DIGIarena.e15.cz

Canon EOS 5D Mark II: test digitální zrcadlovky

Seznam kapitol
Jaké jsou přednosti a zápory patrně nejlepší zrcadlovky, jakou kdy Canon vyrobil? Dozvíte se v dnešní recenzi.

Před nedávnem jste se mohli seznámit s fullframovou DSLR Canon EOS 5D MK II v naší preview, kterou si můžete přečíst zde. V době psaní preview ještě nebyl k dispozici nový firmware verze 1.1.0, který umožňuje manuální nastavení expozičního času, clony, korekce expozice a citlivosti ISO při natáčení videosekvencí v manuálním režimu. Pro tuto recenzi však již byl software fotoaparátu doplněn o nový firmware. Pokud vlastníte Canon 5D MK II bez nového firmwaru, doporučuji vám stáhnout softwarový balíček a postupovat dle instrukcí na webu Canonu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V perexu uvádím, že druhá generace 5D je patrně tou nejlepší zrcadlovkou, jakou kdy Canon vyrobil. Toto tvrzení pochopitelně nemůže platit absolutně. Někdo preferuje AF s desítkami ostřících bodů, někdo nedokáže fotografovat bez interního blesku, nebo bez sériového snímání jeden snímek alespoň za 0,2 vteřiny. Pokud je však vašim kritériem kvalita obrazu, nemůže vám Canon nabídnout žádnou lepší zrcadlovku, než právě nové pět déčko. Ostatně s inovovaným čipem z vlajkové lodi Canonu - profi modelu EOS 1Ds Mark III a s novým obrazovým procesorem Digic IV se konec konců ani není čemu divit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední strana | Zadní stěna s ovládacími prvky
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Levá a pravá strana fotoaparátu
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kolečko režimů, patice blesku a stavový display | Kryt baterie a stativový šroub

Canon EOS 5D Mark II, jak už název napovídá, navazuje na model 5D (Mark I). První 5 déčko působí mezi současnými DSLR jako Metuzalém, prodává se již od podzimu 2005. Je tedy zřejmé, že novinka dostala do vínku celou řadu povinných upgradů: systém čištění čipu, živý náhled LiveView se třemi druhy ostření, voděodolnou patici externího blesku (s bleskem EX580 II) a 3" LCD displej s antireflexní úpravou a vysokým rozlišením.

Mimo to však Mark II nabízí diskutovanou funkci natáčení ozvučeného full HD videa s manuálním i automatickým ovládáním expozice, dále utěsnění, které odolá i dešťové přeháňce, akumulátor s vyšší kapacitou a přesným měřičem nabití, nově strukturované menu, větší hledáček, automatické ISO, automatický jas displeje, dvojnásobné rozlišení čipu, rozsah citlivostí ISO 50-25 600 a volitelnou redukci šumu.

Základní technické parametry:

  • snímací prvek: CMOS 36 × 24 mm, 21,1 Mpx
  • velikost světlocitlivé buňky: 6,4 µm
  • paměťové médium: CF I, II, UDMA
  • objektivy: Canon EF, není kompatibilní s EF-S
  • LCD displej: 3", rozlišení 920 000 bodů
  • citlivost: ISO 100–6 400, po rozšíření ISO 50-25 600
  • možnosti napájení: Li-Ion akumulátor, síťový napáječ, bateriový grip
  • rozměry a hmotnost: 152 × 114 × 75  mm, 810 gramů (bez baterie a karty)
  • běžná MOC: 58 700 Kč vč. DPH

Co se nezměnilo jsou rozměry fotoaparátu, hmotnost a také rozmístění základních ovládacích prvků. Majitelé starého pět déčka a nebo jakékoliv poloprofi DSLR Canon od roku 2003 tedy nebudou mít problém přejít na nový fullframe. Snad jen přiřazení funkcí tlačítkům nad stavovým displejem a vstup do živého náhledu přes tlačítko přímého tisku je až novinkou posledních let a odpovídá ovládání Canonu EOS 50D, semiprofi DSLR Canon.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Boční pohled | Konektory
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Uchopení fotoaparátu

Podobnost s poloprofi třídou není čistě náhodná. Výrobce předpokládá, že po druhé generaci levného fullframu sáhnou pokročilí amatérští fotografové, kterým však APSC čip nestačí a chtějí ochutnat výhod FF čipu, které jsou vcelku zřejmé:

  • + nižší šum a vyšší dynamický rozsah díky větším světlocitlivým buňkám
  • + větší plocha snímače lépe využije kresebnosti objektivů*
  • + využití delších ohnisek k dosažení stejného zorného úhlu ve srovnání s APSC dovoluje pracovat s menší hloubkou ostrosti
  • + naprostá většina profesionálních objektivů je optimalizovaná pro formát 24 × 36 mm

Větší formát s sebou však přináší i negativa, na která je třeba brát zřetel:

  • - vyšší cena
  • - větší rozměry fotoaparátu i optiky
  • - menší hloubka ostrosti může být nedostatkem
  • - limity při používání objektivů pro APSC DSLR
* Jak jsem již dříve zmínil v preview Canonu 5D MKII, kresebnost se měří v jednotkách LPH (lines per picture height), tedy v linkách, jaké je objektiv schopen rozlišit na výšku fotografie. Tyto „linky“ objektiv vykresluje na čipu, který je zachytí. Protože je FF čip větší (vyšší), je tedy logické, že zachytí teoreticky o cca 60 % více linek/detailů, než běžný APSC čip.
Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 55 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Jakou kartu udm? Jan Čerbák 5. 11. 2010, 20:05
oprava Leoš Kratochvíl 5. 11. 2010, 17:23
Jakou kartu udm? Leoš Kratochvíl 5. 11. 2010, 16:34
Re: Přeostření ve videu Pavel 17. 10. 2010, 13:36
Re: Přeostření ve videu Jan Čerbák 17. 10. 2010, 12:36

Další podobné články

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Jak zneviditelnit mikrofon ve videu?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon PowerShot G1X Mark III – kompakt s obrazem zrcadlovky?

Canon představil třetí generaci kompaktního fotoaparátu G1X – tentokrát nedošlo pouze na kosmetické změny. V zásadě nás čeká zcela nový fotoaparát, který se designem blíží dříve uvedeným modelům řady G.

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

Panasonic uvolnil nový firmware pro model Lumix GH5

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

V akci se Sony A6500 – první fotografie z terénu

Ačkoli je digitální bezzrcadlovka Sony A6500 na trhu již nějaký pátek, do testu se nám ji podařilo získat až nyní. V rychlosti jsme vyzkoušeli schopnosti tohoto aparátu v terénu, na detailní recenzi se můžete těšit v brzkých dnech.

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu

DJI představilo Zenmuse X7 – videomodul s možností RAW záznamu

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

I’m Back: levná digitální stěna pro analogové fotoaparáty

Práší se vám doma na kinofilmový fotoaparát jen proto, že vám focení na film připadá náročné a zdlouhavé, ve srovnání s digitálem neefektivní? Potom by vás mohl zaujmout italský projekt I’m Back™, který promění váš analog v digitál.

Nová bezzrcadlovky Sony již v příštím týdnu?

Nová bezzrcadlovky Sony již v příštím týdnu?

Šušká se – bezzrcadlovky Nikon již v příštím roce

Šušká se – bezzrcadlovky Nikon již v příštím roce