DIGIarena.e15.cz

Christy Lee Rogers: podvodní svět může být jevištěm

Podvodní fotografie je velmi specifickou disciplínou. Američanka Christy Lee Rogers navíc tvoří expresivní snímky, které jsou podobné starým obrazům.

Z focení pod vodou se stal v poslední době takřka trend. Na webech nalézáme stále více fotografií vzniklé pod hlubinami moře anebo třeba jen v bazénech na zahradě. Zdá se, že možnosti, které voda nabízí, jsou zatím nevyčerpatelné.

Na DIGIareně jsme vám v minulosti představili například dva fotografy, jež se nechali zlákat focením pod vodou – Lubo Spirko a Andreas Frank. Dnes vám ukážeme další sérii snímků vzniklé tímto způsobem. Tentokrát je však jejich tvůrcem žena.

Focení pod vodou může být pořádná dřina

Christy Lee Rogers (1972) pochází původně z Havaje, v současnosti však již žije v Los Angeles a její tvorba ji docela slušně živí. Tvrdí o sobě, že je posedlá vodou a že fotit se naučila sama. A dál? „Nevlastním televizi, nesnáším nakupování, zoufale miluji svou rodinu, mám závislost na čokoládě, a ráda bych, aby se svět zbavil zkorumpovaných úřadů, a válečných štváčů,“ uvádí o sobě v jednom ze svých rozhovorů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A New Beginning | Argentina

O svém úspěchu mluví jako o chvíli, kdy se jí otevřely oči. „Úspěch přišel, až když jsem měla odvahu vidět skutečnost.“ V té chvíli se dle jejích slov stala umělkyní. Její fotografie byly vystavovány po celých Spojených Státech i po Evropě a kromě toho jsou Christyniny snímky atraktivní i pro mnoho soukromých sběratelů.

O mladou Havajanku se zajímalo již několik mezinárodních časopisů včetněHarper's Bazaar Art China, Eyemazing či Casa Vogue, avšak žádná velká komerční zakázka dosud nepřišla. „Focení módy? Ano to by mě bavilo,“ přiznává se jedné své fanynce v internetové diskuzi.

Klepněte pro větší obrázek 
Black Moon

Fotografie, které vznikají pod jejíma rukama, nejsou nijak postprodukčně upravovány, jsou vytvořeny na místě – pod vodou a v noci. Pracuje v bazénu, ale ani tam se nevyhne drsným podmínkám. Za nejnáročnější focení považuje práci na jediné fotografii Reckless Unbound. Osmihodinové focení bylo vyčerpávající, ale ještě horší bylo se poprat s mrazivou zimou, které byla s šesticí modelů vystavena.

Klepněte pro větší obrázek 
Divine Discontent

I to však považuje i za klíč k úspěchu. Občas pracuje 7 dní v týdnu, někdy až do čtyř do rána. Ale je to práce, kterou si zvolila a kterou má ráda. Mé dílo je můj život a já bych si jen přála zrealizovat všechny mé myšlenky, říká. Ale k tomu je potřeba „věřit v sebe a ve své nápady“ a také „zbavit se všech negativních lidí ve svém životě.“

Baroko ve vodě

Když se díváme na Chistyniny snímky, nevyhneme se pocitu, že nám připomínají cosi z barokních obrazů. Nakonec, ani sama autorka inspiraci v dílech barokních mistrů nepopírá. Za svůj vzor považuje malíře Caravaggia, u něhož jí fascinuje především práce s dramatickým světlem.Námětem se od sebe ale oba autoři liší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Drowning In Her Sea | Reckless Unbound

Christy fotí ve vodě, na jednu stranu vidíme půvab ladných těl, na druhou stranu cítíme bezbrannost, s jakou osoby na fotografiích bojují. Bezradnost našich i jejich. Není snad smrt z utonutí ta nejhorší noční můra? Christyniny snímky věští smrt, zkázu, potopu. Aniž by to snad bylo hlavním záměrem, můžeme tušit pod povrchem inspiraci i tímto biblickým tématem.

