DIGIarena.e15.cz

Chci základní objektiv na Nikon! (test)

Seznam kapitol
Jsou rozdíly mezi standardními AF objektivy z nabídky Nikonu? Jak velké? Není lepší jiný 50mm objektiv? Na přelomu roku jsme se rozhodli najít odpovědi.

Základní, standardní, normální, „padesátka“ – ať je nazvete jakkoli, dovolím si tvrdit, že patří mezi nejčastěji používané objektivy s pevným ohniskem. Jedním z důvodů proč používat právě 50mm objektiv může být „normální“ podání perspektivy. Objektivy s kratším ohniskem se začínají řadit k širokoúhlým a perspektivu více zkreslují, ty s delší ohniskovou vzdáleností pak patří do třídy teleobjektivů a hodí se pro provádění výřezů, detailů chcete-li, ze scény.

Další důvod se váže k pevným „sklům“ všeobecně. Kvalita obrazu se skrývá právě v pevných ohniscích, protože jsou konstrukčně vyvážené pro co možná nejlepší kresbu na jediném ohnisku. Zoom objektivy to nemohou nabídnout. V testu se tak střetnou tři padesátimilimetrové objektivy: Nikkor 50 mm F1,4 D AF, Nikkor 50 mm F1,8 AF a Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro.

Mezi vysoce světelnými objektivy Nikkor 50 mm F1,4 D AF a Nikkor 50 mm F1,8 AF naleznete výrazný cenový rozdíl. Jako mnozí uživatelé digitálních (i kinofilmových) zrcadlovek jsme si položili otázku jestli lze mezi oběma Nikkor objektivy vypozorovat výrazné odlišnosti v obrazové kvalitě či nikoliv a zda objektiv Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, byť s nižší světelností může zasáhnout do rozhodování o jejich pořízení.

Klepněte pro větší obrázek
Všechny vybrané objektivy (zleva doprava): Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, Nikkor 50 mm F1,4 D AF a Nikkor 50 mm F1,8 AF

Padesátimilimetrové objektivy jsme testovali na digitální zrcadlovce Nikon D70, všechny s bezproblémovou komunikací s tělem. Nikon D70 má „crop factor“ 1,5, po přepočtu se tedy dostaneme na „virtuální“ ohnisko 75 mm. Mají tedy blíže k delším ohniskům, používaným při fotografování portrétů. Objektivy lze však nasadit i na kinofilmové přístroje.Všechny snímky byly fotografovány do RAW a konvertovány v Adobe Camera RAW.

Nikkor 50 mm F1,4 D AF a Nikkor 50 mm F1,8 AF

Oba testované Nikkor objektivy jsou si svou konstrukcí, rozměry a vahou velmi blízké. Jejich popis lze shrnout do jednoho oddílu. Nikkor 50 mm F1,8 AF má menší počet čoček a i díky tomu je menší a lehčí než 50 mm F1,4 D AF. Nikkor 50 mm F1,4 AF nese označení „D“, což znamená, že objektiv zasílá informace o vzdálenosti fotoaparátu od fotografovaného objektu přístroji, který je může využívat pokud fotografujete s bleskem. My jsme měli k dispozici objektiv Nikkor 50 mm F1,8 AF bez označení „D“, Nikon dnes nabízí také tento model s výše zmiňovanou funkcí. Na výslednou obrazovou kvalitu však absence měření vzdálenosti nemá naprosto žádný vliv.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nikkor 50 mm F1,4 D AF | Nikkor 50 mm F1,8 AF

Ostřící prstence jsou u obou modelů pogumované. Pohyb vnitřní konstrukce při zaostřování je u Nikkoru 50 mm F1,4 D AF méně hlučný než u objektivu Nikkor 50 mm F1,8 AF. Ostření u obou modelů bylo rychlé a bezproblémové. Subjektivně se zdál být Nikkor 50 mm F1,8 AF při ostření nepatrně pomalejší, avšak nijak to neomezovalo samotné focení. Ani u jednoho z testovaných objektivů nedochází k rotaci přední části při ostření, požití polarizačního či přechodového filtru je tak bez omezení. Zaostřovací vzdálenost u 50 mm F1,4 D AF objektivu naleznete pod sklíčkem, u 50 mm F1,8 AF je součástí ostřícího prstence. Oba mají shodnou zaostřovací vzdálenost – 45 cm.

Objektiv Nikkor 50 mm F1,4 D AF má nejvyšší clonové číslo F16, jeho „stájový kolega“ pak končí na F22. Přestože se vyšší clonové číslo může v některých situacích hodit, většina uživatelů bude pravděpodobně častěji fotografovat s více odcloněným objektivem pro umocnění dojmu prostoru mezi pozadím a fotografovaným objektem. Oba dva mají totiž výborný bokeh. Světelnější z nich začíná na cloně F1,4 a je doslova stvořen pro fotografování při nedostatečném světle. Především v nejnižším clonovém čísle se odráží jeho cenový rozdíl oproti světelně „slabšímu“ modelu Nikkor 50 mm F1,8 AF.

