DIGIarena.e15.cz

Cestopis: Malá Fatra non-stop

Seznam kapitol
Malá Fatra už zde sice v reportáži byla zmíněna, ale moje vyprávění bude přece jen odlišné. Nevydali jsme se tam s velkým baťohem, nechtěli jsme v horách ani jednou přespat a přece to nebyl obyčejný výlet, byť vlastně trval pouze jeden den. Ale víte, co se dá všechno za takový jeden den zvládnout? Pojďte si přečíst, co se skrývá za těmito hádankami.
Cestopis: Malá Fatra non-stop

Zní to poměrně jednoduše. Sbalit si celkem malý batůžek a přejít celé pohoří za jeden den, přesněji za něco víc něž 24 hodin. Tak tento bláznivý nápad jsme s kamarádem Laďou poprvé uskutečnili loni, kdy jsme non-stop přešli Nízké Tatry. Letos jsme hledali další hory, které by se takto daly překonat, a volba padla na Malou Fatru. Byli jsme už zkušenější, věděli jsme co nás čeká, ale přece to nakonec bylo obtížnější než loni. Hned na začátku cesta málem zkrachovala, když autobus do Žiliny, na který jsme měli místenku, prostě nepřijel. A další už tu noc nejel. Ale první nástrahu jsme úspěšně překonali a do místa startu se nakonec dostali, byť s několikahodinovým zpožděním.

Všechny snímky byly vyfoceny Canonem EOS300 s objektivem EF Canon 28-80 mm F 3,5-5,6 II a naskenovány digitálním minilabem FUJIFILM FRONTIER 370. Snímky byly pořízeny na materiál Fuji Superia 200/36. Protože reportáž byla pořízena doslova za pochodu, nemám bohužel k fotkám další technické podrobnosti. Ale snad je nahradí výjimečnost této akce.

Klepněte pro větší obrázek Na startu, Fačkovské sedlo, 0 km, 7.8.2004 v 9:56

Kamarád Laďa u motorestu Kľak těsně před startem. Počasí se zdálo pěkné a my jsme byli plni sil.
Klepněte pro větší obrázek Fačkovské sedlo, 1 km, 7.8.2004 v 10:15

Máme za sebou první výškové metry a ohlížíme se průzorem v lese na místo, odkud jsme vyrazili. Sedlo leží ve výšce 802 m a je tam lyžařský areál.
Klepněte pro větší obrázek Kľak, 4,5 km, 7.8.2004 v 11:00

Blížíme se k prvnímu vrcholu, kterým je výrazný, skalnatý kopec Kľak (1352 m). Počasí už bohužel nevypadá tak ideálně. Je skoro zamračeno a začíná hřmět.
Klepněte pro větší obrázek Kobylka, Sedlo pod Úplazom, 14,1 km, 7.8.2004 v 13:50

Trochu odpočíváme a jíme, zatímco kobylka zkoumá naši mapu a nejspíš přemýšlí, kam si zajde na výlet. Fyzicky jsme na tom zatím dobře a jdeme mnohem rychleji, než nám ukazují značky. Jenže nás nepřestává strašit bouřka, která se rozlezla už všude kolem a tak nám přijde, že hřmí ze všech stran.
Klepněte pro větší obrázek Kroupy, za Hnilickou Kýčerou, 17 km, 7.8.2004 v 15:50

Tak nás bouřka přece jen dostihla. Ale měli jsme docela štěstí, že jsme aspoň stačili přelézt holý vrchol Hnilické Kýčery (1218 m), kde jsme byli jako dva ideální hromosvody. Bouřka si toho všimla naštěstí asi o 5 minut později, kdy už jsme byli schovaní v lese a trochu níž. Asi hodinové řádění nad našimi hlavami jsme přečkali mezi stromy, schouleni pod pláštěnkami. Po bouřce zůstaly na zemi pěkně velké kroupy...
Klepněte pro větší obrázek Laďa u rozcestníku na Horné lúce, 23 km, 7.8.2004 v 18:00

