Canon versus Nikon: Jak si vedou při natáčení HD videa?

Canon versus Nikon: Jak si vedou při natáčení HD videa?

Schopnosti digitálních zrcadlovek při natáčení videa ve vysokém rozlišení se rapidně vyvíjejí s každým dalším uvedeným modelem. Jak si proti sobě stojí fotoaparáty ze všech nejpoužívanější?

Začněme ukázkou natočenou Canonem 60D a Nikonem D90. Přes nepříznivé světelné podmínky je na ukázce jednoznačně patrné, že pro Nikon D90 to byl nerovný boj. Přece jen patří do první generace zrcadlovek vybavených možností pořizovat videozáznam a nezvládne víc, než video v rozlišení 1280 × 720 (720p), komprimované kodekem MJPEG.

 

Použití kodeku MJPEG lze považovat za první nevýhodu. Výrobci od něj u nových modelů zrcadlovek ustupují ve prospěch modernějšího kodeku H.264. MJPEG je sice ve srovnání s H.264 jednodušeji zpracovatelný a má nižší nároky na hardware, ale dosahuje zhruba polovičního kompresního poměru. Pro dosažení shodné kvality obrazu proto MJPEG potřebuje přibližně dvojnásobný datový tok.

Bohužel právě datový tok je u záznamu pořízeného Nikonem D90, oproti tomu, který natočil Canon 60D, ani ne třetinový. K tomu připočtěme velice nízkou kvalitu pořízeného zvuku. Je pouze mono se samplovací frekvencí 11 kHz. A aby toho zlého nebylo dost, Nikon D90 ani neumožňuje připojení externího mikrofonu. Dodávám, že shodné nedostatky najdete také u záznamu, pořízeného Nikonem D5000.

 

Záznam pořízený Canonem 60D v rozlišení Full HD, komprimovaný kodekem H.264 s datovým tokem 44 Mbps naproti tomu obrazově odpovídá úrovni současného nepsaného standardu. Doprovodný zvuk je sice také mono, ale to je dáno snímáním zabudovaným mikrofonem. Přístroj zvuk zaznamenal ve výborné kvalitě s datovým tokem 192 Kb/s a samplovací frekvencí 48 kHz. Po připojení stereofonního mikrofonu a při přepnutí na volbu „Ruční“ by kvalita zaznamenaného zvuku mohla vyhovět i velmi náročným uživatelům.

Srovnání s Nikonem D7000

Abychom přístrojům značky Nikon nekřivdili, byl pro další porovnání pořízen krátký záznam současným modelem D7000. Ten dokázal být pro Canon 60D rovnocenným soupeřem. Jeho záznam byl pořízen ve shodném rozlišení, komprimován se shodným datovým tokem a ani kvalita zvukové stopy se nijak nelišila. Jen manuální řízení vybuzení záznamu zvuku musí uživatelé Nikonu D7000 oželet stejně jako práci s „televizními“ snímkovými frekvencemi 25 fps (snímků za sekundu) a 30 fps.

 

Pokračování 2 / 2

KAPITOLA 2 - Vybíráme zrcadlovku pro natáčení HD videa

Nahrazení videokamery digitální zrcadlovkou vypadá na první pohled velice lákavě. Abychom předešli zklamání, je nutné důkladně zvážit naše požadavky a podle nich zvolit co nejvhodnější přístroj. Rozdělme si potenciální fotografující a filmující uživatele zrcadlovek do tří základních skupin a přiřadit každé z nich vhodný typ přístroje.

Rodinný kameraman a fotograf

Digitální zrcadlovku volí kvůli kvalitě obrazu. Používá převážně automatické režimy. Jeho cílem je zaznamenat události bez uměleckých ambicí. Dle mého mínění není pro tuto skupinu uživatelů natáčení pomocí současných digitálních zrcadlovek to pravé. Nejlepší bude doplnit zrcadlovku malou ruční kamerou. Modely, které zvládnou Full HD video a zapisují na SD kartu začínají na cenách kolem 4 000 Kč.

Pokud máte striktní požadavek na jediný přístroj, začněte vybírat mezi fotoaparáty, které nejsou digitálními zrcadlovkami tradiční konstrukce. Ano, jsou tím myšleny přístroje s elektronickým hledáčkem např. Sony Alfa 33 a Alfa 55 a Panasonic Lumix DMC-GH2. V případě požadavku na zrcadlovku klasické konstrukce vyzkoušejte některý ze současných přístrojů od Nikonu - D3100, D5100, a D7000 a nezapomeňte jej vybavit objektivem s ultrazvukovým pohonem zaostřování.

Zkušený fotograf a příležitostný kameraman

Fotografování je jeho koníčkem. Natáčení videa bere jako bonus k optimálně fungujícímu fotoaparátu. Má velmi vysoké nároky na kvalitu obrazu u fotografií, u videa je ochotný ke kompromisu. Bez potíží využívá režim priority clony nebo plně manuální expoziční režim fotoaparátu. Chápe, proč je potřeba používat stativ a nezalekne se ani manuálního zaostřování. Při častějším natáčení nejspíše doplní svou výbavu některým z přídavných hledáčků, díky němuž zvládne přesné manuální zaostřování.

Této skupině je těžké doporučovat konkrétní značku. Zkušení fotografové totiž dobře ví, že nevolí jen tělo fotoaparátu, ale celý systém od daného výrobce. Proto jim pro natáčení videa vyhoví kterákoli ze zrcadlovek uvedených v úvodní tabulce, ale lze předpokládat, že se v současnosti v ohnisku jejich zájmu ocitnou modely Canon EOS 600D, 60D, 7D, případně Nikon D3100, D5100 nebo D7000.

Amatérský filmař

Jeho koníčkem je natáčení filmů. Nevolí digitální zrcadlovku proto, aby ušetřil peníze za nákup amatérské videokamery, ale pro možnost tvůrčí práce s hloubkou ostrosti a pro možnost využití různých objektivů. Nezajímají ho schopnosti automatického zaostřování, naopak ocení možnost manuálního řízení natáčení zvuku (Canon 5D Mark II, Canon 60D). Po přístroji požaduje maximální kvalitu záznamu.

Kvůli tomu neváhá sáhnout po alternativním firmwaru (např. Magic Latern) a ne zrovna levném doplňujícím vybavení, které pohodlí práce s digitální zrcadlovkou přiblíží k filmové kameře. Zde volba pravděpodobně padne na některou ze zrcadlovek společnosti Canon, nejčastěji na modely 5D Mark II nebo 7D.

Určitě si přečtěte

Články odjinud