DIGIarena.e15.cz

Cestopis: Špicberky aneb co redakce neotiskly

Seznam kapitol
Roku 1999 jsem strávil přes tři měsíce na souostroví Špicberky. V zemi, která se nachází asi na půli cesty mezi nejsevernější výspou Norska – Nordkappem a severním pólem. Naše glaciospeleologická expedice měla širokou náplň úkolů, od opravy terénní stanice, přes meteorologická měření, sledování ústupu ledovců až po průzkum ledovcových jeskyní. Mým hlavním cílem bylo především fotografovat.
Cestopis: Špicberky aneb co redakce neotiskly

Fotografovat krajinu, detaily, jeskyně a pokud to čas dovolil i zvířata. Přivezl jsem velké množství fotografického materiálu a pochopitelně měl snahu své snímky a zážitky co nejvíce publikovat. Díky tomu, že materiál byl velmi atraktivní, podařilo se mi ho udat několikrát v různých časopisech a magazínech, i v tištěném DIGI, a to vždy pochopitelně s jinou skladbou obrazového portfolia. Chtěl bych nyní prezentovat snímky, které se nikdy do konečného výběru pro články nedostaly...

Klepněte pro větší obrázek
Mapa oblasti expedice


Špicberky nám v průběhu expedice ukázaly svou letní i zimní tvář. Poznali jsme polární den, kdy v nočních hodinách často čarovalo slunce svými impresemi, i polární noc, kterou za jasných dnů doprovázely neskutečné polární záře.

Klepněte pro větší obrázek Hora Raud v ranním slunci. Je obtékána rozsáhlým ledovcem Torrell. Během expedice jsme podnikli jednu výpravu do jeskyní pod Torrellem.
Nikon FM 2, objektiv Angénieux pro Nikon 2,3/180 APO. Použitá clona 8, čas 1/125 sekundy, stativ, Fujichrome Velvia
Klepněte pro větší obrázek Pobřeží v půlnočním světle červánků. Tyto situace trvají na Špicberkách třeba několik hodin. Často jsem sám podnikal výlety do okolí a v neuvěřitelném tichu fotografoval.
Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/20. Použitá clona 11, čas 1 sekunda, stativ, Fujichrome Velvia
Klepněte pro větší obrázek Půlnoční světlo. Během těchto okamžiků jsem si připadal, že nejsem daleko za polárním kruhem, ale spíše blíže rovníku.
Nikon FM 2, objektiv Nikkor 1,8/50. Použitá clona 11, čas ¼ sekundy, stativ, Fujichrome Velvia
Klepněte pro větší obrázek Noční Špicberky v době, kdy už polární den pominul a v noci světla čím dál více ubývalo. Fotografováno z vrcholu hory nedaleko terénní základny. Cestou dolů jsem si na zamrzajících partiích několikrát namlel. Hlavně, že vydržel foťák.
Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/20. Použitá clona 11, čas 4 sekundy, stativ, drátěná spoušť, polarizační filtr, fujichrome Velvia
Klepněte pro větší obrázek Hora Glaciologer ve večerním světle. Polární noc se blíží. Teplota klesá pod bod mrazu.
Nikon FM 2, objektiv Nikkor 2,8/20. Použitá clona 8, čas 4 sekundy, stativ, drátěná spoušť, polarizační filtr, fujichrome Velvia
Klepněte pro větší obrázek Takto vypadala krajina Špicberků v pravé poledne, kdy už do přicházející polární noci zbývalo pár dnů. V tuto dobu jsme se měli nalodit, podmínky to však nedovolily. Na Špicberkách jsme byli nuceni setrvat dalších 18 dnů. A bylo to dobře.
Nikon FM 2, objektiv Nippon 5,6/600. Použitá clona 8, čas 1/15 sekundy, beanbag, drátěná spoušť, Fujichrome Velvia
Klepněte pro větší obrázek Protože posádka lodi, která nás měla dopravit do Norska, pašovala tabák, bylo naším velkým štěstím, že jsme se koncem října nenalodili. Asi bychom skončili ve vězení s posádkou. A navíc byly 12. listopadu tak jasné polární záře, že se mi je podařilo vyfotografovat. Na snímku je polární záře nad Polskou polární stanicí v Hornsundu.
Nikon FM 2, objektiv 1,8/50. Použitá clona 5,6, čas 15 sekund, stativ, drátěná spoušť, fujichrome Provia 400     

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Alkouni Jan Veber 27. 4. 2005, 10:54

Další podobné články

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Oskar Schindler: Od filmu k realitě (reportáž)

Schindlerův seznam. Film s neobyčejně poutavým příběhem i zpracováním, oceněný mnoha Oskary. Jeho děj, obzvláště konec, mě natolik zaujal, že jsem se rozhodla vydat se po stopách Oskara Schindlera a jeho fabriky.

Asijský cestopis – Hong Kong za tri dni

Asijský cestopis – Hong Kong za tri dni

Hong Kong, mesto svetiel a trblietavých vitrín preplnených značkovým oblečením v ostrom kontraste s pouličnými predajcami – krajčírmi oblekov, garantujúcich výrobu na mieru do dvoch dní.

Pohádková krajina – skotský cestopis

Pohádková krajina – skotský cestopis

„Největším problémem Skotska jsou sami Skotové,“ říká král Eduard II. ve známém filmu Statečné srdce. Zatímco pro něj nejspíš problémem skutečně byli, pro nás, cestovatele, je naopak jejich odlišnost přitažlivá.

Jihoamerický deníček aneb jak se fotí Dakar rally

Jihoamerický deníček aneb jak se fotí Dakar rally

Všichni slaví Silvestra, zatímco my sedíme v letadle směr Buenos Aires. Že už je Nový rok poznáme jen podle toho, že pilot v interkomu odpočítá od pěti do nuly, načež se ozve vlažný potlesk několika lidí...

Jak vzniklo Fripito – rozhovor s tvůrcem projektu

Jak vzniklo Fripito – rozhovor s tvůrcem projektu

Fripito je vcelku ojedinělý projekt českého autora Jana Březiny. Vyzpovídali jsme ho po oficiálním představení aplikace v zahraničí, konkrétně na veletrhu PhotoPlus Expo v USA.

Pojďme na chvíli s profesionálem do divočiny!

Pojďme na chvíli s profesionálem do divočiny!

Co má v batohu skutečný profesionální fotograf divoké přírody? Jaké používá triky a vybavení? Na to nám dnes odpoví britský fotograf Will Burrard-Lucas.

Dolomity: Krásné i smutné (cestopis)

Dolomity: Krásné i smutné (cestopis)

Dolomity jsou známy především jako italské velehory. Málokdo ví, že mezi horskými masivy došlo ke katastrofě. A ne k malé katastrofě, uprostřed hor se objevila tsunami..

Na otočku do New Yorku (cestopis)

Na otočku do New Yorku (cestopis)

Cestopis z pětidenního výletu do New Yorku s dvoudenní zastávkou v Londýně aneb jak se dá s minimem prostředků navštívit maximum míst v největší metropoli USA.