Tak kolik nás toho ještě čeká? Hodně. Nejsme ani ve třetině celé cesty. Teď máme před sebou hlavní hřeben Lúčanské Malé Fatry, tzv. Martinské hole.
Ještě před chvílí trochu pršelo, ale náhle jak když utne. Obloha se projasnila a kolem nás bylo úplně sucho, takže tady vůbec nepršelo.
Klepněte pro větší obrázek Hřeben Martinských holí, 25,6 km, 7.8.2004 v 18:50

Hřeben je poměrně plochý a téměř holý, s výškou kolem 1400 m.n.m.
Klepněte pro větší obrázek Veľká lúka, 27,5 km, 7.8.2004 v 19:00

Nejvyšší vrchol (1476 m) Lúčanské Fatry. Kolem nás se honily mraky, které nás místy překrývaly, ale místy mezi nimi bylo krásně vidět daleko do údolí.
Nedaleko za vrcholem stojí televizní vysílač Križavá. V jeho závětří jsme si dali večeři a taky se oblékli. Docela totiž foukalo a teploměr ukazoval jenom 13°C.
Klepněte pro větší obrázek Kam míří? za Minčolem, 32,5 km, 7.8.2004 v 20:30

Na travnatém hřebenu za Minčolem (1364 m) jsme potkali několik památek na osvobozovací boje z roku 1945.
Sluníčko pomalu zapadalo, začínalo se šeřit a nás čekala těžká noc. Během ní jsme museli s čelovkami na hlavách sestoupit lesem až do Strečna (41 km), které leží u Váhu jen 360 m.n.m. A pak se vyškrabat ještě výš, než jsme byli před tím.

 

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Viem co to je Mino 1. 8. 2006, 13:00
slusne danop 15. 11. 2004, 10:08
Rosutec... Jiří Kuruc 14. 11. 2004, 23:34

Další podobné články

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Schindlerův seznam. Film s neobyčejně poutavým příběhem i zpracováním, oceněný mnoha Oskary. Jeho děj, obzvláště konec, mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla vydat se po stopách Oskara Schindlera a jeho fabriky.

Asijský cestopis – Hong Kong za tri dni

Asijský cestopis – Hong Kong za tri dni

Hong Kong, mesto svetiel a trblietavých vitrín preplnených značkovým oblečením v ostrom kontraste s pouličnými predajcami – krajčírmi oblekov, garantujúcich výrobu na mieru do dvoch dní.

Pohádková krajina – skotský cestopis

Pohádková krajina – skotský cestopis

„Největším problémem Skotska jsou sami Skotové,“ říká král Eduard II. ve známém filmu Statečné srdce. Zatímco pro něj nejspíš problémem skutečně byli, pro nás, cestovatele, je naopak jejich odlišnost přitažlivá.

Jihoamerický deníček aneb jak se fotí Dakar rally

Jihoamerický deníček aneb jak se fotí Dakar rally

Všichni slaví Silvestra, zatímco my sedíme v letadle směr Buenos Aires. Že už je Nový rok poznáme jen podle toho, že pilot v interkomu odpočítá od pěti do nuly, načež se ozve vlažný potlesk několika lidí...

Jak vzniklo Fripito – rozhovor s tvůrcem projektu

Jak vzniklo Fripito – rozhovor s tvůrcem projektu

Fripito je vcelku ojedinělý projekt českého autora Jana Březiny. Vyzpovídali jsme ho po oficiálním představení aplikace v zahraničí, konkrétně na veletrhu PhotoPlus Expo v USA.

Pojďme na chvíli s profesionálem do divočiny!

Pojďme na chvíli s profesionálem do divočiny!

Co má v batohu skutečný profesionální fotograf divoké přírody? Jaké používá triky a vybavení? Na to nám dnes odpoví britský fotograf Will Burrard-Lucas.

Dolomity: Krásné i smutné (cestopis)

Dolomity: Krásné i smutné (cestopis)

Dolomity jsou známy především jako italské velehory. Málokdo ví, že mezi horskými masivy došlo ke katastrofě. A ne k malé katastrofě, uprostřed hor se objevila tsunami..

Na otočku do New Yorku (cestopis)

Na otočku do New Yorku (cestopis)

Cestopis z pětidenního výletu do New Yorku s dvoudenní zastávkou v Londýně aneb jak se dá s minimem prostředků navštívit maximum míst v největší metropoli USA.