DIGIarena.e15.cz

Co dělat a nedělat při krajinářské fotografii?

Krajina může být velmi zajímavým tématem, ale mnohdy také mohou výsledné snímky přinést zklamání, když se nedaří zachytit to, co sami vidíte lidským okem. Na co dávat pozor a na co se zaměřit u krajinářské fotografie?
Co dělat a nedělat při krajinářské fotografii?

Když se řekne mezi fotografy krajina, obvykle se zainteresovaným jedincům vybaví stativ, širokoúhlý objektiv a velká hloubka ostrosti. Ne vždy je však takový postup ideální a žádoucí. Hlavním smyslem krajinářské fotografie je zachycení neopakovatelné atmosféry a její sdílení s nezúčastněným divákem, který nemá stejnou zkušenost jako fotograf.

Ještě o něco složitější to bývá u tzv. městské krajiny, kdy vidíte krásné zákoutí ve starých uličkách města, atmosféru podtrhuje měkké světlo zapadajícího slunce a dlouhé stíny. Ovšem ať se snažíte, jak se snažíte, kýžený záběr ne a ne pořídit.

Fotograf Craig Roberts připravil pro zkušené i začínající krajináře krátké video, kde upozorňuje na nejčastější chyby a nedostatky při fotografování.

Nabízí však řešení některých situací, a ačkoli se v takových případech bude přístup jednotlivých fotografů lišit, rozhodně stojí za to popřemýšlet nad jeho radami.

Lokace

Pokud s krajinářskou fotografií začínáte, držte se spíše blízkých lokací – je to jednodušší a také levnější varianta k dlouhým a náročným výpravám za zajímavými záběry. Vedle toho je vaší výhodou znalost podnebí a především sami sebe vytrénujete při hledání zajímavých záběrů. V neposlední řadě zde platí okřídlené pořekadlo těžko na cvičišti, lehko na bojišti.

Kompozice

Správná kompozice je obvykle klíčem k dobré krajinářské fotografii – dobrá kompozice značně vylepší i nudnou krajinu, kdežto špatná může i sebekrásnější výhled úplně zabít. Značný vliv na kompozic má použité ohnisko – v toto případě podle Robertse platí nesahat automaticky po nejširším objektivu, který máte k dispozici a už vůbec nespoléhat na dodatečný ořez.

Když méně je více – minimalistická kompozice

Když méně je více – minimalistická kompozice

Čím víc prvků kompozice snímku obsahuje, tím menší váhu každý z nich má. Odstraňte obrazové prvky fotografované scény, které nesouvisí s vaším tématem.

I delším ohniskem můžete pořídit zajímavý záběr a není výjimkou, že povedené snímky vzniknou například při efektivní ohniskové vzdálenosti 200 nebo 300 mm – jen je třeba se nad scénou více zamyslet a najít vhodný úhel záběru.

Expozice

Aby v krajině vyniklo vše, co vyniknout má, je třeba velmi důsledně a perfektně nastavit expozici, což může být mnohdy problematické, zvláště když je na scéně velký kontrast. Nejčastěji používané měření expozice je celoplošné či matrix, které odvádí velmi dobrou práci. Nemusí však být pravidlem, že ji odvede i při specifickém záběru krajiny.

Jak na HDR fotografie aneb dejte vale přepalům

Jak na HDR fotografie aneb dejte vale přepalům

Má fotografovaná scéna větší dynamický rozsah, než jaký zvládne váš fotoaparát? Zkuste techniku zvanou HDR fotografie.

Mnoho digitálů má samozřejmě i jiné režimy měření expozice – se zdůrazněným středem nebo bodové – které mohou být v některých případech také užitečné. Nebojte se proto vyzkoušet jiný režim měření, abyste dosáhli kýženého výsledku – velkým pomocníkem v takovém případě může být živý náhled na displeji.

Hloubka ostrosti

Větší zaclonění objektivu s sebou nese větší hloubku ostrosti, není však vhodné clonit příliš moc jelikož může dojít k tzv. difrakci, kdy jsou některé objekty méně ostré než byste očekávali. Stejně tak ostření výhradně na nekonečno nemusí být vždy žádoucí.

Clona a hloubka ostrosti – zaostřit nebo rozmazat

Clona a hloubka ostrosti – zaostřit nebo rozmazat

Zřejmě každý z nás už viděl fotografie, na kterých je objekt krásně ostrý a za ním je krémově rozmazané pozadí. A zase naopak fotografie, kde je ostré úplně všechno. Jak toho docílit?

