×; v maximálním rozlišení ve formátu JPEG s nejnižší kompresí.

Pokračování 4 / 5

Demosnímky

undefined Pleťové odstíny – denní světlo (použitý objektiv Canon EF 24–70 mm, F2,8 L USM)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Pleťové odstíny – denní světlo s bleskem (použitý objektiv Canon EF 24–70 mm, F2,8 L USM)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Pleťové odstíny s bleskem (použitý objektiv Canon EF 24–70 mm, F2,8 L USM)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Reálné makro (použitý objektiv Canon EF 24–70 mm, F2,8 L USM)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Snímek v protisvětle (použitý objektiv Canon EF-S 10–22 mm, F3,5–4,5 USM)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Snímek v plošném protisvětle (použitý objektiv Canon EF-S 10–22 mm, F3,5–4,5 USM; kompenzace expozice +0,7 EV)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Na okrajích snímku je patrné sférické zkreslení nejširšího ohniska širokoúhlého objektivu (použitý objektiv Canon EF-S 10–22 mm, F3,5–4,5 USM)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Bokeh u objektivu Canon EF 24–70 mm, F2,8 L USM při cloně 2,8
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
ISO 800 v Modelovém světě, snímáno přes sklo (použitý objektiv Canon EF 24–70 mm, F2,8 L USM)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
ISO 3 200 (použitý objektiv Canon EF-S 17–85 mm, F4–5,6 IS USM)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
ISO 3 200 v kombinaci s dlouhým časem závěrky: díky objektivu se stabilizátorem obrazu bylo možné udržet 1/6 s (použitý objektiv Canon EF-S 17–85 mm, F4–5,6 IS USM); na výraznějším řádkování se pravděpodobně podílí použití černobílého modu s barevným filtrem
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení
Snímek pořízený v černobílém režimu; nechtěné větve a okapy v horních rozích jdou na vrub 96% pokrytí optického hledáčku (použitý objektiv Canon EF-S 10–22 mm, F3,5–4,5 USM)
náhled 800 × 600 px
nejvyšší rozlišení

 

Pokračování 5 / 5

Celkové hodnocení

Je zřejmé, že v podobě digitálního fotoaparátu Canon EOS 20D a objektivů (nejen) řady EF-S se uživatelům dostává do rukou velmi vyspělý přístroj profesionálních kvalit. Rozlišení osmi milionu pixelů v kombinaci s ostrou kresbou, možností pracovat s vysokými hodnotami citlivosti, spolehlivé měření světla, fungování vestavěného i externích blesků i řada obrazových nastavení a doplňkových funkcí včetně černobílého snímání, to všechno činí Canon 20D velmi vážnou variantou pro všechny zájemce o koupi poloprofesionální digitální zrcadlovky.

Vynikající je také ergonomie robustně vystavěného, odolného, ale přitom přiměřeně lehkého těla. Do budoucna by mohl Canon zapracovat ještě na zvýšení množství tlačítek přímého přístupu a celkové intuitivnosti ovládání. Profesionální kvalitu také dokládají naměřené rychlosti náběhu, ostření, sériového snímání i ukládání snímků.

__________________________________________________________________________________________

 plusy

 minusy

obrazová kvalita

málo intuitivní ovládání

nízký šum i při vysokých citlivostech

množství tlačítek přímého přístupu

rychlost snímání

hlasité sklápění zrcátka


zdroj: Canon, Praha
kontakt: 225 280 111, www.canon.cz
cena: 56 999 Kč vč. DPH (tělo), 59 999 Kč vč. DPH (tělo s objektivem EF-S 18–55 mm, F3,5–5,6)

Určitě si přečtěte

Články odjinud