DIGIarena.e15.cz

Christy Lee Rogers: podvodní svět může být jevištěm

Podvodní fotografie je velmi specifickou disciplínou. Američanka Christy Lee Rogers navíc tvoří expresivní snímky, které jsou podobné starým obrazům.

Z focení pod vodou se stal v poslední době takřka trend. Na webech nalézáme stále více fotografií vzniklé pod hlubinami moře anebo třeba jen v bazénech na zahradě. Zdá se, že možnosti, které voda nabízí, jsou zatím nevyčerpatelné.

Na DIGIareně jsme vám v minulosti představili například dva fotografy, jež se nechali zlákat focením pod vodou – Lubo Spirko a Andreas Frank. Dnes vám ukážeme další sérii snímků vzniklé tímto způsobem. Tentokrát je však jejich tvůrcem žena.

Focení pod vodou může být pořádná dřina

Christy Lee Rogers (1972) pochází původně z Havaje, v současnosti však již žije v Los Angeles a její tvorba ji docela slušně živí. Tvrdí o sobě, že je posedlá vodou a že fotit se naučila sama. A dál? „Nevlastním televizi, nesnáším nakupování, zoufale miluji svou rodinu, mám závislost na čokoládě, a ráda bych, aby se svět zbavil zkorumpovaných úřadů, a válečných štváčů,“ uvádí o sobě v jednom ze svých rozhovorů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A New Beginning | Argentina

O svém úspěchu mluví jako o chvíli, kdy se jí otevřely oči. „Úspěch přišel, až když jsem měla odvahu vidět skutečnost.“ V té chvíli se dle jejích slov stala umělkyní. Její fotografie byly vystavovány po celých Spojených Státech i po Evropě a kromě toho jsou Christyniny snímky atraktivní i pro mnoho soukromých sběratelů.

O mladou Havajanku se zajímalo již několik mezinárodních časopisů včetněHarper's Bazaar Art China, Eyemazing či Casa Vogue, avšak žádná velká komerční zakázka dosud nepřišla. „Focení módy? Ano to by mě bavilo,“ přiznává se jedné své fanynce v internetové diskuzi.

Klepněte pro větší obrázek 
Black Moon

Fotografie, které vznikají pod jejíma rukama, nejsou nijak postprodukčně upravovány, jsou vytvořeny na místě – pod vodou a v noci. Pracuje v bazénu, ale ani tam se nevyhne drsným podmínkám. Za nejnáročnější focení považuje práci na jediné fotografii Reckless Unbound. Osmihodinové focení bylo vyčerpávající, ale ještě horší bylo se poprat s mrazivou zimou, které byla s šesticí modelů vystavena.

Klepněte pro větší obrázek 
Divine Discontent

I to však považuje i za klíč k úspěchu. Občas pracuje 7 dní v týdnu, někdy až do čtyř do rána. Ale je to práce, kterou si zvolila a kterou má ráda. Mé dílo je můj život a já bych si jen přála zrealizovat všechny mé myšlenky, říká. Ale k tomu je potřeba „věřit v sebe a ve své nápady“ a také „zbavit se všech negativních lidí ve svém životě.“

Baroko ve vodě

Když se díváme na Chistyniny snímky, nevyhneme se pocitu, že nám připomínají cosi z barokních obrazů. Nakonec, ani sama autorka inspiraci v dílech barokních mistrů nepopírá. Za svůj vzor považuje malíře Caravaggia, u něhož jí fascinuje především práce s dramatickým světlem.Námětem se od sebe ale oba autoři liší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Drowning In Her Sea | Reckless Unbound

Christy fotí ve vodě, na jednu stranu vidíme půvab ladných těl, na druhou stranu cítíme bezbrannost, s jakou osoby na fotografiích bojují. Bezradnost našich i jejich. Není snad smrt z utonutí ta nejhorší noční můra? Christyniny snímky věští smrt, zkázu, potopu. Aniž by to snad bylo hlavním záměrem, můžeme tušit pod povrchem inspiraci i tímto biblickým tématem.

