DIGIarena.e15.cz

Co nabízí barevný prostor Lab v Adobe Photoshopu

Barevný prostor Lab představuje pro některé fotografy velmi užitečný nástroj, s jehož pomocí upraví rychle a efektivně své snímky. Vyžaduje však vlastnit potřebný software a nové znalosti o barevných prostorech.

U minulého Tipu na pátek se rozvinula diskuse, ze které vyplynulo, že by se i na DIGIareně hodil nějaký úvod do barevného prostoru Lab. Dnes tedy lehkým úvodem začneme a v dalších článcích se k úpravám a trikům v „Labu“ postupně vrátíme.

O tom, že existují různé barevné prostory, se zřejmě není třeba příliš dlouho rozepisovat – digitální fotografie jsou vždy uloženy v RGB (podle tří základních složek: červené, zelené a modré) a na papíře se zase používá prostor CMYK (azurová, purpurová, žlutá a černá).

Tentokrát ale bude řeč o zcela jiném prostoru s označením Lab. Tento barevný prostor, nebo režim, chcete-li, je definován třemi složkami, kanály. Jasová složka L-světlost je zde oddělena od barevných a (zeleno-červené) a b (modro-žluté). Prostor Lab patří mezi nezávislé barevné prostory, není tedy závislý na zobrazovacím zařízení a současně je založen na lidském vnímání barev.

Jestliže byste se blíže podívali na jeho barevné kanály, zjistíte, že tomu i odpovídají – například neexistence odstínu jako žlutá modř. Díky tomu, že zde jsou barevné složky odděleny od jasové, můžete barvy upravovat bez ovlivnění světlosti, a tím zamezit vzniku nežádoucích artefaktů při konkrétních úpravách.

Klepněte pro větší obrázek
Barevný prostor Lab, ve kterém jsou barevné složky odděleny od jasové. Někdy se můžete setkat s označením L*a*b* nebo také CIE LAB, LAB, CIE L*a*b*. L-světlost se pohybuje v rozsahu 0–100 (tedy od plné černé po plnou bílou), barevné kanály pak v rozsahu –128 až +127.

Samozřejmě že některé z úprav, které byste provedli v prostoru Lab, můžete udělat i v klasickém režimu RGB. Lab vám však dává do rukou další možnosti a někdy i značně urychlí čas při zpracování fotografií, navíc bez zbytečných vedlejších efektů. Úpravy budeme provádět v Adobe Photoshopu, který jako jeden z mála fotoeditorů podporuje práci s prostorem Lab. Přestože se dá snímek převést do Labu i například v GIMPu, není v něm práce tolik uživatelsky příjemná.

V Adobe Photoshopu se do Labu dostanete skrze menu Obraz | Režim | Barvy Lab.

Jak se orientovat v prostoru Lab?

Zatímco obsah kanálu L-světlost je zcela zřejmý, neboť zastupuje partie od nejtmavších po ty nejsvětlejší, zobrazení kanálů a i b již může být alespoň ze začátku matoucí. Berte křivku v kanálu a jako jistou hranici mezi červenou a zelenou, resp. křivku v kanálu b jako hranici mezi žlutou a modrou (pro přehlednost jsme tyto barvy rovněž zaznačili v obrázcích, ale ve Photoshopu se vám pochopitelně nezobrazí).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kanál L-světlost | Kanál a | Kanál b

Nemusíte se tak nutně orientovat podle čísel, ale z těchto hranic si jednoduše odvodíte třeba postup při vyladění barevné tonality snímku. Jestliže budete chtít fotku celou posunout do červena, pak stačí uchopit křivku v kanálu a a celou ji zvednout nahoru. Jednoduché, nebo ne?

Klepněte pro větší obrázek
Panel Informace

Orientovat se v barevném prostoru můžete i pomocí panelu Informace (zobrazíte si jej z menu Okna, příp. klávesou F8). Máte zde zastoupeny všechny tři složky L, a, b a při přejíždění myší nad fotografií se budou tyto hodnoty měnit. Čím vyšší číslo u L, tím je daná partie snímku světlejší. Pokud jsou u kanálu a záporné hodnoty, pak je daná oblast spíše zelená než červená, a jestliže jsou u kanálu b záporné hodnoty, je daná partie snímku spíše modrá než žlutá a naopak. Tento přehled se vám může hodit nejen v situaci, kdy nedůvěřujete věrnosti barevného podání monitoru, se kterým pracujete.

Na panelu Informace naleznete vždy dva barevné prostory. Oba si můžete změnit podle potřeby pomocí Volby panelu (poklepáním na drobnou ikonu s řádky na panelu v pravo nahoře). Můžete tak mít například vždy jako jeden z prostorů nastaven Lab.

Oddělená práce s barevnými a jasovým kanálem přináší výhody například při doostřování, nebo redukci barevného šumu, provádět můžete ale i jemnou korekci nepřesného vyvážení bílé nebo Lab prostor využít pro převod do černobílé.

Některé části textu byly převzaty z článku RGB, nebo CMYK? Lab!, který vyšel v DIGIfotu 4/2010.

Další článek



Související články


celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Ve vydavatelství Zoner press vyšla již v roc… hrksv 28. 4. 2012, 07:54
V té knížce budou určitě hezké postupy, ale … Florcz 27. 4. 2012, 15:32
Pane Tomáši Znovu se přesvědčuji,o Vaši při… Jan 27. 4. 2012, 14:11
Ono je u nás i v prodeji knížka o tomto pros… Stan35 27. 4. 2012, 11:52
Fajn, budu se těšit na další díly. Martin Kozak 27. 4. 2012, 11:30

Další podobné články

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Pixelmator Pro je venku, slev jsme se nedočkali a zaplatíte plnou částku

Desktopová aplikace pro počítače Mac, Pixelmator Pro, je po více jak dvou měsících od svého představení k dispozici ke stažení. Slibovaná sleva se ale nekoná a základní cenovka je docela vysoká.

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Zimní aktualizace ZPS X: nové nástroje a podpora formátu HEIF [první pohled]

Po čtvrt roce přichází Zoner Photo Studio X s další dávkou aktualizací, mezi nimiž najdeme nové nedestruktivní nástroje pro retuše portrétů, polarizační filtr, vylepšenou práci s vrstvami a v neposlední řadě experimentální podporu úsporného formátu HEIF.

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Poznejte sílu editace RAWů i ve vašem iPhonu s aplikací RAW Power

Mobilní operační systém iOS si se soubory RAW již nějakou dobu poradí. S jeho jedenáctou verzí však přibyla podpora i pro snímky pořízené jinými fotoaparáty a možnost upravovat je v aplikacích třetích stran. Například v titulu RAW Power.

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

Barevné korekce jako důležitá součást postprocesu, zejména filmového

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení

ON1 Photo RAW 2018 je dostupný ke stažení

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

7 tipů pro fotografování v nepříznivých podmínkách

Fotografovat za špatných povětrnostních podmínek chce hlavně pevného ducha. S tím vám těchto 7 tipů příliš nepomůže. Pomohou a poradí vám ale v tom, jak si udržet svou techniku „v suchu“.

Pixelmator Pro přijde na počítače Mac již 29. listopadu a to hned se slevou

Pixelmator Pro přijde na počítače Mac již 29. listopadu a to hned se slevou

Nová aktualizace firmwaru bezzrcadlovky YI M1 přichází se zásadními inovacemi

Nová aktualizace firmwaru bezzrcadlovky YI M1 přichází se zásadními inovacemi