Klepněte pro větší obrázek
Nikkor 50mm F1,8 AF, F1,8, 1/800 s, příjemný bokeh

Vysoce světelné objektivy všeobecně se vyznačují velmi měkkou kresbou při úplném odclonění objektivu. Některé z nich dokonce na „plnou díru“ nekreslí. Přestože někteří fotografové využívají této vady například při fotografování portrétu, pokud budete chtít dosáhnout ostrosti v ploše musíte zaclonit alespoň o jednu či dvě pracovní clony. Nejinak je tomu i u obou Nikkorů, jak dokazují i námi pořízené snímky.

Díky hodně měkké kresby při úplně odcloněném objektivu budete muset mírně zaclonit, alespoň na pracovní clonu F2,0.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F1,4, 1/3 200s, vpravo výřez ze snímku
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F2,0, 1/2 000s, vpravo výřez ze snímku

S druhým z objektivů bude třeba clonit až na F2,8. Stále se však pohybujeme na výborné hodnotě, plně postačující pro většinu světelných situací.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F1,8, 1/1 600 s, vpravo výřez ze snímku
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2,0, 1/1 250 s, vpravo výřez ze snímku
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2,8, 1/800 s, vpravo výřez ze snímku

Pro dosažení ostré kresby v rozích s objektivem Nikkor 50 mm F1,8 AF je třeba clonit alespoň na F2,8. Kdybychom byli perfekcionisti, pak i se světelnějším z obou Nikkorů budete muset zaclonit na F2,8 pro získání plné ostrosti v ploše, protože i na clonu F2,0 se zde setkáte s měkčí kresbou v rozích.

Zvládnout vinětaci se ze všech tří objektivů nejlépe podařilo modelu Nikkor 50 mm F1,4 D AF, který má patrnější tmavší rohy pouze na nejvíce otevřené cloně F1,4. Po zaclonění na F2,0 a výše se drží ztráta jasu v rozích oproti středu na pouhých deseti procentech. Pro dosažení obdobných výsledků u Nikkoru 50 mm F1,8 AF musíte zaclonit alespoň na F2,8, což ovšem musíte kvůli příliš měkké kresbě udělat stejně.

Pokud v něčem předčil Nikkor 50 mm F1,8 AF svého světelnějšího kolegu pak ve zkreslení – resp. ve zvládnutí zkreslení. Jakékoli prohnutí linií u objektivu Nikkor 50 mm F1,8 AF je v podstatě neměřitelné. U modelu Nikkor 50 mm F1,4 D AF můžete na testovacích snímcích pozorovat velmi mírné soudkovité zkreslení, které ale v reálných scénách nemáte nejmenší možnost spatřit.

Těžké bylo také „nachytat“ některý z objektivů na chromatickou vadu. Zde se projevilo kvalitní zpracování pevných ohnisek, protože chromatickou aberaci byste marně hledali i pod lupou. Ve většině případů dopadaly i fotografie se všemi třemi objektivy v přímém protisvětle velmi dobře, jediný Nikkor 50 mm F1,4 D AF měl občas tendenci k nežádoucím odleskům.

Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro

Podobně jako další EX skla má i 50 mm F2,8 DG Macro výborné dílenské zpracování, matný povrch zaručuje dobrou manipulaci s objektivem během fotografování. Svou hmotností a velikostí převyšuje oba předchozí objektivy a alespoň na první pohled se tváří odolnější.

Klepněte pro větší obrázek
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro

Ostřící prstenec je stejně jako u Nikkorů pogumovaný a jsou na něm uvedeny hodnoty minimálních zaostřovacích vzdáleností. Protože se jedná o makro objektiv, na výsuvném tubusu naleznete čísla udávající poměr zobrazení. Maximální přiblížení, kterého můžete dosáhnout je poměr 1:1. Zde si ovšem dávejte pozor, protože se objektivem skoro dotýkáte fotografovaného předmětu. Obzvlášť pokud máte nasazenou sluneční clonu. Tu doporučuji při fotografovaní makra odložit, neboť si s ní zastíníte scénu. Autofokus pracuje rychle a přesně. V makro rozsahu je „krokování“ ostření příjemně jemné, tedy velmi dobré pro fotografování předmětů na blízké vzdálenosti.