Klepněte pro větší obrázek 
Odyssey

Videa, která vznikají současně s focením se od fotografií emočně odlišují. V jejich případě se nás už dotýká pocit bezpečí a klidu. Christy při nich nezapře, že studovala původně filmovou školu a že pochází z umělecké rodiny. Rodiče jsou hudebníci, bratranci zase herci a zpěváci. K fotografii ji však poprvé přivedl její přítel, který byl fotografem a který ji často využíval jako svou modelku.

 

Podstatnou roli hrají na snímcích také látky, do nichž se chuchvalce těl zamotávají. Barvy červená, modrá, žlutá vytváří pak ve vodě zajímavé struktury. „Je neuvěřitelné to sledovat, nikdy nevím, k jaké bláznivé interakci dojde,“ říká Christy. Často se pak řídí při zmáčknutí spouště svými pocity.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Siren | Wanderings

S retuší si mladá dívka sice hlavu neláme, ale přiznává, techniku řeší. „Většinou používám Canon 5D Mark II nebo 1Ds Mark III. A počítač Apple…Samozřejmě.“ Všechno co ví, z technických a netechnických věcí, se naučila díky zkušenosti. „Myslím, že to, co mi pomohl nejvíce, je, že miluji učit se nové věci a že se ptám na sakra hodně věcí,“ říká Christy Lee Rogers.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Reckless Unbound | Rogers From the Ski
 
Další článek




celkem 4 komentáře

Nejnovější komentáře

S tymi "debatami" poniektorych intelektualny… Q 11. 1. 2013, 19:44
Asi jsem se blbe vyjadril, vzhledem k nedavn… jn 11. 1. 2013, 19:24
Suhlas, fotky naozaj podarene. (aspon pre mn… Q 11. 1. 2013, 18:00
U me vic nez dobry,(vyborny) jenom ze se sti… jn 11. 1. 2013, 15:42

Další podobné články

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotíte na koncertech? Dejte si pozor na rozjařené hudebníky!

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Fotografe týdne: Utopený dům – o vodě, která skrývá tajemství i dává život

Voda je něčím, co umožňuje život. Především národy, které žijí na poušti nebo v její blízkosti, mají niternou zkušenost s tím, co voda pro přežití znamená. Když zaprší, tak se zazelená a rozkvete poušť, téměř ze dne na den se změní k nepoznání.

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Fotografie týdne: před pikolou – o schovávání se, útěku a mimikrách

Biblická kniha Jonáš vypráví známý příběh o muži, který se snaží utéct před svým posláním. Utíká formálně před Bohem, který ho poslal do Ninive, ale jak z dalšího textu čtenář snadno pozná, utíká především sám před sebou

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Víte, jak vypadá lidská kůže v průběhu let bez jakýchkoli retuší?

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Foto týdne: Passenger – o tom, proč jsou vlaky tak romantické a přitažlivé

Vlak je podivuhodně romantický způsob dopravy, byť otázkou je, co za jeho půvabem stojí. Jistě je třeba nechat, že cestování v něm je obvykle pohodlnější, že není ani pomalejší, že v něm lze přepravit i větší věc nebo třeba psa či kolo.

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Fotografie týdne: vybočení – o odvaze, dívat se na věci jinak a vybočit z řady

Thomas Kuhn si ve své knize Struktura vědeckých revolucí povšimnul zajímavé věci. Žijeme v jistém paradigmatickém uvěznění. To, jaké právě převládá myšlenkové klima, je zcela určující pro to, co nás zajímá.

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Fotografie týdne: za oknem – jak těžké může být propíchnout bublinu snů

Často mezi skutečností a představou může být velký rozdíl. Bruno Ferrero v jedné své povídce popisuje dialog dvou rybek. První se ptá druhé: „Co je to to moře, o kterém všichni hovoří?“ „To je přece to, v čem plaveme.“ ...

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne

Vybuchující sopka z dronu – jak to asi dopadne