Klepněte pro větší obrázek 
Odyssey

Videa, která vznikají současně s focením se od fotografií emočně odlišují. V jejich případě se nás už dotýká pocit bezpečí a klidu. Christy při nich nezapře, že studovala původně filmovou školu a že pochází z umělecké rodiny. Rodiče jsou hudebníci, bratranci zase herci a zpěváci. K fotografii ji však poprvé přivedl její přítel, který byl fotografem a který ji často využíval jako svou modelku.

 

Podstatnou roli hrají na snímcích také látky, do nichž se chuchvalce těl zamotávají. Barvy červená, modrá, žlutá vytváří pak ve vodě zajímavé struktury. „Je neuvěřitelné to sledovat, nikdy nevím, k jaké bláznivé interakci dojde,“ říká Christy. Často se pak řídí při zmáčknutí spouště svými pocity.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Siren | Wanderings

S retuší si mladá dívka sice hlavu neláme, ale přiznává, techniku řeší. „Většinou používám Canon 5D Mark II nebo 1Ds Mark III. A počítač Apple…Samozřejmě.“ Všechno co ví, z technických a netechnických věcí, se naučila díky zkušenosti. „Myslím, že to, co mi pomohl nejvíce, je, že miluji učit se nové věci a že se ptám na sakra hodně věcí,“ říká Christy Lee Rogers.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Reckless Unbound | Rogers From the Ski
 
Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

S tymi "debatami" poniektorych intelektualny… Q 11. 1. 2013, 19:44
Asi jsem se blbe vyjadril, vzhledem k nedavn… jn 11. 1. 2013, 19:24
Suhlas, fotky naozaj podarene. (aspon pre mn… Q 11. 1. 2013, 18:00
U me vic nez dobry,(vyborny) jenom ze se sti… jn 11. 1. 2013, 15:42

Další podobné články

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Fotografie týdne: i uklízení může být zábava

Prvním krokem, který se v příručkách pro osobní rozvoj či článcích doporučuje, je udělat si pořádek – v sobě, kolem sebe, ve vztazích i v domácnosti. Pořádek je to, co vznikne aplikaci řádu.

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Fotografie týdne: Praha hlavní nádraží

Josef Fanta na konci devatenáctého století realizoval budovu secesního nádraží, kterou zná asi každý. Ať již ji vnímá jako místo příjezdu do svého domova, nebo naopak místo, kam směřuje za prací, jako začátek cest nebo jejich vyústění, tak se mu v podstatě nelze vyhnout

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Vitec Group koupila Lowepro a Joby za 10,3 milionu USD

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Fotografie týdne: Vlnka – o šatech, ozdobách a odhalování

Jednou ze zajímavých etnologických činností je sledování pohřebních rituálů různých kultur, podle toho, z jakého prostředí vycházejí, jaké jsou jejich další obřady, co danou společností preferovaný či akcentovaný způsob života přináší za specifika.

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Jaká je budoucnost fotografie v následujících 50 letech?

Ačkoli se nás výrobci fotoaparátů neustále snaží napínat a přicházejí s nejrůznějšími novinkami a zlepšováky, prakticky každý fotograf sledující dění na trhu má představu o tom, co nás v následujících letech čeká. Co takhle výhled na delší dobu?

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Slavné duchařské fotografie a jejich nová podoba

Určitě si každý z nás vzpomene, jak jsme byli jako děti ohromeni tajemnými fotkami, na kterých jsou zachyceni duchové nebo jiné paranormální jevy. U mnoha z nich není jasné, jak vznikly, přesto se je podařilo vyfotit znovu.

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Pozor na fotografování aktů v blízkosti kulturních památek!

Fotografie týdne: Stromm

Fotografie týdne: Stromm

Snímek o tom, jak do stromů promítáme sami sebe v touze se převyšovat a přerůst, přetrvat svou existenci. Tak nějak automaticky, bez námahy. Stromy mají pro člověka od pradávna mystický charakter, a to nejen ve smyslu lidového objímání stromů nebo vycházení do přírody.