Klepněte pro větší obrázek
Sigma 50 mm F2,8 EX DG Macro, stupnice pro makro

Na straně objektivu při levé ruce naleznete přepínač pro omezení automatického ostření, což se výborně hodí, pokud chcete ostřit pouze v makro rozsahu, nebo naopak pokud chcete makro rozsah z ostření vyjmout. Minimální zaostřovací vzdálenost je 18,9 cm, tedy méně než poloviční vzdálenost, na kterou vám dovolují ostřit oba Nikkory. Můžete tak pořídit snímky s mnohem větším přiblížením k fotografovanému předmětu.

Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Nikkor 50 mm F1,4 D AF, F2,8, 1/400 s, maximální přiblížení
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Nikkor 50 mm F1,8 AF, F2,8, 1/400 s, maximální přiblížení
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Sigma 50 mm EX F2,8 DG Macro, F2,8, 1/400 s, shodné přiblížení jako u předchozích snímků
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Sigma 50 mm EX F2,8 DG Macro, F4,0, 1/100 s, poměr zobrazení 1:2
Klepněte pro větší obrázek
max. velikost
Sigma 50 mm EX F2,8 DG Macro, F4,0, 1/60 s, poměr zobrazení 1:1, maximální přiblížení

Na testovacích snímcích lze u objektivu Sigma pozorovat velmi mírné poduškovité prohnutí linií, které ovšem v reálných scénách budete hledat jen s obtížemi. Na kontrastních hranách v některých snímcích můžete pozorovat slabou chromatickou vadu. Nesrovnatelně nízkou ovšem v porovnání se zoomovými objektivy. Sigma ve verzi pro Nikon a Pentax dovoluje maximálně zaclonit na F32, s bajonetem na Canon, Sigma a Sony pak na clonu F45. Zacloníte-li však na vyšší clonu než F16, dočkáte se na svých fotografiích zhoršení kresby vinou difrakce.

Bokeh, podobně jako u testovaných Nikkorů, je velmi příjemný. S celkovou ostrostí v ploše se setkáte již při plně odcloněném objektivu. O něco hůře je na tom s vinětací, avšak naměřené hodnoty jsou stále výborné. Příjemně se chová v protisvětle, kde nedochází k nechtěným odleskům vnitřního uspořádání čoček. Součástí balení je i kovová sluneční clona s matným povrchem, která se šroubuje na závit.

Další kapitola
Seznam kapitol


celkem 28 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: kresba 50 1,8 martin 21. 5. 2008, 09:25
Pochybné testování ? Linka 22. 11. 2007, 17:04
Re: Aj s D40? Jindra 2. 11. 2007, 15:17
Aj s D40? markus 1. 10. 2007, 09:12
dik hooopy 21. 9. 2007, 17:50

Další podobné články

Vybíráme objektivy a příslušenství, které potěší fotografy pod stromečkem

Vybíráme objektivy a příslušenství, které potěší fotografy pod stromečkem

Výběrem a pořízením fotoaparátu cesta pouze začíná. Fotograf k němu potřebuje také další objektivy a hromadu příslušenství. Podívejte se na náš výběr a doporučení.

iPhone je na Flickru stále nejpoužívanějším fotoaparátem

iPhone je na Flickru stále nejpoužívanějším fotoaparátem

Jako každý rok, i letos Flickr uveřejnil statistiku, kterými zařízeními byly fotografie nahrané do této obrázkové sociální sítě pořízeny. I tentokrát vede Apple s jeho iPhony.

Sony rozšířilo nabídku paměťových karet o modely CFast

Sony rozšířilo nabídku paměťových karet o modely CFast

Nové zrcadlovky Canon a Nikon již v prvním čtvrtletí 2018

Nové zrcadlovky Canon a Nikon již v prvním čtvrtletí 2018

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D – pokročilé funkce v malé zrcadlovce (recenze)

Canon EOS 200D je zástupcem druhé generace malých začátečnických zrcadlovek. Ač se jedná o základní model, parametry tohoto přístroje, mezi nimiž najdeme nejmodernější technologie z dílny Canonu, jsou velmi slibné…

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Vybrali jsme 7 nejlepších levných zrcadlovek, které si teď můžete koupit

Digitální fotoaparát může být zdrojem radosti, štěstí, ale především i „nakopnutím“ ke kreativnímu ztvárnění reality u mnoha začínajících fotografů. Vánoční svátky se blíží a s nimi také ideální období pro výhodné nákupy.

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Vybrali jsme nejlepší kompaktní fotoaparáty, které se dnes vyplatí koupit

Malé kompaktní fotoaparáty jsou vhodné i pro pokročilé fotografy. Nabízejí výbornou obrazovou kvalitu a maximální kontrolu nad procesem fotografování. Současně jsou vždy po ruce.

Illuminati – kapesní expozimetr a kolorimetr s bluetooth rozhraním

Illuminati – kapesní expozimetr a kolorimetr s bluetooth rozhraním