Vyzkoušejte naopak ostření na rozhraní první a druhé třetiny vzdáleností mezi vámi a nejvzdálenějším objektem scény – při správném nastavení clony tak proostříte kompletně celou scénu. Velkým pomocníkem je v takové situaci funkce náhledu hloubky ostrosti, případně kalkulačka hyperfokální vzdálenosti, na kterou v optimálním případě zaostřit.

Světlo

Světlo je základem fotografie a přesto ej na každém z nás, jakým způsobem s ním bude pracovat. Nicméně nejčastějším okamžikem, kdy snímat krajinu je tzv. zlatá hodina – tedy okamžik po východu a před západem slunce, kdy má světlo velmi příjemnou a náladovou barvu.

Správné světlo a ideální počasí v kapse

Správné světlo a ideální počasí v kapse

Většina outdoorových fotografických disciplín vyžaduje určitou přípravu na místní podmínky. Není to tak dávno, kdy jsem večery před akcí procházel harmonogram, listoval mapou a sledoval u televize předpověď počasí.

Každý záběr si však zaslouží individuální práci se světlem a není možné výše uvedené paušalizovat. Proto zkoušejte, jaká denní doba je pro fotografování konkrétního kousku krajiny nejlepší. Někdy to může být uprostřed dne, jindy zase po západu slunce.

Filtry

I když jsou dnešní fotoeditory na velmi pokročilé úrovni, pravděpodobně se neobejdete bez základní dvojice filtrů, kterými jsou polarizační a neutrální šedý (ND) filtr. Díky polarizačnímu filtru dodáte do fotografie krapet více kontrastu a můžete s ním navíc odstranit odlesky větší části objektů na scéně.

Flirty s filtry – využijete fotografické filtry

Flirty s filtry – využijete fotografické filtry

Fotografické filtry patří do výbavy čím dál většího počtu fotografů. Mnoho ze začínajících fotografů ale stále váhá, zda je potřebují, a když, na co vlastně slouží jednotlivé filtry.

Díky neutrálnímu filtru si můžete i u krajiny hrát s delším expozičním časem, dík němuž můžete využít například pohybové neostrosti, jako výtvarného efektu.

Stativ

Pro dobrou krajinářskou fotografii potřebujete kvalitní stativ, na tom se rozhodně nevyplatí šetřit, protože je to věc, která patří do základního vybavení krajináře a obvykle vydrží celý život.

Další článek




celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Statív, jasné. Čas výjde na 1/1000, ohnisko … Bonifác 19. 6. 2017, 07:32

Další podobné články

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Proč je dobré kopírovat fotografie velkých fotografů?

Plagiáty, toť veliký nešvar! Každý umělec se snaží být svým dílem originální, proto si dává pozor, aby svým výtvorem nekopíroval jiné fotografy. Při hledání nápadů se však fotografové rádi inspirují u těch nejlepších.

Sigma rozšířila řadu svých full-frame video objektivů

Sigma rozšířila řadu svých full-frame video objektivů

ExperimentalOptics – nejmenší 35mm světelný pancake na světě

ExperimentalOptics – nejmenší 35mm světelný pancake na světě

iPhone Xs, Xs Max a Xr – nová éra fotografie podle Applu?

iPhone Xs, Xs Max a Xr – nová éra fotografie podle Applu?

Apple 12. září večer představil nové modely telefonu iPhone pro rok 2018. Přišly hned tři a každý je jiný, jmenují se iPhone Xs, Xs Max a Xr. Přesvědčí ale uživatele i po fotografické stránce?

Sony uvedlo nový 31Mpx APS-C snímač s globální závěrkou

Sony uvedlo nový 31Mpx APS-C snímač s globální závěrkou

Sony představuje dvojici kapesních ultrazoomů Cyber-shot HX95 a HX99

Sony představuje dvojici kapesních ultrazoomů Cyber-shot HX95 a HX99

Společnost Sony přichází s další generací kompaktů s širokým ohniskovým rozsahem a kapesními rozměry. Uživatelé se mohou nově těšit na videosekvence ve 4 K rozlišení a podporu nekomprimovaného formátu RAW.

Canon představuje inovace objektivů 400 mm F2,8 a 600 mm F4

Canon představuje inovace objektivů 400 mm F2,8 a 600 mm F4

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Fujifilm X-T3: výkonnější po všech stránkách

Nový snímač, procesor, inovovaný autofokus, vylepšené možnosti natáčení videa, detailnější hledáček a dotykový displej… Seznamte se s poslední generací top modelů systému Fujifilm X.